Απολογισμός θητείας από την Κατερίνα Ευαγγελάτου

Βρεθήκαμε στον απολογισμό της εξαετούς θητείας της Κατερίνας Ευαγγελάτου ως Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και αναμεταδίδουμε.

Κατερίνα Ευαγγελάτου 70 χρόνια Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Εμφανώς συγκινημένη, η Κατερίνα Ευαγγελάτου προέβη, το βράδυ τις 29ης Ιουλίου, σε αναλυτικό απολογισμό της εξαετούς θητείας της ως Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Η ανάληψη της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης τον Σεπτέμβριο του 2019 έμελλε να καθοριστεί αρχικά από τα μέτρα για την πανδημία -κάτι που οδήγησε σε κλειστή Πειραιώς 260 και μειωμένο πρόγραμμα στην Επίδαυρο, το καλοκαίρι του 2020-, όμως στις δύο διαδοχικές θητείες της, η Ευαγγελάτου και η ομάδα της κατάφεραν να αφήσουν διακριτό στίγμα και, γιατί όχι, παρακαταθήκη για το μέλλον.

΄Όπως εξήγησε, στόχοι τους εξαρχής ήταν η "ανανέωση της φιλοσοφίας, του περιεχομένου και της εικόνας" του σημαντικού πολιτιστικού οργανισμού, στόχους προς τους οποίους κινήθηκαν με γνώμονα την "υψηλή καλλιτεχνική ποιότητα, την εξωστρέφεια, την πολυφωνία, την τόλμη, τη συμπερίληψη, τη χρηστή οικονομική διαχείριση και την αναβάθμιση των υποδομών". Οι διεθνείς συμπαραγωγές και οι παγκόσμιες πρεμιέρες, οι πρωτοβουλίες για την προβολή του ελληνικού θεάτρου στο εξωτερικό, η ανάδειξη νέων καλλιτεχνικών ρευμάτων και η προσέλκυση νέου κοινού (που αποτυπώνεται στο σταθερά αυξανόμενο αριθμό των θεατών), καθώς και η ανανέωση του προφίλ του Φεστιβάλ (μέσα από τις στρατηγικές της οπτικής επικοινωνίας και τη νέα εταιρική ταυτότητα), η εστίαση στις νέες τεχνολογίες και η πλούσια εκδοτική δραστηριότητα είναι τα χαρακτηριστικά που έλαβε Φεστιβάλ κατά την τελευταία εξαετία. 

Διαβάστε Επίσης

Συνολικά, παρουσιάστηκαν περισσότερες από 480 παραγωγές, στις οποίες συμμετείχαν περισσότεροι από 11.300 καλλιτέχνες, ενώ τις εκδηλώσεις παρακολούθησαν συνολικά ένα εκατομμύριο θεατές. Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα αναπτύχθηκε με βάση το τρίπτυχο "Νέες δραματουργίες – Διεθνείς σκηνοθέτες – ΄Έρευνα", κάτι που αποτυπώθηκε ιδιαίτερα στην αναζωπύρωση του διαλόγου για το αρχαίο δράμα, με παραστάσεις που υιοθέτησαν νέες -κειμενικές ή παραστασιακές- φόρμες. Οι καλλιτέχνες που στελέχωσαν τις παραστάσεις και τις άλλες εκδηλώσεις του Φεστιβάλ, ΄Έλληνες και ξένοι, αποτέλεσαν τόσο εδραιωμένα ονόματα όσο και νέες φωνές, ενώ σημασία δόθηκε και στην πρόσκληση δημιουργών που έρχονταν για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Αλλαγές επίσης έγιναν στο διοικητικό σκέλος του οργανισμού, με τη μετατροπή του σε ΝΠΙΔ, την κατάρτιση οργανογράμματος και εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας, την πρόσληψη τακτικού προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ καθώς και τις -εν εξελίξει- ψηφιοποίηση του αρχείου και ανανέωση σχεδιασμού ιστοσελίδας. 

