"Αλίφειρα": Πώς μαγειρεύτηκε η νέα παράσταση του Ανδρέα Στάικου στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά;

"Κάθε συνάντησή μου με τους ηθοποιούς, στην οποία γίνεται η ανάγνωση, συνοδεία φαγητού και κρασιού, είναι μια πλήρης παράσταση", λέει ο Ανδρέας Στάικος. Και οδηγεί σε ένα συμπόσιο με καλεσμένους τους θεατές του ΔΘΠ, συμπληρώνουμε εμείς.

Αλίφειρα © Ραφαήλ Σουλιώτης

Όλα ξεκίνησαν όταν ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Ανδρέας Στάικος διάβασε στα "Αρκαδικά" του Παυσανία (110-180 μ.Χ.) για την Αλίφειρα, αρχαία πόλη της Αρκαδίας. Μία πόλη ερειπωμένη και λησμονημένη. Στα αρχαία της ερείπια έρχονται και προστίθενται τα νέα ερείπια, τα οποία στεγάζουν τα φαντάσματα του νεότερου σύγχρονου οικισμού. Όπως είπε ο ίδιος σε συνέντευξή του σε δημοσιογράφο του "α" μιλώντας για την "Αλίφειρα", "Εκεί, λοιπόν, έχουν απομείνει ελάχιστοι κάτοικοι. Οι υπόλοιποι την έχουν εγκαταλείψει για τους γνωστούς λόγους, τη φτώχεια, τον πόλεμο, την οικονομική μετανάστευση. Πώς θα μπορούσαν να ζωντανέψουν αυτά τα ερείπια; Μέσω των νέων ερειπίων, μέσω της νέας γενιάς. Θα μου πείτε, είναι τόσο πεσιμιστικό το έργο; Βλέπω τόσο μαύρα τα πράγματα; Όχι ακριβώς. Αν παραδεχτούμε πως η συνθήκη της ζωής μας είναι ένα κενό, πρέπει να το γεμίσουμε για να ζήσουμε. Να το γεμίσουμε με παιχνίδι, με έρωτα, με ευχάριστα και όμορφα πράγματα".

Αλίφειρα
Ραφαήλ Σουλιώτης©

Αλίφειρα
Ραφαήλ Σουλιώτης©

Σε αυτή, λοιπόν, την νεκρή, σχεδόν ανύπαρκτη πόλη εκτυλίσσεται η εξωφρενική αλλά πικρή κωμωδία του σημαντικού συγγραφέα. Μια μυστηριώδης "ανώτερη δύναμη" έχει καθηλώσει στην Αλίφειρα, εκτός από τους ελάχιστους εναπομείναντες ζωντανούς-νεκρούς κατοίκους, και κάποιους νέους οι οποίοι παραμένουν, για διάφορους σαφείς και ασαφείς λόγους, μέσα στην ερημιά και τη μοναξιά, σε διαρκή και ατέρμονη προσμονή, με συντροφιά τις αρχαίες πέτρες, τις κουκουβάγιες, τις σαύρες και τις αράχνες. Τελευταία φαντάσματα του χωριού, η Λέλα, μια φυσιογνωμία εύθραυστης Καρυάτιδας που πενθεί νεκρούς και ζωντανούς και η Παπαγαλίνα, μια αθώα νεαρή με άδηλες επιθυμίες και προοπτικές.

Η άφιξη, για πρώτη φορά, μιας αμφιλεγόμενης εκκεντρικής προσωπικότητας και ενός νεαρού αρχαιολόγου με ρομαντικές διαθέσεις, εκλαμβάνονται ως κοσμοϊστορικά γεγονότα που αναστατώνουν και ξυπνούν την Αλίφειρα από τον λήθαργό της. Η παρουσία του "ξένου" αναζωπυρώνει παλαιούς ανεκπλήρωτους έρωτες και δημιουργεί νέες προοπτικές, με αποκορύφωμα την έμμονη φαντασίωση του ζωηρότερου κοριτσιού της συντροφιάς για την πραγματοποίηση μιας μεγαλειώδους ουτοπίας.

Αλίφειρα Ανδρέας Στάικος
© Ραφαήλ Σουλιώτης

Αλίφειρα Ανδρέας Στάικος
© Ραφαήλ Σουλιώτης

Η πραγματικότητα παραμερίζεται. Ανοίγουν οι κρουνοί της φαντασίας, των φαντασιώσεων και του ονείρου που αποτελούν τα υλικά με τα οποία θα αναγερθεί πάνω στην άμμο το νέο, μεγαλοπρεπές κτίσμα της Αλίφειρας. 

Η παράσταση είναι το αποτέλεσμα μίας μαγικής συνταγής που προσφέρεται απλόχερα σε εμάς ώστε να μπορούμε να την απολαύσουμε. "Όλοι οι άνθρωποι είναι εν αγνοία τους ηθοποιοί. Κάθε συνάντησή μου με τους ηθοποιούς, στην οποία γίνεται η ανάγνωση, οι συζητήσεις και το παίξιμο, συνοδεία φαγητού και κρασιού, είναι μια πλήρης παράσταση. Δεν υπάρχει η σύμβαση ότι δουλεύουμε με ωράριο ούτε ότι είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε αυτό ή το άλλο. Δεν υπάρχει κανένα "πρέπει” και χαίρομαι που οι ηθοποιοί αισθάνονται συνδημιουργοί", εξηγεί ο σκηνοθέτης.

