Σοφία Σπυράτου πώς έφερες το σινεμά στο θέατρο μέσα από τον "Αόρατο επισκέπτη" του Οριόλ Πάουλο;

Η πολύπειρη σκηνοθέτης και χορογράφος που έχει συνδέσει το όνομά της με μεγάλων προδιαγραφών, πολυπληθή θεάματα μιλά στο «α» για την παράσταση που υπογράφει φέτος με μια εξαιρετική ομάδα συντελεστών στο θέατρο της αγαπημένης ηθοποιού Κάτιας Δανδουλάκη, με την ίδια να πρωταγωνιστεί πλάι σε έναν ωραίο θίασο.

Αόρατος επισκέπτης

Είναι πάντα μεγάλη χαρά να μιλάς με ανθρώπους του θεάτρου που έχουν κατορθώσει πάρα πολλά, έχουν γεμίσει το βιογραφικό τους με πολλές επιτυχίες, έχουν δοκιμαστεί σε μεγάλες προκλήσεις με όχημα το ταλέντο και τη δημιουργικότητά τους, και ταυτόχρονα παραμένουν σε χαμηλούς τόνους. 'Ένας τέτοιος άνθρωπος είναι η πολύπειρη σκηνοθέτης και χορογράφος Σοφία Σπυράτου που έχει κατακτήσει τον τίτλο της ήρεμης δύναμης, με το όνομά της να έχει ταυτιστεί με υψηλών προδιαγραφών, μεγάλου μεγέθους όσο και πολυπληθή θεάματα και θεατρικές παραστάσεις. 'Όπως μάς είπε το αποδίδει στην άμεση γλώσσα επικοινωνίας που βρίσκει πάντα με τον κόσμο, ακόμα κι αν μιλάμε για 300 άτομα (όπως έγινε στην μεγάλη παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2017 "Εδώ είν’ αλώνι για χορό!"). 

Στη συζήτησή μας με αφορμή τη θεατρική μεταφορά της ταινίας του Οριόλ Πάουλο "Αόρατος επισκέπτης" στο θέατρο "Κάτια Δανδουλάκη", την οποία μετέτρεψε μαζί με μια πολύ ικανή ομάδα συντελεστών σε μια ατμοσφαιρική παράσταση με έντονο το κινηματογραφικό στοιχείο, τη δημιουργία διαφορετικών χώρων δράσης και τα flashbacks, μάς εξηγεί πώς ο Οριόλ Πάουλο επαναπροσδιορίζει το είδους του ψυχολογικού θρίλερ. Αναφέρθηκε επίσης στην Κάτια Δανδουλάκη, με την οποία συνεργάζονται πρώτη φορά αν και γνωρίζονται χρόνια, αλλά και σ’ ένα από τα αγαπημένα της είδη, το αστυνομικό μυστήριο.

Κάτια Δανδουλάκη, Χρήστος Πλαΐνης, Θανάσης Πατριαρχέας, Μελίνα Λεφαντζή, Ντίνος Σπυρόπουλος, Χλόη Μάντζαρη πρωταγωνιστούν στο ψυχολογικό θρίλερ του Ισπανού δημιουργού, που παρακολουθεί τις προσπάθειες μιας δαιμόνιας δικηγόρου να ανακαλύψει αν είναι πράγματι ένοχος ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας που βρίσκεται κατηγορούμενος για τον φόνο της ερωμένης του. Το σίγουρο είναι ότι "χρειαζόμαστε τον θεατή αμφίρροπο, να μην είναι σίγουρος μέχρι το τέλος για το τι έχει συμβεί μέχρι το ανατρεπτικό φινάλε", σύμφωνα με την Σοφία Σπυράτου.

