Ανκόρ

5

Μέσα σε μια ερωτική κλινο­πάλη γεννιόμαστε, σε μια αέναη συνάντηση/σύγκρουση διάγουμε τον βίο μας και ύστερα από μια μάχη με το θάνατο πεθαίνουμε. Μια παράσταση για τη γενεαλογία της ύπαρξης και μαζί του θεάτρου είναι το «Ανκόρ». Λάθος. Δεν είναι απλώς μια παράσταση. Είναι 55 λεπτά μεγάλης τέχνης.

Ανκόρ

Μέσα σε μια ερωτική κλινο­πάλη γεννιόμαστε, σε μια αέναη συνάντηση/σύγκρουση διάγουμε τον βίο μας και ύστερα από μια μάχη με το θάνατο πεθαίνουμε. Μια παράσταση για τη γενεαλογία της ύπαρξης και μαζί του θεάτρου είναι το «Ανκόρ». Λάθος. Δεν είναι απλώς μια παράσταση. Είναι 55 λεπτά μεγάλης τέχνης.

Ανκόρ - εικόνα 1

Με έναν ήχο σαν γενεσιουργό ανάσα που σκίζει το σκοτάδι ξεκινούν όλα. Και συνεχίζονται με δύο ηθοποιούς να ροκανίζουν, σαν ποντίκια­, τα μαχαίρια που κραδαίνουν. Να μασάνε τις λέξεις, να γρυλίζουν και να αλυχτούν σαν σκυλιά, να εφορμούν ο ένας στον άλλον κι αίφνης να τραγουδούν θεσπέσιες άριες και να καταλήγουν, στο βάθος της σκηνής, σφιχταγκαλιασμένοι σαν μορφές επιτύμβιας στήλης – ο Άδης και η Περσεφόνη. Σύγκρουση και σαγήνη γίνονται ένα. Τρεις πόρτες, ένας σταυρός και μια κρύπτη είναι τα σχήματα που προβάλλουν στη σκηνή μετατρέποντάς τη σε ατραπό. κανείς δεν ξεφεύγει από αυτήν αν πρώτα δεν παλέψει. Όπως και στη ζωή, σωστά;

Ήδη από την περιγραφή γίνεται σαφές πως δεν αναφέρομαι σε μια τυπική παράσταση. Το θέατρο, εξάλλου, που κάνει εδώ και τριάντα χρόνια ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, με απαράμιλλη βιρτουοζιτέ, είναι ένα «άλλο» θέατρο. Παράδοξα ποιητικό, ηθελημένα αντιρεαλιστικό και ανοίκεια εικαστικό, πραγματοποιείται με όρους τελετουργίας­. ­Συνηγορεί στην αίσθηση της πλήρους αποκοπής του θεατή από τον καθημερινό χρόνο, τη θεατρική κανονικότητα όσο και την πραγματικότητα. Είναι ένα θέατρο που επαναφέρει το σώμα και, συνάμα, τα μεγάλα ερωτήματα των μύθων και της τραγωδίας, με κύριο και βασικό το απωθημένο όλων – το θάνατο. Δεν είναι όμως ένα θέατρο πεσιμιστικό. Βασίζεται σε μια μη λογοκεντρική αντίληψη, αποζητά τη διονυσιακή μέθη του ηθοποιού και μια νέου τύπου κάθαρση για τον θεατή, ενώ ριζώνεται σε μια πολύ συγκεκριμένη μέθοδο ψυχοσωματικής άσκησης του πρώτου, με τις δικές της αρχές, τους δικούς της νόμους, τις δικές της αισθητικές.

Ανκόρ - εικόνα 2

Το «Ανκόρ» μπορεί κάλλιστα να ειδωθεί ως πεμπτουσία της τριαντάχρονης θητείας ενός καλλιτέχνη/διανοητή της σκηνής και ταυτόχρονα το ιδανικό κλείσιμο του παραστασιακού τρίπτυχου που ξεκίνησε με τα έργα «Alarme» (2010) και «Αmor» (2014). Μια ολόκληρη σκηνική κοσμοθεωρία­ θεμελιώνεται εδώ, με το «Ανκόρ» να λειτουργεί σαν επιμύθιο. Τι μας λέει; Η σύγκρουση, αυτή είναι η γενεσιουργός αιτία των πάντων. Με σαρκασμό και αυτοσαρκασμό, με διάθεση να μυήσει ακόμη και τους πιο αμύητους σε ένα θέαμα-φιλοσοφικό παίγνιο, ο Τερζόπουλος αντλεί έμπνευση από το λόγο του νέου ποιητή Θωμά Τσαλαπάτη, υποστηρίζει το εγχείρημά του με τους σταθερούς συνεργάτες του (Λουκία στα κοστούμια, Παναγιώτης Βελιανίτης στη μουσική, Κωνσταντίνος Μπεθάνης στους φωτισμούς και Χαράλαμπος Τερζόπουλος στην εκτέλεση της σκηνικής εγκατάστασης) και καθοδηγεί τους δύο μοναδικούς ηθοποιούς του θιάσου Άττις Αντώνη Μυριαγκό και Σοφία Χιλλ σε μια εκστατική ερμηνευτική κατάθεση και μαζί τον θεατή σε μια υπερβατική εμπειρία θέασης. Δεν σας γράφω, λοιπόν, για άλλη μία παράσταση. Σας γράφω για ένα γεγονός τέχνης στο οποίο αξίζει να προσπέσεις διψασμένος. ίσως βγεις αλλαγμένος.

ΑΤΤΙΣ Λεωνίδου 7, Μεταξουργείο, 2105226260. Διάρκεια 55΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ανκόρ

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 55 '

Με αυτήν την παράσταση-έργο τέχνης, βασισμένη σε ποίηση του Θ. Τσαλαπάτη, ολοκληρώνεται το τρίπτυχο που ξεκίνησε ο Θ. Τερζόπουλος με το «Alarme» και το «Amor». Θέμα της η σύγκρουση ως μυθική αρχή της δημιουργίας των πάντων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

grape 2025: Το Φεστιβάλ Αθηνών απένειμε τα Βραβεία Κοινού

Στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του grape 2025, το Φεστιβάλ Αθηνών επιβράβευσε τις καλύτερες ελληνικές παραστατικές παραγωγές, αναδεικνύοντας νέους δημιουργούς Θεάτρου και Χορού με τα Βραβεία Κοινού Εθνικής Τράπεζας – Mastercard.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/11/2025

Έλενα Μαυρίδου: "Ο Ταρτούφος μιλάει για την ανάγκη να πιστεύουμε σε σωτήρες"

Η σκηνοθέτρια Έλενα Μαυρίδου αναμετριέται με τη σάτιρα του Μολιέρου, δημιουργώντας έναν γοητευτικό, "αλλόκοτο" κόσμο στο θέατρο Αλκυονίς, με πρωταγωνιστή στο ρόλο του Ταρτούφου τον Γιάννη Τσορτέκη.

Ο Χρήστος Τριπόδης μιλάει στο "α" για το νέο θέατρο Φιλίπ

Μια συζήτηση με τον Χρήστο Τριπόδη, ηθοποιό, σκηνοθέτη και παραγωγός, που εγκαινιάζει το νέο θέατρο Φιλίπ στην Κυψέλη με τρεις επιτυχημένες παραστάσεις.

Early bird προσφορά για "Το ψέμα του μυαλού" στο Σύγχρονο Θέατρο

Η Ελένη Σκότη σκηνοθετεί "Το ψέμα του μυαλού" του Σαμ Σέπαρντ, μια παράσταση γεμάτη ένταση, ψυχολογία και αλήθειες που συγκλονίζουν. Οι πρώτες παραστάσεις προσφέρονται σε early bird τιμή έως 20 Νοεμβρίου.

Στο "Cow | Deer", η Κέιτι Μίτσελ έκανε θέατρο μια μέρα δύο ζώων

Η σκηνοθέτρια από το Ηνωμένο Βασίλειο, που κάποτε ανέβασε τον "Βυσσινόκηπο" από την οπτική των δέντρων, φέρνει μια ιδιαίτερη πρόταση στο Εθνικό Θέατρο (από 7/11), που περιγράφει μόνο με ήχο ένα 24ωρο μιας αγελάδας κι ενός ελαφιού.

Με sold out παραστάσεις ξεκινά "Η δίκη" του Άρη Μπινιάρη

Ο πολυβραβευμένος Άρης Μπινιάρης, μετά τον "Φάουστ" και τη φετινή του διάκριση στα Βραβεία Κοινού Αθηνοράματος, επιστρέφει στο πλήρως ανασχεδιασμένο Θέατρο ARK με τη "Δίκη" του Κάφκα.

Μα, ποιος είναι ο Χούλιο Τόγκα και η συναρπαστική εξέγερση του;

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης (Suyako) επιστρέφει στη σκηνή ως συγγραφέας και σκηνοθέτης με οργή, χιούμορ και μουσική. Το νέο του έργο "Η συναρπαστική εξέγερση του Χούλιο Τόγκα" μιλά για την τέχνη, την επανάσταση και την κρίση της μέσης ηλικίας- εκεί όπου το σύστημα χαμογελά, κι εσύ αναρωτιέσαι αν αντιστέκεσαι.