Είδαμε τον Δημήτρη Πιατά στο "Υπόγειο" του Ντοστογιέφσκι

Το σημαντικό έργο του κορυφαίου Ρώσου πεζογράφου ανεβαίνει σε μία ατμοσφαιρική παράσταση από τον Πάνο Αγγελόπουλο, με τον Δημήτρη Πιατά και την Κατερίνα Μισιχρόνη στις κεντρικές ερμηνείες.

Το υπόγειο με τον Δημήτρη Πιατά Κοσμάς Ινιωτάκης©

Θεωρείται κομβικό στην εργογραφία του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι κι αυτό γιατί όχι μόνο προαναγγέλλει τις ηθικές και κοινωνικές ιδέες που o Ρώσος κορυφαίος πεζογράφος ολοκλήρωσε στα έργα της ωριμότητάς του ("Έγκλημα και τιμωρία", "Ηλίθιος", "Αδερφοί Καραμαζόφ", "Δαιμονισμένοι", κλπ), αλλά και γιατί θεωρείται προδρομικό πολλών φιλοσοφικών και υπαρξιακών κειμένων. Το "Υπόγειο" γράφτηκε το 1864, ύστερα από ένα ταξίδι του Ντοστογιέφσκι στο Παρίσι, απ’ όπου γύρισε στα όρια της χρεωκοπίας, εξαιτίας της χαρτοπαιξίας, ενώ βρήκε τη σύζυγό του ετοιμοθάνατη. Υπό το βάρος αυτών των γεγονότων ίσως, ο συγγραφέας παρέδωσε ένα παραληρηματικό κείμενο, που συνιστά το μονόλογο ενός σαραντάχρονου συνταξιούχου δημόσιου λειτουργού - έναν μονόλογο (προς κάποιους αόρατους ακροατές) με έντονες φιλοσοφικές αποχρώσεις σχετικά με την ανθρώπινη συμπεριφορά.

Το υπόγειο με τον Δημήτρη Πιατά
Κοσμάς Ινιωτάκης©

Η παράσταση που ανεβάζει στο θέατρο Βρετάνια ο Πάνος Αγγελόπουλος αποτελεί ένα φιλόδοξο εγχείρημα, που επιχειρεί να συμπυκνώσει και να παραδώσει με εύληπτο τρόπο στο κοινό αυτό το πυκνό σε νοήματα κείμενο. Η παρουσία του αφηγητή (Κωνσταντής Ζημιανίτης) λειτουργεί ευεργετικά ως προς αυτό, καθώς προσφέρει στους θεατές κάποια "κλειδιά" ανάγνωσης του έργου (για παράδειγμα εξηγεί το πλαίσιο στο οποίο γράφτηκε, μιλάει για την αποδοχή του Νίτσε, ο οποίος αναγνώρισε στο πρόσωπο του Ντοστογιέφσκι ένα συγγενικό του πνεύμα κ.ά.). Στην παράσταση απολαύσαμε μία πολυπρισματική σκηνοθεσία, που χρησιμοποιεί πολλά εργαλεία και μέσα, χωρίς να περιορίζεται μόνο στην εναλλαγή δράσης/αφήγησης: οι κινηματογραφικές προβολές, η απευθείας απεύθυνση προς τους θεατές και το σπάσιμο του "τέταρτου τοίχου", η παρουσία των χορευτριών που επιχειρούν να αναπαραστήσουν τους συμβολισμούς του κειμένου είναι στοιχεία που δίνουν χαρακτήρα στην παράσταση, αν και όχι πάντοτε με επιτυχία. Επίσης, το πρωτότυπο κείμενο έχει υποστεί γενναίες περικοπές, γεγονός που βοηθάει τη σκηνική οικονομία της παράστασης. Από την άλλη, όμως, η διασκευή αφαιρεί κάτι από το ιδεολογικό βάρος του έργου, ειδικά καθώς πρόκειται για ένα κείμενο χειμαρρώδες, του οποίου κάθε φράση ζητάει την παύση και τον στοχασμό του αναγνώστη/θεατή· το περιβάλλον μιας θεατρικής παράστασης δεν προσφέρει αυτή τη χρονική πολυτέλεια.

