5 πράγματα που πρέπει να ξέρουμε για τον Αντώνη Φωνιαδάκη με αφορμή τη νέα του παράσταση

Με αφορμή το δίπτυχο “Boléro” και “Unseen” που παρουσιάζει αυτές τις μέρες στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, θυμόμαστε πέντε πράγματα που αξίζει να γνωρίζουμε για τον διεθνή χορογράφο Αντώνη Φωνιδάκη. Από το μπαλέτο του Μπεζάρ μέχρι την κινηματογραφική του εμπειρία δίπλα στον Αρανόφσκι, η διαδρομή του είναι γεμάτη εκπλήξεις.

Αντώνης Φωνιαδάκης Ruggero Mengoni©

Ο διεθνής χορογράφος Αντώνης Φωνιδάκης έχει δοκιμαστεί σε πολλούς χώρους από την όπερα μέχρι το σινεμά και δεν σταματά να οραματίζεται νέες προκλήσεις. Με αφορμή τη νέα του παρουσίαση στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (στις 28, 29 και 30/5), όπου το "Boléro" του Ραβέλ συναντά το "Unseen", μια χορογραφική συνομιλία πάνω σε λιγότερο γνωστά έργα του συνθέτη, εξερευνούμε έξι στοιχεία που συνθέτουν το ψηφιδωτό της δημιουργικής πορείας και της καλλιτεχνικής φιλοσοφίας του Αντώνη Φωνιαδάκη.

Από τον Μπεζάρ στη δική του ομάδα

Πριν ακόμα ακολουθήσει τη δική του χορογραφική πορεία, ο Αντώνης Φωνιαδάκης είχε ήδη διανύσει έναν εντυπωσιακό δρόμο ως χορευτής: συνεργάστηκε με το θρυλικό μπαλέτο του Μορίς Μπεζάρ το Ballet de l’Opéra de Lyon και την avant-garde ομάδα Karas του Σαμπούρο Τεσιγκαουάρα. Το 2003 ίδρυσε την ομάδα Apotosoma στη Λυών, με την οποία υπογράφει μέχρι σήμερα πρωτότυπα έργα.

BOLERO, Αντώνης Φωνιαδάκης
"Bolero"

Χορογράφος με διεθνές αποτύπωμα

Από τη Λυών και το Rambert Ballet, μέχρι το Μπαλέτο της Φλάνδρας, της Ισπανίας, του Ανόβερου, του Σίδνεϋ και της Νέας Ζηλανδίας, ο Φωνιαδάκης έχει δημιουργήσει για σημαντικά συγκροτήματα παγκοσμίως. Έχει επίσης υπογράψει χορογραφίες για την όπερα και συνεργαστεί με τον κινηματογράφο – ήταν υπεύθυνος για τη σκηνική κίνηση στην ταινία "Noah” του Ντάρεν Αρανόφσκι (2014). Από το 2016 έως το 2017 διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, φέρνοντας νέα πνοή στο ρεπερτόριο και τη φυσιογνωμία του θεσμού.

Το "Boléro"και το "Unssen” ως χορογραφικές αποκαλύψεις

Η πρώτη του επαφή με το "Boléro” του Ραβέλ ήταν, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος, "σαν ένα γαργαλητό", μια αφύπνιση του σώματος και της φαντασίας. Το έργο εξελίχθηκε σε ένα ζωντανό, εξελισσόμενο πρότζεκτ, που παρουσιάστηκε σε διαφορετικές μορφές- από το Φεστιβάλ Καλαμάτας μέχρι τη Στουτγάρδη. Ο κοινός παρονομαστής; Το τραμπολίνο ως σκηνική βάση – μια τολμηρή επιλογή που εκφράζει την παλμική επιμονή της μουσικής. "Στην χορογραφία για το "boléro” συνδυάζω τον ρυθμικό παλμό της μουσικής με τη δυναμική των πηδημάτων πάνω στο τραμπολίνο. Κάθε άλμα ευθυγραμμίζεται με τη ρυθμική επαναληψιμότητα της μουσικής, ακολουθώντας την δομή της μουσικής ανάπτυξης. Οι κινήσεις των χορευτών ξεκινούν με μικρές και ελεγχόμενες εκρήξεις που εξελίσσονται σε δυναμικά άλματα, αποτυπώνοντας την αίσθηση της σταδιακής κορύφωσης του έργου” λεει για χορογραφία του.

