Πρεμιέρα για το "Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2025": Μια γιορτή τέχνης και ιστορίας σε μοναδικούς αρχαιολογικούς χώρους

Ο θεματικός άξονας του φετινού προγράμματος είναι «Η πρόσληψη του παρελθόντος – Η σήμερον ως αύριον και ως χθες» με πέντε νέες παραγωγές.

Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2025


Ξεκινά το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός 2025", προσκαλώντας το κοινό να βιώσει μια ξεχωριστή εμπειρία σε μοναδικούς αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Από 1 έως 6 Ιουλίου, οι εκδηλώσεις της πρώτης εβδομάδας του προγράμματος περιλαμβάνουν πέντε νέες παραγωγές που κινούνται γύρω από τον θεματικό άξονα "Η πρόσληψη του παρελθόντος – Η σήμερον ως αύριον και ως χθες" και θα παρουσιαστούν σε Χίο, Χανιά, Άργος, Καβάλα και Κω. Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το ΥΠΠΟ. Η προκράτηση θέσεων είναι υποχρεωτική και έχει ήδη ξεκινήσει για τις εκδηλώσεις έως και τις 13 Ιουλίου.

Το πρόγραμμα της πρώτης εβδομάδας περιλαμβάνει τις εξής εκδηλώσεις: Στις 1 και 2 Ιουλίου, η μουσική παράσταση "Χίος, Aller / Retour", σε σύλληψη, μουσική και σκηνοθετική επιμέλεια Λευτέρη Βενιάδη, παρουσιάζεται στο Οθωμανικό Λουτρό στο Κάστρο Χίου. Τις ίδιες ημέρες, η μουσική παράσταση "Μεταμορφώσεων το ανάγνωσμα", σε μουσική Αναστασίας Γιαμούζη, σκηνοθεσία Μάγδας Δήμου και μουσική διδασκαλία κρουστών Γιάννη Παπατζανή παρουσιάζεται στο Αρχαίο Θέατρο Απτέρας στα Χανιά. Στις 3 και 4 Ιουλίου, η διαδραστική μουσικοθεατρική παράσταση για παιδιά και εφήβους "Το στέμμα του πρίγκιπα και άλλες ιστορίες", σε σκηνοθεσία Γιώργου Τζαβάρα, παρουσιάζεται στο Βυζαντινό Μουσείο Αργολίδας. Στις 5 και 6 Ιουλίου, η θεατρική παράσταση Αισχύλου "Πέρσες – Ο θρήνος των Άλλων", σε σκηνοθεσία και έρευνα Κωνσταντίνου Ντέλλα, κάνει πρεμιέρα στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων στην Καβάλα. Οι εκδηλώσεις της πρώτης εβδομάδας ολοκληρώνονται με την παράσταση χορού "Hero Unplugged", σε σύλληψη και χορογραφία Βαρβάρας Μπαρδακά, στο Ρωμαϊκό Ωδείο Κω.
 

Αναλυτικό πρόγραμμα

Τρίτη 1 & Τετάρτη 2 Ιουλίου 

"Χίος, Aller / Retour" 9 μ.μ. (Οθωμανικό Λουτρό, Κάστρο Χίου)
 

Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2025


Το 1898-99 ο Γάλλος περιηγητής και γλωσσολόγος Hubert Pernot συναντά τον αυτοδίδακτο λόγιο Κωνσταντίνο Ν. Κανελλάκη και καταγράφει 114 χιώτικες παραδοσιακές μελωδίες του νησιού. Μια ευτυχής συγκυρία! Δεν είναι η πρώτη φορά που συνθέτες καταπιάνονται με αυτό το πλούσιο μουσικό αλλά συνάμα και πολιτιστικό υλικό: ανάμεσά τους εξέχουσα θέση κατέχουν ο Maurice Ravel με τις Πέντε ελληνικές λαϊκές μελωδίες (1904-1906) και ο Μιχάλης Αδάμης με τα Χιώτικα δημοτικά τραγούδια (1989). Ο Λευτέρης Βενιάδης επιλέγει δώδεκα από τα καταγεγραμμένα δημοτικά τραγούδια της Χίου προκειμένου να τα ανασυνθέσει και να τα επανασυστήσει στο κοινό και προτείνει μια εναλλακτική, ενιαία αφήγηση του τοπικού συλλογικού βιώματος με σκηνική προέκταση η οποία συμπληρώνεται αντιστικτικά με τον σύγχρονο χορό – το δραματουργικό εγχείρημα επιχειρεί να φέρει το παρελθόν στο σήμερα και να αφουγκραστεί το μέλλον.

Ερμηνεύουν η Μυρσίνη Μαργαρίτη (υψίφωνος) και Τάσος Αποστόλου (βαθύφωνος) σε σύλληψη, μουσική, σκηνοθετική επιμέλεια του Λευτέρης Βενιάδης και Δραματουργική και σκηνοθετική επιμέλεια του Δημήτρης Καλακίδης. Την χορογραφία επιμελείται η Δέσποινα Λαγουδάκη η οποία χορεύει κιόλας, την εικαστική επιμέλεια και τα φώτα ο Σάκης Μπιρμπίλης και στο κλαρινέτο ο Κώστας Τζέκος. Συμμετέχει η Χορωδία Μουσικού Σχολείου Χίου σε διδασκαλία και μουσική διεύθυνση Μιχάλη Πιλαβά και η Χορωδία Παγχιακού Ομίλου Μουσικής Παιδείας "Η ΑΡΜΟΝΙΑ" σε διδασκαλία και μουσική διεύθυνση Βίνας Αμπανούδη.
 

"Μεταμορφώσεων το ανάγνωσμα" 9 μ.μ. (Αρχαίο Θέατρο Απτέρας, Χανιά)
 

Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2025


Το έργο "Μεταμορφώσεων το ανάγνωσμα" είναι μια μουσική παράσταση που εξετάζει τη διαχρονικότητα του πεπρωμένου και τη σχέση του με τις ατομικές και συλλογικές επιλογές. Μέσα από τη σκηνική αφήγηση τριών μύθων του Οβιδίου –της Ηχούς και του Νάρκισσου, του Ερυσίχθoνα και του Φαέθοντα– όπως έχουν αποδοθεί από τον Θεόδωρο Παπαγγελή, παρουσιάζεται η αέναη ρευστότητα των επί γης σωμάτων. Ένα ορχηστρικό μουσικό σύνολο συνομιλεί με τους αφηγητές των μύθων και συνδιαλέγεται με ένα σύνολο κρουστών, δημιουργώντας ζωντανά ηχοτοπία και αφηγηματικά ηχοχρώματα. Άλλοτε συνοδεύει την αφήγηση κι άλλοτε αναλαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο, μετατρέποντας τον ήχο σε φορέα δράσης και νοήματος, αναδεικνύοντας έτσι τη δυναμική του συλλογικού σώματος. Κεντρικά ερωτήματα της παράστασης: Είναι το πεπρωμένο αναπόφευκτο ή αποτέλεσμα των αποφάσεών μας, και πώς κουβαλούν μέσα τους οι κλασικοί μύθοι τη σύγχρονη πραγματικότητα;

Ερμηνεύουν η Φανή Γεωργακάκη και ο Αντώνης Γλυνός ενώ συμμετέχουν στο μουσικό σύνολο ο Γιώργος Ζαχαριουδάκης (φλάουτο, παραδοσιακά πνευστά), ο Γιάννης Χαλκιαδάκης, ο Πέτρος Δούναβης (βιολί), ο Lauri Hämäläinen (βιόλα), ο Bernhard Klein (τσέλο) και ο Φραγκίσκος Κοκοβλής (κοντραμπάσο). Η μουσική και η δραματουργία είναι της Αναστασίας Γιαμουζή (ηλεκτρική κιθάρα), η σκηνοθεσία, η δραματουργία, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Μάγδας Δήμου και στο τραγούδι η Ελευθερία Μπλαζάκη, η Κατερίνα Λακιωτάκη και η Αλεξία Κατσανεβάκη.
 

