Ο Εμφύλιος μέσα από τα μάτια της αντιστασιακής Ευτυχίας Πρίντζου

Η Τζίνη Παπαδοπούλου γράφει για τη θεατρική παράσταση "Ευτυχία Πρίντζου˙ Η επιστροφή", που παίζεται στο θέατρο Αργώ σε κείμενο και σκηνοθεσία του Βασίλη Κονταξή, όπου ερμηνεύει τον ομώνυμο ρόλο της αγωνίστριας του E.Α.Μ., η οποία ταυτίστηκε με την έννοια της αλληλεγγύης, ενώ μίλησε για την ισότητα των δύο φύλων σε μια πολύ πρώιμη εποχή για τα δικαιώματα της γυναίκας.

Ευτυχία Πρίντζου - Η επιστροφή © Ρούλα Ρέβη

Η Ευτυχία Πρίντζου είναι μία γυναίκα που ξεχώρισε στα Γιάννενα για τον δυναμισμό της, την προχωρημένη σκέψη της, τη μόρφωσή της αλλά κυρίως για την πίστη της στα ιδανικά της αλληλεγγύης και της προσφοράς στον άνθρωπο. Σε μια εποχή πολύ δύσκολη για την χώρα όπως ήταν η Κατοχή αλλά και αργότερα ο Εμφύλιος, έδωσε στην κυριολεξία το "είναι" της για να υπερασπιστεί την ελευθερία και δυστυχώς τιμωρήθηκε γι`αυτό. Είναι μία από τις πολλές περιπτώσεις όπου ο φανατισμός της εποχής υπερέβαινε κάθε είδους αντικειμενικότητα και ψυχραιμία και δημιουργούσε θύματα ένθεν και ένθεν.

"Η Ευτυχία Πρίντζου είναι μια σπάνια περίπτωση ανθρώπου που έζησε και πέθανε για τα ιδανικά της. Η προσωπικότητά της αποτελεί έμπνευση, γιατί σε μια εποχή πολύ πρώιμη για τα δικαιώματα της γυναίκας μίλησε για ισότητα των δύο φύλων, έλαβε ενεργό δράση απέναντι στα κοινωνικά θέματα της εποχής της".

Η Ευτυχία επιστρέφει στο σήμερα για να μοιραστεί μαζί μας την ιστορία της και μ` έναν τρόπο την ιστορία του τόπου εκείνη την εποχή, αλλά παράλληλα διερωτάται αν η δική της θυσία και οι κόποι της βρήκαν ανταπόκριση και δημιούργησαν τον καλύτερο κόσμο που εκείνη φαντασιωνόταν. Δεν θα έλεγα ότι αναζητά δικαίωση, όσο ότι -ούσα κλεισμένη σ` έναν ουδέτερο χώρο, μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας – έχει πιο πολύ την ανάγκη να επιβεβαιώσει ότι "υπήρξε" κι απ` την άλλη φοβούμενη ότι η πραγματικότητα μπορεί να μην είναι όπως την ονειρεύτηκε, παραμένει σ` αυτό το μεταίχμιο του "επέκεινα", προτιμώντας να ονειρεύεται πως όλα θα έχουν αλλάξει προς το καλύτερο

Η Ευτυχία Πρίντζου είναι μια σπάνια περίπτωση ανθρώπου που έζησε και πέθανε για τα ιδανικά της. Η προσωπικότητά της αποτελεί έμπνευση, γιατί σε μια εποχή πολύ πρώιμη για τα δικαιώματα της γυναίκας μίλησε για ισότητα των δύο φύλων, έλαβε ενεργό δράση απέναντι στα κοινωνικά θέματα της εποχής της, βγήκε και διεκδίκησε, μίλησε χωρίς περιστροφές και δεν υπαναχώρησε από τα πιστεύω της ούτε στιγμή. Η εποχή μας, που διακρίνεται για την αμφισημία, την ευκολία στην αθέτηση λόγων, υποσχέσεων και δεσμεύσεων κάθε είδους, θα χρειαζόταν πολύ περισσότερους ανθρώπους με το κύρος, την ενάργεια και το πάθος για τον άνθρωπο της Ευτυχίας.