Πώς γνωρίσατε τον "Αόρατο επισκέπτη" του Οριόλ Πάουλο;

Ο "Αόρατος επισκέπτης" είχε γραφτεί αρχικά ως σενάριο ταινίας, γιατί ο Οριόλ Πάουλο είναι ένας πολύ γνωστός δημιουργός που γράφει τόσο για τηλεοπτικές σειρές όσο και για τον κινηματογράφο. Στην Ελλάδα έγινε περισσότερο δημοφιλής μέσω του Netflix. Εγώ έτυχε να δω την ταινία πριν από μερικά χρόνια και με εντυπωσίασε. Συμπτωματικά, την είχε δει και η Κάτια Δανδουλάκη, η οποία επίσης ενθουσιάστηκε, αλλά αναρωτιόταν πώς θα μπορούσε να μεταφερθεί στο θέατρο. Η αλήθεια είναι ότι έχει μεγάλες δυσκολίες. Πράγματι, είναι πολύ πιο εύκολο να μετατρέψεις ένα θεατρικό έργο σε ταινία παρά μια ταινία σε θεατρικό έργο.

Σοφία Σπυράτου
Tasos Vrettos©
Σοφία Σπυράτου

Πώς καταφέρατε να κάνετε το σινεμά θέατρο;

Κάναμε τη διασκευή μαζί με την μεταφράστρια Λουίζα Μητσάκου. Προκειμένου να τα καταφέρουμε έπρεπε να ενσωματώσουμε κινηματογραφικές σκηνές στην παράσταση, άλλα σε μία ισορροπία. Δεν θέλαμε ο θεατής να αισθανθεί ότι παρακολουθεί κινηματογράφο μέσα στο θέατρο. Από την άλλη, υπήρχαν ορισμένες σκηνές που μπορούσαν να αποδοθούν σωστά μόνο κινηματογραφικά. Όλα αυτά απαίτησαν πολλή δουλειά και τη μεγάλη συμμετοχή της Κάτιας Δανδουλάκη τόσο από υποκριτικής πλευράς όσο και ως προς τη συνολική σκηνοθετική προσέγγιση. Ήταν δύσκολο να μην προδώσουμε το φινάλε, αλλά ταυτόχρονα να είναι όλα κατανοητά για τον θεατή. Στην ταινία με ένα γκρο πλαν ο θεατής καταλαβαίνει αμέσως τι συμβαίνει. Στη θεατρική σκηνή, όμως, δεν έχουμε αυτή την πολυτέλεια. Έτσι, δημιουργήσαμε τη δική μας "πολυτέλεια” μέσα από λίγες και πολύ συγκεκριμένες κινηματογραφημένες σκηνές που επιμελήθηκε ο εξαιρετικός συνεργάτης μας, Νίκος Σούλης. Στη συνέχεια, "ντύσαμε" την παράσταση με πρωτότυπη μουσική, κάτι που θεωρώ πολύ σημαντικό. Η μουσική δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα και, ταυτόχρονα, λειτουργεί σαν σχόλιο, οδηγώντας τον θεατή προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση. Και σε αυτή την ιστορία χρειαζόμαστε τον θεατή αμφίρροπο να μην είναι σίγουρος μέχρι το τέλος ποιος έχει δίκιο.

Πώς κύλησε η συνεργασία σας με την Κάτια Δανδουλάκη;

Δουλέψαμε εντατικά για δύο μήνες. Εντυπωσιάστηκα από το πόσο αφοσιωμένη είναι στη δουλειά της. Ήταν πάντα στο θέατρο τρεις ώρες πριν την προγραμματισμένη πρόβα και δούλευε μόνη της με τον βοηθό της, μάθαινε λόγια και επεξεργαζόταν το κείμενο. Φέτος είναι η πρώτη φορά που δουλεύουμε μαζί, αν και γνωριζόμαστε εδώ και πολλά χρόνια.
Πώς έγιναν τα γυρίσματα για τις κινηματογραφημένες σκηνές που εντάξατε στην παράσταση;
Τα γυρίσματα έγιναν σε εξωτερικούς χώρους. Κάποια έγιναν στην Πεντέλη, ψηλά προς το καζίνο, και κάποια σε μια λίμνη, όπου έπρεπε να βυθίσουμε ένα αυτοκίνητο. Σαν να είμαστε στο Χόλιγουντ! Είναι πραγματικά εντυπωσιακά γυρίσματα. Υπάρχουν flashback αλλά και σκηνές που συμβαίνουν ταυτόχρονα με την πλοκή.

