Still life

4

Το «Still life» είναι ακόμη ένα σκηνικό αριστούργημα του Δημήτρη Παπαϊωάννου, το οποίο επιβεβαιώνει το ­γόνιμο διάλογό του με τις ­εικαστικές τέχνες και αφήνει περιθώρια στο στοχασμό όσο και στο συναίσθημα.

Still life

Το «Still life» είναι ακόμη ένα σκηνικό αριστούργημα του Δημήτρη Παπαϊωάννου, το οποίο επιβεβαιώνει το ­γόνιμο διάλογό του με τις ­εικαστικές τέχνες και αφήνει περιθώρια στο στοχασμό όσο και στο συναίσθημα.

Still life - εικόνα 1

Έντονα εικονοπλαστική­, με ένα βαθύ στοχασμό­ για την ανθρώπινη ύπαρξη στον πυρήνα της, ανοιχτή ωστόσο σε πολλαπλές αναγνώσεις είναι η νέα εννοιολογική παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Για άλλη μία φορά θαυμάσαμε τον τρόπο με τον οποίο αφαιρεί το περιττό, όχι μόνο από τα σκηνικά αντικείμενα­ αλλά και από την κίνηση των περφόρμερ. Το σώμα ενός άντρα βρίσκεται –ή καλύτερα αιωρείται­– πάνω σε ένα λευκό ταμπλό το οποίο θρυμματίζεται σταδιακά με κάθε κίνηση. Αυτή είναι μία από τις πιο δυνατές εικόνες που έχουν εντυπωθεί στη μνήμη μου. Κάτω από ένα θόλο, υπό το βάρος του σύμπαντος, το απελευθερωμένο από τη μνήμη ανθρώπινο σώμα προσπαθεί να συνυπάρξει με άλλα σώματα, παλεύει με τη βαρύτητα, το φως, επιχειρεί να ανεβεί ψηλά, να ενωθεί με την ελαφρότητα του σύμπαντος που το εμπεριέχει. Ό,τι όμως φιλοδοξεί να ανεβεί πρέπει και να πέσει.

Και φαίνεται πως ταυτόχρονα με τη μοιραία πτώση προς το έδαφος μια άλλη ύπαρξη γεννιέται κι έχει τη δυνατότητα να πηδήξει προς τον ουρανό. Τα σώματα των περφόρμερ που –όπως λέει ο σκηνοθέτης– «ισορροπούν και διασπώνται, δημιουργούν οπτικές απάτες με στόχο να φωτίσουν σταδιακά τη σισύφεια αναζήτηση του ανθρώπου για το νόημα» διαδέχονται για αρκετή ώρα το ένα τον άλλο. Με τη σωματική­ ελαφρότητα μαριονέτας, παίζουν με τις δυνατότητες, το άλμα, το απροσδόκητο της πτώσης, που την ακολουθεί ένα άλλο άλμα, με την ανάγκη να κοιτάξουν παραπέρα, λίγο πιο βαθιά προς την ουσία των πραγμάτων.

Still life - εικόνα 2

Η σκηνή (το σκηνικό σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τους Δημήτρη Θεοδωρόπουλο, Σοφία Ντώνα) γίνεται ένας χάρτης πάνω στον οποίο είναι χαραγμένο το περίγραμμα των ορίων της ανθρώπινης ύπαρξης και στο τέλος της παράστασης τα όρια αυτά «αποψιλώνονται» με το τράβηγμα μιας μαύρης κολλητικής ταινίας. Αν η διάρκεια των επαναλαμβανόμενων σκηνών δεν ήταν τόσο μεγάλη, θα μιλούσαμε για ένα αριστούργημα.