Πέμπτη 3 & Παρασκευή 4 Ιουλίου

"Το στέμμα του πρίγκιπα και άλλες ιστορίες" 7.30 μ.μ. (Βυζαντινό Μουσείο Αργολίδας, Άργος)
 

Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2025


Η θεατρική ομάδα Mododentro παρουσιάζει μια πρωτότυπη διαδραστική μουσικοθεατρική παράσταση βασισμένη στο βιβλίο της Μάνιας Δούκα και της Ντανιέλας Σταματιάδη "Το στέμμα του πρίγκιπα και άλλες ιστορίες" (εκδόσεις Καστανιώτη). Μια συνηθισμένη σχολική εκδρομή στο μουσείο μετατρέπεται σε περιπέτεια για δύο παιδιά, τη Μάνια και τον Ντάνιελ, όταν ξαφνικά μπροστά τους στέκεται η κυρία Κλω, μια μυστηριώδης γυναίκα. Στα χέρια της κρατά ένα μικρό, παλιό σφονδύλι που, με μια μόνο στροφή του, μπορεί να ξυπνήσει αντικείμενα τέχνης. Με το πρώτο γύρισμα του σφονδυλιού, ένα σπαθί σείεται, έτοιμο να αφηγηθεί μάχες και θριάμβους. Ένα στέμμα φωτίζεται από αόρατο φως, αποκαλύπτοντας τη χαμένη δόξα ενός ξεχασμένου βασιλείου. Μια χρυσή χάντρα ψιθυρίζει μυστικούς όρκους, και ένα αγγείο γεμάτο πολεμιστές ζωντανεύει, έτοιμο για νέες περιπέτειες. 

Σε σκηνοθεσία του Γιώργου Τζαβάρα, ερμηνεύουν ο Γιώργος Αντωνόπουλος, η Βάσια Λακουμέντα και η Ιλιάνα Παζαρζή. Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφουν η Γεωργία Μπούρδα, ακούγεται η πρωτότυπη μουσική του Γιώργου Αντωνόπουλου, της Βάσιας Λακουμέντα, του Γιώργου Κυδωνάκη και του Γιώργου Τζαβάρα.
 

Σάββατο 5 & Κυριακή 6 Ιουλίου

"Αισχύλου Πέρσες – Ο θρήνος των Άλλων" 8.30 μ.μ. (Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, Καβάλα)
 

Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2025


Τον Σεπτέμβριο του 1951 οι εξόριστοι στον Αϊ-Στράτη αποφασίζουν να ανεβάσουν για πρώτη φορά θεατρική παράσταση στο νησί. Επιλέγουν τους "Πέρσες" του Αισχύλου. Η λογοκρισία το επιτρέπει, επειδή τέσσερα μόλις χρόνια πριν είχε ανέβει από το Εθνικό Θέατρο με αφορμή τον εορτασμό για την ένωση της Δωδεκανήσου με την υπόλοιπη Ελλάδα. Επιπλέον, το αισχύλειο κείμενο ανέκαθεν χρησιμοποιούνταν για την υπογράμμιση της εθνικής υπεροχής και της συνέχειας του αίματος με την αρχαιότητα, επομένως θεωρήθηκε ως το πλέον κατάλληλο στη διαδικασία σωφρονισμού των αριστερών εξόριστων. Η παράσταση του Αϊ-Στράτη το 1951 είναι ίσως η πρώτη καταγεγραμμένη παράσταση στην ελλαδική πραγματικότητα που έχει ανεβεί από τους χαμένους της επίσημης ιστορίας, από αυτούς που αντιμετωπίστηκαν ως οι επικίνδυνοι "Άλλοι" από το καθεστώς και ο αγώνας τους καταδικάστηκε στη λήθη. Για πρώτη, ίσως, φορά οι Πέρσες από επετειακή επίδειξη υπεροχής ξαναγύρισαν στην τραγική τους καταγωγή.

Η μετάφραση που θα ακουστεί είναι του Ιωάννη Γρυπάρη, σε σκηνοθεσία, έρευνα, μετρική απόδοση κειμένου και σκηνικό χώρο του Κωνσταντίνου Ντέλλα και ερμηνεύουν ο Μιχάλης Αναγνώστου, ο Μανούσος Γεωργόπουλος, ο Πλάτωνας-Γιώργος Περλέρος, ο Θάνος Τριανταφύλλου και ο Νίκος Ψυλάκης. Στα κρουστά ο Νίκος Τουλιάτος ενώ συμμετέχουν εθελοντικά κάτοικοι της Καβάλας. 
 

"Hero Unplugged" - 8 μ.μ. (Ρωμαϊκό Ωδείο Κω)
 

Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2025

Η σύλληψη και η χορογραφία είναι της Βαρβάρας Μπαρδακά και μαζί της υπογράφει τη συνδημιουργία και ερμηνεύει ο Ορέστης Μπάρκας. Ακούγεται η πρωτότυπη μουσική του Βασίλη Γεωργακόπουλου ενώ τα σκηνικά, τα κοστούμια και τη χορογραφία επιμελείται η Ιουλία Ζαχαράκη.


 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"(Love me) Tinder": Δίγλωσση performance στο Theatre of the No

"Μπορεί ο έρωτας να επιβιώσει όταν το μόνο που κάνουμε είναι swipe;", διερωτάται η κωμωδία καταστάσεων του Νίκου Φυτά γύρω από τον έρωτα στο Theatre of the No.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/11/2025

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί την Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

Σαλόνια Γλώσσας στο Εθνικό: Γνωριμία με τη σύγχρονη ελληνική γραφή και το "Μαύρο Κουτί"

Τα "Σαλόνια Γλώσσας" του Εθνικού Θεάτρου είναι μια δράση που μετατρέπει τον θεατρικό χώρο σε εργαστήριο ιδεών, φέρνοντας σε διάλογο τη γλώσσα, την τέχνη και τον κόσμο γύρω μας και το επόμενο ραντεβού θα πραγματοποιηθεί 30 Νοεμβρίου με τις Δανάη Λιοδάκη και Μυρτώ Αλικάκη.

Το αιχμηρό έργο του Τριαρίδη επιστρέφει: Συζήτηση με τη Μάγδα Φύσσα στο Θέατρο Olvio

Το έργο του Θανάση Τριαρίδη "Να ξέρετε πως αυτό που ακούτε είναι σφύριγμα τρένου", που σημάδεψε τις δύο προηγούμενες σεζόν, επιστρέφει στο Θέατρο Olvio με νέες συζητήσεις, συμμετοχή της Μάγδας Φύσσα και μια υποψηφιότητα στα βραβεία της Ένωσης Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών.

Τρίτο Στεφάνι: Η ατμόσφαιρα της παράστασης μέσα από νέες φωτογραφίες

Οι νέες φωτογραφίες από το "Τρίτο Στεφάνι" αποκαλύπτουν την ατμοσφαιρική, στοχαστική ματιά του Στάθη Λιβαθινού και της ομάδας του, που μεταμορφώνουν το κλασικό κείμενο του Ταχτσή σε μια ζωντανή, ποιητική παράσταση.

"Λεωφορείο ο πόθος"- Η επιστροφή Καραντζά και οι δύο πρωταγωνιστές

Η επανάληψη του "Λεωφορείου ο πόθος" στο Προσκήνιο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά φωτίζεται από τη βραβευμένη ερμηνεία της Αλεξίας Καλτσίκη, ενώ ο Αινείας Τσαμάτης μιλά για τον Στάνλεϊ και τη σκηνική σύγκρουση που καθορίζει την παράσταση.

"Κέικ": ένα comfort food για την ανθρώπινη συμπεριφορά

Ως guest editor, ο συγγραφέας Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης παρομοιάζει το έργο του "Κέικ", που παίζεται στο Εμπορικόν με το απόλυτο comfort food: οικείο, τρυφερό και αληθινό. Όπως ένα γλύκισμα που ξυπνά μνήμες, έτσι και το έργο του αποκαλύπτει ανθρώπινες αδυναμίες, συγκρούσεις και τη γλύκα της συμφιλίωσης.