"Το "Ρουά ματ" δεν είναι έργο για το μπιλιάρδο. Είναι έργο για μπιλιαρδάδικο" λέει ο Γιώργος Κλεάνθους

Ο συγγραφέας και σκηνοθέτης της νέας site specific θεατρικής παράστασης που παρουσιάζεται στο ιστορικό μπιλιαρδάδικο της πλατείας Αμερικής Roi mat, γράφει για τη δημιουργία της.

Ρουά ματ

Η site specific θεατρική παράσταση "Ρουά ματ” που μόλις ξεκίνησε να παίζεται στο ιστορικό μπιλιαρδάδικο της πλατείας Αμερικής Roi mat αντλεί έμπνευση από τα στέκια και τους θαμώνες τους, κυρίως τα πολυκαιρισμένα που κουβαλάνε μεγάλη ιστορία στην πλάτη τους. Ο συγγραφέας του σύγχρονου ελληνικού κειμένου και σκηνοθέτης της παράστασης Γιώργος Κλεάνθους γράφει στο "α” με τα δικά του λόγια πώς προέκυψε το έργο που ερμηνεύουν οι Σωτήρης Δούβρης, Μιχάλης Καλιότσος και Γιάννης Σέρρης, με φόντο έναν χώρο αναψυχής που μετρά πενήντα χρόνια ζωής, και από τραπέζια έχουν περάσει οι Μίκης Θεοδωράκης, Σταμάτης Κόκοτας, Βασίλης Παπακωνσταντίνου κ.ά. 

Ρουά ματ

"Τυχαίνει αρκετές φορές να με ελκύει ένας χαρακτήρας ή ένας τίτλος για να αρχίσω να στήνω μια ιστορία. Κάποιες φορές είναι ένα θέμα και πότε πότε ένα συμβάν, πιο σπάνια ένας χώρος. Στην περίπτωση του "Ρουά ματ” τα είχα όλα μαζί στο πακέτο του ενός. Και ξεκίνησε από τον χώρο. Ένας υπόγειος ναός αναψυχής. Κάτι μεταξύ μπιλιαρδάδικου και μπαρ, μεταξύ κλασικής μπλουζ και παλιού λαϊκού, μεταξύ καλού παιδιού και αλητάκου. Το θρυλικό Roi Mat στην πλατεία Αμερικής. 

"Δεν ήταν το παιχνίδι, δεν ήταν η επιβλητική παρέλαση των μεγάλων αμερικάνικων μπιλιάρδων, δεν ήταν η γοητευτική υποφωτισμένη ατμόσφαιρα, ούτε οι ήχοι από τις στέκες και το ποδοσφαιράκι που έμπλεκαν αρμονικά με την μπλουζ μουσική. Δεν ήταν καν η τεράστια ιστορία του. Ούτε και οι μεγάλες προσωπικότητες που πέρασαν το κατώφλι του. Το ενδιαφέρον για εμένα ήταν η μοναδική σχέση με τους θαμώνες του”.

Αμέσως κατάλαβα πως είχα κάτι διαφορετικό μπροστά μου. Δεν ήταν το παιχνίδι, δεν ήταν η επιβλητική παρέλαση των μεγάλων αμερικάνικων μπιλιάρδων, δεν ήταν η γοητευτική υποφωτισμένη ατμόσφαιρα, ούτε οι ήχοι από τις στέκες και το ποδοσφαιράκι που έμπλεκαν αρμονικά με την μπλουζ μουσική. Δεν ήταν καν η τεράστια ιστορία του. Ούτε και οι μεγάλες προσωπικότητες που πέρασαν το κατώφλι του. 

Το ενδιαφέρον για εμένα ήταν η μοναδική σχέση με τους θαμώνες του. Αυτούς που δέχτηκε. Αυτοί που το δέχτηκαν. Γενιές και γενιές που μεγάλωσαν εκεί, που το έζησαν, που ονειρεύτηκαν στο μεγάλο του μπαρ, που το είδαν στα πάνω του και στα κάτω του, που έμεινε χαραγμένο στις μνήμες τους, που για δεκαετίες ασκεί ακόμα πάνω τους μία μοναδική έλξη. Αυτό ήταν. Ο χώρος ήταν ο πρώτος χαρακτήρας. 

Γιώργος Κλεάνθους
Γιώργος Κλεάνθους

Έπειτα άρχισε η παρατήρηση. Από τη γωνιά του μπαρ παρατηρούσα και κατέγραφα τους πάντες και τα πάντα. Αγαπημένη κατηγορία οι θαμώνες. Κινήσεις, συμπεριφορές, ομιλία, εκφράσεις και κυρίως σχέσεις. Σχέσεις φιλίας, εξουσίας, ερωτικές, εχθρικές. Και όχι μόνο στο Roi Mat. Άρχισα να παρατηρώ όλα τα μέρη που αποτελούσαν στέκια. Μέρη και θαμώνες. Τελικά, αυτά τα μοτίβα υπήρχαν παντού και μου έδιναν υλικό για να δουλέψω. Έτσι φτιάχτηκαν οι χαρακτήρες.

