Ο "Οιδίπους Τύραννος" διασχίζει σύνορα- Στη Μογγολία η διεθνής παράσταση του Θανάση Σαράντου

Ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Θανάση Σαράντου, συνεχίζει την εντυπωσιακή διεθνή της πορεία με επόμενη στάση τη Μογγολία. Στις 22 Μαΐου, παρουσιάζεται στο 18ο Διεθνές Διαγωνιστικό Φεστιβάλ Θεάτρου Saint Muse στο Ουλάν Μπατόρ- σηματοδοτώντας την πρώτη φορά που αρχαίο ελληνικό δράμα ανεβαίνει στην ελληνική γλώσσα στη χώρα.

Οιδίπους Τύραννος Σαράντος © Κωνσταντίνος Λέπουρης

Ο Θανάσης Σαράντος, σταθερά προσηλωμένος στην ουσία του θεάτρου και την καλλιτεχνική του αναζήτηση, δημιουργεί έναν Οιδίποδα βαθιά ανθρώπινο, πολιτικό και επίκαιρο. Από τη Σαγκάη ως τη Σμύρνη και την Τραπεζούντα, και με επόμενους σταθμούς το 2025, η παράσταση "Οιδίπους Τύραννος" του Σοφοκλή δεν σταματά να ταξιδεύει- όπως και ο ίδιος ο δημιουργός της, σε μια πορεία που ισορροπεί ανάμεσα στην τελετουργία του αρχαίου και τον πυρετό του σήμερα.

Οιδίπους Τύραννος Θανάσης Σαράντος
Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Συγκεκριμένα, η βραβευμένη παράσταση "Οιδίπους Τύραννος" του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία-ερμηνεία Θανάση Σαράντου συμμετείχε, στο Διεθνές Φεστιβάλ Σαγκάης, ενώ παίχτηκε με μεγάλη επιτυχία στο 12ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου στη Σμύρνη (2024), όπως και στην Τραπεζούντα (2024), στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Θεάτρου Μαύρης Θάλασσας.  Θα παρουσιαστεί στις 22 Μαΐου στο 18o Διεθνές Διαγωνιστικό Φεστιβάλ Θεάτρου Saint Muse στο Ulaanbaatar της Μογγολίας και τον Ιούλιο του 2025 πρόκειται να παρουσιαστεί και στο Open Air International Theater Prizrenfest στην Πρίστινα του Κοσόβου.

Οιδίπους Τύραννος Σαράντος
© Κωνσταντίνος Λέπουρης

 

Η εκδοχή του Θανάση Σαράντου

Στην τραγωδία του Σοφοκλή ο Οιδίποδας, βασιλιάς της Θήβας, βρίσκεται αντιμέτωπος με μια πόλη σε κρίση. Μια φονική επιδημία έχει πλήξει το λαό, και ο ίδιος ο βασιλιάς αναλαμβάνει να ανακαλύψει τον ένοχο για τον θάνατο του προκατόχου του, Λαΐου, ώστε να καθαρθεί η Θήβα από το μίασμα. Στην προσπάθεια αυτή, όμως, βυθίζεται σε έναν τρομερό φαύλο κύκλο αυτογνωσίας: ανακαλύπτει ότι είναι ο ίδιος ο φονιάς του πατέρα του και σύζυγος της μητέρας του, Ιοκάστης. Η ανακάλυψη αυτή δεν οδηγεί απλώς σε προσωπική κατάρρευση αλλά σε ένα ξεγύμνωμα της εξουσίας, της ανθρώπινης ύβρης και της τύφλωσης – κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Οιδίπους Τύραννος Σαράντος
© Κωνσταντίνος Λέπουρης

Η παράσταση του Θανάση Σαράντου δεν αναπαριστά μόνο τον αρχαίο μύθο, αλλά τον αναμετρά με τα υπαρξιακά και κοινωνικά ερωτήματα του σήμερα. Η παράσταση του είναι  καθαρτική, ουμανιστική και πολιτική και είναι ωραίο που  ταξιδεύει γιατί έχει κάτι βαθύ και αναγκαίο να πει, παντού. Τα πάθη του Οιδίποδα γίνονται καθρέφτης πολιτικής και ηθικής ευθύνης, παραπέμποντας στη συλλογική ανάγκη για διαφάνεια, κάθαρση και αλήθεια. Η ερμηνευτική και σκηνοθετική πρόταση του Σαράντου φωτίζει την τραγωδία ως μια σύγχρονη, παγκόσμια ιστορία εξουσίας, αυτογνωσίας και ευθύνης.

