"Μπορεί το θέατρο να είναι το μέλλον της ερευνητικής δημοσιογραφίας;"

Θεατρική παράσταση Benko «Η άνοδος και η πτώση του κυρίου Ρενέ Μπένκο», Calle Fuhr, Volkstheater, © Marcel Urlaub

Αυτό διερωτάται ο πολιτικός ανταποκριτής των "Financial Times" στην Αυστρία, Sam Jones, στο ομότιτλο άρθρο του, παίρνοντας αφορμή από τη συνεργασία του ερευνητικού περιοδικού "Dossier", το οποίο συντηρείται μόνο από τις πωλήσεις και δεν δέχεται διαφημίσεις, με το ιστορικό θέατρο Volkstheater στο πλαίσιο της εύρεσης τρόπων περαιτέρω στήριξης και βιωσιμότητας του δημοσιογραφικού έργου του. Η συνεργασία τους ξεκίνησε πέρυσι με την παράσταση "Η Αίθουσα Σύνταξης" (The Newsroom/ Die Redaktion) που βασίζεται στην προ ετών έρευνα του "Dossier" σχετικά με την OMV, την εθνική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου της Αυστρίας, και του τότε CEO της Rainer Seele, του οποίου οι σκοτεινές σχέσεις με τη Μόσχα παραμένουν μέχρι σήμερα αντικείμενο διαμάχης, παρότι μετά την παραίτησή του απαλλάχθηκε από την κατηγορία των παράνομων δοσοληψιών χάρη σε μια εσωτερική έρευνα της OMV.

Θεατρική παράσταση The Newsroom
Die Redaktion, Lavinia Novak, Volkstheater, © Marcel Urlaub
"Η Αίθουσα Σύνταξης", Volkstheater

Μετά την επιτυχία της παράστασης, το Volkstheater ανέθεσε και δεύτερο έργο στο "Dossier". Έτσι, στις αρχές Απριλίου κάνει πρεμιέρα το –sold out μέσα σε δύο ώρες από την έναρξη της προπώλησης– "Η άνοδος και η πτώση του κυρίου Ρενέ Μπένκο", το οποίο πραγματεύεται ένα θέμα που εξακολουθεί να απασχολεί τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων τρεις μήνες από τότε που άρχισε να καταρρέει ο όμιλος Signa, η αυτοκρατορία πολυτελών ακινήτων του δισεκατομμυριούχου από το Τιρόλο Ρενέ Μπένκο, μετά και κατηγορίες για απάτη.

Calle Fuh, Παράσταση
© Marcel Urlaub
 "Η άνοδος και η πτώση του κυρίου Ρενέ Μπένκο", Volkstheater

Διακρίνοντας ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για το ερευνητικό θέατρο και εκτός Αυστρίας, ο Jones αναφέρεται στο Berliner Ensemble στη Γερμανία, που ανέβασε μια σκηνοθετημένη ανάγνωση της έρευνας του γερμανικού μη κερδοσκοπικού περιοδικού "Correctiv" σχετικά με μια συνάντηση ακροδεξιών εξτρεμιστών τον περασμένο Ιανουάριο – το Volkstheater συμμετείχε στην παραγωγή. Ελπίζοντας να δούμε περισσότερες παραγωγές όπως αυτές, καθώς τις θωρεί αποτελεσματικό τρόπο για να ασχοληθεί ο κόσμος με την ερευνητική δημοσιογραφία, η οποία, σε μια εποχή κορεσμένη από πληροφορίες, απαιτεί μεγάλη δέσμευση από τον αναγνώστη, ο Jones μας καλεί να ξανασκεφτούμε τον μοντερνιστικό λόγο του ιστορικού Βιεννέζου συγγραφέα Καρλ Κράους που στο σατιρικό του δράμα "Οι τελευταίες ημέρες της ανθρωπότητας" (1918) αναπαριστά μέσα από μια συρραφή ειδήσεων, επιστολών, δικογραφιών, ανακοινώσεων και στοιχείων της λαϊκής κουλτούρας το πώς οι άνθρωποι βρέθηκαν παγιδευμένοι στην παράσταση της ιστορίας με αναφορά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τι μπορεί να μας πει σήμερα ο Κράους σχετικά με "τη λεπτή γραμμή μεταξύ του δράματος ως ψυχαγωγίας και του δράματος ως πολιτικής";

Calle Fuh,Παράσταση
© Marcel Urlaub
 "Η άνοδος και η πτώση του κυρίου Ρενέ Μπένκο", Volkstheater   

Δεδομένης της προσπάθειας που γίνεται και στην Ελλάδα να υποστηριχθούν νέα εγχειρήματα ερευνητικής δημοσιογραφίας, αλλά και της άνθησης που βιώνει το θέατρο ντοκουμέντο και γενικότερα του ενδιαφέροντος μιας νέας γενιάς καλλιτεχνών για μια θεματολογία που άπτεται της σύγχρονης κοινωνικοπολιτικής πραγματικότητας, αντίστοιχες συνέργειες θα είχαν πολύ ενδιαφέρον. Ειδικότερα αν γράφονταν νέα έργα πάνω σε δημοσιογραφικά πορίσματα, τα οποία θα πραγματεύονται το υλικό τους με μια πιο τολμηρή δραματουργία και δεν θα περιορίζονται σε επιφανειακές συρραφές "μαρτυριών" με διδακτικό χαρακτήρα, που συχνά χαρακτηρίζουν τις παραστάσεις θεάτρου-ντοκουμέντο.

