Το "Στην κορυφή το κόσμου, εκεί να με πας" μέσα από τα μάτια της Ειρήνης Φαναριώτη

Η συγγραφέας και σκηνοθέτιδα γράφει στο «α» για το έργο "Στην κορυφή το κόσμου, εκεί να με πας”, που παρουσιάζεται στο Θέατρο Αργώ – Studio.

Ειρήνη Φαναριώτη

Το έργο "Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας!" δεν είναι ένα ακόμη γυναικείο έργο. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Πρόκειται για το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας η συγγραφή της οποίας ξεκίνησε - δε θυμάμαι καν πότε- με τίτλο "Γυναίκες στην κορυφή του κόσμου". Το πρώτο έργο με τίτλο "Nina/where are you my de@r?" παρουσιάστηκε και παίχτηκε την περασμένη χρονιά από εμένα και πλέον κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τις εκδόσεις Κάπα. Το δεύτερο μέρος, το θεατρικό έργο "Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας” είναι πολυπρόσωπο και ακολουθεί τη συνάντηση πέντε γυναικών, ένα κυριακάτικο απόγευμα του Φλεβάρη σε ένα ιδιαίτερο διαμέρισμα, με αφορμή τα γενέθλια μιας εκ των πέντε. Τι ιδιαίτερο συμβαίνει όμως με αυτό το διαμέρισμα; Πρόκειται για ένα στούντιο σε ένα συγκρότημα διαμερισμάτων στην άκρη της πόλης όπου ζουν μόνο γυναίκες. Είναι το μπλοκ της ΜΟΝΗ.

Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας
@VasiaAnagnostopoulou

Γυναίκες που έχουν ζητήσει από την πολιτεία προστασία, γυναίκες που διώκονται από άντρες, γυναίκες που ζητούν καταφύγειο, γυναίκες που έχουν αποφασίσει να αποσυρθούν από την ενεργό κοινωνία. Σε αυτό το μπλοκ ζει τα τελευταία χρόνια η Κάτια, στον απόηχο του κοινωνικού της αποκλεισμού λόγω της ευαίσθητης ψυχικής της υγείας ύστερα από μια αποβολή. Σε αυτό το διαμέρισμα καταφθάνει η Μαρία ή Μαράρα, παιδική φίλη της Κάτιας, γνωστή influencer πλέον, για να κρυφτεί από τους ακόλουθούς της και τα δημοσιεύματα ύστερα από το πολύ πρόσφατο ghosting που της έχει κάνει ο κατά κάποια χρόνια μικρότερός της σύντροφος, Ντόνι. Με αφορμή τα γενέθλιά της που είναι σήμερα, η Κάτια αποφασίζει να κάνουν ένα πάρτυ, παρά το γεγονός πως η Μαρία είναι φανερά κακόκεφη, ενώ ‘φίλες’ καταφθάνουν άλλες καλεσμένες κι άλλες… ακάλεστες.

Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας
Βάσια Αναγνωστοπούλου©

Το πάρτυ ξεκινά, η μπίλια κύλησε κι ο χρόνος δε γυρίζει πίσω. Είναι πολλοί οι λόγοι που ξεκίνησα να γράφω αυτό το έργο αλλά κι όλη την τριλογία. Αφορμάται από την ανάγκη μου να υπάρξουν έστω κάπου μέσα στην ιστορία που γράφεται σήμερα, κείμενα που να καταγράφουν τις ανάγκες, τους προβληματισμούς και το χρονικό στάδιο στο οποίο βρίσκεται η γυναίκα στην Ελληνική κοινωνία αυτή τη στιγμή. Μελετώ, παρατηρώ - και πλέον για το τρίτο μέρος- ανοίγω συζητήσεις για το γυναικείο πνεύμα της εποχής. Η διάθεση για ένα ‘άνοιγμα’ και στον αντίποδα ο φόβος και η απειλή. Όσο εμείς ανοιγόμαστε, διεκδικούμε να μας δουν να μας ακούσουν, τόσο φουντώνει ένα τεράστιο κύμα κάθε μορφής βίας που έχει την ανάγκη να διατηρήσει με νύχια και με δόντια τα κεκτημένα του. Ο κόσμος όμως αλλάζει και πάντα θα αλλάζει όσες θυσίες κι αν χρειαστεί να γίνουν. Προς το καλύτερο προς το χειρότερο κανείς δεν ξέρει τώρα, παρά μόνο στο μέλλον. Αυτό που εμείς οφείλουμε είναι να αφουγκραστούμε,να σταθούμε στο ύψος της εποχής μας , στην πλευρά της ιστορίας που εκφράζει την ηθική μας.

Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας
Βάσια Αναγνωστοπούλου©

 

Ύστερα, αγαπώ το γυναικείο ταπεραμέντο. Κι είναι πολλές οι περιπτώσεις που το βλέπω κάπου θαμμένο, καταπιεσμένο από μια σκληρή κριτική, από τον φόβο της προηγούμενης γενιάς μη και αποκλειστεί το κορίτσι. "Καλύτερα να σου βγει το μάτι, παρά το όνομα" , μου λέγανε. Ίσως να είναι ο καθρέφτης μου. Το κείμενο είναι ιδιαίτερα προσωπικό. Τα  ερισσότερα από τα όσα λέγονται είναι πραγματικές ιστορίες, οι πιο πολλές από προσωπικές εμπειρίες. Σκληρές, αστείες, αμήχανες όλες όμως πραγματικές. Πηγαίνει πίσω στο χρόνο και τον φέρνει εδώ, μπροστά μας. Κι ύστερα πάει στο μέλλον και σου δείχνει τί μπορείς να προλάβεις. Αν θες. Το χιούμορ είναι συχνά πικρό. Σουρεάλ το αποκαλούν. Εγώ το λέω ρεάλ μέσα σε μια εποχή που το σουρεάλ μας ξεπερνά. Όλα μπαίνουν σε αυτό το φίλτρο του διαχωρισμού, ΜΑΖΙ -ΜΟΝΗ, γιατί ζούμε σε μια πραγματικότητα γεμάτη διαχωρισμούς. Διαχωριζόμαστε κοινωνικά από τον απέναντι, συχνά και με ευκολία κρίνουμε, παίρνουμε απόσταση, θέλουμε να προστατευτούμε από το "ξένο", κλεινόμαστε στο γυάλινο κουτί μας όσο ποτέ άλλοτε. Το διαδίκτυο, ο πιο καλός μας φίλος. Κι ύστερα η απώλεια, το ραύμα και ο πόνος που μας ενώνουν στο τέλος μιας κουραστικής μέρας γεμάτης συγκρούσεις, αγωνία κι ένταση. Η απώλεια είναι το κομμάτι που λείπει από εμένα και το βρίσκω σε σένα. Κι ο φόβος της απώλειας πάντα παρών, επιτάσσει να ζήσεις έστω και με χάπια αντικαταθλιπτικά.

Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας
Βάσια Αναγνωστοπούλου©

Φοβάμαι.
Φοβάμαι μήπως σε ξαναχάσω.
Τρέμω μήπως ζήσω κι εγώ αυτό το ανείπωτο το πέρα απ’ την φύση όπως το λένε
Που όλο και πιο πολύ γίνεται φύση πια
(…)
Φοβάμαι κι όμως δε φοβάμαι
Κάποιες φορές προσπαθώ να πείσω τον εαυτό μου πως ακόμη κι αν συμβεί αυτό οκ δεν έγινε και κάτι
Κι ύστερα γελάω που το προσπάθησα.
Φέρνω στο μυαλό μου ένα νεκρό, στο δρόμο, ζώο
Χτυπημένο από ένα αμάξι που ίσως άκουγε δυνατά μουσική όταν το χτύπησε
Μια ζωή χωρίς αξία ήταν κι αυτή
Τόσο σύντομη και τόσο τρυφερή
Γιατί αυτή κι όχι εμείς
Πόση αξία έχει τελικά η ζωή
Πόση σημασία έχει η αναπνοή
Αν σε περιμένει κάποιος να γυρίσεις σπίτι
Τι είναι το σπίτι
Τι σημαίνει ο πόνος
Και ποιος πονάει πιο πολύ
Ποιος μπορεί να το μετρήσει
Και ποιος μπορεί να το πει
Με σιγουριά
Μια τουφεκιά ακούστηκε στο βάθος, στο βουνό
Εκεί που οι ζωές τόσο γρήγορες και λαχανιασμένες δεν έχουν αξία
Θυμώνω συχνά
Με πνιγεί ο πόνος.

 

Απόσπασμα από το έργο ‘Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας’, της Ειρήνης Φαναριώτη.