Ο Θανάσης Σαράντος στο σημείωμα του για την παράσταση υπογραμμίζει: "Δύσκολα μπορεί ν' αμφισβητηθεί το πόσο επίκαιρη είναι η τραγωδία "Οιδίπους Τύραννος" του Σοφοκλή για τη χώρα μας αλλά και για τον πλανήτη μας την περίοδο που διανύουμε. Είναι η τραγωδία της Γνώσης και της αυτογνωσίας. Τα πάθη που διαδραματίζονται στη σκηνή, τα εγκλήματα, τα μίση και οι αυτοκαταστροφές είναι σημερινά. Ο λαός, οργανωμένα ή ανοργάνωτα, ως σύγχρονος Χορός αρχαίας τραγωδίας, επιζητά τη θεραπεία αλλά και την αλήθεια. Απαιτεί διαφάνεια και δικαιοσύνη στις αποφάσεις, σωτηρία από το μίασμα της χώρας πριν την ολική καταστροφή. Η προσωπικότητα του Οιδίποδα ανταποκρίνεται απόλυτα, και σε όλες της τις λεπτομέρειες, στο πρότυπο του ηγέτη που όμως ολισθαίνει προς τον αυταρχισμό στην προσπάθειά του να φτάσει με κάθε προσωπικό τίμημα στην τρομερή αποκάλυψη της αλήθειας”.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O 'Ερρίκος Ε’' και οι πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες του

Οι πρώτες φωτογραφίες και το trailer από τις πρόβες του "Ερρίκου Ε’" μας φέρνουν κοντά στην πολυαναμενόμενη παράσταση του Σαίξπηρ, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά από 85 χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

Για τον Δημήτρη Μακαλιά, η κωμωδία είναι το πιο γενναιόδωρο είδος

Ο αγαπημένος ηθοποιός μιλά στο "α" για τον "Ράφτη κυριών" του Ζορζ Φεϊντό (avant première στις 24/10) και το "Σποτ" του Ζήση Ρούμπου (από 27/10). Δύο κωμωδίες που τον κρατούν απασχολημένο και τις επτά ημέρες της εβδομάδας στο θέατρο Γκλόρια.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Οι θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 23 έως 29/10 και ξεχωρίζουν.

Το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας δείχνει τη νέα του δυναμική παρουσία με πλούσιες φθινοπωρινές δράσεις

Με τις νέες πρωτοβουλίες της Τζένης Αργυρίους σηματοδοτείται μια νέα εποχή για το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, ένα κέντρο ανοιχτό, δημιουργικό, σε συνεχή διάλογο με τον κόσμο. Αυτές είναι οι Φθινοπωρινές Δράσεις.

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος σε δύο εμβληματικούς ρόλους

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή, ερμηνεύοντας δύο σπουδαίους ρόλους που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανδρικής ψυχής, την αγωνία, την εξουσία και την αναζήτηση ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου με νέα σατιρική παράσταση

Ζάμπρας, Θεοδωρόπουλος, Φουντούλης και Ρούπος στήνουν μαζί του μια επιχείρηση γέλιου.

"Εκείνος που έκλεψε τη μέρα και πλήρωσε τη νύχτα"-Ο Θωμάς Μοσχόπουλος επιστρέφει με μια παράσταση για το τίμημα της ελευθερίας

Ένα έργο στοχαστικό, συγκινητικό και απολαυστικά αιχμηρό φέρνει στη σκηνή ο Θωμάς Μοσχόπουλος με πρωταγωνιστές τους Ορφέα Αυγουστίδη και Ευγενία Σαμαρά.