Αόρατος Επισκέπτης

Πώς διαμορφώθηκε η σκηνογραφία από τον Μανόλη Παντελιδάκη; Ποιο ρόλο παίζει στην παράσταση η περιστρεφόμενη σκηνή;

Η περιστρεφόμενη σκηνή, την οποία από την αρχή σκεφτήκαμε με τον Μανόλη, μας εξυπηρετεί πολύ, τόσο όσον αφορά το πέρασμα του χρόνου όσο για την αλλαγή των σκηνών. Δίνει μία αίσθηση ταχύτητας σχεδόν αγχωτικής οι οποίες ενισχύουν πολύ την ατμόσφαιρα της παράστασης. Κατά τα άλλα, θελήσαμε το σκηνικό να είναι εξαιρετικά λιτό, με τη φινέτσα και το γούστο του Μανόλη.

Πόσο μεγάλη πρόκληση ήταν για εσάς αυτή η παράσταση;

Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να βάζεις ο ίδιος τον πήχη ψηλά και να μην επαναλαμβάνεις τις ευκολίες σου, τις "συνταγές" που ξέρεις από παλιότερες δουλειές. Για παράδειγμα, αν και είμαι και χορογράφος, εδώ δεν έβαλα καθόλου χορογραφία, γιατί απλά δεν χρειαζόταν. 

Αόρατος Επισκέπτης

Ο τίτλος έχει συμβολικό χαρακτήρα; 

Ο αρχικός τίτλος που είχε δώσει ο Οριόλ Πάουλο ήταν "Contratiempo”. Στα ελληνικά δεν θα είχε την ίδια δυναμική, γι’ αυτό και το Netflix το μετέφρασε ως "Ο αόρατος επισκέπτης”. Εμείς κρατήσαμε τον τίτλο για τον κόσμο που το έχει δει και μπορεί να τον αναγνωρίσει και πράγματι στο θέατρο έρχεται πάρα πολύς κόσμος ο οποίος έχει δει την ταινία. Ισχύει ότι ο τίτλος συμβολίζει κάτι άλλο για τον κάθε χαρακτήρα και είναι πολύ εύστοχος.

Πώς πιστεύετε ότι ο Οριόλ Πάουλο επαναπροσδιορίζει το είδος του ψυχολογικού θρίλερ;

Ο Οριόλ Πάουλο είναι μάστορας σε αυτό που κάνει. Δημιουργεί σύγχρονα θρίλερ, όχι "spooky" με την κλασική έννοια, αλλά περισσότερο όσον αφορά τις ανθρώπινες σχέσεις και την ανθρώπινη ευθύνη. Ένα ζήτημα πάρα πολύ επίκαιρο στις μέρες μας - η ευθύνη και η ευαισθησία απέναντι στην ανθρώπινη ζωή. Ο Πάουλο θέτει και κοινωνικούς όρους στο έργο του, με κεντρική την έννοια του ταξικού. Φέρνει την πλοκή σε μια κοντινή πραγματικότητα, προκαλώντας μετά την μεγάλη ανατροπή. Έχω δει και άλλες σειρές και ταινίες του. Ξεχωρίζω την ταινία του "Το Σώμα" ("El Cuerpo"). 

Αόρατος Επισκέπτης

Υπάρχει κάποιο αγαπημένο σας μυστήριο ή θρίλερ, είτε στο σινεμά, είτε στο θέατρο, είτε στη λογοτεχνία;

Δεν είμαι πάρα πολύ του θρίλερ. Μπορώ όμως να διαβάζω αστυνομικά και να βλέπω αστυνομικές σειρές ατέλειωτα. Με ενδιαφέρει πολύ αυτή η εμβάθυνση και οι αντιφάσεις της ψυχολογίας των ανθρώπων. Έχω καταβροχθήσει όλη την Άγκαθα Κρίστι από παιδί σχεδόν, έχω διαβάσει Κόναν Ντόιλ, Ντάσιελ Χάμετ και άλλους κλασικούς του είδους. Όμως, δεν είμαι πολύ φαν των θρίλερ τύπου Στίβεν Κινγκ.

Τη μετάφραση και τη διασκευή του έργου έκανε η Λουίζα Μητσάκου. Τα σκηνικά σχεδίασε ο Μανόλης Παντελιδάκης, τα κοστούμια η Λίζυ Παπάζογλου και τους φωτισμούς ο Περικλής Μαθιέλλης. Την κινηματογράφηση επιμελήθηκε ο Νίκος Σούλης.