Δείτε φωτογραφίες από την παράσταση

Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας
Βάσια Αναγνωστοπούλου©

Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας
Βάσια Αναγνωστοπούλου©

Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας
Βάσια Αναγνωστοπούλου©

Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας
Βάσια Αναγνωστοπούλου©

Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας
Βάσια Αναγνωστοπούλου©

Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας
Βάσια Αναγνωστοπούλου©

Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας
Βάσια Αναγνωστοπούλου

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Μια σύγχρονη κωμωδία για τη γυναικεία εμπειρία και τις προκλήσεις της που σκιαγραφεί με τρυφερότητα, προσοχή και θάρρος πέντε γυναικείους χαρακτήρες που προσπαθούν να επιβιώσουν όσο καλύτερα μπορούν, μέσα σε έναν κόσμο σκληρό, ανταγωνιστικό και απειλητικό. Γιατί η Μαρία ονειρεύεται κάθε βράδυ στον ύπνο της μια μαύρη κατσίκα; Γιατί η Κάτια μένει στο «γυναικείο» block; Γιατί η Γιάνι απαγορεύεται να βγει από το στούντιό της; Ποια είναι η πραγματική ταυτότητα της Θανάσιας; Τι κρύβει κάτω από τα ρούχα της η Νέλλυ; Τι λένε οι γυναίκες όταν είναι μόνες τους; Πέντε εντελώς διαφορετικές νέες γυναίκες συναντιούνται σε ένα διαμέρισμα, η κάθε μια αναζητώντας κάτι διαφορετικό. Με αφορμή τα γενέθλια της Μαρίας, οι ιστορίες τους ξεδιπλώνονται και συμπλέκονται σε ένα πάρτι με πολύ χιούμορ, μουσική, χορό αλλά και έντονες δραματικές εναλλαγές, ακραίες συγκρούσεις και πολλή συγκίνηση.

Αργώ

Ελευσινίων 13-15

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Μάνος Βουλαρινός φέρνει τη "Μεγάλη αρπαχτή" στο Παλλάς

Η "Μεγάλη αρπαχτή" ξαναχτυπά! Ο Μάνος Βουλαρίνος επιστρέφει με κέφι για μια βραδιά ανελέητης σάτιρας, γέλιου και αλήθειας χωρίς να χαρίζεται σε κανέναν...ούτε στα πιο αθώα λάθη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/11/2025

Για τον Σάββα Στρούμπο, "το ελληνικό θέατρο γίνεται πιο εξωστρεφές"

Ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος αναλύει τις "Δούλες" του Ζενέ, εστιάζοντας στην αναζήτηση του τερατώδους και τη φόρμα του θεάτρου της εθελοδουλίας. Μιλά για τον σωματικό λόγο του Άττις και τη διαχρονική δύναμη της τέχνης ως πράξη αντίστασης στην εποχή μας.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 20 έως 26/11 και ξεχωρίζουν.

"(Love me) Tinder": Δίγλωσση performance στο Theatre of the No

"Μπορεί ο έρωτας να επιβιώσει όταν το μόνο που κάνουμε είναι swipe;", διερωτάται η κωμωδία καταστάσεων του Νίκου Φυτά γύρω από τον έρωτα στο Theatre of the No.

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί την Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

Σαλόνια Γλώσσας στο Εθνικό: Γνωριμία με τη σύγχρονη ελληνική γραφή και το "Μαύρο Κουτί"

Τα "Σαλόνια Γλώσσας" του Εθνικού Θεάτρου είναι μια δράση που μετατρέπει τον θεατρικό χώρο σε εργαστήριο ιδεών, φέρνοντας σε διάλογο τη γλώσσα, την τέχνη και τον κόσμο γύρω μας και το επόμενο ραντεβού θα πραγματοποιηθεί 30 Νοεμβρίου με τις Δανάη Λιοδάκη και Μυρτώ Αλικάκη.

Το αιχμηρό έργο του Τριαρίδη επιστρέφει: Συζήτηση με τη Μάγδα Φύσσα στο Θέατρο Olvio

Το έργο του Θανάση Τριαρίδη "Να ξέρετε πως αυτό που ακούτε είναι σφύριγμα τρένου", που σημάδεψε τις δύο προηγούμενες σεζόν, επιστρέφει στο Θέατρο Olvio με νέες συζητήσεις, συμμετοχή της Μάγδας Φύσσα και μια υποψηφιότητα στα βραβεία της Ένωσης Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών.