Πάτροκλος Σκαφίδας©
Το best seller του Στίβεν Κινγκ, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή, σε μία παραγωγή υποδειγματικής αισθητικής και πολύ ωραίων ερμηνειών. Το βιβλίο (γνωστό από την επιτυχημένη κινηματογραφική μεταφορά του, με τίτλο "The Shawshank Redemption"), αφηγείται την ιστορία του ΄Άντι, ενός τραπεζίτη που πέρασε 19 χρόνια στη φυλακή, κατηγορούμενος για τη δολοφονία της γυναίκας του.
Πριν την άκρως "κινηματογραφική" απόδρασή του, ο ΄Άντι θα γνωρίσει τη βία, τον εξευτελισμό, την ταπείνωση, αλλά και τη φιλία και την αλληλεγγύη, ενώ ο ίδιος θα σταθεί για τους συγκρατούμενούς του μία ζωντανή απόδειξη πως το πνεύμα ενός ανθρώπου δεν μπορεί να φυλακιστεί.

Πρόκειται για ένα συναρπαστικό έργο που μιλάει για τον εγκλεισμό, την αδικία και το σωφρονιστικό σύστημα, όπως και για την την ελπίδα, τη φιλία και την ακατάβλητη δύναμη του ανθρώπου, όταν όλα μοιάζουν χαμένα. Στην παράσταση ερμηνεύουν οι Νίκος Ψαρράς, Δημήτρης Παπανικολάου, Μάνος Βακούσης, Γιάννης Μποσταντζόγλου και εφτά ακόμη ταλαντούχοι ηθοποιοί: Νέστορας Κοψιδάς, Γιώργος Ρούφας, Κρις Ραντάνοφ, Αναστάσης Γεωργούλας, Βασίλης Μπεσίρης, Αντώνης Χρήστου και Νίκος Ιατρού.
Ο Νίκος Ψαρράς ερμηνεύει τον ΄Άντι, τον άνδρα που πέρασε 19 χρόνια στη φυλακή για ένα έγκλημα που δεν διέπραξε και όπως δήλωσε στο "α": το έργο "έρχεται να μας θυμίσει την ανθρωπιά μας. Ο κόσμος του Κινγκ, οι χαρακτήρες και οι ανατροπές του πάντα με γοήτευαν. Το θέμα της -ανδρικής- φιλίας που συναντάμε εδώ με συγκινεί βαθιά".
Δίπλα του, ο Δημήτρης Παπανικολάου στο ρόλο του Ρεντ, είναι ο άνθρωπος που έχει μάθει να επιβιώνει στη φυλακή, και αυτός που θα αναπτύξει με τον ΄Άντι μια βαθειά φιλία, που θα τους κρατήσει ενωμένους ως το τέλος. Ο Μάνος Βακούσης ερμηνεύει τον σκληρό Διευθυντή των φυλακών, ο Γιάννης Μποσταντζόγλου τον ηλικιωμένο βιβλιοθηκάριο Μπρούξι, ενώ οι υπόλοιποι ηθοποιοί εναλλάσσονται στους ρόλους των υπόλοιπων κρατουμένων, των δεσμοφυλάκων κλπ, συνδημιουργώντας μία ιδανική ερμηνευτική ομάδα.

Ο Ορέστης και ο Δημήτρης Σταυρόπουλος αποφοίτησαν πρόσφατα από τη σχολή σκηνοθεσίας του Εθνικού Θεάτρου και αποτελούν δύο από τις πλέον ανερχόμενες υπογραφές του ελληνικού θεάτρου, όπως αποδεικνύουν με αυτή την παράσταση, που ξεχωρίζει για το λιτότητα, την ατμόσφαιρα και την επιδραστική της δύναμη.
΄Όπως γράψαμε και στην κριτική μας, "οι δύο σκηνοθέτες δεν επιχείρησαν να 'αντιγράψουν' την ταινία, να μιμηθούν το ύφος της, να αναπαραστήσουν τον γλαφυρό ρεαλισμό της. Κατέφυγαν στη λιτότητα των θεατρικών μέσων και στη δύναμη της αφήγησης και παρέδωσαν την ιστορία πυκνή και γυμνή, τονίζοντας αυτόματα την ψυχρότητα και την αγριάδα της".

Η σκηνοθεσία τους βασίστηκε κυρίως στο βιβλίο, σύμφωνα με όσα μας είπαν: "Η θεατρική διασκευή είναι στηριγμένη στο διήγημα, όχι στην ταινία. Βέβαια, η ταινία έχει αφήσει ανεξίτηλα σημάδια στη μνήμη μας και κάποιες εικόνες της είναι αναπόφευκτα παρούσες. Κατά τη διάρκεια των προβών βλέπαμε και την ταινία και το βιβλίο, συγκρίναμε τις προσεγγίσεις και βρήκαμε το δικό μας μονοπάτι".
Τη μετάφραση έκανε ο Αντώνης Γαλέος και την πρωτότυπη μουσική, που συμπληρώνει ιδανικά το ύφος της σκηνοθεσίας υπογράφει ο ΄Άγγελος Τριανταφύλλου. Η εξαιρετική σκηνογραφία της Εύας Μανιδάκη δημιουργεί εξαιρετικά το κλειστοφοβικό περιβάλλον της φυλακής, ενώ οι λύσεις που προτείνει εξυπηρετούν όλες τις ανάγκες της δράσης. Τα κοστούμια της Αλέγια Παπαγεωργίου αποτυπώνουν πολύ σωστά την ιεραρχία της φυλακής και οι υποβλητικοί φωτισμοί του Νίκου Βλασσόπουλου συμβάλλουν στη δημιουργία της απειλητικής ατμόσφαιρας.
Περισσότερες πληροφορίες
Τελευταία έξοδος – Ρίτα Χέιγουορθ
Η θεατρική μεταφορά της ταινίας-σταθμός «The Shawshank Redemption» που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Στίβεν Κινγκ, παρουσιάζεται πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή. Ένα έργο-ύμνος στη δύναμη της πίστης, της αξιοπρέπειας και της ελπίδας, για τον άνθρωπο που, ακόμα κι όταν όλα μοιάζουν χαμένα, επιμένει να βλέπει φως στο σκοτάδι. Σύμφωνα με την υπόθεση, ο Άντι οδηγείται στη φυλακή για ένα έγκλημα που αρνείται πως έχει διαπράξει. Παρά τη βίαιη καθημερινότητα και τον εγκλεισμό, ο ήρωας παλεύει να διατηρήσει τα ιδανικά του και βρίσκει απροσδόκητη στήριξη στη φιλία που αναπτύσσει με τον Ρεντ. Σε ένα περιβάλλον δομημένο για να υποτάξει κάθε ίχνος ελευθερίας, ο Άντι θυμίζει σε όλους ότι είναι ακόμα άνθρωποι.