Αλίφειρα Ανδρέας Στάικος
© Ραφαήλ Σουλιώτης

Αλίφειρα Ανδρέας Στάικος
© Ραφαήλ Σουλιώτης

"Η μαγειρική κατ΄ εμέ, έχει μια ουσιαστική σχέση με το θέατρο" συνεχίζει ο συγγραφέας και σκηνοθέτης. "Το γεύμα οφείλει να αναδειχθεί σαν μια ολοκληρωμένη παράσταση. Ο συγγραφέας-σκηνοθέτης είναι ο μάγειρας που έχει κάνει πολλές πρόβες, πολλές φορές το ίδιο έδεσμα για να αποκτήσει τη γευστική και αισθητική ολοκλήρωσή του, για να το παρουσιάσει στους θεατές – προσκεκλημένους. Όσο για τη διάρκεια του γεύματος; Είναι περίπου όση και η διάρκεια μιας θεατρικής παράστασης. Το θέατρο και η μαγειρική είναι οι τέχνες του εφήμερου. Προχωρώντας περισσότερο μπορώ να πω πως η μαγειρική έχει σχέση με τις τέχνες του λόγου κι ας μου επιτραπεί να παραλληλίσω τις λέξεις, κοινό κτήμα όλων μας, με τα υλικά της μαγειρικής, κοινό κτήμα κάθε μάγειρα και μαγείρισσας. Με τις ίδιες λέξεις, ανάλογα με τη χρήση και τη διευθέτησή τους, ο μεν μπορεί να συνθέσει ένα θελκτικό λογοτέχνημα και ο δε να γράψει ένα μετριότατο και βαρετό κείμενο. Με τα ίδια ακριβώς υλικά, την ίδια συνταγή και δοσολογία, κάποιοι μπορούν να συνθέσουν – μαγειρέψουν, ένα άνοστο φαγητό και κάποιοι άλλοι να συνθέσουν ένα γευστικό ποίημα". 

Διόλου άσχημα δεν ακούγονται τα μυστικά υλικά αυτής της συνταγής, ειδικά αν ο μάγειρας/σκηνοθέτης έχει στην κουζίνα/σκηνή του 4 ηθοποιούς (Ελένη Ζαραφίδου, Εμμανουέλα Κοντογιώργου, Αιμιλία Μήλιου και Δημήτρης Πασσάς), 1 Νίκο Ξυδάκη στην πρωτότυπη μουσική και 1 Αλέξη Κυριτσόπουλο στα σκηνικά.

Αλίφειρα Ανδρέας Στάικος
© Ραφαήλ Σουλιώτης

Αλίφειρα Ανδρέας Στάικος
© Ραφαήλ Σουλιώτης

Αφού φροντίσουμε να βρούμε τα ως άνω υλικά, σοτάρουμε σε μία ερημιά δύο τρεις νότες μέχρι να ροδίσουν και τις σβήνουμε με στάχτες, δάκρυα και κάνα δυο ερείπια. Όταν το μείγμα δέσει προσθέτουμε 60 χειρόγραφες σελίδες, κατεβάζουμε το σκεύος από τη φωτιά και αφότου το ευλογήσουμε με τις περιηγήσεις του Παυσανία και την υπογραφή του Ανδρέα το μεταφέρουμε από την Πετσόβου στη σκηνή "Ω" του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

Για τον Ανδρέα Στάικο δεν μπορεί να δημιουργηθεί έργο χωρίς πρώτα να έχει επαφή και γνωριμία με τον κάθε ηθοποιό. Γράφει το έργο μαζί με τους ηθοποιούς επειδή, όπως λέει ο ίδιος, τους αφιερώνει αυτό που γράφει. Γνωρίζοντας τον ηθοποιό συλλέγει τα προτερήματα και τα ψεγάδια του ώστε να δημιουργήσει τον ρόλο του, έναν ρόλο κομμένο και ραμμένο για τον καθένα ξεχωριστά. "Δεν θα παίξεις εσύ τον ρόλο. Ο ρόλος θα παίξει εσένα".

Αλίφειρα Ανδρέας Στάικος
© Ραφαήλ Σουλιώτης

Αλίφειρα
© Ραφαήλ Σουλιώτης

Όλα αυτά τα ιδιαίτερα στοιχεία ενσωματώνονται στην παράσταση Αλίφειρα που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00 στην σκηνή (Ωμέγα) του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά και για λίγες ακόμη παραστάσεις.

"Εδώ; Εδώ, δεσποινίς, είναι Αλίφειρα, δεν είναι παίξε γέλασε" …

…Κι επειδή οι θέσεις στην σκηνή Ωμέγα έχουν ήδη αρχίσει να γεμίζουν επικίνδυνα, σπεύσατε άμεσα να "κλείσετε τραπέζι" !