Και τι θα συνέβαινε αν έφερνα τούμπα το πράμα; Ένα έκπτωτο στέκι. Δια βίου θαμώνες σε έναν χώρο παρατημένο, που η εποχή το έχει ξεπεράσει, που οι πελάτες το έχουν εγκαταλείψει. Πώς θα δρούσαν αυτά τα άτομα; Έτσι βρέθηκε και το θέμα. Τα θέματα. Αυτοί οι μικρόκοσμοι. Το στέκι και η περίεργη έλξη που ασκεί στους θαμώνες του. Ο εγκλωβισμός σε αυτούς. Οι σχέσεις που αναπτύσσονται. Η φιλία, η εξουσία, η νοσταλγία, η ματαιοδοξία, η μοναξιά. Το "Ρουά ματ” δεν είναι έργο για το μπιλιάρδο. Είναι έργο για μπιλιαρδάδικο”.

Η είσοδος ελεύθερη είναι ελεύθερη. Πληροφορίες: 6945136190.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ρουά ματ

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Ένας δια βίου θαμώνας προετοιμάζεται με τον μαθητή του για τη συμμετοχή τους σε κάποιο τοπικό τουρνουά μπιλιάρδου. Όλα κυλούν ομαλά, όταν ένας από τους παλιούς παίχτες του μαγαζιού κάνει την εμφάνισή του ανατρέποντας όλες τις ισορροπίες. H παράσταση είναι εμπνευσμένη από το αυθεντικό μπιλιαρδάδικο της πλατείας Αμερικής, το Roi mat, από τα τραπέζια του οποίου έχουν περάσει μεταξύ άλλων ο Θεοδωράκης, ο Κόκοτας και ο Παπακωνσταντίνου. Με τρόπο τρυφερό αλλά και με σαρκαστικό χιούμορ το έργο μιλά για τη φιλία, τη μοναξιά, τη νοσταλγία και τη ματαιότητα, με τις συγκρούσεις ανάμεσα στους χαρακτήρες (τον Ψηλό, τον Άγιο και τον Μικρό) να είναι εκρηκτικές. Σαν το πρώτο «σπάσιμο» μιας παρτίδας μπιλιάρδου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ποιος είναι ο "Ευγένιος" που μας συστήνει ο Γιώργος Καραμίχος;

Πόσο βαθιά βιώνουμε την απώλεια και τον πόνο; Ο Γιώργος Καραμίχος, επιστρέφοντας στο θέατρο ως σκηνοθέτης, διερευνά αυτά τα αινιγματικά ερωτήματα μέσα από το οικογενειακό δράμα "Ευγένιος" του Φράνκ ΜακΓκίνες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/09/2025

"Ανδρομάχη" και "Ηλέκτρα": δύο τραγικές φωνές αντηχούν στο Ηρώδειο

Δύο γυναικείες μορφές του αρχαίου δράματος, η "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη και η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, ζωντανεύουν στο Ηρώδειο, σε παραστάσεις που γεφυρώνουν το παρελθόν με το παρόν της θεατρικής μας παράδοσης.

Ποιο δικαστικό δράμα σε καλεί να αποφασίσεις για την ετυμηγορία;

Οι θεατές αποφασίζουν ποια θα είναι η ετυμηγορία στην "Ομολογία της 4ης Ιανουαρίου" των Αγνής και Χάρη Χιώτη που κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο.

Εκείνος και εκείνος

Το σπονδυλωτό έργο του Κώστα Μουρσελά παραμένει διαχρονικό πενήντα χρόνια μετά τη συγγραφή του. Εδώ παρουσιάζεται σε μία ατμοσφαιρική -αλλά και κάπως ράθυμη ως προς τους ρυθμούς και τις κλιμακώσεις- παράσταση, με δύο απολαυστικές ερμηνείες από τον Γιώργο Κωνσταντίνου και τον Λεωνίδα Κακούρη.

Στο Ηρώδειο 18 αγαπημένοι ηθοποιοί "…για τον Αριστοφάνη"

Μια παράσταση από το Σπίτι του Ηθοποιού που συνδέει όλες τις κωμωδίες του Αριστοφάνη σε μια ευφάνταστη ιστορία για καλό σκοπό.

"Κατερίνα Γώγου: Το Γαμώτο που Δεν Έζησα" για 5η συνεχή χρονιά

Μετά από τέσσερις σεζόν sold-out παραστάσεων, η θεατρική αναμέτρηση με τη ζωή και το έργο της Κατερίνας Γώγου επιστρέφει στη Σκηνή "Brecht"-2510 με αλλαγές στο καστ.

Μπαλέτα Μπεζάρ και Κιέβου: Δύο μαγικά ταξίδια στον κόσμο του χορού

Δύο κορυφαία μπαλετικά σχήματα, δύο διαφορετικές προσεγγίσεις του χορού, που όμως συναντιούνται στη μαγεία της κίνησης και στην παγκόσμια γλώσσα του σώματος.