"Οιδίπους Τύραννος": Η βραβευμένη παράσταση του Θανάση Σαράντου επιστρέφει στο Από Μηχανής Θέατρο

Περισσότερες από σαράντα θεατρικές επαναλήψεις θα ανέβουν ξανά στο σανίδι την επόμενη σεζόν 2024-25, ανάμεσα στις οποίες ξεχωρίζει και η βραβευμένη παράσταση του σκηνοθέτη και ηθοποιού, που μαζί με έναν εκλεκτό θίασο, αναμετράται ξανά με το εμβληματικό έργο του Σοφοκλή.

Οιδίπους Τύραννος Θανάσης Σαράντος Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Ανάμεσα στις θεατρικές παραστάσεις που θα επιστρέψουν τη σεζόν 2024-25 ξεχωρίζει και ο "Οιδίπους Τύραννος" του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του Θανάση Σαράντου, που απέσπασε εξαιρετικές κριτικές από κοινό και κριτικούς, ενώ τιμήθηκε και με το βραβείο σκηνοθεσίας ελληνικού έργου "Κάρολος Κουν" από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, σε μετάφραση του Μίνωα Βολανάκη. Τον προσεχή Νοέμβριο θα επιστρέψει στο Από Μηχανής Θέατρο για δεκαπέντε ακόμη παραστάσεις (με αγγλικούς υπέρτιτλους) με μια εκλεκτή υποκριτική ομάδα να αναμετράται με το συγκλονιστικό έργο του αρχαίου ελληνικού δράματος, επιχειρώντας να φωτίσει τις αναλογίες του με το σήμερα. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης ερμηνεύει τον επώνυμο ρόλο και συναντιέται επί σκηνής με τους Μάνια Παπαδημητρίου και Αγγελική Λεμονή σε διπλή διανομή (Ιοκάστη-Τειρεσίας), Χριστόδουλο Στυλιανού (Κρέων), Πάρη Σκαρτσολιά (Εξάγγελος-Χορός), Αλέξανδρο Τούντα (Άγγελος-Χορός), Κωνσταντίνο Λάγκο (Θεράπων-Χορός), Θανάση Ρέστα (Ιερέας-Χορός).
Η πρεμιέρα προγραμματίζεται για τις 18 Νοεμβρίου και ισχύει προσφορά προπώλησης εισιτηρίων μέχρι τις 30/7. 

Οιδίπους Τύραννος Θανάσης Σαράντος
Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Οιδίπους Τύραννος Θανάσης Σαράντος
Κωνσταντίνος Λέπουρης©

"Ο "Οιδίπους Τύραννος" μιλά για την αυτογνωσία, αλλά και τη γνώση των ορίων της ελευθερίας μας και είναι ακριβώς αυτή η γνώση που τυφλώνει τον κεντρικό ήρωα".

Μιλώντας για τον Οιδίποδα σε συνέντευξή του στο "α”, τονίζει: "Ο Οιδίπους υπερεκτιμά τις ικανότητές του και φτάνει σε σημείο να φερθεί με αλαζονικό τρόπο, παραβιάζοντας προκλητικά την ηθική τάξη των πραγμάτων. Το έργο μιλά για την αυτογνωσία, αλλά και τη γνώση των ορίων της ελευθερίας μας και είναι ακριβώς αυτή η γνώση που τυφλώνει τον κεντρικό ήρωα. Αυτό είναι και το τίμημα του Οιδίποδα που επιμένει να μάθει το σκοτεινό παρελθόν του και που τελικά τον οδηγεί να μην επιλέξει την αυτοκτονία, αλλά την τύφλωση ως ζωντανό παράδειγμα της αλαζονικής του ανθρώπινης γνώσης”.

Οιδίπους Τύραννος Θανάσης Σαράντος
Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Οιδίπους Τύραννος Θανάσης Σαράντος
Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Η υπόθεση

Ο Οιδίποδας, βασιλιάς της Θήβας, αναλαμβάνει να βρει τον δολοφόνο του Λαΐου ο οποίος, σύμφωνα με τον χρησμό, είναι υπεύθυνος για τον φοβερό λοιμό που έχει πλήξει την πόλη του. Στην πορεία, ανακαλύπτει πως όχι μόνο είναι ο ίδιος ο φονέας του προηγούμενου βασιλιά της Θήβας, αλλά και ο δολοφόνος του πατέρα του και σύζυγος της μητέρας του. Έπειτα από αυτή την αποκάλυψη της τραγικής αλήθειας, η Ιοκάστη απαγχονίζεται και ο Οιδίποδας αυτοτυφλώνεται. Ο Σοφοκλής στο πρόσωπο του Οιδίποδα σκιαγραφεί έναν βασιλιά στα όρια της αλαζονείας, τυφλωμένο από το "εγώ" και την υπέρμετρη πίστη του στη δύναμη της λογικής –λόγοι ικανοί να τον οδηγήσουν στην ύβρη και από εκεί στην πτώση–, και την ίδια στιγμή έναν άνθρωπο γυμνό, μόνο απέναντι στο αναπάντητο υπαρξιακό ερώτημα: "ποιος είμαι;". Ο "Οιδίπους Τύραννος" δείχνει εύστοχα την ικανότητα του ανθρώπου να διαχειρίζεται, στην πορεία των αιώνων, όλα τα δεινά που αποδόθηκαν σε πλανητική ανισορροπία ή θεϊκή τιμωρία, αλλά στην πραγματικότητα προκλήθηκαν λόγω της ανθρώπινης πλεονεξίας και ματαιοδοξίας".

