Δείπνο ηλιθίων

3

Μια σκεπτόμενη anti-bullying κωμωδία ενηλίκων, διάσημη από τον κινηματογράφο, σε μια προσεγμένη παραγωγή, με ωραία ατμόσφαιρα κι ερμηνείες στην κόψη του κωμικοτραγικού. Ο Σπύρος Παπαδόπουλος αποδεικνύεται ταιριαστός στον χαριτωμένο και αξιαγάπητο χαρακτήρα του καλοκάγαθου εφοριακού/υποψήφιου κορόιδου.

Δείπνο ηλιθίων

Μια σκεπτόμενη anti-bullying κωμωδία ενηλίκων, διάσημη από τον κινηματογράφο, σε μια προσεγμένη παραγωγή, με ωραία ατμόσφαιρα κι ερμηνείες στην κόψη του κωμικοτραγικού. Ο Σπύρος Παπαδόπουλος αποδεικνύεται ταιριαστός στον χαριτωμένο και αξιαγάπητο χαρακτήρα του καλοκάγαθου εφοριακού/υποψήφιου κορόιδου.

Δείπνο ηλιθίων - εικόνα 1

Η εκδίκηση του βλάκα.­ Πάνω σε αυτό το κλασικό φαρσικό σχήμα­ στηρίζεται το «Δείπνο ηλιθίων», το οποίο ξεκίνησε την καριέρα του ως επιτυχημένο νεο-μπουλβάρ το 1993, μεταγράφηκε σε σενάριο το 1998 και αποδείχτηκε μια ταινία-φαινόμενο, ένας καλλιτεχνικός και εισπρακτικός θρίαμβος με πολυάριθμα ριμέικ τόσο στο Χόλιγουντ όσο και στο Μπόλιγουντ. Τα πάντα διαδραματίζονται σε ένα παρισινό σαλόνι (έξοχο το «μπλε» σκηνικό της Αθανασίας Σμαραγδή, λιγότερο εμπνευσμένα τα κοστούμια της Νικόλ Παναγιώ­του). Ο μπον βιβέρ εκδότης Πιέρ­ Μπροσνάν έχει με την παρέα του ένα μάλλον ανήθικο, αλλόκοτο χόμπι: κάθε Πέμπτη στήνουν ένα δείπνο στο οποίο ο καθένας τους προσκαλεί και από έναν «ηλίθιο» για να σπάσουν πλάκα. Εκείνος, μάλιστα, που θα φέρει τον πιο «τέλειο ηλίθιο» κερδίζει. Αυτήν τη φορά όμως ο Πιέρ θα την πατήσει. Λόγω ενός λουμπάγκο θα ξεμείνει στη μεγαλοαστική οικία του παρέα με τον τελευταίο «ηλίθιό» του. Μόνο που αυτός ο τελευταίος, με τις αθέλητες γκάφες του, θα φέρει τον Πιέρ σε απόγνωση – ίσως όμως και σε μια πρωτόγνωρη αυτογνωσία.

Δείπνο ηλιθίων - εικόνα 2

«Οι φίλοι μου μου κάνουν συχνά πλάκες», ομολογεί ο Φρανσουά. Υπάρχει κάτι βαθιά τραγικό στην παραδοχή του, ειδικά αν την αντιπαραβάλουμε με εκείνην του Πιέρ: «Δεν είναι και τόσο κακό να διασκεδάζεις με τους ηλίθιους». Πέρα από την «πλάκα» του πράγματος και παρά το γέλιο που προξενεί στους θεατές της, η κωμωδία του Βεμπέρ ξεπερνά τα στενά όρια του νεο-μπουλβάρ και θίγει ένα αρκούντως σοβαρό ζήτημα – το φασισμό που εμφιλοχωρεί ακόμη και στους «καλύτερους» αστικούς κύκλους. Διότι ο καλοκάγαθος Φρανσουά γίνεται το θύμα ενός ενήλικου bullying, αποκαλυπτικού της κακοήθειας, της υφέρπουσας βίας και του ενδόμυχου ρατσισμού του οικοδεσπότη θύτη του.

Με μέτρο στα γκαγκ και σωστό timing στις αστείες ατάκες, με χορογραφημένες κλοτσοπατινάδες (κίνηση: Σοφία Σπυράτου), δουλεμένο σκέρτσο και ταυτόχρονα υπόγεια δραματικότητα και απροσδόκητο λυρισμό, ο Σπύρος Παπαδόπουλος σκηνοθετεί εύστοχα την παράσταση. Ερμηνεύει επίσης με αναπάντεχο λυρισμό τον χαριτωμένο και αξιαγάπητο χαρακτήρα του γκαφατζή Φρανσουά, ενός ιδιοσυγκρασιακού κι ευχάριστου τύπου, οπωσδήποτε «δια­φορετικού», τον οποίο κάποιοι κάλλιστα θα τοποθετούσαν στο λεγόμενο «ευρύ φάσμα του αυτισμού»: ένας εφοριακός-μανιώδης κατασκευαστής μακετών μνημείων από σπίρτα με φανερή διάσπαση προσοχής.

Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης προσδίδει έναν εξίσου κωμικοτραγικό τόνο στον Πιέρ: είναι μεν ο κακομαθημένος ανώριμος πλούσιος εκμεταλλευτής των πάντων, ο οποίος όμως ξαφνικά, από ένα μήνυμα στον τηλεφωνητή, ηττάται κατά κράτος. Σωστός καρατερίστας ο Τάκης Παπαματθαίου, είναι μεν κάπως υπερβολικός ως τρελογιατρός με κόκκινο περουκίνι, αλλά αξιέπαινος ως ποδοσφαιρόφιλος εφοριακός. Ο Βασίλης Ρίσβας, με τη σειρά του, στο ρόλο του παλιού φίλου, ξέρει να φέρνει τη σωστή, μελαγχολικά κωμική θερμοκρασία ήδη με την είσοδό του. Λιγότερο δυνατές ερμηνευτικά είναι οι Άννα Μενενάκου και Ξανθή Γεωργίου. Συνεπής η μετάφραση της Νικολέτας Κοτσαηλίδου.

ΚΑΠΠΑ Κυψέλης 2, 2107707227. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Δείπνο ηλιθίων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ένας κακομοίρης γκαφατζής εισβάλλει στο οργανωμένο σύμπαν ενός μεγαλοεκδότη και το διαλύει σε μια στιγμή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber