Imperial Ball | ©FilipVanRoe_GTG_Ihsane
Η σεζόν 2025-26 θα είναι γεμάτη σημαντικές διεθνείς αφίξεις σπουδαίων εκπροσώπων της τέχνης του χορού. Μετά την επίσκεψη της θρυλικής Martha Graham Dance Company με μια επετειακή παράσταση αφιερωμένη στα 100 χρόνια Μάρθα Γκράχαμ στο Μέγαρο Μουσικής, όπου ήρθε ξανά στο προσκήνιο η ιέρεια του σύγχρονου χορού που χάραξε όσο λίγοι την πορεία της ορχηστρικής τέχνης, σημειώνουμε στο ημερολόγιό μας δέκα ακόμη ραντεβού που δεν χάνονται.
Στις 8 Δεκεμβρίου θα δούμε τον σούπερ σταρ του χορού Ιβάν Βασίλιεφ, πλάι σε ένα all-star καστ. Οκτώ κορυφαίοι χορευτές και οι εξίσου καταξιωμένοι Αρετή Νότη και Αντώνη Κορούτη από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα βρεθούν στο πλευρό του σε μια μοναδική βραδιά γκαλά με τίτλο "Last dance of Ivan Vasiliev". Στο Christmas Theater θα απολαύσουμε την αποχαιρετιστήρια παράσταση του εκρηκτικού καλλιτέχνη που αναδείχθηκε Πρώτος Χορευτής στα Μπολσόι σε ηλικία μόλις 18 ετών και έχει χαρακτηριστεί ως "ο Νουρέγιεφ της νέας εποχής", αφήνοντας ανεξίτηλο σημάδι στις σπουδαιότερες σκηνές του κόσμου.


Από τον Δεκέμβριο έως και τον Απρίλιο, αγαπημένα έργα του κλασικού χορού ετοιμάζονται να κατακτήσουν τις αθηναϊκές σκηνές. Το Μπαλέτο της Εθνικής 'Όπερας της Οδησσού επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής με την "Τοσοδούλα" (5-7/12), ένα μπαλετικό υπερθέαμα βασισμένο στο παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Οι κορυφαίοι σολίστ και το corps de ballet του ουκρανικού μπαλέτου ζωντανεύουν το διάσημο παραμύθι, χαρακτηριστικό του φανταστικού σύμπαντος που έπλασε ο συγγραφέας -γνωστός για το "Ασχημόπαπο", τα "Καινούρια ρούχα του αυτοκράτορα", το "Κοριτσάκι με τα σπίρτα", τον "Μολυβένιο στρατιώτη" κ.ά. Χορογραφούν ο σκηνοθέτης Χάρι Σιβογιάν και ο Βίκτορ Λιτβίνοφ, σε μουσική Γιούρι Σεφτσένκο και λιμπρέτο Μίκολα Μπροβτσένκο.


Στο Ωδείο Αθηνών καταφθάνει στις 23 Δεκεμβρίου και για λίγες παραστάσεις το γεμάτο λάμψη κλασικό μπαλέτο για όλη την οικογένεια σε μουσική του Σεργκέι Προκόφιεφ, "Σταχτοπούτα", από το Royal Classical Ballet. Ένας παραμυθένιος κόσμος ζωντανεύει στη σκηνή, ικανός να συγκινήσει θεατές όλων των ηλικιών. Μια ανάσα πριν τα Χριστούγεννα παρουσιάζεται επίσης, αυτή τη φορά στο Christmas Theater, ο "Καρυοθραύστης" από το Ballet of Varna State Opera. Το αγαπημένο μπαλέτο των Χριστουγέννων από τον Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι θα δούμε με τη συμμετοχή εξήντα χορευτών, βασισμένο στην κλασική εκδοχή των Πετιπά και Ιβάνοφ (23-24/12). Στον ίδιο χώρο, ξεχωρίζει την άνοιξη το Balletto di Milano με τον "Ρωμαίο και Ιουλιέτα" σε μουσική του Τσαϊκόφσκι. Ελεύθερα εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, η πιο διάσημη ιστορία αγάπης ανεβαίνει σε χορογραφία του Φεντερίκο Βεράτι, ντυμένη με χρυσό και ασήμι (4-5/4/26).


Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ της 'Άνοιξης του Μεγάρου Μουσικής θα δούμε επίσης το Ballet du Grand Théâtre de Genève στη νέα χορογραφία του διεθνούς φήμης Σιντί Λαρμπί Τσερκαουί "Imperial Ball", σε μουσική του Γιόχαν Στράους του νεότερου. Ο Βελγο-Μαροκινός δημιουργός ξεκινά από την ανάγκη της κοινωνίας να ελέγχει τους πολίτες της μέσα από αριστοκρατικούς κώδικες συμπεριφοράς, όπως αυτούς που συναντάμε στις κοινωνικές συναθροίσεις της ελίτ. Η ιδέα ενός αριστοκρατικού χορού μπορεί να είναι περιοριστική, όπως εξηγεί, ενέχει όμως και τις έννοιες της σύνδεσης και της απελευθέρωσης. Το νέο του έργο ουσιαστικά υπερβαίνει αυτό τον "απαστράπτοντα" κόσμο για να αποκαλύψει το τραύμα, τις ανοιχτές πληγές (17-18/3/26).

Για ένα διήμερο έρχεται στο Ολύμπια - Δημοτικό Μουσικό Θέατρο "Μαρία Κάλλας" ο Ισπανός χορευτής και χορογράφος Εντουάρντο Γκερέρο για να μας μυήσει στα μυστικά του φλαμένκο μέσα από το εκρηκτικό "The Passion of Flamenco". Επί σκηνής μαζί με τον Γκερέρο, τρεις εκρηκτικοί χορευτές, τρεις παθιασμένοι τραγουδιστές, ένας βιρτουόζος κιθαρίστας κι ένας δυναμικός ντράμερ ενώνονται για να προσφέρουν μια εμπειρία που συνδυάζει την αυθεντικότητα με τον σύγχρονο παλμό (13-14/2/26). Στον εξίσου παθιασμένο κόσμο του τάνγκο (with a jazz twist) θα μας βάλει ο Μάρκος Αγιάλα με την παράσταση "Tango Golden Years". Από τα παθιασμένα σοκάκια του Μπουένος Άιρες ως τους ηλεκτρισμένους δρόμους του Χάρλεμ, η παράσταση ενώνει δύο κόσμους που άπτονται της ελευθερίας, της επιθυμίας, της απώλειας και του έρωτα (Christmas Theater, 22/4/26).

Αξίζει φυσικά να κάνουμε και μια αναφορά στο φεστιβάλ σύγχρονου χορού της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση Onassis Dance Days 2026, που επιστρέφει από 5 έως 8 Φεβρουαρίου και μας καλεί να μπούμε "σε μια εμπειρία μεταμόρφωσης, εκεί όπου η οικειότητα συναντά το παράδοξο, εκεί όπου το σώμα θυμάται, ξεχνά και επινοεί νέες συγγένειες". Στο οικείο και το ανοίκειο, τις έννοιες της καταγωγής, της οικογένειας, των γνωστών, των αγνώστων όσο και των εκλεκτικών συγγενειών, εστιάζει η φετινή διοργάνωση που εξετάζει πώς διαμορφώνεται η χορογραφική ταυτότητα μέσα από σχέσεις αίματος, μνήμης ή και φαντασίας.
Κεντρική παράσταση του φετινού Onassis Dance Days (ODD) είναι μια διεθνής συμπαραγωγή της Στέγης, το "NÔT" της Πορτογαλίδας Marlene Monteiro Freitas. Μια αντισυμβατική τελετουργία εμπνευσμένη από τις "Χίλιες και μία νύχτες", βουτηγμένη στην έκσταση, που διαλύει τη φόρμα και ανασυνθέτει το κοινό βίωμα πάνω στην έξαψη των σωμάτων των οχτώ ερμηνευτών του (6-8/2/26). Ανάμεσα στα φετινά έργα, θα δούμε και τις παραγωγές που προέκυψαν από την έρευνα δύο περσινών Onassis AiR Fellows, του Ευθύμη Μοσχόπουλου και της Κατερίνας Φώτη.

Η μετα-αποκαλυπτική "Λίμνη των Κύκνων" του Κωνσταντίνου Ρήγου, που σηματοδότησε την ανάληψη των καθηκόντων του ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής το 2018, επιστρέφει για επτά παραστάσεις στην Αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος” τον Μάρτιο. Ο Κωνσταντίνος Ρήγος ανασύρει ορισμένους από τους φόβους και τις έμμονες εικόνες της εποχής μας για να καταδυθεί στη δική του λίμνη, ένα τοπίο σε μια εποχή μετά την καταστροφή. 'Ένα ερημωμένο βενζινάδικο για να θυμίζει έναν κόσμο που ξέμεινε από καύσιμα. Μια λίμνη όπου το φυσικό και το υπερφυσικό συνυπάρχουν κι εναλλάσσονται.
O Κωνσταντίνος Ρήγος σημειώνει: "Βλέπω τους ρόλους του λευκού και του μαύρου κύκνου ως τις δύο πλευρές του ίδιου προσώπου και επιθυμώ να αναδείξω την πάλη ανάμεσά τους. Την αθωότητα και την ανάγκη για αυτοκαταστροφή που κρύβει μέσα του κάθε άνθρωπος. Την ανθρώπινη ύπαρξη την έλκει το καλό και το κακό. Αυτό το βρίσκω ιδιοφυές σε αυτό το έργο και είναι ένα από τα στοιχεία που θέλω να αναδείξω". Στις 27 & 28 Μαρτίου το μπαλέτο θα παρουσιαστεί σε συνθήκες καθολικής προσβασιμότητας (7/3-4/5/26).



