Τα τελευταία φεγγάρια

3

Κάθε βράδυ ο Άγγελος Αντωνόπουλος «πεθαίνει» ενώπιον του κοινού, έχοντας προηγουμένως­ «αναστήσει» ένα δύσκολο ζήτημα: πώς (και πού) περνάει κάποιος τη δύση της ζωής του, όταν το γήρας είναι η απόλυτη –βιολογική και οντολογική– πραγματικότητα.

Τα τελευταία φεγγάρια 'Τα τελευταία φεγγάρια'

Κάθε βράδυ ο Άγγελος Αντωνόπουλος «πεθαίνει» ενώπιον του κοινού, έχοντας προηγουμένως­ «αναστήσει» ένα δύσκολο ζήτημα: πώς (και πού) περνάει κάποιος τη δύση της ζωής του, όταν το γήρας είναι η απόλυτη –βιολογική και οντολογική– πραγματικότητα.

Τα τελευταία φεγγάρια - εικόνα 1

Θα ξεκινήσω με μια διπλή παραδοχή. Δεν θεωρώ πως τα «Τελευταία φεγγάρια» είναι σπουδαίο έργο. Το γεγονός ότι αναδείχτηκε Θεατρικό κείμενο της χρονιάς στην Ιταλία το 1993 και αποτέλεσε το «ρέκβιεμ» του Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, την τελευταία παράσταση με την οποία σάρωσε τα βραβεία κατά την περίοδο 1994-95, δηλώνει κατά τη γνώμη μου απλώς την πεπερασμένη ισχύ του. Έπειτα από είκοσι πέντε χρόνια το έργο του Φούριο Μπορντόν φαντάζει σαν πρωτόλειο για δεκάδες κινηματογραφικές και τηλεοπτικές δραμεντί με κάποιον καταξιωμένο ηλικιωμένο ηθοποιό στον κύριο ρόλο. Θεωρώ όμως ότι ο Άγγελος Αντωνόπουλος υπερβαίνει τα δεδομένα του, αποτίνοντας με την παράσταση και την ερμηνεία του έναν φόρο τιμής στο γήρας και προσδίδοντας οντολογική διάσταση σε ένα μάλλον άχαρο θέμα: την απόφαση ενός γιου να κλείσει σε οίκο ευγηρίας τον ηλικιωμένο πατέρα του.

Τα τελευταία φεγγάρια - εικόνα 2

Έργο δωματίου, με σχηματικούς ρόλους, προορισμένους να γίνουν­ φορείς κοινωνικών και χαρακτηρολογικών στερεοτύπων (ο δύσκολος ηλικιωμένος καθηγητής, η συμπονετική νεκρή σύζυγος, ο άκαρδος γιος) και μόνο αμφίβολο εύρημα την παρουσία ενός «φαντάσματος», δίχως δράση, καθοριστικές συγκρούσεις ή δραματικές κορυφώσεις, με ως επί το πλείστον συμβατικούς διαλόγους, κάποιους­ πνευματώδεις αστεϊσμούς και άλλες τόσες ψευδο-φιλοσοφικές γραφικότητες και μελοδραματικές εξομολογήσεις, τα «Τελευταία φεγγά­ρια» είναι γραμμένα αποκλειστικά και μόνο για να παιχτούν από βετεράνο ηθοποιό.

Για να νομιμοποιηθεί δηλαδή η παρουσίασή τους απαιτούν έναν ηλικιωμένο ρολίστα της σκηνής, ικανό να ταυτιστεί με το κεντρικό πρόσωπο και να ενεργοποιήσει το συναίσθημα, τη συγκίνηση και το μελαγχολικό αναστοχασμό του θεατή – ειδικά εκείνου που ανήκει στην τρίτη ηλικία. Ο Άγγελος Αντωνόπουλος διαθέτει τόσο την ηλικία όσο και το ιδιοσυγκρασιακό ταμπεραμέντο, την αυτοσαρκαστική διάθεση και τον παιγνιώδη λυρισμό που απαιτούνται για να αποκτήσει σάρκα και οστά ο ρόλος του συνταξιούχου καθηγητή που «εκδιώκεται» από την πατρογονική οικία.