Αλίφειρα
Ραφαήλ Σουλιώτης©

Αλίφειρα
Ραφαήλ Σουλιώτης©

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Αλίφειρα

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η Αλίφειρα είναι μια αρχαία πόλη στην νοτιοδυτική Αρκαδία, ήδη ερειπωμένη και λησμονημένη στις περιηγήσεις και περιγραφές του Παυσανία (110-180 μ.Χ.) στο κεφάλαιο «Αρκαδικά». Στα αρχαία ερείπια σωρεύτηκαν νέα ερείπια τα οποία στεγάζουν τα φαντάσματα του νεότερου σύγχρονου οικισμού. Μια μυστηριώδης «ανώτερη δύναμη» έχει καθηλώσει στην Αλίφειρα, εκτός από τους ελάχιστους εναπομείναντες ζωντανούς-νεκρούς κατοίκους, και κάποιους νέους οι οποίοι παραμένουν, για διάφορους σαφείς και ασαφείς λόγους, μέσα στην ερημιά και τη μοναξιά, σε διαρκή και ατέρμονη προσμονή, με συντροφιά τις αρχαίες πέτρες, τις κουκουβάγιες, τις σαύρες και τις αράχνες. Η κλοπή της σανίδας από το μοναδικό παγκάκι του χωριού και η άφιξη, για πρώτη φορά, ενός νεαρού αρχαιολόγου, εκλαμβάνονται ως κοσμοϊστορικά γεγονότα που αναστατώνουν και ξυπνούν την Αλίφειρα από τον λήθαργό της. Η καχυποψία και η έρευνα για την αναζήτηση του πιθανολογούμενου υπόπτου για την κλοπή της σανίδας λαμβάνει αστυνομικές διαστάσεις ενώ η παρουσία του «ξένου» αναζωπυρώνει παλαιούς ανεκπλήρωτους έρωτες και δημιουργεί νέες προοπτικές, με αποκορύφωμα την έμμονη φαντασίωση του ζωηρότερου κοριτσιού της συντροφιάς για την πραγματοποίηση μιας μεγαλειώδους ουτοπίας.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Η καλύτερη φάση για να κλείσεις εισιτήριο είναι τώρα

Όλα όσα θα δεις στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μέχρι τον Ιούνιο: Εκθέσεις από Γιώργο Λάνθιμο και Τίλντα Σουίντον, η εκρηκτική Μαρλέν Μοντέιρο Φρέιτας, δύο νέες παραστάσεις του Τιάγκο Ροντρίγκες, το STEGI.RADIO Takeover 2026 και πολλά ακόμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/12/2025

Το "Hotel Amour" παίρνει παράταση για 2026 στο Ακροπόλ

Συνεχίζεται σε νέα μέρα και ώρα το 2026 το 'Hotel Amour' των Γεράσιμου Ευαγγελάτου και Θέμη Καραμουρατίδη, για ακόμα περισσότερες νύχτες όπου όλα επιτρέπονται.

"Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα!": Μια ξέφρενη κωμωδία που γεμίζει το Coronet με γέλιο

Η "Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα!" του Χάρη Ρώμα είναι πολλά περισσότερα από μια ακόμα κωμωδία, είναι ένα sold out φαινόμενο.

Βόλτα στον Πειραιά με θέατρο: γιορτές, ελληνικό έργο και ζωντανές παραστάσεις

Με αφιέρωση στους Έλληνες συγγραφείς και με νέες πρεμιέρες, επιτυχημένες επαναλήψεις και άνοιγμα στην κοινωνία, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά υποδέχεται τον εορταστικό Δεκέμβριο, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο του ως ζωντανό πυρήνα ελληνικής δραματουργίας.

"Κοιμώμενος Χαλεπάς" και "Family Secrets": Δύο έργα με κοινή καλλιτεχνική ματιά σας περιμένουν στις γιορτές

Η χημεία του Αλέξανδρου Λιακόπουλου με τον Γιώργη Κοντοπόδη στις παραστάσεις "Κοιμώμενος Χαλεπάς" και "Family Secrets" έχει αγκαλιαστεί από το κοινό.

"Αόριστος": Μια παράσταση για την ψυχοθεραπεία

2,5 αυτοτελείς ιστορίες για τον θαυμαστό κόσμο της ψυχοθεραπείας σε ένα μιούζικαλ δωματίου περιμένουμε στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο από μια ομάδα νέων καλλιτεχνών.

Θέατρο Νέου Κόσμου: 6 τολμηρές παραστάσεις που αξίζει να δεις στις γιορτές

Από τον πολιτικό "Εχθρό του λαού" έως τις υπαρξιακές "Καρέκλες", το Θέατρο του Νέου Κόσμου προτείνει για τις γιορτές έξι παραστάσεις που συνδυάζουν την απόλαυση της εξόδου με το θέατρο που έχει κάτι να πει.