Ο "Dracula" του Θάνου Παπακωνσταντίνου: Μια καθηλωτική, σκοτεινή μυσταγωγία

Μπείτε σε έναν κόσμο όπου η εικαστικότητα ανοίγει τον δρόμο για να «αναστηθεί» ο μύθος του «Dracula». Η νέα ανάγνωση του Θάνου Παπακωνσταντίνου στο Θέατρο Πόρτα απαιτεί από τον θεατή απόλυτη παράδοση.

Dracula Θάνος Παπακωνσταντίνου Evelyn Bencicova©

Η ιδιαιτερότητα του Θάνου Παπακωνσταντίνου- ενός σκηνοθέτη που αγαπά βαθιά την εικαστικότητα και ποντάρει με συνέπεια στη δύναμη των οπτικών και αισθητηριακών κόσμων-γίνεται από την πρώτη στιγμή το σημείο εκκίνησης της νέας του ανάγνωσης πάνω στον "Dracula", που παίζεται στο θέατρο Πόρτα με τον Αντώνη Μυριαγκό. Η ατμόσφαιρα που χτίζει είναι αξεπέραστη: μια πυκνή, σκοτεινή ομίχλη αισθήσεων, όπου αποκαλύπτεται η δύναμη του θεάτρου ως μέσο αναπαράστασης. Με την βοήθεια των πολύτιμων συνεργατών του, ο Παπακωνσταντίνου αφήνει τον μύθο να διαχυθεί στον χώρο, να τον καταλάβει το κοινό με την ίδια υποδόρια ένταση που χαρακτηρίζει το εμβληματικό μυθιστόρημα του Μπραμ Στόκερ.

Dracula Θάνος Παπακωνσταντίνου
Adam C.Keller & Aris Ziotopoulos ©

Ο μύθος του Δράκουλα, από τις πιο διαχρονικές και επιδραστικές μυθικές φιγούρες της παγκόσμιας λογοτεχνίας, εξακολουθεί να εμπνέει όχι γιατί ανήκει στο παρελθόν, αλλά γιατί κατοικεί στο παρόν. Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου το γνωρίζει αυτό και, έχοντας μελετήσει σε βάθος, το αξιοποιεί στο έπακρο: μετατρέπει τον Κόμη σε μια φασματική περσόνα, καθρέφτη των παθών της εποχής μας, έναν οδηγό που δεν τρομοκρατεί με κραυγές αλλά με την αλήθεια της επιθυμίας. Εκεί βρίσκεται η ριζική ανατροπή αυτής της παράστασης. Ο Δράκουλας δεν είναι πια το τέρας των γοτθικών θρύλων, αλλά μια σκιά που ελλοχεύει μέσα σε κάθε ατομική και συλλογική εμμονή, ένας δαίμονας που μας ψιθυρίζει όχι τον θάνατο, αλλά την υπόσχεση ενός αλλόκοτου, ανεξάντλητου ζωντανού πάθους.

Dracula Θάνος Παπακωνσταντίνου
Evelyn Bencicova©

"Η ιστορία του Δράκουλα δεν είναι παραμύθι του 19ου αιώνα" υπογραμμίζει ο Θάνος Παπακωνταντίνου. "Είναι η ιστορία του κόσμου μέσα στον οποίο ζούμε. Ενός κόσμου που, με πρόσχημα το κυνήγι της επιθυμίας, μας βυθίζει από όνειρο σε όνειρο, από καθρέφτη σε καθρέφτη, από εικόνα σε εικόνα, από πληροφορία σε πληροφορία. Έναν κόσμο που όταν πια μας έχει κατακλύσει το σκοτάδι, μας αφαιρεί ακόμα και την τελευταία υποψία φωτός. Η παράσταση είναι μια επίσκεψη στον πύργο του Δράκουλα: οκτώ πρόσωπα δέχονται το κάλεσμά του και περνάνε στην άλλη πλευρά του καθρέφτη: έρχονται αντιμέτωπα με τις κρυφές επιθυμίες τους και εγκλωβίζονται στα δωμάτια του πύργου του. Οδηγός και γητευτής τους ο ίδιος ο Κόμης, θέτει σε λειτουργία μια δαιμόνια μηχανή επί σκηνής και τους καλεί να χορέψουν μαζί του, μέχρι τελικής πτώσεως".

