Τα ωραία χέρια μας

2,5

Ευγενής, υποβλητική αλλά θεατρικά μη πρόσφορη προσπάθεια επίκλησης της μεταφυσικής στη σκηνή και αναγωγής της σε τόπο ιερό, μέσω μιας εικαστικής και χοροθεατρικής σύνθεσης εικόνων με άξονα το θάνατο και το πένθος.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Τα ωραία χέρια μας

Ευγενής, υποβλητική αλλά θεατρικά μη πρόσφορη προσπάθεια επίκλησης της μεταφυσικής στη σκηνή και αναγωγής της σε τόπο ιερό, μέσω μιας εικαστικής και χοροθεατρικής σύνθεσης εικόνων με άξονα το θάνατο και το πένθος.

Τα ωραία χέρια μας - εικόνα 1

Ακούγονται τζιτζίκια. Από το μοναδικό άνοιγμα του λευκού σκηνικού οικοδομήματος που ορθώνεται μπροστά μας διακρίνονται οι ηθοποιοί. Τρέχουν και γελούν. Παίζουν, σαν μικρά παιδιά, κυνηγητό. Όμως κάτι ανησυχαστικό διαταράσσει τη ράθυμη αυτή εικόνα μεσογειακού θέρους. Φταίνε ίσως τα λόγια τους: «Αλέξανδρος 1945-1978», «Μαρία 1912-1975». Ίσως πρόκειται και για κάτι άλλο, κάτι αστάθμητο που διαπερνά σαν ρίγος την αίθουσα. Ξαφνικά πέφτει σκοτάδι. Διαρκεί τόσο που σε πνίγει. Όταν το φως επιστρέφει, ο σκηνικός χώρος έχει αναστραφεί πλήρως. Το λευκό –σαν από μάρμαρο– οικοδόμημα μας δείχνει τα εντόσθιά του. Εντός του θα δοθεί η υπόλοιπη παράσταση. Μοναδικό αλλά απροσπέλαστο σημείο φυγής, το στενόμακρο άνοιγμα. Έχει ήδη συντελεστεί το ισχυρότερο, για μένα, γεγονός της παράστασης.

Ειδικού βάρους θέαμα, αμφίβολης όμως παραστασιακής αξίας είναι «Τα ωραία χέρια μας». Διακρίνω στους συντελεστές μια ευγενή πρόθεση σπάνιας ευαισθησίας: να αναχθεί η σκηνή σε τόπο ιερό, σε τόπο επίκλησης των νεκρών, σε τόπο εξοικείωσης με την πιο ανοίκεια εμπειρία του ανθρώπινου βίου: το θάνατο. Είναι, ομολογουμένως, εξαιρετικά δύσκολο να γίνει ο σκηνοθέτης ο μύστης που θα μας οδηγήσει σε μια απόκοσμη εμπειρία. ούτε ο Αντονέν Αρτό, ο οποίος απερίφραστα το διακήρυξε στα μανιφέστα του, δεν το κατάφερε. Το σύγχρονο θέατρο, ήδη από την εποχή του Αρτό κι έπειτα του Γκροτόφ-σκι, του Καντόρ, του Σλέεφ, του Μπρουκ, του Σέχνερ και του δικού μας Τερζόπουλου, με το ένα μάτι στραμμένο στις κωδικοποιημένες μορφές της Ασίας (τους νεκρούς «επαναφέρει», λόγου χάρη, στη σκηνή το ιαπωνικό Νο) και με το άλλο στο αίτημα επαναμάγευσης του ρασιοναλιστή δυτικού, ανακαλεί τη μεταφυσική, το ιερό και την αρχέγονη μαγεία των τελετουργικών δρώμενων από τα οποία και προήλθε.