Ευτυχία Πρίντζου - Η επιστροφή
© Ρούλα Ρέβη

Σε μια πολύ ελεύθερη συσχέτιση αυτό που μου φαίνεται κοινό ανάμεσα σε εκείνη την περίοδο και στη σημερινή εποχή είναι η απαξίωση όσων παλεύουν για τα ιδανικά τους. Επίσης η απομάκρυνση από την αξία του ανθρώπου ως οντότητας και όχι ως κοινωνικού στάτους ή οικονομικής επιφάνειας ή λειτουργικής επάρκειας. Δυστυχώς οι σημερινοί εν ενεργεία πόλεμοι, μας θυμίζουν ότι η ανθρωπότητα δεν επιδιώκει να μαθαίνει από τα λάθη του παρελθόντος και συνεχίζει να τα επαναλαμβάνει με καταστροφικές συνέπειες. Είμαι πάντως σίγουρη ότι αν ζούσε σήμερα η Ευτυχία Πρίντζου θα συνέχιζε να παλεύει για τα δικαιώματα του ανθρώπου. Κι αυτό είναι μαζί όμορφο και θλιβερό. Όμορφο υπό την έννοια ότι ένας άνθρωπος όπως εκείνη δεν θα άλλαζε την μαχητικότητα και τα πιστεύω της σε οποιαδήποτε εποχή. Θλιβερό γιατί δυστυχώς όλα εκείνα για τα οποία πάλεψε να διορθωθούν  - κι εκείνη και τόσοι άλλοι -  είναι ακόμα εδώ μ` έναν τρόπο.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ευτυχία Πρίντζου, η επιστροφή

  • Μονόλογος

Εμφύλιος 1948. Μια γυναίκα εκτελείται μαζί με άλλους συμπατριώτες στα Γιάννενα έπειτα από μια δίκη-παρωδία: η φιλόλογος και βασικό στέλεχος του Ε.Α.Μ. Ευτυχία Πρίντζου, με σπουδαίο κοινωνικό, παιδαγωγικό αλλά και αγωνιστικό έργο. Ήταν μια γυναίκα που αφιέρωσε όλη της τη ζωή, ακόμη και προτού ενταχθεί στο Ε.Α.Μ., στην ανιδιοτελή προσφορά βοήθειας και στον αγώνα. Ενώ γλύτωσε το απόσπασμα από τους Γερμανούς την τελευταία στιγμή στα χρόνια του πολέμου, τελικά προδόθηκε και εκτελέστηκε από τους Έλληνες λίγα χρόνια αργότερα. Η αγωνίστρια «επιστρέφει» στο σήμερα για να μας αφηγηθεί όλη της τη ζωή μέχρι και την εκτέλεσή της.

Αργώ

Ελευσινίων 13-15

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

5 λόγοι της Ειρήνης Δερμιτζάκη για να δεις τη "Ruby Moon"

Αν αναζητάς μια παράσταση που συνδυάζει μυστήριο, φαντασία και βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα, η "Ruby Moon" είναι ό,τι πρέπει. Η σκηνοθέτιδα Ειρήνη Δερμιτζάκη μάς δίνει πέντε λόγους να τη δούμε φέτος στο Αγγέλων Βήμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
23/10/2025

Θέλεις να δεις από κοντά τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025;

Κερδίστε 100 διπλές προσκλήσεις για να παρακολουθήσετε ζωντανά τη βραδιά απονομής των 27ων Θεατρικών Βραβείων Κοινού, την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η καρδιά του θεάτρου χτυπάει στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης

Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης μεταμορφώνεται σε έναν ανοιχτό χώρο πολιτισμού, συνύπαρξης και δημιουργίας για μικρούς και μεγάλους, με επίκεντρο την τέχνη του θεάτρου.

#Cancel

Η πολιτική ορθότητα και η κουλτούρα της ακύρωσης απασχολεί τον Βορειοϊρλανδό συγγραφέα Ντέιβιντ Άιρλαντ, ο οποίος μεταχειρίζεται τη φόρμα μιας "ενδοθεατρικής" κωμωδίας. Ανεβαίνει σε μια παράσταση δυναμικής ενέργειας και πολύ καλών ερμηνειών.

Butoh με τις Αλίκη Γερμανού και Νικολέτα Ξεναρίου

Δύο εμβληματικές γυναικείες μορφές του Παρισιού των "Τρελών Χρόνων" ζωντανεύουν μέσα από τη σωματικότητα του Butoh, σε μια χοροθεατρική τριλογία της Αλίκης Γερμανού και της Νικολέτας Ξεναρίου, όπου ο χρόνος γίνεται σώμα, μνήμη και ποίηση στο Θέατρο Ροές.

Θέατρο Εκστάν: Συνεπές στην τέχνη και την ανθρώπινη ευαισθησία

Το Θέατρο Εκστάν ανεβάζει για δεύτερη χρονιά δύο συγκινητικά γαλλικά έργα, τις "Μέρες ολόκληρες στα δένδρα" της Μαργκερίτ Ντυράς και "Η ιστορία της Μαρί" του Ζωρζ Μπρασσάι, παραμένοντας συνεπές, ποιητικό και βαθιά ανθρώπινο.

O 'Ερρίκος Ε’' και οι πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες του

Οι πρώτες φωτογραφίες και το trailer από τις πρόβες του "Ερρίκου Ε’" μας φέρνουν κοντά στην πολυαναμενόμενη παράσταση του Σαίξπηρ, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά από 85 χρόνια.