Η "Φαύστα" του Μποστ στο Μέγαρο από τον Τάσο Πυργιέρη

Το εμβληματικό ελληνικό έργο ανεβάζει ο σκηνοθέτης και ηθοποιός στο Υποσκήνιο Β΄ της Αίθουσας "Αλεξάνδρα Τριάντη".

Η 'Φαύστα' του Μποστ στο Μέγαρο από τον Τάσο Πυργιέρη Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Η ανατρεπτική "Φαύστα" του Μποστ, του θεατρικού συγγραφέα, ζωγράφου, εικαστικού, σκιτσογράφου και γελοιογράφου, έρχεται για οκτώ παραστάσεις στο Υποσκήνιο Β΄ της Αίθουσας "Αλεξάνδρα Τριάντη" από τις 21 έως τις 30 Νοεμβρίου, σε μια νέα, ευφάνταστη παραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Τάσου Πυργιέρη και μουσική Θέμη Καραμουρατίδη, ενώ ένας θίασος εξαίρετων ηθοποιών ζωντανεύει με απολαυστικό τρόπο το "μποστικό" σύμπαν επί σκηνής. Την "Φαύστα", έναν ρόλο-ορόσημο της νεοελληνικής δραματουργίας, ερμηνεύει η Τζίνη Παπαδοπούλου. Μαζί της οι ηθοποιοί: Βασίλης Αθανασόπουλος, Θαλασσινή Βοσταντζόγλου, Βασιλική Δέλιου, Γιάννης Σιάμπαλιας, Πέτρος Σκαρμέας, Χρήστος Σταθούσης. Στη φωνή του Μποστ ακούγεται ο Θάνος Λέκκας.

Η υπόθεση

Η Φαύστα και ο Γιάννης χάνουν το τετραετές κοριτσάκι τους, το Ριτσάκι, στη θάλασσα. Όμως, η αναζήτησή τους είναι μάταιη, αφού το έχει καταπιεί ένα "θαλάσσιον κήτος - ένα θαλάσσιον τέρας". Χρόνια μετά, το Ριτσάκι θα βρεθεί στην κοιλιά ενός ψαριού… που θα ψαρέψει ο πατέρας της! Μόνο που η χαρά της επιστροφής της "απωλεσθείς κόρης" δεν θα κρατήσει πολύ. Θα τη φάνε… οι γάτοι, επειδή μυρίζει ψαρίλα! Έτσι, το "πρωτοποριακό" queer ζεύγος Ιατρού, το οποίο ζητά το Ριτσάκι σε γάμο ‒με συνοικέσιο‒ για λογαριασμό του ομοιοπαθούς υιού τους, αναχωρεί άπραγο από την οικία της Φαύστας.

Η
Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Η "Φαύστα" του Μποστ, ένα υπερβατικό θεατρικό έργο σε έμμετρο λόγο που σατιρίζει τη μικροαστική προσποίηση μέσα από ένα παιχνίδι συμφυρμού πομπώδους ύφους και ψευτολόγιας ανορθογραφίας, έχει πάντα στραμμένο το βλέμμα της ‒προφητικά, θαρρείς‒ στο μέλλον. Δηλαδή, στο δικό μας σήμερα. Στηλιτεύει με φινέτσα και γούστο όλες τις παθογένειες που εξακολουθούν να καθορίζουν τις ζωές μας, από τις οποίες δεν έχουμε απαλλαγεί ακόμη. Και όλα αυτά μας κάνουν να γελάμε με την ημιμάθεια, τη "δηθενιά", τη σοβαροφάνεια, την κατεστημένη κουλτούρα, μέσα σε ένα κλίμα γιορτής και τέρψης, ανατροπής και πρωτοπορίας.

Η
Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Ο σκηνοθέτης Τάσος Πυργιέρης μιλά για την παράσταση