Τα τελευταία φεγγάρια - εικόνα 3

Με τη στωική μορφή, την εσωτερική σφοδρότητα και τη σκεπτόμενη ενέργειά του υπερβαίνει το ίδιο το έργο. Η παράσταση, στημένη στο σκυθρωπό σκηνικό του Μιχάλη Σαπλαούρα, με τα λειτουργικά κοστούμια του ίδιου και της Δάφνης Ηλιοπούλου, «ζωντανεύει» από τους φωτισμούς της Μελίνας Μάσχα, οι οποίοι αποδεικνύονται ιδιαίτερα δραστικοί στο δυνατό φινάλε. Εκεί δηλαδή που, όντας μόνος στη σκηνή στον τελικό του μονόλογο/επίλογο, ο Άγγελος Αντωνόπουλος, συνοδεία του «Addagio» του Μπαχ, μιλά για το θάνατο και αφήνεται να «πεθάνει» ενώπιον του κοινού, με τις νιφάδες του χιονιού να χαϊδεύουν τους ώμους του. Ευτυχή συνοδεία επί σκηνής αποτελούν οι δύο συμπρωταγωνιστές του: η Βάνα Πεφάνη στέκει αξιοπρεπώς, δίχως γλαφυρότητες, στον ρόλο της «παρηγορητικής» νεκρής συζύγου του με την οποία συνομιλεί διαρκώς και ο Στέλιος Ψαρουδάκης προσδίδει ειδικό βάρος στον άχαρο ρόλο του «άσπλαχνου» γιου του.

ΑΛΜΑ Ακομινάτου 15-17 & Αγ. Κωνσταντίνου, Μεταξουργείο, 2105220100. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα τελευταία Φεγγάρια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Ο αποχωρισμός ενός ηλικιωμένου καθηγητή από τον γιο του και ο τελικός απολογισμός της ζωής του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ένα Κουκλόσπιτο" σε ανθρώπινη κίνηση – Η Loxodox ξαναγράφει τον Ίψεν

Η ομάδα Loxodox παρουσιάζει στην Σκηνή Μπέκετ το αριστούργημα του Ίψεν, "Ένα Κουκλόσπιτο", σε μια δική της ανάγνωση με σκηνοθέτη τον Αλκίνοο Δωρή, όπου η Νόρα γίνεται ζωντανός πυρήνας σχέσεων και εσωτερικής αφύπνισης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2025

5+1 άχαστες θεατρικές επαναλήψεις

Εσείς είδατε τις έξι περσινές επιτυχίες που επέστρεψαν αυτή τη σεζόν; Μην τις χάσετε!

Δυναμική σεζόν με εμβληματικά έργα στο "Θέατρον" του Κέντρου Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος"

Συγκίνηση, ιστορία, χιούμορ και δυνατές εμπειρίες για όλη την οικογένεια επιφυλάσσει η σεζόν στο "Θέατρον" του Κέντρου Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος", που για ακόμη μία φορά αναμένεται να πρωταγωνιστήσει στις προτιμήσεις του κοινού.

Χορός: Όσα πρέπει να ξέρετε για τα 100 χρόνια Μάρθα Γκράχαμ στο Μέγαρο

Έφτασε η ώρα της πρεμιέρας για το χορευτικό γεγονός της χρονιάς: Όλα όσα μάθαμε στη συνέντευξη τύπου για την επετειακή παράσταση "The First and the Future" που έφερε την Martha Graham Dance Company στην Αθήνα.

Φωτογραφίες από τον σαγηνευτικό "Dracula" στο θέατρο Πόρτα

Ο μύθος του Δράκουλα ζωντανεύει επί σκηνής από μια ομάδα εξαιρετικών ηθοποιών με την υπογραφή του Θάνου Παπακωνσταντίνου.

"Η ράβδος"- Τελευταίες παραστάσεις στο Οδού Κυκλάδων

Ένα έργο που διεγείρει τη σκέψη και ανοίγει θέματα προς συζήτηση και προβληματισμό "Η ράβδος" του Ρέιβενχιλ, παρουσιάζεται για λίγο ακόμα στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" με πρωταγωνιστή τον Άρη Λεμπεσόπουλο.

"Taniko"- κρασί στο χέρι, αγγλικοί υπέρτιτλοι στη σκηνή

Το "Taniko" δίνει τις τελευταίες παραστάσεις του με εκλεκτό κρασί και αγγλικούς υπέρτιτλους, προσκαλώντας το κοινό σε μια ιδιαίτερη πρόταση στο Studio Μαυρομιχάλη.