Πάτροκλος Σκαφίδας©
Η παράσταση "Ηλέκτρα εντός" επαναπροσεγγίζει το αριστούργημα του Σοφοκλή για κλειστό θέατρο, μετά την πολύ επιτυχημένη παρουσίασή της στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου και σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα και την Κύπρο. Υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Δημήτρη Τάρλοου και σε σκηνοθεσία δική του, η παράσταση επιχειρεί να φέρει το αρχαίο δράμα πιο "μέσα" στον χώρο του παλατιού, προσφέροντας μια νέα, βιωματική πρόταση στον θεατή. Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία, στις 19 Δεκεμβρίου.

Η σκηνική μεταφορά σε κλειστό περιβάλλον επιτρέπει μια πιο εσωτερική, συγκεντρωμένη προσέγγιση των χαρακτήρων και της πλοκής. Το έργο ξεκινά το ξημέρωμα, μετά τη γιορτή για την επέτειο της δολοφονίας του Αγαμέμνονα. Η Ηλέκτρα, χολωμένη και πληγωμένη, παραμένει μια ερινύα σε αναμονή, ενώ η ατμόσφαιρα διανθίζεται με τόνους καμπαρέ, ζωντανή τζαζ μουσική από τον Φώτη Σιώτα, ερωτισμό και ένταση, δημιουργώντας μια αίσθηση θριλερικής γοητείας και επικείμενου φονικού που παραμένει ανεπίλυτο.
Στην παράσταση πρωταγωνιστεί η Λουκία Μιχαλοπούλου ως Ηλέκτρα, πλαισιωμένη από μια νέα ομάδα ηθοποιών: η Αγλαΐα Παππά ενσαρκώνει την Κλυταιμνήστρα, ο Κωνσταντίνος Ζωγράφος τον Ορέστη, ο Δημήτρης Τάρλοου τον Αίγισθο και ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης τον Παιδαγωγό. Επιπλέον, η Γρηγορία Μεθενίτη, οι Ελένη Βλάχου και Ιωάννα Λέκκα συνεισφέρουν στους γυναικείους ρόλους, ενώ η μουσική επί σκηνής από τον Τάσο Μυσιρλή αναδεικνύει την ένταση και τη δραματικότητα της αφήγησης.

Η "Ηλέκτρα εντός" δεν περιορίζεται στην παραδοσιακή ανάγνωση του αρχαίου δράματος, αλλά το μετατρέπει σε μια ζωντανή, συναισθηματικά φορτισμένη εμπειρία. Το έργο συνδυάζει τον τραγικό πυρήνα με σύγχρονες αισθητικές επιλογές, προσφέροντας μια πολυδιάστατη προσέγγιση που αναδεικνύει τις σχέσεις εξουσίας, εκδίκησης και συναισθημάτων στο παλάτι, ενώ ταυτόχρονα φέρνει τον θεατή κοντά στην ψυχολογία και τις συγκρούσεις των χαρακτήρων με ένταση και αμεσότητα.

Σημείωμα σκηνοθέτη
Οι σπουδαίοι αγιογράφοι, αλλά και πολλοί μείζονες όσο και ελάσσονες σύγχρονοι Έλληνες ζωγράφοι, αφιέρωσαν τη ζωή τους ζωγραφίζοντας ξανά και ξανά τα ίδια θέματα. Αυτό δεν ήταν από έλλειψη έμπνευσης – το αντίθετο! Η κάθε απόπειρα εμπεριέχει την παραδοχή, ότι η ουσία που γυρεύουμε στα πράγματα δεν πιάνεται. Η έκφραση "δια χειρός", που πολύ της μόδας είναι τελευταία, αυτό εννοεί: ότι η κάθε μας κατάδυση στα μεγάλα και υψηλά, μονάχα από θεϊκό χέρι μπορεί να καθοδηγηθεί, και ουδόλως πως ο δημιουργός είναι ο ίδιος ένας μικρός θεός. Αυτή ακριβώς είναι και η διαφορά Ανατολής και Δύσης. Η ταπεινότητα και παραδοχή της φθαρτότητας, απέναντι στο ναρκισσιστικό μεγαλείο της Δύσης και τη συνεχή τάση της να αγγιχθεί το θείο με μυτερούς πανύψηλους κώνους εκκλησιών που σχίζουν με αναίδεια τα γκρίζα ουράνια.

Η απόφαση λοιπόν να ξαναδουλέψουμε τη σοφόκλεια Ηλέκτρα, με οδηγό τις υπέροχα αυθαίρετες πρώτες πρόβες μας εντός του "Πορεία", δεν θα ήθελα να εκληφθεί, παρά ως παραδοχή του αβυσσαλέου βάθους του έργου αυτού, που μας καλεί να το εξερευνήσουμε. Είμαι πεπεισμένος ότι η Τραγωδία δεν πρέπει να μετατρέπεται σε θέμα τουριστικό, ακυρώνοντας το μέγα όφελος που μπορεί να μας προσφέρει, αν έρθουμε σε επαφή με το βαθύτερο πνεύμα της, που κατά ανέλπιστη τύχη πολλοί Έλληνες, το έχουμε ζωντανό μέσα μας! Η θαυμαστή προσήλωση, η απόλυτη σιωπή του κοινού σε όλες ανεξαιρέτως τις παραστάσεις μας στα ανοιχτά θέατρα της Ελλάδας και της Κύπρου, αυτό μας θύμισαν: πώς μια παράσταση Τραγωδίας και η απόδοση του πνεύματός της θα κρίνεται πάντα όχι από φιλολόγους ή πάσης φύσεως ειδικούς, αλλά από το αν ξυπνά μέσα μας την έξαρση του πάθους, τη θεϊκή έκσταση και τη συμφιλίωση όλων των ηδονών και των πόνων της ζωής που ο ποιητής έχει τη δύναμη να δίνει στον κόσμο.


Προπώληση εισιτηρίων: more.com

