Η βασίλισσα της ομορφιάς

5

Η Ελένη Σκότη επιστρέφει στις διεισδυτικές σκηνοθεσίες της με το έργο του δημοφιλούς Βρετανοϊρλανδού δραματουργού. Η ρεαλιστική γραφή, η δραματική ιστορία και οι ζωηροί χαρακτήρες χτίζουν τις προϋποθέσεις για μια παράσταση βάθους και ουσίας, με σπουδαίες ερμηνείες.

Η βασίλισσα της ομορφιάς

Τι κάνει ένα τόσο σκληρό, φαταλιστικό έργο, που αποδομεί το μέγιστο συναισθηματικό οχυρό μας, την άδολη μητρική αγάπη, να συναρπάζει τόσο; Η "Βασίλισσα της ομορφιάς" είναι το πρώτο θεατρικό έργο του ΜακΝτόνα, το οποίο, καθόλου τυχαία, του χάρισε αμέσως παγκόσμια αναγνώριση. Αποδεικνύεται και σε αυτήν την περίπτωση πως η σπουδαία ιρλανδική λογοτεχνική παράδοση, που εμφυτεύει σε ένα κατάμαυρο έργο τόσο χιούμορ κι ευαισθησία, έχει οικουμενικό χαρακτήρα. Με φόντο την Ιρλανδία, από όπου "πάντα κάποιος φεύγει", η σαραντάχρονη Μορίν ζει με την ηλικιωμένη μητέρα της Μαγκ, μια στρυφνή, υπερσυντηρητική γυναίκα, που την έχει καταδικάσει σε μια ζωή ερωτικής στέρησης και ψυχικής κακοποίησης.

Ο ΜακΝτόνα δεν αναλύει τα πώς ή τα γιατί. Το ενδιαφέρον του εστιάζει στο τώρα και στα πρόσωπα που εγκλωβίζονται σε έναν ασφυκτικό κλοιό –σε ένα σπίτι-κολαστήριο και μια χώρα-αδιέξοδο– κι εκθέτει μπροστά μας την κακοποιητική σχέση των δύο γυναικών, που εναλλάσσονται στους ρόλους θύτη και θύματος. Η προσωρινή επιστροφή του Πάτο, του νεανικού έρωτα της Μορίν, στην πόλη θα ανοίξει μια χαραμάδα φωτός, όμως η παρουσία του αδερφού του Ρέι θα αποδειχτεί μοιραία. Η Μορίν, με την ψυχική υγεία της πλέον εντελώς κλονισμένη, θα κλείσει τον φαύλο κύκλο παίρνοντας τη θέση της μητέρας της.

Η βασίλισσα της ομορφιάς - εικόνα 1

Στα χέρια της Ελένης Σκότη ένα έργο που δεν προσφέρει κάποια λύτρωση έγινε υψηλό, δηλαδή λυτρωτικό, θέατρο. Τίποτα δεν περισσεύει και τίποτα δεν λείπει από την παράστασή της. Όλα προκύπτουν από την καλοδουλεμένη σκηνοθεσία, που δεν βροντοφωνάζει την παρουσία της. Η Σκότη σκάβει κάτω από την επιφάνεια της απαιτητικής ιστορίας –αβανταδόρικης μόνο εκ πρώτης όψεως–, ξεπερνάει το σκόπελο του ψευδο-ρεαλισμού και φτάνει στην ουσία της σκηνικής αλήθειας.Ξέρει ότι έχει να κάνει με ένα έργο σχέσεων κι ερμηνειών, κι εκεί εστιάζει. Γι’ αυτό και απολαμβάνουμε αυτό το αποτέλεσμα σε μία από τις ευλογημένες στιγμές που οι –πράγματι ικανότατοι– ηθοποιοί εξελίσσονται ακόμη περισσότερο χάρη στη σκηνοθετική συνθήκη.

