Βασίλης Παπαβασιλείου: Έφυγε από τη ζωή ένας σύγχρονος μύθος του ελληνικού θεάτρου

Ένας άνθρωπος που μας δίδαξε πως το θέατρο δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ύπαρξης δεν είναι πια στη ζωή. Ο Βασίλης Παπαβασιλείου υπήρξε πυξίδα, καθρέφτης συνείδησης και σημαντικός δάσκαλος.

Βασίλης Παπαβασιλείου

Ένας άνθρωπος που μας δίδαξε πως το θέατρο δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ύπαρξης, ο Βασίλης Παπαβασιλείου έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 76 ετών. Με βαθιά θλίψη αποχαιρετούμε έναν από τους σπουδαιότερους και πιο στοχαστικούς θεατράνθρωπους της ελληνικής σκηνής – ηθοποιό, σκηνοθέτη, συγγραφέα, μεταφραστή, στοχαστή. Έναν δημιουργό που προσέγγισε το θέατρο όχι ως επάγγελμα, αλλά ως φιλοσοφική πράξη, με συνέπεια, ριζοσπαστικότητα και σπάνιο ήθος.

Γεννημένος το 1949 στη Θεσσαλονίκη, ο Παπαβασιλείου ξεκίνησε σπουδές στην Ιατρική, για να στραφεί τελικά στο Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν, όπου και διαμορφώθηκε πνευματικά και καλλιτεχνικά. "Για να επιμένω 50 χρόνια σημαίνει ότι δεν έχουν εξαντληθεί αυτά που πήρα. Ο δάσκαλός μου ο Κουν έλεγε: "Αν ήρθες στο θέατρο για να πάρεις, ξέχνα το. Στο θέατρο, όσα περισσότερα δίνεις, τόσα περισσότερα παίρνεις”, είχε πει με συγκινητική ειλικρίνεια.

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου πιστεύει ότι το θέατρο του Ρίτσου είναι ένα θέατρο γλώσσας και ιδεών
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου στην Ελένη του Ρίτσου 

Σε μια σκηνική πορεία που ξεπερνά τις πέντε δεκαετίες, σκηνοθέτησε περισσότερες από τριάντα παραστάσεις, με εστίαση στη δραματουργία του στοχασμού και της πρόκλησης. Από τον Σοφοκλή, τον Μολιέρο και τον Μαριβώ, μέχρι τον Μποντ, τον Χόρβατ, τον Αναγνωστάκη, τον Στάικο και τον Μανιώτη, χειρίστηκε με αυθεντικότητα και βάθος ένα εντυπωσιακά ευρύ ρεπερτόριο. Μετέφρασε θεατρικά και πεζά κείμενα (Γκολντόνι, Μπαρτ, Μολιέρος, Σαντ, Μποντ, μεταξύ άλλων) και δίδαξε -έστω και ασυστηματοποίητα- σε δραματικές σχολές και στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ.

Ανάμεσα στις εμβληματικές του παραστάσεις ξεχωρίζουν: "Ελένη" του Ευριπίδη (2021), με μια σύγχρονη ανάγνωση του αρχαίου λόγου, "Relax… Mynotis", φόρος τιμής στον Μάνο Κατράκη, που διερευνούσε τη μνήμη, τον χρόνο και την ύπαρξη του ηθοποιού, "Σιχτίρ ευρώ, μπουντρούμ δραχμή… θα πεις κι ένα τραγούδι", μια πολιτική επιθεώρηση με χιούμορ, σάτιρα και κριτική για την ελληνική κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα.

Ποιος μπορεί να ξεχάσει την υποκριτική και σκηνοθετική προσέγγιση της "Ελένης" του Γιάννη Ρίτσου, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2001 και επανήλθε σε πολλές εκδοχές. Ένα υποκριτικό κατόρθωμα που σημάδεψε τη θεατρική μνήμη. Ο Παπαβασιλείου υποδύθηκε μια ηρωίδα που δεν ήταν απλώς γυναικεία, αλλά πέραν του φύλου, του χρόνου, της ταυτότητας. Μια γερασμένη, ανδρόγυνη μορφή, που κουβαλούσε πίπα, ασθματική πνοή και τη συνείδηση ότι "ήταν δίχως νόημα όλα".

Relax… Mynotis
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου στο "Relax… Mynotis" με τον Γιάννο Περλέγκα

Ο ίδιος είχε δηλώσει: "Οι αρχαιόθεμοι "γυναικείοι μονόλογοι” της Τέταρτης Διάστασης, παίζονται συνήθως από γυναίκες ηθοποιούς, με εξαιρετικά αποτελέσματα. Όμως η ταύτιση του φύλου του ερμηνευτή με το φύλο της θεατρικής περσόνας είναι υπεύθυνη για μια παραπλανητική αναγωγή. Εμένα με ενδιέφερε η αποστασιοποίηση και η φιλοσοφική διάσταση του κειμένου."

Η παράσταση αυτή παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Πνύκα το 1999 και έλαβε οριστική σκηνική μορφή το 2001 στο Αγρίνιο, ως συμπαραγωγή του Πανεπιστημίου Αθηνών και των ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου και Λάρισας. Το 2002 φιλοξενήθηκε στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης. Η κριτική τον τίμησε με το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας "Κάρολος Κουν", ενώ το κοινό τον αποθέωνε σε κάθε επαναφορά της παράστασης.

Ιππότης χρίστηκε ο Βασίλης Παπαβασιλείου
Η βράβευση του Βασίλη Παπαβασιλείου ως Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών

Ο Παπαβασιλείου τιμήθηκε με τον τίτλο του Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών (Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres) από τη Γαλλική Δημοκρατία το 2016, σε αναγνώριση της προσφοράς του στην τέχνη του θεάτρου και στη σύσφιξη των πολιτιστικών δεσμών Ελλάδας και Γαλλίας, τιμήθηκε για τη συνολική του προσφορά από τον Δήμο Αθηναίων, τον Δήμο Χαλανδρίου, την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών και το Φεστιβάλ Θεάτρου των Συρακουσών στη Σικελία.

Πίστευε πως "για να κάνεις καλά θέατρο, πρέπει να συναντηθείς με την πρώτη ύλη της ζωής, τη λάσπη". Και πράγματι, με αυτή τη λάσπη – του καθημερινού, του υπαρξιακού, του συλλογικού – έχτισε σκηνές που γέννησαν σκέψη, αλήθεια και αυτογνωσία. Θέατρο που ήταν πράξη συνύπαρξης και συνεχούς επανεκκίνησης, όπως έλεγε ο ίδιος: "Πρέπει να ξαναμπουσουλήσεις για να υπάρξεις στην καινούργια σου αναμέτρηση με το φάντασμα της σκηνής".

Με τον θάνατό του, η ελληνική σκηνή αποχαιρετά έναν σπάνιο στοχαστή και ποιητή της τέχνης. Ο Βασίλης Παπαβασιλείου συνομιλούσε με τα φαντάσματα της ανθρώπινης ύπαρξης, με θάρρος και χιούμορ. Και αυτό θα μείνει. Χαιρόμαστε που τον γνωρίσαμε, που τον είδαμε να παίζει και να σκηνοθετεί, που μας κάλεσε σε αυτό το μεγάλο παιχνίδι του θεάτρου. Τον θυμόμαστε με βαθύ σεβασμό και ευγνωμοσύνη.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι θέατρο είδαμε τελικά τη σεζόν 2024-25;

Ποια η γεύση που αφήνουν οι παραστάσεις της –κάποτε αποκαλούμενης– χειμερινής σεζόν, η οποία πλέον έχει παραταθεί μέχρι και τον πρώτη μήνα του καλοκαιριού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
06/06/2025

Last call για τη Θεατρομανία! - Ποιες θα είναι οι αγαπημένες σας θεατρικές παραστάσεις και οι πρωταγωνιστές που θα ξεχωρίσουν στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025;

Αναζητήστε τη φόρμα αξιολόγησης για τον μοναδικό θεσμό βραβείων στην Ελλάδα όπου οι νικητές προκύπτουν μέσα από την ψηφοφορία των θεατών, αναδείξτε τους κορυφαίους του θεάτρου για τη σεζόν 2024-25 και κερδίστε μοναδικά θεατρικά δώρα.

"Είμαι εδώ. Νιώθω. Αντιστέκομαι": Με τη Φρόσω-Μαρίνα Τρούσσα στο τιμόνι, το ARC16 χορεύει την ανησυχία της εποχής

Η Φρόσω-Μαρίνα Τρούσσα, μέσα από το 16ο ARC for Dance Festival, μάς δείχνει πώς ο σύγχρονος χορός γίνεται εργαλείο συνείδησης: μεταμορφώνει την ανησυχία σε τέχνη, απόλαυση, αλλά και συλλογική αφύπνιση.

Αφιέρωμα στον Θεόδωρο Τερζόπουλο στο Θέατρο Βράχων

Μια ξεχωριστή έκθεση φωτογραφίας και μια εκδήλωση - συζήτηση αφιερωμένη στον κορυφαίο σκηνοθέτη, με αφορμή τη διπλή επιστροφή της "Ορέστειας" στο Φεστιβάλ στη Σκιά των Βράχων, μάς περιμένουν αυτή την εβδομάδα.

"Άτιτλον finale": Η Αντωνία Οικονόμου κάνει χορό πάνω σε λευκό καμβά

Το χοροθεατρικό έργο με τον αινιγματικό τίτλο, που αποτυπώνει μέσα από το πρίσμα του γυναικείου σώματος τον έρωτα, τη σύγκρουση, την μνήμη και το τραύμα, επιστρέφει για τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Σύγχρονο Θέατρο.

Αινιγματικές παραλλαγές

Χιούμορ, ευαισθησία και ανατροπές κρύβει αυτό το δραματουργικό μπρα ντε φερ μεταξύ δύο ανδρών, που ερμηνεύουν ωραία, αν και χωρίς εκπλήξεις, ο Γιάννης Μπέζος και ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης. | Powered by Uber