"Πάντα ήθελα να ανεβάσω ένα θεατρικό έργο του Μποστ, αυτού του ιδιοφυούς, λογολάγνου και ιδιόρρυθμου καλλιτέχνη. Ο θαυμασμός μου για την ανατρεπτική οπτική των στίχων του, την ευρηματική εικαστική ματιά του και το ευφάνταστο συγγραφικό του έργο με ώθησαν στην ανάγκη να επιλέξω την "Φαύστα”. Αυτή η μοναδική προσωπικότητα, με τον σατιρικό και καυστικό της λόγο, συνδυάζει το αρχαίο ελληνικό δράμα με το θέατρο του παραλόγου, παρουσιάζοντας μια ιστορία που παραμένει εξαιρετικά διαχρονική, αν και έχει τις ρίζες της στην ελληνική ιστορική παράδοση. Η "Φαύστα” είναι μια σάτιρα που αποδομεί τις συμβάσεις της ελληνικής τραγωδίας, παρωδεί το διδακτικό θέατρο του 18ου αιώνα, ενώ ταυτόχρονα σχολιάζει με έξυπνο τρόπο τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Το πολυεπίπεδο έμμετρο κείμενο ‒σε δεκαπεντασύλλαβο‒ της "Φαύστας” προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες για καλλιτεχνική και σκηνική έκφραση, αλλά και την ευκαιρία να αναστοχαστούμε τις δικές μας αντιλήψεις για την πολιτική, την εξουσία και την ανθρώπινη φύση. Ο παράλογος λόγος, οι ανορθογραφίες, οι σολοικισμοί καθώς και οι μεταθέσεις γενών, αριθμών και πτώσεων ενισχύουν προοδευτικά ένα οργανωμένο χάος. Το σύμπαν της "Φαύστας” είναι ένας καθρέφτης στον οποίο μπορούμε να δούμε την υπερβολή της ανθρώπινης φύσης, την κωμική και τραγική πλευρά της καθημερινότητας μας. Ο Μποστ σαρκάζει τη μικροαστική θέση της γυναίκας στην οικογένεια αναδεικνύοντας έτσι την υποκρισία της ελληνικής κοινωνίας. Δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ επίσης στην ιδιαίτερη, παιχνιδιάρικη και ανάγλυφη γλώσσα του, πάνω στην οποία δουλέψαμε λεπτομερώς με τους ηθοποιούς, προσπαθώντας να διατηρήσουμε την αυθεντικότητα του ύφους του Μποστ, ενώ ταυτόχρονα την κάναμε προσιτή, ζωντανή και κατανοητή για τον σύγχρονο θεατή.
Η δυναμική αυτού του θιάσου βασίζεται στην αγάπη του για το θέατρο, στη χαρά της συνύπαρξης των μελών του πάνω στη σκηνή και της πρόθεσής τους να μεταδώσουν στους θεατές τούς φρενήρεις ρυθμούς των προβών. Είμαι βέβαιος πως, αν ζούσε ο Μποστ, την ημέρα της πρεμιέρας θα μας έκανε το τραπέζι στο αγαπημένο του κουτουκάκι στην Κυδαθηναίων, στην Πλάκα, σατιρίζοντας με τον δικό του μοναδικό τρόπο το κάθε λεπτό της παράστασής μας. 
Η παρουσίαση της "Φαύστας” στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών αποτελεί για μένα μεγάλη τιμή και ανεκτίμητη εμπειρία, καθώς ο χώρος αυτός προσδίδει στο έργο την αίγλη που του αρμόζει, δημιουργώντας το ιδανικό περιβάλλον για να ζωντανέψει για μία ακόμη φορά μπροστά στους θεατές ο ανεπανάληπτος κόσμος του Μποστ. 
Κύριε Μέντη, σας ευχαριστώ". 

Η
Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Ελίνα Δράκου, τους φωτισμούς ο Γιώργος Σπηλιόπουλος και η Στέβη Κουτσοθανάση. Στη φωνή του Μποστ ακούγεται ο Θάνος Λέκκας. 

Εκπαιδευτική δράση για εφήβους με αφορμή τη "Φαύστα" του Μποστ

Ανοιχτή πρόβα | Παρασκευή 8 Νοεμβρίου | 6-7.30 μ.μ.

Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δράσεων του Μεγάρου με αφορμή το καλλιτεχνικό πρόγραμμα, ο σκηνοθέτης Τάσος Πυργιέρης και οι ηθοποιοί της παράστασης "Φαύστα" προτείνουν σε εφήβους 12-17 ετών (χωρίς συνοδό) να παρακολουθήσουν την ανοιχτή πρόβα που θα γίνει στο Υποσκήνιο Β΄ της Αίθουσας "Αλεξάνδρα Τριάντη”. 

Στη διάρκεια της πρόβας, οι ηθοποιοί προετοιμάζονται συστηματικά για να αναμετρηθούν με τις προκλήσεις του έργου, παίρνουν ρίσκα, ξεπερνούν τις αδυναμίες τους και πειραματίζονται με τα εκφραστικά τους μέσα. Σε αυτή την αποκαλυπτική διαδικασία καλούνται να συμμετάσχουν όσοι νέοι θέλουν να ανακαλύψουν πώς "φτιάχνεται" μια θεατρική παράσταση. 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Φαύστα

  • Κωμωδία

Διαχρονική σάτιρα που αποδομεί τις συμβάσεις της ελληνικής τραγωδίας, ενώ ταυτόχρονα σχολιάζει με έξυπνο τρόπο τις παθογένειες της σύγχρονης πραγματικότητας. Η Φαύστα και ο Γιάννης χάνουν το τετραετές κοριτσάκι τους, το Ριτσάκι, στη θάλασσα. Όμως, η αναζήτησή τους είναι μάταιη, αφού το έχει καταπιεί ένα «θαλάσσιον κήτος - ένα θαλάσσιον τέρας». Χρόνια μετά, το Ριτσάκι θα βρεθεί στην κοιλιά ενός ψαριού… που θα ψαρέψει ο πατέρας της! Μόνο που η χαρά της επιστροφής της «απωλεσθείς κόρης» δεν θα κρατήσει πολύ. Θα τη φάνε… οι γάτοι, επειδή μυρίζει ψαρίλα! Έτσι, το «πρωτοποριακό» queer ζεύγος Ιατρού, το οποίο ζητά το Ριτσάκι σε γάμο ‒με συνοικέσιο‒ για λογαριασμό του ομοιοπαθούς υιού τους, αναχωρεί άπραγο από την οικία της Φαύστας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.