Βασίλης Παπαβασιλείου: Έφυγε από τη ζωή ένας σύγχρονος μύθος του ελληνικού θεάτρου

Ένας άνθρωπος που μας δίδαξε πως το θέατρο δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ύπαρξης δεν είναι πια στη ζωή. Ο Βασίλης Παπαβασιλείου υπήρξε πυξίδα, καθρέφτης συνείδησης και σημαντικός δάσκαλος.

Βασίλης Παπαβασιλείου

Ένας άνθρωπος που μας δίδαξε πως το θέατρο δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ύπαρξης, ο Βασίλης Παπαβασιλείου έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 76 ετών. Με βαθιά θλίψη αποχαιρετούμε έναν από τους σπουδαιότερους και πιο στοχαστικούς θεατράνθρωπους της ελληνικής σκηνής – ηθοποιό, σκηνοθέτη, συγγραφέα, μεταφραστή, στοχαστή. Έναν δημιουργό που προσέγγισε το θέατρο όχι ως επάγγελμα, αλλά ως φιλοσοφική πράξη, με συνέπεια, ριζοσπαστικότητα και σπάνιο ήθος.

Γεννημένος το 1949 στη Θεσσαλονίκη, ο Παπαβασιλείου ξεκίνησε σπουδές στην Ιατρική, για να στραφεί τελικά στο Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν, όπου και διαμορφώθηκε πνευματικά και καλλιτεχνικά. "Για να επιμένω 50 χρόνια σημαίνει ότι δεν έχουν εξαντληθεί αυτά που πήρα. Ο δάσκαλός μου ο Κουν έλεγε: "Αν ήρθες στο θέατρο για να πάρεις, ξέχνα το. Στο θέατρο, όσα περισσότερα δίνεις, τόσα περισσότερα παίρνεις”, είχε πει με συγκινητική ειλικρίνεια.

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου πιστεύει ότι το θέατρο του Ρίτσου είναι ένα θέατρο γλώσσας και ιδεών
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου στην Ελένη του Ρίτσου 

Σε μια σκηνική πορεία που ξεπερνά τις πέντε δεκαετίες, σκηνοθέτησε περισσότερες από τριάντα παραστάσεις, με εστίαση στη δραματουργία του στοχασμού και της πρόκλησης. Από τον Σοφοκλή, τον Μολιέρο και τον Μαριβώ, μέχρι τον Μποντ, τον Χόρβατ, τον Αναγνωστάκη, τον Στάικο και τον Μανιώτη, χειρίστηκε με αυθεντικότητα και βάθος ένα εντυπωσιακά ευρύ ρεπερτόριο. Μετέφρασε θεατρικά και πεζά κείμενα (Γκολντόνι, Μπαρτ, Μολιέρος, Σαντ, Μποντ, μεταξύ άλλων) και δίδαξε -έστω και ασυστηματοποίητα- σε δραματικές σχολές και στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ.

Ανάμεσα στις εμβληματικές του παραστάσεις ξεχωρίζουν: "Ελένη" του Ευριπίδη (2021), με μια σύγχρονη ανάγνωση του αρχαίου λόγου, "Relax… Mynotis", φόρος τιμής στον Μάνο Κατράκη, που διερευνούσε τη μνήμη, τον χρόνο και την ύπαρξη του ηθοποιού, "Σιχτίρ ευρώ, μπουντρούμ δραχμή… θα πεις κι ένα τραγούδι", μια πολιτική επιθεώρηση με χιούμορ, σάτιρα και κριτική για την ελληνική κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα.

Ποιος μπορεί να ξεχάσει την υποκριτική και σκηνοθετική προσέγγιση της "Ελένης" του Γιάννη Ρίτσου, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2001 και επανήλθε σε πολλές εκδοχές. Ένα υποκριτικό κατόρθωμα που σημάδεψε τη θεατρική μνήμη. Ο Παπαβασιλείου υποδύθηκε μια ηρωίδα που δεν ήταν απλώς γυναικεία, αλλά πέραν του φύλου, του χρόνου, της ταυτότητας. Μια γερασμένη, ανδρόγυνη μορφή, που κουβαλούσε πίπα, ασθματική πνοή και τη συνείδηση ότι "ήταν δίχως νόημα όλα".

Relax… Mynotis
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου στο "Relax… Mynotis" με τον Γιάννο Περλέγκα

Ο ίδιος είχε δηλώσει: "Οι αρχαιόθεμοι "γυναικείοι μονόλογοι” της Τέταρτης Διάστασης, παίζονται συνήθως από γυναίκες ηθοποιούς, με εξαιρετικά αποτελέσματα. Όμως η ταύτιση του φύλου του ερμηνευτή με το φύλο της θεατρικής περσόνας είναι υπεύθυνη για μια παραπλανητική αναγωγή. Εμένα με ενδιέφερε η αποστασιοποίηση και η φιλοσοφική διάσταση του κειμένου."

Η παράσταση αυτή παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Πνύκα το 1999 και έλαβε οριστική σκηνική μορφή το 2001 στο Αγρίνιο, ως συμπαραγωγή του Πανεπιστημίου Αθηνών και των ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου και Λάρισας. Το 2002 φιλοξενήθηκε στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης. Η κριτική τον τίμησε με το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας "Κάρολος Κουν", ενώ το κοινό τον αποθέωνε σε κάθε επαναφορά της παράστασης.