Υπόγειο Δ. Πιατάς
Κοσμάς Ινιωτάκης©

Ο Δημήτρης Πιατάς στην ερμηνεία αυτού ανώνυμου ανθρώπου μας θύμισε έναν τραγικό κλόουν. Καθώς βρίσκεται έγκλειστος στο "υπόγειο" (λέξη που υποδηλώνει εξίσου το μικρό, βρωμερό σπίτι του αλλά και τα υπόγεια της ψυχής και του μυαλού του όπου βυθίζεται), στοχάζεται, παραληρεί, μιλάει για την ανθρώπινη συμπεριφορά και προσπαθεί να την εξηγήσει, διατυπώνει κρίσεις και συμπεράσματα ως αφορισμούς, λέει πράγματα τολμηρά & παράδοξα, μπροστά από την εποχή τους, ενώ την ίδια ώρα κοιτάει μέσα του, κάνει αυτοκριτική, αυτοσαρκάζεται και αυτομαστιγώνεται αλλά και στρέφεται εναντίον των άλλων. Το ευρύ πεδίο της σκέψης του ήρωα μπορεί να γίνει αντιληπτό από το γεγονός ότι ο ίδιος αυτοπροσδιορίζεται ως ποντικός αλλά και ως διανοούμενος. Στο δεύτερο μέρος, παρακολουθούμε τη συνάντηση του ήρωα με τη Λίζα, μία νεαρή πόρνη, την οποία υποδύεται η Κατερίνα Μισιχρόνη. Η ηθοποιός φέρνει στη σκηνή έναν γήινο αισθησιασμό, όμως νιώσαμε ότι της έλειπε η ευθραυστότητα, ενώ η σχέση μεταξύ των δύο δεν προκύπτει αβίαστα· νιώσαμε πως δεν διευκρινίστηκε επαρκώς για ποιο λόγο ή με ποιο τρόπο η συνάντησή τους φέρνει στην επιφάνεια τις αντιφάσεις του ήρωα και δοκιμάζει τα όρια του ψυχισμού και της συμπεριφοράς του. Σημαντικό συστατικό της παράστασης αποτελεί η μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου, μεγαλειώδης, επική και δραματική, ίσως όμως περισσότερο πομπώδης απ’ ό,τι ζητούσε ένα εσωστρεφές, υπαρξιακό κείμενο.

Περισσότερες πληροφορίες

Το υπόγειο

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 75 '

Στο ανατρεπτικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας αποτυπώνεται η βαθιά απογοήτευση του ήρωα για τον κόσμο γύρω του αλλά και η αδυναμία του να διαφύγει από τη σαγήνη της αυτοκαταστροφής. Ένα κείμενο με φιλοσοφικές και υπαρξιακές προεκτάσεις για την αποδόμηση του ανθρώπινου ψυχισμού και το πώς η αναζήτηση της ελευθερίας μπορεί να είναι καταδίκη και λύτρωση συνάμα. Μέσα από μια έντονη εσωτερική μονολογία, ο άνθρωπος του υπογείου έρχεται σε σύγκρουση με την κοινωνία, την ηθική και τις ίδιες του τις επιθυμίες. Η Λίζα, μια νεαρή πόρνη, μια γυναίκα περιθωριοποιημένη από την κοινωνία, γίνεται το αντικείμενο του αδύναμου και συγχυσμένου συναισθηματισμού του. Η θεατρική διασκευή δίνει έμφαση στην εσωτερική σύγκρουση του ήρωα, σε μια αέναη μάχη για την αναγνώριση της αλήθειας και της ελευθερίας, η οποία ενισχύεται με τη χρήση της εικονικής πραγματικότητας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.