Unseen, Αντώνης Φωνιαδάκης
© Γιώργος Σακελλαρίου
"Unseen"

Πάντα σε αναζήτηση ρίσκου

Αν και συχνά περιγράφεται ως τεχνικός και εντυπωσιακός χορογράφος, ο ίδιος απορρίπτει τη στασιμότητα. Θέλει να ανακαλύπτει ξανά τον εαυτό του. Από συνεργασίες με εικαστικούς και break dancers, μέχρι τη δημιουργία έργων χωρίς καμία σωματική επαφή μεταξύ χορευτών – όπως στο "Unseen,”-, δεν φοβάται το άγνωστο, αντίθετα γοητεύεται από αυτό. Για το "Unseen” δηλώνει: "Εμπνέομαι από αυτή την σιωπηλή, ενδοσκοπική πλευρά του Ραβέλ. Μέσα από την κίνηση και τον χορό, θέλω να διεισδύσω στο πολύπλοκο συναισθηματικό του τοπίο και στην ικανότητά του να μεταφέρει βαθιά προσωπικά συναισθήματα και να δημιουργεί μια αίσθηση απόστασης και σκέψης. Η μοναξιά, όπως την αντιλαμβάνεται ο Ραβέλ και όπως την έχω βιώσει κι εγώ, αντηχεί μέσα από την παράσταση αυτή, προσκαλώντας το κοινό να νιώσει την ευαισθησία που κρύβεται πίσω από κάθε μελωδία”.

Bolero
"Bolero"

Η τεχνική στην υπηρεσία της έκφρασης

Για τον Φωνιαδάκη, η τεχνική δεν είναι αυτοσκοπός. Παρότι απαιτείται υψηλή κατάρτιση, το ζητούμενο είναι η προσωπική έκφραση, η εσωτερική εγρήγορση. Μάλιστα, στις παραστάσεις του, η κόπωση και τα λάθη δεν είναι ανεπιθύμητα. Ανήκει στους χορογράφους που πιστεύουν στη δύναμη του λάθους, καθώς είναι εκείνο που μεταμορφώνει τους χορευτές, δημιουργεί μια άλλη δυναμική. Η παράσταση δεν είναι ποτέ ίδια- είναι πάντα ζωντανή.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Unseen, Bolero

  • Σύγχρονος Χορός
  • Διάρκεια: 100 '

Ο διεθνώς καταξιωμένος χορογράφος Αντώνης Φωνιαδάκης παρουσιάζει ένα ιδιαίτερο δίπτυχο σύγχρονου χορού, συνομιλώντας με τη μουσική ιδιοφυΐα του Μωρίς Ραβέλ. Στο "Unseen", εστιάζει στην ενδοσκοπική, σιωπηλή διάσταση των πιανιστικών συνθέσεων του Ραβέλ, ανιχνεύοντας συναισθήματα απομόνωσης και στοχασμού. Στο "Bolero", μεταφέρει τη ρυθμική ένταση του εμβληματικού έργου σε μια τελετουργική χορογραφία με τραμπολίνα, όπου η κίνηση απογειώνεται με ακρίβεια και ένταση. Ο Φωνιαδάκης δημιουργεί έναν κόσμο βαθιάς σωματικότητας και συναισθηματικής πυκνότητας, όπου η μουσική γίνεται εφαλτήριο για χορό γεμάτο ενέργεια, σκέψη και πάθος.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τον Γιάννη Βούρο, η αλήθεια δεν είναι ποτέ απλή αλλά ένα θέατρο συνειδήσεων

Με αφορμή την παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" της Άγκαθα Κρίστι που παίζεται για 3η χρονιά στο Θέατρο "Δημήτρης Χορν", ο Γιάννης Βούρος μιλά για τη δικαιοσύνη, την αλήθεια, τη δύναμη του λόγου και το διαχρονικό θέατρο των ανθρώπινων ρόλων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
31/10/2025

Το "Nomsferatu" γιορτάζει το Halloween

Ο Δράκουλας που… δεν φοβάται να γελάσει μας περιμένει στο Θέατρο 104, για να γιορτάσουμε Halloween με γέλιο, τρόμο και δαγκωματιές, σε μια μαύρη κωμωδία γεμάτη φαντάσματα και spooky διάθεση.

Ελληνικός θίασος σε βρετανικό "Οιδίποδα" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση;

Πότε κάνει πρεμιέρα η πολυαναμενόμενη παράσταση "Οιδίποδας" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με Έλληνες ηθοποιούς;

Η Κατερίνα Σακελλαροπούλου Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Μετά τον Δημήτρη Πασσά, η πρώην Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παρέλαβε τη σκυτάλη από τη Λίνα Μενδώνη.

Δύο παραστάσεις με αφετηρία τη Γλυκερία Μπασδέκη όπου η γυναικεία φωνή επιτέλους ακούγεται

Κάθε φορά που η Γλυκερία Μπασδέκη επιστρέφει στην Αθήνα, ξέρουμε ότι έχει κάτι ηχηρό να πει.

"Τα χρόνια" της Ανί Ερνό γίνονται παράσταση από τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο

Το εμβληματικό μυθιστόρημα "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου, μετατρέπεται σε θεατρική παράσταση μνήμης και χρόνου - μια ζωντανή ανατομία του εαυτού και της εποχής μας.

Στο 'Καπούτ', η ζωή δεν έχει ηλικία

Για δεύτερη χρονιά και με ανανεωμένο καστ παίζεται το "Καπούτ", το έργο που εστιάζει με λεπτότητα και χιούμορ στις προκλήσεις της τρίτης ηλικίας, έναν κόσμο συχνά παραγνωρισμένο στη σύγχρονη δραματουργία.