Ιππότης χρίστηκε ο Βασίλης Παπαβασιλείου
Η βράβευση του Βασίλη Παπαβασιλείου ως Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών

Ο Παπαβασιλείου τιμήθηκε με τον τίτλο του Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών (Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres) από τη Γαλλική Δημοκρατία το 2016, σε αναγνώριση της προσφοράς του στην τέχνη του θεάτρου και στη σύσφιξη των πολιτιστικών δεσμών Ελλάδας και Γαλλίας, τιμήθηκε για τη συνολική του προσφορά από τον Δήμο Αθηναίων, τον Δήμο Χαλανδρίου, την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών και το Φεστιβάλ Θεάτρου των Συρακουσών στη Σικελία.

Πίστευε πως "για να κάνεις καλά θέατρο, πρέπει να συναντηθείς με την πρώτη ύλη της ζωής, τη λάσπη". Και πράγματι, με αυτή τη λάσπη – του καθημερινού, του υπαρξιακού, του συλλογικού – έχτισε σκηνές που γέννησαν σκέψη, αλήθεια και αυτογνωσία. Θέατρο που ήταν πράξη συνύπαρξης και συνεχούς επανεκκίνησης, όπως έλεγε ο ίδιος: "Πρέπει να ξαναμπουσουλήσεις για να υπάρξεις στην καινούργια σου αναμέτρηση με το φάντασμα της σκηνής".

Με τον θάνατό του, η ελληνική σκηνή αποχαιρετά έναν σπάνιο στοχαστή και ποιητή της τέχνης. Ο Βασίλης Παπαβασιλείου συνομιλούσε με τα φαντάσματα της ανθρώπινης ύπαρξης, με θάρρος και χιούμορ. Και αυτό θα μείνει. Χαιρόμαστε που τον γνωρίσαμε, που τον είδαμε να παίζει και να σκηνοθετεί, που μας κάλεσε σε αυτό το μεγάλο παιχνίδι του θεάτρου. Τον θυμόμαστε με βαθύ σεβασμό και ευγνωμοσύνη.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο "Ήρωας με παντούφλες" επιστρέφει στο Θέατρο Βέμπο με τον Λάκη Λαζόπουλο

Η εμβληματική κωμωδία των Σακελλάριου–Γιαννακόπουλου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, ανεβαίνει ξανά στο ανανεωμένο Θέατρο Βέμπο. Ο Λάκης Λαζόπουλος πρωταγωνιστεί, ζωντανεύοντας έναν ρόλο-ορόσημο της ελληνικής σκηνής με σεβασμό και συγκίνηση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/09/2025

Ποιο έργο αποτελεί την πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Λένας Δροσάκη;

Η Λένα Δροσάκη, βραβευμένη με το "Μελίνα Μερκούρη", περνά για πρώτη φορά πίσω από τη σκηνή και σκηνοθετεί ένα δυνατό έργο του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ για δύο στο Θέατρο Μεταξουργείο.

"Μα" της Ρηνιώς Κυριαζή στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού – Μια συμπεριληπτική θεατρική παράσταση

Η Ρηνιώ Κυριαζή παρουσιάζει το έργο "Μα", μια παράσταση με υπερτιτλισμό και διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα, που ανοίγει τον διάλογο για την αυτιστική εμπειρία και την ουσία της επικοινωνίας.

Για πρώτη φορά στη χώρα μας ο κωμικός Charlie Mac

Το Athens English Comedy Club υποδέχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Αμερικανό κωμικό Charlie Mac με την παράστασή του στα ισπανικά "FCK THEM KIDS"*.

30 παραστάσεις που ανυπομονούμε να δούμε τη σεζόν 2025-26

Οι πρώτες πρεμιέρες έχουν ανακοινωθεί, οι παρουσιάσεις των ρεπερτορίων πληθαίνουν και η αδημονία μεγαλώνει. Εμείς, σε πρώτη φάση, ξεχωρίσαμε μερικές από τις παραστάσεις της επερχόμενης σεζόν.

"Wonnangatta": Ένα αυστραλιανό γουέστερν στο Αγγέλων Βήμα

Το Αγγέλων Βήμα εγκαινιάζει τη θεματική ενότητα "Αυστραλία: Γοητευτική χώρα – Συγκλονιστικό θέατρο" με το βραβευμένο έργο "Wonnangatta" του Άνγκους Τσερίνι· μια σκοτεινή ιστορία εξαφάνισης, φιλίας και ηθικών διλημμάτων.

Ο "Φάουστ" επιστρέφει στο Εθνικό με πρωταγωνιστή τον Χάρη Φραγκούλη

Μια παράσταση έντονης μουσικότητας για τη δριμεία σύγκρουση ανάμεσα στο σώμα και το πνεύμα, το βίωμα και τη γνώση, το απολλώνιο και το διονυσιακό είναι ο "Φάουστ" σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη που επιστρέφει στο Εθνικό με τους Χάρη Φραγκούλη (Φάουστ) και Ανδρέα Κοντόπουλο (Μεφιστοφελή).