Τα ωραία χέρια μας - εικόνα 2

Υπάρχει, λοιπόν, αδιαπραγμάτευτη ομορφιά στα «Ωραία χέρια μας». Δίχως γραφικότητες ή κούφιους αισθηματισμούς, παρά μόνο με ιερατική βραδύτητα, υποβλητική πλαστικότητα, πρόσωπα ανέκφραστα σαν μάσκα και εκφορά του λόγου εξίσου ανέκφραστα, σχεδόν άψυχα, οι έξι ηθοποιοί επιδίδονται σε λούπες με σφιχταγκαλιάσματα, σκαρφαλώματα, πτώσεις, επικύψεις, βαδίσματα, στο σκόρπισμα λίγου σιταριού, στο ανασήκωμα ενός τελάρου. Δεν έχει, όμως, βρεθεί μια σκηνική γλώσσα ικανή να φέρει σε επικοινωνία τη σκηνή με την πλατεία. Το θέατρο είναι εξίσου αισθητική όσο και κοινωνική εμπειρία. Εδώ απουσιάζει ο παράγοντας της κοινότητας, απαραίτητος για τη μεταστοιχείωση μιας παράστασης σε μαγική τελετή, μεθοριακή εμπειρία εξίσου για μύστες και μυημένους.

Τα ελάχιστα σπαράγματα λόγου του Ευθύμη Φιλίππου, γραμμένα με μιαν απόκοσμα ποπ αισθητική blogger-ποιητή, μάλλον συσκοτίζουν τα πράγματα. Το ίδιο και η απουσία ενός ρυθμού που να συνομιλεί δυναμικά με τις χωροχρονικές δράσεις του Χορού των «ψυχών». Συνολικά, η εικαστική και χοροθεατρική ματιά της Έφης Μπίρμπα (σύλληψη, σκηνοθεσία, σκηνογραφία, κοστούμια) μοιάζει να αντίκειται στους υπάρχοντες θεατρικούς όρους δίχως όμως ακόμη να αντιπροτείνει νέους. Φέρει, πάντως, έστω εν σπέρματι, μια άλλη παραστασιακή γλώσσα. Μακάρι να τη βρει. θα είναι μεγάλο κέρδος. Ερμηνεύουν οι: Ιπποκράτης Δελβερούδης, Νίκος Καμόντος, Ελένη Μολέσκη, Ευαγγελία Ράντου, Άρης Σερβετάλης και Αχιλλέας Χαρίσκος.

ΡΟΕΣ Ιάκχου 16, Γκάζι, 2103474312. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα ωραία χέρια μας

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Σύνθεση εικόνων που ανασύρονται από περιοχές μνήμης κατά τη μυσταγωγική και καθαρτήρια συνάντηση προσώπων γύρω από την τελετουργία ενός νεκρικού συμποσίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο σε κίνηση: Η Αργυρώ Χιώτη και η Ιώ Βουλγαράκη ανοίγουν μια νέα σελίδα

Η Αργυρώ Χιώτη και η Ιώ Βουλγαράκη μιλούν στο Αθηνόραμα για το όραμά τους για το Εθνικό, για το νέο πρόγραμμα, τους ανθρώπους του οργανισμού και τη σημασία του "μαζί" στη σημερινή δημιουργία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
26/12/2025

Χριστούγεννα με μυστήριο: Τρεις παραστάσεις που κρατούν την αγωνία ζωντανή

Θέλετε να συνδυάσετε τα Χριστούγεννα με σασπένς και θέατρο; Υπάρχουν τρεις παραστάσεις γεμάτες μυστήριο και ανατροπές.

Έπαθες αντι-Christmas; Βρήκαμε τις παραστάσεις που θα δεις

Αυτές είναι οι προτάσεις μας για παραστάσεις που απομακρύνονται από τη γιορτινή αισθητική. Αντί για στολισμένα χαμόγελα και θαλπωρή, αναδεικνύουν την ένταση, τις αντιφάσεις και την ανθρώπινη αλήθεια πίσω από την επιφάνεια των Χριστουγέννων.

Η δίκη

Ο Άρης Μπινιάρης προσεγγίζει το έργο του Κάφκα μέσα από τη μουσική φόρμα και προτείνει μια υπαρξιακή ανάγνωση, μετατοπίζοντας το βάρος από το πολιτικό στο υπαρξιακό πεδίο. | Powered by Uber

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.