Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα

4

Η αγάπη σε καιρούς σύγχυσης, όπως οι δικοί μας, είναι τόσο ανέφικτη όσο το να επανενωθούν οι δύο Κορέες: αυτό φανερώνει το σπονδυλωτό έργο του 2013 με τις ιστορίες διαταραγμένης αγάπης, σε αυτήν την υποδειγματικά σκηνοθετημένη παράσταση που συγκινεί, σαρκάζει, προκαλεί και διαθέτει ερμηνείες ολκής.

Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα

Η αγάπη σε καιρούς σύγχυσης, όπως οι δικοί μας, είναι τόσο ανέφικτη όσο το να επανενωθούν οι δύο Κορέες: αυτό φανερώνει το σπονδυλωτό έργο του 2013 με τις ιστορίες διαταραγμένης αγάπης, σε αυτήν την υποδειγματικά σκηνοθετημένη παράσταση που συγκινεί, σαρκάζει, προκαλεί και διαθέτει ερμηνείες ολκής.

Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα - εικόνα 1

«Δεν θυμάμαι τίποτα και σας κουράζω», λέει στον σύζυγό της η γυναίκα με το Αλτσχάιμερ. «Δεν πειράζει. Υπάρχουν ζωές πολύ πιο περίπλοκες από τη δική μας», της απαντά εκείνος. Αυτές μας ζητά να παρατηρήσουμε ο Ζοέλ Πομερά (γενν. 1963), σε συνθήκες εργαστηρίου, αποσπασματικά και συνοπτικά. Από το ειδικό της κάθε περίπτωσης οδηγούμαστε στο συλλογικό: στο διαλυτικό πνεύμα των υπερτροφικά εκλογικευμένων και απείρως συγκεχυμένων καιρών μας. Σκηνές-εικόνες ζευγαριών, τα οποία «πιάνονται επ’ αυτοφώρω» σε μια οριακή συνθήκη της σχέσης τους, εκθέτει ο Γάλλος πολυβραβευμένος δραματουργός, που παράτησε το σχολείο στα 16 και, μολονότι αυτοδίδακτος, έχει ήδη καταξιωθεί ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας ενός νέου ουμανιστικού θεάτρου.

Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα - εικόνα 2

Με υπόκωφο χιούμορ κι ευγενή σαρκασμό, μέσα από δώδεκα αυτόνομες σκηνές, η αγάπη δοκιμάζεται, αμφισβητείται, καταστρατηγείται ή απλώς τελειώνει. Γνώστης του λόγου, του ρυθμού και του άρρητου, του «από-κάτω-κειμένου», ο Πομερά αξιοποιεί φράσεις στα όρια του κλισέ («σ’ αγαπώ ολοκληρωτικά, τρυφερά και τραγικά») και μελό συμβάσεις (η προδομένη πόρνη, η κερατωμένη νύφη κ.λπ.), υπονομεύοντάς τις με λεπτή ειρωνεία, εύστοχες κλιμακώσεις και παιγνιώδη­ στοχαστικότητα. Αποτίνει άτυπο φόρο τιμής στα ερωτικά γαϊτανάκια του Άρτουρ Σνίτσλερ αλλά και των αμερικανικών κομεντί, στο «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;» αλλά και στη «Φιλουμένα Μαρτουράνο». Συνθέτει έτσι ένα έργο-ανατομία των σχέσεων, απογειώνοντας τη θεατρικότητα κι επαναπροσδιορίζοντας με όρους εκλαϊκευμένης ψυχολογίας, ηθικής και κοινωνικής ανθρωπολογίας την ιστορία της έννοιας «αγάπη».

Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα - εικόνα 3

Ο Νίκος Μαστοράκης κλείνει το έλλογο ζώο που λέγεται «άνθρωπος» στις ατραπούς ενός σκηνικού κλουβιού και μεταφέρει το σκυθρωπά περιπαικτικό ύφος του Γάλλου­ συγγραφέα. Μολονότι κάποτε υπερτονίζει το συναίσθημα (ταυτίζοντας π.χ. την αγάπη με νεκρή πόρνη), καταθέτει μια παράσταση-ζωντανός οργανισμός. Ξέρει τι σημαίνει «ξερό» ύφος και πόση βαρύτητα έχει μια «αγκαλιά» ή πώς πρέπει να διαμείβονται οι πιο κοινότοπες στιχομυθίες. Οι ηθοποιοί­ ξέρουν πώς να δημιουργήσουν ρόλους με συνταρακτική φυσικότητα. Κι έτσι τα πάντα εξελίσσονται με αδιαπραγμάτευτη οργανικότητα­.