>> Διαβάστε την κριτική του "α" για τον "Αόρατο επισκέπτη"

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ο αόρατος επισκέπτης

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Ένας επιτυχημένος νεαρός επιχειρηματίας, ο Αντριάν Ντόρια, κατηγορείται για το φόνο της ερωμένης του, αφού η αστυνομία τον βρίσκει δίπλα στο νεκρό της σώμα μέσα στο κλειδωμένο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου. Είναι παγιδευμένος σε μία δίνη από ανομολόγητους φόβους, παρορμητικές αποφάσεις, υποψίες, μυστικά και ψέματα. Μια δαιμόνια δικηγόρος καλείται να αποκαλύψει τι πραγματικά έχει συμβεί, έχει όμως μόνο δύο ώρες στη διάθεσή της για να το καταφέρει. Ο χρόνος μετράει αντίστροφα και η αλήθεια μπλέκεται με το ψέμα σε έναν σφιχτοδεμένο ιστό, στο έργο που αποτελεί θεατρική μεταφορά της ομώνυμης ταινίας του Ισπανού κινηματογραφιστή Οριόλ Πάουλο.

«Κάτια Δανδουλάκη»

Αγ. Μελετίου 61Α

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο "Ήρωας με παντούφλες" επιστρέφει στο Θέατρο Βέμπο με τον Λάκη Λαζόπουλο

Η εμβληματική κωμωδία των Σακελλάριου–Γιαννακόπουλου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, ανεβαίνει ξανά στο ανανεωμένο Θέατρο Βέμπο. Ο Λάκης Λαζόπουλος πρωταγωνιστεί, ζωντανεύοντας έναν ρόλο-ορόσημο της ελληνικής σκηνής με σεβασμό και συγκίνηση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/09/2025

Ποιο έργο αποτελεί την πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Λένας Δροσάκη;

Η Λένα Δροσάκη, βραβευμένη με το "Μελίνα Μερκούρη", περνά για πρώτη φορά πίσω από τη σκηνή και σκηνοθετεί ένα δυνατό έργο του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ για δύο στο Θέατρο Μεταξουργείο.

"Μα" της Ρηνιώς Κυριαζή στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού – Μια συμπεριληπτική θεατρική παράσταση

Η Ρηνιώ Κυριαζή παρουσιάζει το έργο "Μα", μια παράσταση με υπερτιτλισμό και διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα, που ανοίγει τον διάλογο για την αυτιστική εμπειρία και την ουσία της επικοινωνίας.

Για πρώτη φορά στη χώρα μας ο κωμικός Charlie Mac

Το Athens English Comedy Club υποδέχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Αμερικανό κωμικό Charlie Mac με την παράστασή του στα ισπανικά "FCK THEM KIDS"*.

30 παραστάσεις που ανυπομονούμε να δούμε τη σεζόν 2025-26

Οι πρώτες πρεμιέρες έχουν ανακοινωθεί, οι παρουσιάσεις των ρεπερτορίων πληθαίνουν και η αδημονία μεγαλώνει. Εμείς, σε πρώτη φάση, ξεχωρίσαμε μερικές από τις παραστάσεις της επερχόμενης σεζόν.

"Wonnangatta": Ένα αυστραλιανό γουέστερν στο Αγγέλων Βήμα

Το Αγγέλων Βήμα εγκαινιάζει τη θεματική ενότητα "Αυστραλία: Γοητευτική χώρα – Συγκλονιστικό θέατρο" με το βραβευμένο έργο "Wonnangatta" του Άνγκους Τσερίνι· μια σκοτεινή ιστορία εξαφάνισης, φιλίας και ηθικών διλημμάτων.

Ο "Φάουστ" επιστρέφει στο Εθνικό με πρωταγωνιστή τον Χάρη Φραγκούλη

Μια παράσταση έντονης μουσικότητας για τη δριμεία σύγκρουση ανάμεσα στο σώμα και το πνεύμα, το βίωμα και τη γνώση, το απολλώνιο και το διονυσιακό είναι ο "Φάουστ" σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη που επιστρέφει στο Εθνικό με τους Χάρη Φραγκούλη (Φάουστ) και Ανδρέα Κοντόπουλο (Μεφιστοφελή).