Dracula Θάνος Παπακωνσταντίνου
Evelyn Bencicova©

Στον πυρήνα της παράστασης

Ένα θαυμάσιο καστ ενσρκώνει την γεμάτη μυστήριο ιστορία. Οι ηθοποιοί, απόλυτα ενταγμένοι στο οπτικό και ψυχικό σύμπαν, συνθέτουν ένα σύνολο υψηλής ενέργειας και λεπτότητας. Ο Αντώνης Μυριαγκός δημιουργεί έναν Δράκουλα ποιητικό και τρομακτικό ταυτόχρονα, η Άντζελα Μπρούσκου προσδίδει στον Βαν Χέλσινγκ μια μυστικιστική πυκνότητα, ενώ ο Αργύρης Πανταζάρας ενσαρκώνει τον Τζόναθαν Χάρκερ με σωματικότητα και υπαρξιακή ένταση. Δίπλα τους, οι Δημήτρης Δρόσος, Σίσσυ Τουμάση, Μαργαρίτα Αλεξιάδη και τα Παιδιά της Νύχτας (Θοδωρής Βράχας, Βασίλης Μπούτσικος, Δημήτρης Ψύλλος) σχηματίζουν έναν θίασο που μοιάζει να κινείται μέσα σε έναν ζωντανό πίνακα.

Dracula Θάνος Παπακωνσταντίνου
Evelyn Bencicova©

Στην παράσταση κυρίαρχο στοιχείο είναι η ιδέα της εξάντλησης — σωματικής, ψυχικής, κοινωνικής — ως απόρροια μιας εποχής που κατασκευάζει και καταναλώνει επιθυμίες ακατάπαυστα. Η σκηνή γίνεται ένας τόπος τελετουργικός, σχεδόν δαιμονικός. Ο καθρέφτης, βασικό σκηνικό μοτίβο, λειτουργεί ως πύλη ανάμεσα σε πραγματικότητες: από τη μία ο κόσμος που γνωρίζουμε, από την άλλη ο κόσμος της επιθυμίας, της παράδοσης, της παραίσθησης. Αυτό το πέρασμα δεν είναι ποτέ ουδέτερο. Όποιος το διασχίζει πληρώνει το τίμημα — με το αίμα του ή με εκείνη την αόρατη, υπόγεια μετατόπιση που αφήνει σημάδι στην ψυχή.

Dracula Θάνος Παπακωνσταντίνου
Adam C.Keller & Aris Ziotopoulos ©

Οι συντελεστές που πλαισιώνουν το όραμα του σκηνοθέτη — η δραματουργική επεξεργασία της Ελένης Μολέσκη, τα σκηνικά και κοστούμια της Νίκης Ψυχογιού, η κίνηση της Μαριάννας Καβαλλιεράτου, οι φωτισμοί της Μαριέττας Παυλάκη και η μουσική σύνθεση του Άντη Σκορδή — συγκροτούν ένα σύνολο καλλιτεχνικής ακρίβειας και αισθητηριακής τόλμης. Μαζί, δημιουργούν έναν κόσμο που δεν παρακολουθείται απλώς: καταλαμβάνει, μαγνητίζει, απορροφά.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

