Ελίνα Γιουνανλή©
Υπάρχουν στιγμές στο θέατρο που η αλήθεια γίνεται σχεδόν ανυπόφορη. Που η σκηνή παύει να είναι τόπος αναπαράστασης και μετατρέπεται σε καθρέφτη — οδυνηρό, εκτυφλωτικό, αλλά απολύτως αναγκαίο. Σ’ αυτή τη λεπτή και εύφλεκτη ζώνη κινείται η Λένα Παπαληγούρα, μια ηθοποιός που συναντά τις ηρωίες που ερμηνεύει με φόρα, ακόμα κι όταν είναι μόνη στη σκηνή, σε μονολόγους. Τις αφουγκράζεται, τις αφήνει να την διαπεράσουν, και μαζί τους διαρρηγνύει τα όρια ανάμεσα στο πρόσωπο και τον ρόλο.
Το είδαμε με την "Κατερίνα" του Αύγουστου Κορτώ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη — εκεί όπου η Παπαληγούρα μας ταξίδεψε στα βάθη μιας ψυχής που φλέγεται. Και το βλέπουμε ξανά στο "Prima Facie" της Suzie Miller όπου ενσαρκώνει την Tessa Ensler, μια δικηγόρο που πίστεψε ακράδαντα στη δικαιοσύνη, μέχρι τη στιγμή που το ίδιο το σύστημα στράφηκε εναντίον της.

Η παράσταση επιστρέφει στο Θέατρο Πορεία για δεύτερη χρονιά (από 3/11), μετά από μια θριαμβευτική πορεία που απέδειξε πως το κοινό αναγνωρίζει το θέατρο που το ταρακουνά, που του ζητά να σκεφτεί — όχι απλώς να χειροκροτήσει. "Το έργο αναδεικνύεται στη ζωηρή σκηνοθεσία του Γιώργου Οικονόμου, ο οποίος δεν αρκείται σε μία "απλή” απόδοση. Η παράστασή του έχει ενέργεια, ρυθμό, εντάσεις και συναισθηματικές διαβαθμίσεις, διαχέεται στην πλατεία με πάθος. ΗΛένα Παπαληγούρα στην πρώτη ελληνική ερμηνεία του ρόλου, αεικίνητη και γεμάτη ενέργεια, κάνει τη σκηνή και το έργο κτήμα της. Σε μια σημαντική ερμηνευτική στιγμή, η ηθοποιός αλλάζει προσωπεία, διαθέσεις και συμπεριφορές, "δημιουργεί” απολύτως τις επιμέρους καταστάσεις του έργου, τις διαμορφώνει με το σώμα, τη φωνή και την ψυχή της, αναδεικνύει το χιούμορ, το σαρκασμό, την ειρωνεία, τον κυνισμό και την οδύνη του χαρακτήρα" υπογραμμίζει η Τώνια Καράογλου στην κριτική της για την παράσταση.
Ο Γιώργος Οικονόμου σκηνοθετεί με οξυδέρκεια, αφήνοντας τον λόγο να λειτουργήσει σαν νυστέρι, και τη μοναδική ερμηνεύτρια του ρόλου να αποκαλύψει τις ρωγμές ενός κόσμου που ακόμα μετράει τη δικαιοσύνη με αντρικούς όρους. Η Tessa, μια γυναίκα που έχει μάθει να κερδίζει, βρίσκεται ξαφνικά εκτός παιχνιδιού. Ό,τι πίστευε για τον νόμο, για τη δικαιοσύνη, για τον ίδιο της τον εαυτό, καταρρέει. Και μέσα από την προσωπική της συντριβή, αναδύεται ένα κατηγορητήριο για ένα σύστημα που, ενώ μιλά για ισότητα, εξακολουθεί να θεμελιώνεται πάνω σε προκαταλήψεις και σιωπές.

Το "Prima Facie" καταλήγει να σε βάλει σε διαδικασία συνειδητοποίησης. Κοιτάς κατάματα την ασυμμετρία της κοινωνικής και νομικής μας πραγματικότητας!! Και μέσα σε αυτό το σκοτάδι, η Παπαληγούρα γίνεται φως: με τη φωνή της, με το σώμα της, με την απόλυτη ειλικρίνεια της ερμηνείας της.
Να θυμίσουμε πως η Λένα Παπαληγούρα, αυτήν την περίοδο παίζει στον "Εχθρό του λαού" του Χένρικ Ιψεν σε σκηνοθεσία Τόμας Οστερμάιερ στο θέατρο Κνωσός.
Περισσότερες πληροφορίες
Prima facie
Η δικηγόρος Τέσα Ένσλερ έρχεται αντιμέτωπη με την ποινική αντιμετώπιση της σεξουαλικής κακοποίησης στο παγκοσμίως φημισμένο συγκλονιστικό έργο που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται από το σύστημα αντιμετωπίζει το θέμα της παρενόχλησης. Η Tessa είναι μια νέα και λαμπρή δικηγόρος, εθισμένη στη νίκη. Έχει σφυρηλατήσει όλη την καριέρα της με απόλυτη αποφασιστικότητα, φροντίζοντας να ξεπεράσει την καταγωγή της από την εργατική τάξη για να μπορέσει να φτάσει στην κορυφή και τα καταφέρνει. Ξέρει καλά πως σε ένα ανδροκρατούμενο και βαθιά συντηρητικό σύστημα το «ποιον ξέρεις» και το «από που κατάγεσαι» είναι εξίσου σημαντικό με το «ποιος είσαι». Δουλεύοντας σκληρά κάθε της υπόθεση έχει εξελιχθεί σε κορυφαία συνήγορο υπεράσπισης. Ένα βράδυ, ένα ραντεβού με έναν συνάδελφό της και μια απρόσμενη τροπή των γεγονότων μετατοπίζει την ηρωίδα στην άλλη πλευρά του μαρτυρίου. Η ανερχόμενη δικηγόρος βρίσκεται ξαφνικά ανυπεράσπιστη μετά από σεξουαλική κακοποίηση και διαπιστώνει, για πρώτη φορά, ότι οι κανόνες του παιχνιδιού, που και η ίδια κατά καιρούς χρησιμοποίησε, τώρα μπορεί να μην την προστατεύσουν.

