Τα ωραία χέρια μας

2,5

Ευγενής, υποβλητική αλλά θεατρικά μη πρόσφορη προσπάθεια επίκλησης της μεταφυσικής στη σκηνή και αναγωγής της σε τόπο ιερό, μέσω μιας εικαστικής και χοροθεατρικής σύνθεσης εικόνων με άξονα το θάνατο και το πένθος.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Τα ωραία χέρια μας

Ευγενής, υποβλητική αλλά θεατρικά μη πρόσφορη προσπάθεια επίκλησης της μεταφυσικής στη σκηνή και αναγωγής της σε τόπο ιερό, μέσω μιας εικαστικής και χοροθεατρικής σύνθεσης εικόνων με άξονα το θάνατο και το πένθος.

Τα ωραία χέρια μας - εικόνα 1

Ακούγονται τζιτζίκια. Από το μοναδικό άνοιγμα του λευκού σκηνικού οικοδομήματος που ορθώνεται μπροστά μας διακρίνονται οι ηθοποιοί. Τρέχουν και γελούν. Παίζουν, σαν μικρά παιδιά, κυνηγητό. Όμως κάτι ανησυχαστικό διαταράσσει τη ράθυμη αυτή εικόνα μεσογειακού θέρους. Φταίνε ίσως τα λόγια τους: «Αλέξανδρος 1945-1978», «Μαρία 1912-1975». Ίσως πρόκειται και για κάτι άλλο, κάτι αστάθμητο που διαπερνά σαν ρίγος την αίθουσα. Ξαφνικά πέφτει σκοτάδι. Διαρκεί τόσο που σε πνίγει. Όταν το φως επιστρέφει, ο σκηνικός χώρος έχει αναστραφεί πλήρως. Το λευκό –σαν από μάρμαρο– οικοδόμημα μας δείχνει τα εντόσθιά του. Εντός του θα δοθεί η υπόλοιπη παράσταση. Μοναδικό αλλά απροσπέλαστο σημείο φυγής, το στενόμακρο άνοιγμα. Έχει ήδη συντελεστεί το ισχυρότερο, για μένα, γεγονός της παράστασης.

Ειδικού βάρους θέαμα, αμφίβολης όμως παραστασιακής αξίας είναι «Τα ωραία χέρια μας». Διακρίνω στους συντελεστές μια ευγενή πρόθεση σπάνιας ευαισθησίας: να αναχθεί η σκηνή σε τόπο ιερό, σε τόπο επίκλησης των νεκρών, σε τόπο εξοικείωσης με την πιο ανοίκεια εμπειρία του ανθρώπινου βίου: το θάνατο. Είναι, ομολογουμένως, εξαιρετικά δύσκολο να γίνει ο σκηνοθέτης ο μύστης που θα μας οδηγήσει σε μια απόκοσμη εμπειρία. ούτε ο Αντονέν Αρτό, ο οποίος απερίφραστα το διακήρυξε στα μανιφέστα του, δεν το κατάφερε. Το σύγχρονο θέατρο, ήδη από την εποχή του Αρτό κι έπειτα του Γκροτόφ-σκι, του Καντόρ, του Σλέεφ, του Μπρουκ, του Σέχνερ και του δικού μας Τερζόπουλου, με το ένα μάτι στραμμένο στις κωδικοποιημένες μορφές της Ασίας (τους νεκρούς «επαναφέρει», λόγου χάρη, στη σκηνή το ιαπωνικό Νο) και με το άλλο στο αίτημα επαναμάγευσης του ρασιοναλιστή δυτικού, ανακαλεί τη μεταφυσική, το ιερό και την αρχέγονη μαγεία των τελετουργικών δρώμενων από τα οποία και προήλθε.

Τα ωραία χέρια μας - εικόνα 2

Υπάρχει, λοιπόν, αδιαπραγμάτευτη ομορφιά στα «Ωραία χέρια μας». Δίχως γραφικότητες ή κούφιους αισθηματισμούς, παρά μόνο με ιερατική βραδύτητα, υποβλητική πλαστικότητα, πρόσωπα ανέκφραστα σαν μάσκα και εκφορά του λόγου εξίσου ανέκφραστα, σχεδόν άψυχα, οι έξι ηθοποιοί επιδίδονται σε λούπες με σφιχταγκαλιάσματα, σκαρφαλώματα, πτώσεις, επικύψεις, βαδίσματα, στο σκόρπισμα λίγου σιταριού, στο ανασήκωμα ενός τελάρου. Δεν έχει, όμως, βρεθεί μια σκηνική γλώσσα ικανή να φέρει σε επικοινωνία τη σκηνή με την πλατεία. Το θέατρο είναι εξίσου αισθητική όσο και κοινωνική εμπειρία. Εδώ απουσιάζει ο παράγοντας της κοινότητας, απαραίτητος για τη μεταστοιχείωση μιας παράστασης σε μαγική τελετή, μεθοριακή εμπειρία εξίσου για μύστες και μυημένους.

Τα ελάχιστα σπαράγματα λόγου του Ευθύμη Φιλίππου, γραμμένα με μιαν απόκοσμα ποπ αισθητική blogger-ποιητή, μάλλον συσκοτίζουν τα πράγματα. Το ίδιο και η απουσία ενός ρυθμού που να συνομιλεί δυναμικά με τις χωροχρονικές δράσεις του Χορού των «ψυχών». Συνολικά, η εικαστική και χοροθεατρική ματιά της Έφης Μπίρμπα (σύλληψη, σκηνοθεσία, σκηνογραφία, κοστούμια) μοιάζει να αντίκειται στους υπάρχοντες θεατρικούς όρους δίχως όμως ακόμη να αντιπροτείνει νέους. Φέρει, πάντως, έστω εν σπέρματι, μια άλλη παραστασιακή γλώσσα. Μακάρι να τη βρει. θα είναι μεγάλο κέρδος. Ερμηνεύουν οι: Ιπποκράτης Δελβερούδης, Νίκος Καμόντος, Ελένη Μολέσκη, Ευαγγελία Ράντου, Άρης Σερβετάλης και Αχιλλέας Χαρίσκος.

ΡΟΕΣ Ιάκχου 16, Γκάζι, 2103474312. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα ωραία χέρια μας

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Σύνθεση εικόνων που ανασύρονται από περιοχές μνήμης κατά τη μυσταγωγική και καθαρτήρια συνάντηση προσώπων γύρω από την τελετουργία ενός νεκρικού συμποσίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/12/2025

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.

Τι ανεβάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης τη νέα χρονιά;

Μετά τα συνεχόμενα sold out του "Άνθρωποι και ποντίκια" και τις ανθρώπινες ιστορίες στα όρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζει νέα πρεμιέρα. Τον Ιανουάριο ανεβάζει στο Cartel τον "Σωσμένο" του Μποντ, ένα έργο που απαγορεύτηκε αρχικά από τις βρετανικές θεατρικές αρχές.