https://www.instagram.com/p/DRt3JCbCKiU/

Περισσότερες πληροφορίες

Dracula

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Μια σκοτεινή, υπαρξιακή ανάγνωση του ομώνυμου εμβληματικού μυθιστορήματος του Μπραμ Στόκερ και του ήρωά του Κόμη Δράκουλα, που επιχειρεί να επανασυνδέσει το μύθο με τη ρίζα του: την επιθυμία. Μια σκηνική σύνθεση που συνδυάζει την ποιητικότητα με την ωμότητα, το οικείο με το ανοίκειο, και επιλέγει τον καθρέφτη ως βασική της μεταφορά: μια πύλη ανάμεσα σε δύο κόσμους, δύο πραγματικότητες, δύο όψεις ζωής. Λειτουργεί ως ένας σύγχρονος μύθος, καθρέφτης της εποχής μας και των παθών της και στον πυρήνα της βρίσκεται η έννοια της εξάντλησης - σωματικής, ψυχικής, κοινωνικής - ως απόρροια μιας διαρκούς κατασκευής και κατανάλωσης επιθυμιών.

Πόρτα

Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Δρώμενο πάνω σε κείμενο του Δημητριάδη με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά

Ένα πρωτότυπο ψηφιακό-εικαστικό δρώμενο του Δημήτρη Κωτσή, βασισμένο στο κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη, ζωντανεύει με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης", εξερευνώντας τη διαρκή ανθρώπινη πορεία προς αυτογνωσία και μεταμόρφωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/12/2025

"Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ": Θεατρικό ταξίδι στην Αυστραλιανή Ενδοχώρα

Συνεχίζεται το αφιέρωμα στους σύγχρονους Αυστραλούς συγγραφείς στο Αγγέλων Βήμα και μόλις έκανε πρεμιέρα το έργο του Duncan Graham "Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ", που αναφέρεται στη δυνατή ιστορία δύο αδελφών.

Χρήστος Λούλης: "Για να ενωθείς πραγματικά, πρέπει να περάσεις από μια κόλαση"

Ο Χρήστος Λούλης, πρωταγωνιστής στο "Cleansed" της Σάρα Κέιν σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, που ανεβαίνει στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" από 4/12, μιλά ανοιχτά για τη σχέση του με το θέατρο και τη ζωή, την πατρότητα, αλλά και για την ουσία των ανθρώπινων σχέσεων και μας αποκαλύπτει πώς το έργο αντικατοπτρίζει καθημερινές μάχες ψυχής.

Ρολά κατεβάζουν τα θέατρα: Η απεργία των ηθοποιών φέρνει ξανά στο προσκήνιο τα άλυτα αιτήματα

Την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου οι ηθοποιοί απεργούν, διεκδικώντας υπογραφή συλλογικής σύμβασης και πληρωμές για πρόβες. Τα βασικά τους αιτήματα παραμένουν άλυτα, ενώ τα θέατρα προχωρούν σε αναβολές παραστάσεων.

Πρεμιέρα για την παράσταση "Νίκος Ξυλούρης - Ο αρχάγγελος της Κρήτης"

Στις 3 Δεκεμβρίου ξεκίνησε η νέα παράσταση του Νικορέστη Χανιωτάκη "Νίκος Ξυλούρης - Ο αρχάγγελος της Κρήτης", που ανεβάζει για πρώτη φορά στη σκηνή τη ζωή και το έργο του καλλιτέχνη - σύμβολο.

Το τρίτο στεφάνι

Μεταφορά του εμβληματικού μυθιστορήματος σε μια ατμοσφαιρική και μουσικά φορτισμένη παράσταση. Ο Στάθης Λιβαθινός ζωντανεύει την ιστορία της Εκάβης και της Νίνας, φωτίζει την Ελλάδα του Μεσοπολέμου και ξεπερνάει τα διλήμματα μιας δύσκολης θεατρικής μεταγραφής. | Powered by Uber

Ολική άμεση συλλογική επικείμενη επίγεια σωτηρία

Το έργο του περαματιστή Τιμ Κράουτς ανεβαίνει στην Ελλάδα από τον Αλέξανδρο Ραπτοτάσιο, μετατρέποντας το κοινό σε ενεργό κομμάτι μιας αίρεσης που περιμένει το τέλος του κόσμου. Η συμμετοχικότητα γίνεται εργαλείο σχολιασμού πάνω στη χειραγώγηση και τις δομές εξουσίας. | Powered by Uber