Διαβάστε Επίσης

Η τέχνη παραμένει, άλλωστε, ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία αφύπνισης και καλλιέργειας της κριτικής σκέψης που στην εποχή της μετα-αλήθειας χρειάζεται περισσότερο από ποτέ και συχνά όσα ρεπορτάζ για τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων σε σεζόν ή για τις γυναικοκτονίες κι αν διαβάσεις, ο τρόπος που σε στοιχειώνει η ερμηνεία της Δήμητρας Βλαγκοπούλου στο κινηματογραφικό "Animal" της Σοφίας Εξάρχου, για παράδειγμα, ή η προσέγγιση της Mάρθας Μπουζιούρη στην παράσταση "Pietà" που ξανανεβαίνει, προσθέτει διαφορετικές ποιότητες στην πρόσληψη του θέματος. Όσο για την πρώτη ύλη, δυστυχώς όπως καταδεικνύει και η πρόσφατη επικαιρότητα σχετικά με τα Τέμπη, το θέατρο της πραγματικότητας δυστυχώς μας τροφοδοτεί με όλο και περισσότερο υλικό. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Κέικ": ένα comfort food για την ανθρώπινη συμπεριφορά

Ως guest editor, ο συγγραφέας Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης παρομοιάζει το έργο του "Κέικ", που παίζεται στο Εμπορικόν με το απόλυτο comfort food: οικείο, τρυφερό και αληθινό. Όπως ένα γλύκισμα που ξυπνά μνήμες, έτσι και το έργο του αποκαλύπτει ανθρώπινες αδυναμίες, συγκρούσεις και τη γλύκα της συμφιλίωσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
18/11/2025

Ο Louis C.K. επιστρέφει στην Αθήνα

Ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα comedy events της χρονιάς και σίγουρα μια ευκαιρία να δεις έναν από τους μεγαλύτερους του είδους σε στιγμή απόλυτης δημιουργικής φόρμας.

Ο σπουδαίος Τιμ Κράουτς στην Αθήνα για την "Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία"

Ο Τιμ Κράουτς επιστρέφει στην Αθήνα για την παράσταση "Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επιγεια Σωτηρία", σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου. Μετά την παράσταση, οι θεατές θα συμμετάσχουν σε Q&A, συζητώντας με τον δημιουργό, τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς.

"Η πρόοδος είναι η ελευθερία επιλογών" – Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου μιλά για θέατρο και ζωή

Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου, ιδρύτρια και ψυχή της ομάδας The Young Quill, μιλά για τη δημιουργία, τον πειραματισμό και τη συνεκτικότητα της ομάδας, αλλά και για την προσωπική της πορεία στο θέατρο και τις παραστάσεις που σκηνοθετεί φέτος.

"Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα!": Η νέα κωμωδία του Χάρη Ρώμα

Πολύ περισσότερο από μια κωμωδία παρεξηγήσεων, το νέο έργο του Χάρη Ρώμα είναι ένας καθρέφτης της σημερινής κοινωνίας, που μέσα από το χιούμορ φωτίζει την αγάπη, τα ψέματα και την ανάγκη του κάθε ανθρώπου να νιώσει σημαντικός.

4 λόγοι για να δεις το "Όνειρο ενός Γελοίου" των Έφης Μπίρμπα & Άρη Σερβετάλη

Το "Όνειρο ενός Γελοίου", που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2022 γνωρίζοντας sold-out παραστάσεις και έντονη ανταπόκριση κοινού και κριτικών, επιστρέφει στο Κιβωτός (από 18/11) ως μια ανανεωμένη, μυσταγωγική σκηνική πρόταση, όπου η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης μετατρέπουν τον ντοστογιεφσκικό στοχασμό σε τελετουργία· μια πράξη όπου το όνειρο γίνεται σώμα και η γελοιότητα υπαρξιακή αποκάλυψη, φωτίζοντας τα βαθύτερα όρια της ανθρώπινης ψυχής.

Αυτές οι παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα Δευτέρα και Τρίτη, 17 & 18/11

Οι νέες πρεμιέρες καλύπτουν όλο το φάσμα της σκηνικής δημιουργίας. Από το κλασικό θέατρο μέχρι το μουσικό πείραμα και τη φιλοσοφική κατάδυση, αυτές οι επτά παραστάσεις μας προσκαλούν να απολαύσουμε διαφορετικές μορφές αφήγησης,