Διαβάστε Επίσης

Πιο αναλυτικά, το πρόγραμμα της εξαετίας ξεδιπλώθηκε πάνω σε έντεκα πυλώνες, δηλαδή: 1. Εξωστρέφεια (τόνωση του διεθνούς στίγματος του Φεστιβάλ), 2. Παραγωγή και εξαγωγή ελληνικών παραστάσεων στο εξωτερικό μέσω της πρωτοβουλίας grape-Greek Agora of Performance, 3. Δημιουργία θεματικών κύκλων (όπως: Contemporary Ancients/Σύγχρονοι Αρχαίοι, Σκηνή των βιβλίων, Μεταπολίτευση, 1821 κ.ά., που έδωσαν έμφαση στη δραματουργική ταυτότητα του καλλιτεχνικού προγράμματος), 3. Αναζωογόνηση της κληρονομιάς του Αρχαίου Δράματος4. Δημιουργία θεματικών κύκλων (όπως: Contemporary Ancients/Σύγχρονοι Αρχαίοι, Σκηνή των βιβλίων, Μεταπολίτευση, 1821 κ.ά., που έδωσαν έμφαση στη δραματουργική ταυτότητα του καλλιτεχνικού προγράμματος), 5. Open Plan (χρονική επέκταση των καλλιτεχνικών δράσεων τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες μέσω εργαστηρίων), 6. Πολυφωνία-΄Άνοιγμα σε νέα καλλιτεχνικά είδη (street dance, ηλεκτρονική μουσική, εικαστικά, ραδιοφωνικό θέατρο κατά την περίοδο της πανδημίας κ.ά.) 7. Διερεύνηση συνεργασιών με εγχώριους πολιτιστικούς φορείς, 8. Ανάπτυξη του τομέα των εκδόσεων, 9. Ανανέωση του προφίλ του Φεστιβάλ, 10. Ενίσχυση χορηγικών συνεργασιών (μέσω στρατηγικών συμμαχιών για το σύγχρονο πολιτισμό) και 11. Αναβάθμιση υποδομών του Οργανισμού.

Μήδεια Φρανκ Κάστορφ
©alexkatphotography
Η κατά Κάστορφ "Μήδεια", μία από τις συμπαραγωγές του Φεστιβάλ που προκάλεσε συζητήσεις

Ειδικά στην Επίδαυρο παρουσιάστηκαν αρκετές "μη αναμενόμενες" προτάσεις ανεβάσματος τραγωδίας και κωμωδίας και όχι λίγες προκάλεσαν αντεγκλήσεις (είδαμε τους σπανιότατα παιζόμενους "Ιχνευτές" του Σοφοκλή από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό, "Πέρσες" από τον Δημήτρη Καραντζά, αριστοφανικούς "Βατράχους" από την Αργυρώ Χιώτη και την ΄Έφη Μπίρμπα, "Σφήκες" από τη Λένα Κιτσοπούλου κ.ά.). Σημαντική παρουσία είχαν οι ξένες προτάσεις -εμπνευσμένες ελεύθερα ή όχι- από το αρχαίο δράμα, αποτέλεσμα μετακλήσεων ή διεθνών συμπαραγωγών, κάποιες από τις οποίες σε συνεργασία ξένων σκηνοθετών με ΄Έλληνες ηθοποιούς (ενδεικτικά: "΄Άλκηστη" από τον Γιόχαν Σίμονς, "Αγαμέμνων" από τον Ούλριχ Ράσε, "Μήδεια" από τον Φρανκ Κάστορφ, "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" από τον Τιμοφέι Κουλιάμπιν κ.ά.). Η Πειραιώς 260 παρέμεινε ένα "τοπόσημο πρωτοπορίας" δίνοντας βήμα εξίσου σε ΄Έλληνες και ξένους δημιουργούς, κάποιους από τους οποίους είδαμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα: Κίριλ Σερεμπρένικοφ, Αλεξάντερ Ζέλντιν, Καρολίνα Μπιάνκι, Ελίνε Άρμπο κ.ά.

Καρολίνα Μπιάνκι_Η νύφη και το καληνύχτα Σταχτοπούτα
©Christophe_Raynaud_de_Lage
Η Καρολίνα Μπιάνκι, μία από τις διεθνείς δημιουργούς που είδαμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Χαρακτηριστικότερες πρωτοβουλίες της Κατερίνας Ευαγγελάτου αποτέλεσαν ο θεματικός κύκλος Contemporary Ancients/Σύγχρονοι Αρχαίοι και η πλατφόρμα εξωστρέφειας της ελληνικής παραγωγής grape - Greek Agora of Performance. Η πρώτη οδήγησε στη συγγραφή και τη θεατρική παραγωγή μίας σειράς νέων έργων -εμπνευσμένων από το αρχαίο ελληνικό δράμα-, που παρουσιάστηκαν σε Μεγάλη και Μικρή, κυρίως, Επίδαυρο ("Οιδίποδας" της Μάγια Τσάντε από τη Σαουμπίνε και τον Τόμας Όστερμαϊερ, "Εκάβη, όχι Εκάβη" του Τιάγκο Ροντρίγκες καθώς και ο επερχόμενος "Ό όρκος της Ευρώπης" του Ουαζντί Μουαουάντ, αλλά κυρίως Ελλήνων συγγραφέων: Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, Αλεξάνδρα Κ*, Χρήστος Χωμενίδης, Βίβιαν Στεργίου, Γιάννης Μαυριτσάκης, Κυριάκος Χαρίτος, Αμάντα Μιχαλοπούλου κ.ά.).

H Δημοκρατία του Μπακλαβά
Πηνελόπη Γερασίμου©
"Η Δημοκρατία του Μπακλαβά", μία από τις ελληνικές παραστάσεις που ταξίδεψαν στο εξωτερικό

Η δεύτερη πρωτοβουλία, που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2023, οδήγησε στην παραγωγή 29 παραστάσεων θεάτρου και χορού, τις οποίες παρακολούθησαν περισσότεροι από 180 επαγγελματίες (διευθυντές φεστιβάλ, curators, εκπροσώπους ΜΜΕ κλπ), προερχόμενοι από περισσότερες από 45 χώρες. ΄Έντεκα από τις παραστάσεις των δύο προηγούμενων χρόνων (η "Δημοκρατία του Μπακλαβά" και τα "Σκυλιά" του Ανέστη Αζά, η "Καταστροφή" του Δημήτρη Μπαμπίλη, η "Taverna Miresia" του Μάριο Μπανούσι, οι "Σπυριδούλες" των 4Frontal, το "Αγρίμι" της Λενιώς Κακλέα, η "Σιωπή" των RootlessRoot κ.ά.) ταξίδεψαν ή ετοιμάζονται να ταξιδέψουν σε Ολλανδία, Βέλγιο, Γερμανία, Ελβετία, Ιταλία, Αυστρία, Κροατία, Πολωνία, Ρουμανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο, Καναδά, ΗΠΑ, Κίνα, ενώ από τις 8 παραστάσεις που παρουσιάστηκαν στο φετινό πρόγραμμα έχει εκδηλωθεί διεθνές ενδιαφέρον για τις μισές. 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Κατερίνα Σακελλαροπούλου Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Μετά τον Δημήτρη Πασσά, η πρώην Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παρέλαβε τη σκυτάλη από τη Λίνα Μενδώνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/10/2025

Δύο παραστάσεις με αφετηρία τη Γλυκερία Μπασδέκη όπου η γυναικεία φωνή επιτέλους ακούγεται

Κάθε φορά που η Γλυκερία Μπασδέκη επιστρέφει στην Αθήνα, ξέρουμε ότι έχει κάτι ηχηρό να πει.

"Τα χρόνια" της Ανί Ερνό γίνονται παράσταση από τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο

Το εμβληματικό μυθιστόρημα "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου, μετατρέπεται σε θεατρική παράσταση μνήμης και χρόνου - μια ζωντανή ανατομία του εαυτού και της εποχής μας.

Στο 'Καπούτ', η ζωή δεν έχει ηλικία

Για δεύτερη χρονιά και με ανανεωμένο καστ παίζεται το "Καπούτ", το έργο που εστιάζει με λεπτότητα και χιούμορ στις προκλήσεις της τρίτης ηλικίας, έναν κόσμο συχνά παραγνωρισμένο στη σύγχρονη δραματουργία.

Το "Εγώ κι Εσύ" της Lauren Gunderson μάς θυμίζει τι σημαίνει να συνδέεσαι αληθινά

Δύο νέοι, ένα ποίημα και μια απρόσμενη συνάντηση γίνονται η αφορμή για ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τρυφερότητας και αλήθειας. Η Σοφία Βγενοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση "Εγώ κι Εσύ" για τη δύναμη της τέχνης και της ανθρώπινης επαφής.

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι φετινές υποψηφιότητες

Λίγο πριν από την τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού, όσων δηλαδή οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες του "αθηνοράματος" ξεχώρισαν στην περσινή σεζόν, ας μάθουμε τους επικρατέστερους και τις επικρατέστερες ανά κατηγορία βραβείων, σε μια λίστα 85 ονομάτων.

Ράφτης κυριών

Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα γεφυρώνει το Παρίσι της Μπελ Επόκ με την Αθήνα του 2025 και καθιστά μία τυπική ερωτική φάρσα πολυθέαμα θεάτρου, stand up και μουσικής περφόρμανς. | Powered by Uber