Χάρη στην –ευφυώς δυσαρμονική­– κινησιολογία της Βάλιας Παπαχρήστου, στην οποία χρωστάει πολλά η σκηνοθεσία, στα δραματικά σκοτάδια που φωτίζει με στιλ η Στέλλα Κάλτσου, αλλά πρωτίστως στις ερμηνείες ακριβείας, η παράσταση μας θυμίζει πως ό,τι βλέπουμε, παρά τη θαυμαστή του αληθοφάνεια, δεν είναι παρά ένα θέατρο που παριστάνει την πραγματικότητα: σύντομα δράματα που διεκτραγωδούν τα αληθινά μας (ερωτικά), περιπαίζοντας τα ηθικά διλήμματα­ και τα υπαρξιακά μας άλλοθι. Οι Ιωάννα Μαυρέα, Χάρης Φραγκούλης και Κωνσταντίνα Τάκαλου ξεχωρίζουν, αλλά όλοι ανάγονται ανά σκηνές σε ρολίστες ολκής (Κλέων Γρηγοριάδης, Μαρία Καλλιμάνη, Κατερίνα Λυπηρίδου, Δημήτρης Πασσάς, Χριστίνα Παπατριανταφύλλου και Ανθή Σαββάκη).

ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ-ΥΠΟΓΕΙΟ Πεσμαζόγλου 5, 2103228706. Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Η επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Εραστές, σύζυγοι, οικογένειες, φίλοι… μιλούν με μελαγχολία, σκληρότητα αλλά και χιούμορ για το αδιέξοδο της αγάπης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

grape 2025: Το Φεστιβάλ Αθηνών απένειμε τα Βραβεία Κοινού

Στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του grape 2025, το Φεστιβάλ Αθηνών επιβράβευσε τις καλύτερες ελληνικές παραστατικές παραγωγές, αναδεικνύοντας νέους δημιουργούς Θεάτρου και Χορού με τα Βραβεία Κοινού Εθνικής Τράπεζας – Mastercard.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/11/2025

Έλενα Μαυρίδου: "Ο Ταρτούφος μιλάει για την ανάγκη να πιστεύουμε σε σωτήρες"

Η σκηνοθέτρια Έλενα Μαυρίδου αναμετριέται με τη σάτιρα του Μολιέρου, δημιουργώντας έναν γοητευτικό, "αλλόκοτο" κόσμο στο θέατρο Αλκυονίς, με πρωταγωνιστή στο ρόλο του Ταρτούφου τον Γιάννη Τσορτέκη.

Ο Χρήστος Τριπόδης μιλάει στο "α" για το νέο θέατρο Φιλίπ

Μια συζήτηση με τον Χρήστο Τριπόδη, ηθοποιό, σκηνοθέτη και παραγωγός, που εγκαινιάζει το νέο θέατρο Φιλίπ στην Κυψέλη με τρεις επιτυχημένες παραστάσεις.

Early bird προσφορά για "Το ψέμα του μυαλού" στο Σύγχρονο Θέατρο

Η Ελένη Σκότη σκηνοθετεί "Το ψέμα του μυαλού" του Σαμ Σέπαρντ, μια παράσταση γεμάτη ένταση, ψυχολογία και αλήθειες που συγκλονίζουν. Οι πρώτες παραστάσεις προσφέρονται σε early bird τιμή έως 20 Νοεμβρίου.

Στο "Cow | Deer", η Κέιτι Μίτσελ έκανε θέατρο μια μέρα δύο ζώων

Η σκηνοθέτρια από το Ηνωμένο Βασίλειο, που κάποτε ανέβασε τον "Βυσσινόκηπο" από την οπτική των δέντρων, φέρνει μια ιδιαίτερη πρόταση στο Εθνικό Θέατρο (από 7/11), που περιγράφει μόνο με ήχο ένα 24ωρο μιας αγελάδας κι ενός ελαφιού.

Με sold out παραστάσεις ξεκινά "Η δίκη" του Άρη Μπινιάρη

Ο πολυβραβευμένος Άρης Μπινιάρης, μετά τον "Φάουστ" και τη φετινή του διάκριση στα Βραβεία Κοινού Αθηνοράματος, επιστρέφει στο πλήρως ανασχεδιασμένο Θέατρο ARK με τη "Δίκη" του Κάφκα.

Μα, ποιος είναι ο Χούλιο Τόγκα και η συναρπαστική εξέγερση του;

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης (Suyako) επιστρέφει στη σκηνή ως συγγραφέας και σκηνοθέτης με οργή, χιούμορ και μουσική. Το νέο του έργο "Η συναρπαστική εξέγερση του Χούλιο Τόγκα" μιλά για την τέχνη, την επανάσταση και την κρίση της μέσης ηλικίας- εκεί όπου το σύστημα χαμογελά, κι εσύ αναρωτιέσαι αν αντιστέκεσαι.