Ο Αριστείδης Σερβετάλης, κρατώντας το βασικό ρόλο, έχει οικειοποιηθεί απόλυτα το ερέθισμα που του έδωσε ο σκηνοθέτης-χορογράφος. Μπορείς να τον δεις να εκφράζεται ακόμη και μέσα από την ακινησία σε μια αλυσίδα­ εικόνων που δεν σπάει και να ξεπερνά τον καλύτερο του εαυτό­. Εξίσου καλοί είναι τόσο ο Αργύρης Πανταζάρας, ο δεύτερος ηθοποιός που συμμετέχει, όσο και οι χορευτές (Δρόσος Σκότης, Μιχάλης Θεοφάνους, Καλλιόπη Σίμου, Παυλίνα Ανδριοπούλου). Ο ίδιος ο Δημήτρης Παπαϊωάννου εμφανίζεται ελάχιστα στη σκηνή, αλλά η παράστασή του, μια αρχετυπική αλληγορία για τον απελπιστικά συμβιβασμένο άνθρωπο, έφερε στη σκέψη μου μια διαπίστωση του Πίτερ Μπρουκ: «Έχει μεγάλη σημασία να είσαι ευαίσθητος σε έναν υπόγειο ρυθμό που δύσκολα αποκαλύπτεται, αλλά περιμένει πάντα εκεί για να τον αφουγκραστείς».

Ημερομηνία α' δημοσίευσης 12/6/2014.

Περισσότερες πληροφορίες

Still life

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 70 '

Αντλώντας έμπνευση από το μύθο του Σίσυφου, ο χορογράφος παρουσιάζει τον άνθρωπο ως εργάτη στην ερημιά ενός μεταφυσικής υφής «πουθενά» να αναμετράται με τη βαρύτητα και την ελαφρότητα, την απάτη και την αλήθεια

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με τον "Καρυοθραύστη" του Μπαλέτου της Όπερας της Βάρνας

Το ταξίδι στη Χώρα των Ζαχαρωτών, η λεπτότητα της μουσικής του Τσαϊκόφσκι και η ποιότητα των ερμηνειών κάνουν τον "Καρυοθραύστη" ένα παραμύθι για όλες τις ηλικίες, που μπορείτε να το απολαύσετε από το Μπαλέτο της Όπερας της Βάρνας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/11/2025

Νέες παραστάσεις για την "Καρυάτιδα!" του Γιώργου Καπουτζίδη στο Θέατρο Κάππα

Μια ανατρεπτική κωμωδία – που παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά – αφιερωμένη στη μεγαλειώδη και ιστορική ικανότητα του πολύπαθου αυτού τόπου, να μπλέκει μόνιμα σε κωμικοτραγικές περιπέτειες.

Δύο έξυπνες κωμωδίες που σχολιάζουν την Ελλάδα

Δύο κωμωδίες made in Greece, από Γιώργο Καπουτζίδη και Ζήση Ρούμπου κοιτάζουν με χιούμορ την Ελλάδα και την ταυτότητά της.

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με Μάριο Μπανούσι και τον Δεκέμβριο

Η παράσταση για την απώλεια και την ενηλικίωση "Taverna Miresia - Mario, Bella, Anastasia" κάνει ένα χειμωνιάτικο πέρασμα στο πλαίσιο των δράσεων του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου "Φθινόπωρο - ΑΠΟΗΧΟΙ".

Δύο πράξεις θεατρικής απελευθέρωσης για την Παγκόσμια Ημέρα Κατά της Βίας των Γυναικών

Σε δύο παραστάσεις που αγγίζουν βαθιά τον θεατή, δύο σπουδαίες και έμπειρες πρωταγωνίστριες, η Κατερίνα Διδασκάλου και η Ελένη Κοκκίδου αναλαμβάνουν να φέρουν στο φως τη διαδρομή γυναικών που έμαθαν να σωπαίνουν – και αποφασίζουν επιτέλους να μιλήσουν.

Τελευταία παράσταση για τα "Πιρούνια σε ακριβά σπορτέξ"

Το έργο του Κωσταντή Ντίσιου, μια ιστορία ενός καλά θαμμένου τραύματος, θα παρουσιαστεί για ακόμη μία φορά στο Red Jasper, σε σκηνοθεσία Τάσου Καρακύκλα.

Νέα ημερομηνία πρεμιέρας για το "Cleansed" του Δημήτρη Καραντζά

Το τολμηρό έργο του 20ού αιώνα παρουσιάζει ο Δημήτρης Καραντζάς από 4/12 με ιδανικό θίασο: Χρήστος Λούλης, Μαίρη Μηνά, Δημήτρης Καπουράνης, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Γιώργος Ζυγούρης, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Θανάσης Ραφτόπουλος.