"Ο κροκόδειλος": Ένα ολιγοπαιγμένο έργο του Ντοστογιέφσκι έρχεται στο θεάτρο Πόρτα

Ο κροκόδειλοσ ©Karol Jarek

Μία νεανική ομάδα συντελεστών προσεγγίζει με φρέσκο βλέμμα ένα από τα πιο άγνωστα έργα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, που περιγράφουν την τσαρική Ρωσία και τις παθογένειές της. Σκηνοθέτες της παράστασης, που ανεβαίνει στο θέατρο Πόρτα στις 26 Φεβρουαρίου είναι ο Ορέστης και ο Δημήτρης Σταυρόπουλος, πρόσφατοι απόφοιτοι της Σχολής Σκηνοθεσίας του Εθνικού Θεάτρου. 

Ο κροκόδειλος
©Karol Jarek

Η ιστορία διαδραματίζεται στην Αγία Πετρούπολη, το 1865. Ο Ιβάν Ματβιέιτς μαζί με τη σύζυγό του Γιελιένα Ιβάνοβνα και τον φίλο του Σεμιόν Σεμιόνιτς, αποφασίζουν να επισκεφτούν τη στοά, όπου εκτίθεται ένας κροκόδειλος που τους έχει κινήσει το ενδιαφέρον. Το θηρίο όμως βρίσκεται σε λήθαργο, δεν ικανοποιεί τις προσδοκίες τους κι έτσι ο Ιβάν Ματβιέιτς αποφασίζει να το προκαλέσει. Το αποτέλεσμα; Σύντομα βρίσκεται στα δόντια του κροκόδειλου και από εκεί στην κοιλιά του! Επικρατεί πανικός. Στην προσπάθειά τους να τον σώσουν, ανώτεροι δημόσιοι υπάλληλοι, βιομήχανοι, διανοούμενοι, πρέσβεις και ένα πλήθος ξεπεσμένων μικροαστών παρελαύνουν μπροστά από τον κροκόδειλο. Μεταξύ γέλιου, εξωφρενικών διαλόγων, παράλογων προτάσεων και αγωνιωδών προσπαθειών του Σεμιόν να σώσει τον φίλο του, που δεν θέλει όμως να σωθεί, το έργο κάνει μία γλαφυρή περιγραφή της τσαρικής Ρωσίας και των παθογενειών της, που δε μοιάζουν και τόσο ξένες στη δική μας πραγματικότητα.

Κροκόδειλος
©Karol Jarek

Η παράσταση των δύο σκηνοθετών φιλοδοξεί να τονίσει το κωμικό στοιχείο και το μαύρο χιούμορ του έργου, ενώ παράλληλα, στην παράσταση ελλοχεύει το στοιχείο του κινδύνου και της απειλής, μία ατμόσφαιρα θρίλερ, γεμάτη υπαινιγμούς και αστάθεια, που τυλίγει τους ξεπεσμένους ήρωες. Όπως λένε οι ίδιοι οι σκηνοθέτες: "Το έργο αποτελεί ένα σχόλιο για τον σύγχρονο άνθρωπο. Ένας υπάλληλος της σειράς καταλήγει να γίνει ένα με το κτήνος, να αποκτήσει ταυτότητα μέσα από την καταστροφή και τη 'θυσία' του και σκοπεύει να μετατρέψει τον έγκλειστο βίο στο στομάχι του ζώου σε τελευταία λέξη της μόδας. Μέσα σε αυτή την παρανοϊκή συνθήκη, ο πιστός φίλος του Σεμιόν Σεμιόνιτς κάνει τα πάντα για να τον διασώσει μέσα σε ένα σύστημα που η λογική μεταμορφώνεται σε τραγελαφική παραδοξότητα. Καταλήγει μόνος του να παλεύει να διαφυλάξει τη λογική του σε ένα σύμπαν που όλα ρέουν, αλλάζουν, εξελίσσονται, σε μία αέναη παραφροσύνη. Κάπως έτσι αναδεικνύεται ως  κανονικότητα μια πραγματικότητα παράδοξη. Όπως ο ήρωας του έργου προσπαθεί μόνος του να βρει μια λογική αλληλουχία, έτσι και εμείς καταλήγουμε να νιώθουμε μοναχικοί λογικοί άνθρωποι. Η σκέψη πως έχουν μιλήσει άλλοι πριν από εμάς, για εμάς, για τη φύση της ανθρώπινης ψυχής, μέσα από τις ιστορίες τους, είναι παρήγορη και ζωογόνα".

Ο Ορέστης Σταυρόπουλος σκηνοθέτησε την περσινή σεζόν στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού τους "Προβοκάτορες" του Γιάννη Αποσκίτη, ενώ ο Δημήτρης Σταυρόπουλος συνσκηνοθέτησε αυτή τη σεζόν το "Ευαγγελισμός το μιούζικαλ" μαζί με τον Αγγελο Τριανταφύλλου. Τη σκηνογραφία της παράστασης υπογράφει η Ελένη Νανοπούλου, την ενδυματολογία η Όλγα Ευαγγελίδου, το σχεδιασμό των φωτισμών ο Νίκος Βλασόπουλος, την πρωτότυπη μουσική & τον σχεδιασμό ήχου ο Δήμος Βρύζας. Ερμηνεύουν: Λάμπρος Γραμματικός, Ερατώ Μανδαλενάκη, Μαρία Μοσχούρη, Αντώνης Χρήστου.