Η βασίλισσα της ομορφιάς - εικόνα 2

Η Αγορίτσα Οικονόμου επιβεβαιώνει πως πρόκειται για ένα τεράστιο κεφάλαιο του θεάτρου μας· ακατανόητο γιατί δεν βρίσκεται στην "πρώτη γραμμή". Συλλαμβάνει ολόπλευρα την κακοποιημένη Μορίν και είναι συγκλονιστική στο πώς παίζει με όλο της το σώμα, αλλάζοντας ανεπαίσθητα από την κακοζωισμένη "γεροντοκόρη" σε νέα, θελκτική γυναίκα. Αλληλεπιδρά άψογα με τη Σοφία Σεϊρλή, η οποία από την πλευρά της επιτυγχάνει να αποδώσει τη Μαγκ στην κόψη του ξυραφιού, ως μια διαβολική μητρική μορφή –θυμίζει κακιά μάγισσα παραμυθιού, αλλά δεν γίνεται καρικατούρα– και την επόμενη στιγμή ως μια ανυπεράσπιστη ηλικιωμένη φιγούρα. Βαθιά παρηγορητική παρουσία, ο Αντώνης Τσιτσιόπουλος φέρνει στη σκηνή όλη την ομορφιά και την τρυφερότητα του Πάτο, ενώ ο Γιώργος Κατσής είναι καίριος στον καταλυτικό ρόλο του Ρέι. Εξαιρετικό το σκηνικό περιβάλλον που έχει δημιουργήσει ο Γιώργος Χατζηνικολάου, αποτυπώνει σε κάθε ίχνος του την αθλιότητα που περιβάλλει τις ηρωίδες, χωρίς όμως να επιβάλλεται στη δράση.

Περισσότερες πληροφορίες

Η βασίλισσα της ομορφιάς

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Το ζήτημα της ενδοοικογενειακής βίας θίγεται μέσα από την αφόρητη σχέση μιας γηραιάς μάνας με την ανύπαντρη κόρη της στην παράσταση που κατέκτησε τα βραβεία καλύτερης παράστασης, σκηνοθεσίας και γυναικείας ερμηνείας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

5 λόγοι της Ειρήνης Δερμιτζάκη για να δεις τη "Ruby Moon"

Αν αναζητάς μια παράσταση που συνδυάζει μυστήριο, φαντασία και βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα, η "Ruby Moon" είναι ό,τι πρέπει. Η σκηνοθέτιδα Ειρήνη Δερμιτζάκη μάς δίνει πέντε λόγους να τη δούμε φέτος στο Αγγέλων Βήμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
23/10/2025

Θέλεις να δεις από κοντά τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025;

Κερδίστε 100 διπλές προσκλήσεις για να παρακολουθήσετε ζωντανά τη βραδιά απονομής των 27ων Θεατρικών Βραβείων Κοινού, την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η καρδιά του θεάτρου χτυπάει στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης

Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης μεταμορφώνεται σε έναν ανοιχτό χώρο πολιτισμού, συνύπαρξης και δημιουργίας για μικρούς και μεγάλους, με επίκεντρο την τέχνη του θεάτρου.

#Cancel

Η πολιτική ορθότητα και η κουλτούρα της ακύρωσης απασχολεί τον Βορειοϊρλανδό συγγραφέα Ντέιβιντ Άιρλαντ, ο οποίος μεταχειρίζεται τη φόρμα μιας "ενδοθεατρικής" κωμωδίας. Ανεβαίνει σε μια παράσταση δυναμικής ενέργειας και πολύ καλών ερμηνειών.

Butoh με τις Αλίκη Γερμανού και Νικολέτα Ξεναρίου

Δύο εμβληματικές γυναικείες μορφές του Παρισιού των "Τρελών Χρόνων" ζωντανεύουν μέσα από τη σωματικότητα του Butoh, σε μια χοροθεατρική τριλογία της Αλίκης Γερμανού και της Νικολέτας Ξεναρίου, όπου ο χρόνος γίνεται σώμα, μνήμη και ποίηση στο Θέατρο Ροές.

Θέατρο Εκστάν: Συνεπές στην τέχνη και την ανθρώπινη ευαισθησία

Το Θέατρο Εκστάν ανεβάζει για δεύτερη χρονιά δύο συγκινητικά γαλλικά έργα, τις "Μέρες ολόκληρες στα δένδρα" της Μαργκερίτ Ντυράς και "Η ιστορία της Μαρί" του Ζωρζ Μπρασσάι, παραμένοντας συνεπές, ποιητικό και βαθιά ανθρώπινο.

O 'Ερρίκος Ε’' και οι πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες του

Οι πρώτες φωτογραφίες και το trailer από τις πρόβες του "Ερρίκου Ε’" μας φέρνουν κοντά στην πολυαναμενόμενη παράσταση του Σαίξπηρ, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά από 85 χρόνια.