Οιδίπους Τύραννος Θανάσης Σαράντος
Κωνσταντίνος Λέπουρης©

Πολιτεία και ο ρόλος του πολίτη στον 21ο αιώνα μέσα από το έργο του Σοφοκλή

Βασικός άξονας της παράστασης είναι η σύνδεση πολίτη και πολιτείας σε βαθιά κρίση. Όπως σημειώνει ο Θανάσης Σαράντος: "Τα πάθη που διαδραματίζονται στη σκηνή, τα εγκλήματα, τα μίση και οι αυτοκαταστροφές είναι σημερινά. Δύσκολα μπορεί ν' αμφισβητηθεί το πόσο επίκαιρη είναι η τραγωδία "Οιδίπους Τύραννος" του Σοφοκλή για τη χώρα μας αλλά για τον πλανήτη μας την περίοδο που διανύουμε. Είναι η τραγωδία της Γνώσης και της αυτογνωσίας.  Ο λαός, οργανωμένα ή ανοργάνωτα, ως σύγχρονος Χορός αρχαίας τραγωδίας, επιζητά τη θεραπεία αλλά και την αλήθεια. Απαιτεί διαφάνεια και δικαιοσύνη στις αποφάσεις, σωτηρία από το μίασμα της χώρας πριν την ολική καταστροφή. Η προσωπικότητα του Οιδίποδα ανταποκρίνεται απόλυτα, και σε όλες της τις λεπτομέρειες, στο πρότυπο του ηγέτη που όμως ολισθαίνει προς τον αυταρχισμό στην προσπάθειά του να φτάσει με κάθε προσωπικό τίμημα στην τρομερή αποκάλυψη της αλήθειας". 

Την πρωτότυπη μουσική σύνθεση και τον ηχητικό σχεδιασμό υπογράφει ο Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης, τα σκηνικά και τα κοστούμια η Άση Δημητρολοπούλου, τους φωτισμούς ο Θανάσης Σαράντος, το video art ο Διονύσης Σιδηροκαστρίτης και την επιμέλεια της κίνησης ο Πλωτίνος Ηλιάδης. 

Ισχύει προσφορά προπώλησης στην τιμή των € 10 έως 30/7 | Προπώληση εισιτηρίων: www.more.com

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Οιδίπους Τύραννος

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Η κορυφαία τραγωδία της ανθρώπινης ενοχής, στην οποία ο βασιλιάς της Θήβας, Οιδίποδας, τυφλός κι ανήμπορος, «αναζητά» τη λύτρωση του θανάτου και απαντήσεις για την τραγική του μοίρα. Αναλαμβάνει να βρει τον δολοφόνο του Λαΐου ο οποίος, σύμφωνα με τον χρησμό, είναι υπεύθυνος για τον φοβερό λοιμό που έχει πλήξει την πόλη του. Στην πορεία, ανακαλύπτει πως όχι μόνο είναι ο ίδιος ο φονέας του προηγούμενου βασιλιά της Θήβας, αλλά και ο δολοφόνος του πατέρα του και σύζυγος της μητέρας του. Έπειτα από αυτή την αποκάλυψη της τραγικής αλήθειας, η Ιοκάστη απαγχονίζεται και ο Οιδίποδας αυτοτυφλώνεται. Η βραβευμένη παράσταση επιχειρεί να φωτίσει τις αναλογίες του έργου με το σήμερα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταίες παραστάσεις για το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου"

Έργο που συνδυάζει την τραγωδία με το χιούμορ το "Πριν ο άνεμος ξεχάσει το όνομά μου", μιλά για την αγωνία της μνήμης και στην ακατανίκητη δύναμη της ύπαρξης. Θα παίζεται για λίγο ακόμα στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου "Κάτω απ’ τη Γέφυρα".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/12/2025

"Ψ." – Το έργο που ανοίγει τις εσωτερικές ντουλάπες μας

Πλήρως ανανεωμένο, με νέα διανομή και σκηνοθετική ματιά, το "Ψ" της Άλκηστης Ηλιάδη πλάθει ανάγλυφα μια ιστορία για τα στόματα που (μας) κλείνουν και (μας) κλείνουμε και αναρωτιέται "Ως πότε;".

D-Athens Διονύσια: Ο νέος θεσμός που φιλοξενεί το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν

Από τις 12 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2025, το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης φιλοξενεί το D-Athens Διονύσια 2025, μια τριήμερη γιορτή νέας δραματουργίας, ιδεών και θεατρικής δημιουργίας στο πλαίσιο της Αθήνας Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Θεάτρου.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Θέατρο όπου κι αν είσαι: Οι "Τρεις Αδελφές" σε live streaming στην Ιθάκη

Το Εθνικό Θέατρο φέρνει τις "Τρεις Αδελφές" του Αντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στην Ιθάκη. Ζωντανά από την Πλαγία Σκηνή του κτιρίου Τσίλλερ. Μάθετε περισσότερα.

"Ήμερη – Η ανατομία μιας πτώσης": Ο Γιάννης Νταλιάνης αποκαλύπτει 5 βασικά σημεία της παράστασης

Ο Γιάννης Νταλιάνης σκηνοθέτης της παράστασης "Ήμερη – Η Ανατομία μιας Πτώσης" που ανεβαίνει στο Θησείον (από 22/12) αναλύει το έργο του Ντοστογιέφσκι, μια ιστορία ανθρώπινης καταπίεσης και αντίστασης.

6 επιστροφές που αξίζει να δεις από αυτήν την εβδομάδα

Έξι ξεχωριστές παραστάσεις επιστρέφουν, φωτίζοντας τη μνήμη, την απώλεια, την αντοχή και τις ανθρώπινες ιστορίες που μας διαμορφώνουν. Μονόλογοι, θρύλοι και προσωπικές εξομολογήσεις συναντιούνται σε ένα έντονο θεατρικό πρόγραμμα Δεκεμβρίου.