Αποκλειστικό: Ο "Μένγκελε" του Θανάση Τριαρίδη ταξιδεύει- Από τη σκηνή του ΠΛΥΦΑ στη διεθνή σκηνή της Ζυρίχης

Ο «Μένγκελε» του Θανάση Τριαρίδη επιστρέφει με νέα σκηνοθεσία της Βάνας Πεφάνη, ξεκινώντας από την Αθήνα τον Οκτώβριο και ταξιδεύοντας τον Ιανουάριο στη Ζυρίχη της Ελβετίας.

Μένγκελε, 2025

Το έργο-σταθμός του Θανάση Τριαρίδη, που έχει αγαπηθεί από το κοινό όπου κι αν παρουσιάστηκε, επιστρέφει δυναμικά σε μια νέα παραγωγή. Ο "Μένγκελε", το πολυσυζητημένο θεατρικό έργο που καθιέρωσε τον Τριαρίδη ως έναν από τους πιο αιχμηρούς και τολμηρούς σύγχρονους Έλληνες συγγραφείς, ανεβαίνει ξανά στην Αθήνα από τον Οκτώβριο, με τη σκηνοθετική υπογραφή της Βάνας Πεφάνη, η οποία μόλις πρόσφατα τιμήθηκε με σημαντικό θεατρικό βραβείο.

Στη σκηνή του ΠΛΥΦΑ, δύο ηθοποιοί, η Εύα Πιάδη και ο Γιώργος Νάσιος, θα αναμετρηθούν με ένα από τα πιο σκοτεινά και προκλητικά θεατρικά κείμενα της ελληνικής δραματουργίας. Η παράσταση, μετά τον κύκλο της στην Αθήνα, θα ταξιδέψει τον Ιανουάριο του 2026 στη Ζυρίχη, μεταφέροντας τη θεατρική εμπειρία πέρα από τα σύνορα.

Ο "Μένγκελε" αναφέρεται στο Ολοκαύτωμα. Είναι ένα ψυχολογικό και ηθικό θρίλερ που διαδραματίζεται στο περιορισμένο-και ταυτόχρονα άπειρο-σκηνικό ενός κουπέ τρένου. Δύο άγνωστοι ξεκινούν μια αθώα συζήτηση για να περάσει η ώρα. Όταν η ηλεκτροδότηση διακόπτεται, αρχίζουν ένα παιχνίδι ρόλων. Εκείνος γίνεται ο διαβόητος Γιόζεφ Μένγκελε, εκείνη η υποτιθέμενη Εσθήρ, απόγονος θυμάτων του Άουσβιτς. Το παιχνίδι γρήγορα ξεφεύγει από το συμβολικό και εισχωρεί στο υπαρξιακό και το ανείπωτο: πού τελειώνει ο ρόλος και πού αρχίζει ο πραγματικός άνθρωπος; Πού κρύβεται το κακό- και πόσο εύκολα το ακουμπάς χωρίς να το καταλάβεις;

ΜΕΝΓΚΕΛΕ

Τα έργα που σκηνοθετεί η Βάνα Πεφάνη συχνά φέρουν αιχμηρή ηθική ή πολιτική διάσταση, με έμφαση στον άνθρωπο ως τραγική μορφή, ως φορέα μνήμης και αντίστασης. Η βράβευσή της πρόσφατα ήρθε να επισφραγίσει την αθόρυβη αλλά ουσιαστική συμβολή της στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο, επιβεβαιώνοντας την ικανότητά της να φέρνει στο φως δύσκολες αλήθειες με καλλιτεχνική ακεραιότητα και ανθρωπιά. 

Στο σημείωμα της για την παράσταση υπογραμμίζει: "Το "Μένγκελε" δεν είναι παράσταση. Είναι ενδιάμεσος τόπος. Ένα bardo της βίας. Όχι της μεγάλης, της ιστορικής. Της μικρής. Της σιωπηλής. Της ατομικής. Της καθημερινής. Αυτής που δεν έχει κραυγές αλλά ψιθύρους. Που δεν στάζει αίμα, αλλά διαβρώνει σιγά-σιγά. Οι δύο ήρωες του έργου δεν ξέρουν αν βρίσκονται ακόμη μέσα στο πείραμα ή έξω απ’ αυτό. Δεν ξέρουν αν είναι θύτες ή θύματα. Ίσως ούτε κι εμείς. Πιθανόν δεν είναι άνθρωποι, αλλά ερωτήματα με μορφή ανθρώπου. Ένα φως που ανάβει. Ένα φως που σβήνει. Και μια κοινωνία που παρακολουθεί —με νευρικό γέλιο; με αδιαφορία; μήπως με τρόμο;— ένα πείραμα που δεν τελειώνει ποτέ. Το έργο ανεβαίνει τώρα, γιατί ζούμε σ’ ένα κόσμο όπου οι λέξεις ηθική, συνείδηση, ευθύνη, τρίζουν τα δόντια. Γιατί το σκοτάδι είναι εδώ— και δε ζητά απαντήσεις, μόνο να παραδεχτούμε ότι υπάρχει. Ότι το βλέπουμε. Και αυτό ίσως, είναι το πιο δύσκολο”.