Κροκόδειλος
©Karol Jarek

Λίγα στοιχεία για τον "Κροκόδειλο"

Δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό "Εποχή" (1865), που εξέδιδε ο Φιόντορ Ντοστογιέφσκι με τον αδερφό του Μιχαήλ, υπό τον τίτλο "Αφήγησις παράξενος ή περίδρομος στον Περίδρομο". Περίδρομος ήταν το πραγματικό όνομα της στοάς, όπου γινόταν η έκθεση των ζώων στην Αγία Πετρούπολη. Ο ίδιος σημείωνε πως επρόκειτο για "μια λογοτεχνική φάρσα με αποκλειστικό στόχο την διασκέδαση του αναγνώστη". Μάλιστα, οι δύο εκδότες είχαν πληροφορήσει ψευδώς το αναγνωστικό κοινό, πως την ιστορία τους είχε στείλει στο περιοδικό ο άγνωστος συγγραφέας Σιέμεν Στρίζοφ και πως βασίζεται σε πραγματικό περιστατικό, όπου το θύμα παρέμεινε ζωντανό μέσα στον κροκόδειλο και έζησε εκεί για δύο εβδομάδες οικειοθελώς, δεχόμενος επισκέψεις και κανονίζοντας τις υποχρεώσεις του. Θεωρείται πως το έργο γράφτηκε ως σατιρικό σχόλιο για τη διαμάχη μεταξύ των προοδευτικών διανοούμενων της εποχής. Αν και ο ίδιος ο Ντοστογιέφκσι το αρνήθηκε κατηγορηματικά, λέγεται επίσης πως έγραψε το έργο ως κριτική σε έναν σύγχρονό του κριτικό που σχολίαζε τα πάντα παραμένοντας κλεισμένος στο σπίτι του.

Για το διάστημα 1-10 Φεβρουαρίου ισχύει ειδική προσφορά 12 ευρώ για όλα τα εισιτήρια. Προπώληση μέσω more.com

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Οι λέξεις των άλλων": Θεατρικό μπρα ντε φερ στο Άβατον

Το σύγχρονο θεατρικό έργο που εξερευνά το που μπορεί να φτάσει μια τυχαία συνάντηση και πόσο καθοριστική μπορεί να είναι για τη ζωή μας παίρνει θέση ανάμεσα στις επαναλήψεις της σεζόν 2025-26.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/08/2025

"Βρικόλακες": Η επιτυχημένη παράσταση της Αναστασίας Παπαστάθη επιστρέφει στο Radar

Η παράσταση "Βρικόλακες" επιστρέφει ανανεωμένη από 26/9, σε σκηνοθεσία Αναστασίας Παπαστάθη. Ξεκίνησε η προπώληση με early bird προσφορά.

"Hounds of Madness": Οι "Βάκχες" χορεύουν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών

Στις 20 και 21 Αυγούστου μπορούμε να κάνουμε μια εκδρομή μέχρι τη Θήβα για μια ξεχωριστή παράσταση χορού, στο πλαίσιο του "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός".

Εντυπωσιακές φωτογραφίες από την "Ορέστεια" του Τερζόπουλου στην Επίδαυρο

Η παράσταση - σταθμός στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου, πρώτη συνεργασία του διεθνώς καταξιωμένου Θεόδωρου Τερζόπουλου με το Εθνικό Θέατρο, επιστρέφει για δεύτερη χρονιά κλείνοντας τον επιδαύριο κύκλο του επετειακού Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025.

Οι παραστάσεις της Επιδαύρου έρχονται στην Αθήνα

Έξι επιδαύριες θεατρικές παραστάσεις από το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025, αλλά και από τη διοργάνωση του 2024, ανοίγουν φτερά για τα ανοιχτά θέατρα.

Πες μου πού είσαι διακοπές να σου πω ποια θεατρική παράσταση να δεις

Διαβάζεις αυτές τις γραμμές κάτω από την ομπρέλα σου στην Πάρο; Είσαι αγκαλιά με τον backpack σου στο Δίον ή απολαμβάνεις φρέσκο ψάρι στα Χανιά; Όπου κι αν βρίσκεσαι, θα βρεις μια παράσταση για σένα από 17 έως 27 Αυγούστου.

Είκοσι χρόνια Πειραιώς 260: Οι παραστάσεις που θυμόμαστε

Οι συντάκτριες του "α" ξεχωρίζουν παραστάσεις και στιγμές από την ιστορία της Πειραιώς 260, που άλλαξε την ταυτότητα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.