Παραστάσεις έργων του Θανάση Τριαρίδη στο διαδίκτυο

Σημείωμα του συγγραφέα Θανάση Τριαρίδη

"Εδώ και δώδεκα χρόνια σε κάθε καινούρια παράσταση του συγκεκριμένου έργου, αντιμετωπίζω το ίδιο ερώτημα. "Μα γιατί γράφεις για τον Μένγκελε;..." Και πάντοτε απαντάω το ίδιο: Γιατί υπήρξε – άρα ανά πάσα στιγμή μπορεί να ξαναϋπάρξει. Γράφω για τον Μένγκελε γιατί θέλω να αποδείξω ότι ο όλεθρος του Ολοκαυτώματος είναι διαρκώς παροντικός. Το κακό δεν έρχεται από τον ουρανό, ούτε από τα βάθη μιας Κόλασης που δεν υπάρχει. Το κακό είναι μέσα μας – και χρειάζεται ηθικός αγώνας και πολιτισμική επαγρύπνηση για να μην είμαστε εμείς εκείνοι που θα ανεβάσουμε τους ανθρώπους στα τρένα για ένα επόμενο Άουσβιτς.

Και θέλω να πω και κάτι ακόμη. Σε όλην μου την ζωή γράφω για τους σφαγμένους αμάχους που αφανίζονται από τα εργαστήρια θανατου των λογής εξουσιών. Τα δίδυμα του Μένγκελε στο δικό μου μυαλό είναι πλάι στα παιδιά-σκλάβους όλων των αιώνων, τα παιδιά των σφαγμένων ιθαγενών των Νέων Κόσμων, στα διαμελισμένα θύματα του Κονγκό, στα παιδιά που δολοφονούνται στην Γάζα, στα περίσσια παιδιά του κόσμου μας που πεθαίνουν (για την ακρίβεια: δολοφονούνται) στην Υποσαχάρια Αφρική από την πείνα, από την φτώχεια, από την ανέχεια. Είναι η μεγάλη κοινότητα των αδικοσφαγμένων της Ιστορίας στην οποία (νιώθω πως) λογοδοτώ”.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η θανατερά απολαυστική παράσταση που επιστρέφει για 11η χρονιά

Έντεκα χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση, ο Γιώργος Γαλίτης αποδεικνύει πως οι έξυπνες κωμωδίες δεν πεθαίνουν ποτέ. "Τα ραδίκια ανάποδα" επιστρέφουν στο Altera Pars, πιο ζωντανά και ξεκαρδιστικά από ποτέ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/10/2025

"Λεωφορείο ο πόθος": Η επιστροφή της μεγάλης επιτυχίας του Δημήτρη Καραντζά

Το αριστούργημα του Τενεσί Ουίλιαμς, "Λεωφορείο ο πόθος", επιστρέφει θριαμβευτικά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, με νέα διανομή και την Αλεξία Καλτσίκη να συγκλονίζει ξανά ως Μπλανς Ντι Μπουά, στο Θέατρο Προσκήνιο.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 9 έως 15 Οκτωβρίου και ξεχωρίζουν.

"Το όνομα": Πρεμιέρα για τη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη με all star καστ

Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Ρένια Λουιζίδου, Κρατερός Κατσούλης, Ντόρα Μακρυγιάννη, Λευτέρης Ζαμπετάκης πρωταγωνιστούν στη διάσημη γαλλική κωμωδία έρχεται στο θέατρο Αθηνά.

Το εμβληματικό "Kontakthof" της Πίνα Μπάους για πρώτη φορά στο Εθνικό

Ένα από τα θεατρικά και πολιτιστικά γεγονότα της χρονιάς έρχεται τον Δεκέμβριο στο Εθνικό Θέατρο, φέρνοντας την αυθεντική πνοή του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ στην Κεντρική Σκηνή του.

Οι πρόβες συνεχίζονται-η Έλενα Μαυρίδου μάς βάζει στον κόσμο του "Ταρτούφου"

Η Έλενα Μαυρίδου σκηνοθετεί τον Γιάννη Τσορτέκη και έναν εξαιρετικό θίασο στον "Ταρτούφο". Οι πρόβες στο Αλκυονίς σηματοδοτούν την έναρξη ενός γοητευτικού θεατρικού ταξιδιού, όπου οι συντελεστές προετοιμάζονται και βυθίζονται στον κόσμο της πίστης, της αυταπάτης και της αλήθειας. Διαβάστε όσα μοιράζεται η σκηνοθέτρια για την παράσταση.

"Άνθρωπος του Θεού": Όταν η πίστη δοκιμάζεται στα όρια του παραλόγου

Η επιστροφή του έργου "Άνθρωπος του Θεού" στο Θέατρο 104 φέρνει αντιμέτωπους τρεις ήρωες και το κοινό με υπαρξιακά ερωτήματα: πίστη ή αμφιβολία, λύτρωση ή εκδίκηση;