"Παραβάσεις" στο ΚΠΙΣΝ: Η Μαρία Σκουλά διαβάζει το διήγημα "Ο Ντέτεκτιβ" του Δημήτρη Χατζή

Φέτος, με τον γενικό τίτλο "Παραβάσεις/Αναγνώσεις", το θεατρικό αναλόγιο του ΚΠΙΣΝ επιστρέφει στον πυρήνα της σκηνικής ανάγνωσης και αντλεί έμπνευση από τον Καβαφικό στίχο "ιδανικές φωνές κι αγαπημένες".

Μαρία Σκουλά

Οι "Παραβάσεις", η σειρά θεατρικών αναλογίων του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), επανήλθαν για τη σεζόν 2023-2024 στον Φάρο. Mετά τις δύο πρώτες πολύ επιτυχημένες σκηνικές αναγνώσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της σειράς (του αφηγήματος "Ιογενής Πνευμονία" του Ζήσιμου Λορεντζάτου από τον Νίκο Κουρή τον Οκτώβριο και των πεζογραφημάτων του Φώτη Κόντογλου "Ο θεός Κόνανος" και "Ωσαννά!" από την Ηρώ Μπέζου τον Νοέμβριο), αυτόν τον μήνα τη σκυτάλη παραλαμβάνει η Μαρία Σκουλά που διαβάζει το διήγημα του Δημήτρη Χατζή, "Ο Ντέτεκτιβ" σε επιμέλεια Κορνήλιου Σελαμσή την Κυριακή 10 Δεκεμβρίου. 

Φέτος, με τον γενικό τίτλο "Παραβάσεις/Αναγνώσεις", το θεατρικό αναλόγιο του ΚΠΙΣΝ επιστρέφει στον πυρήνα της σκηνικής ανάγνωσης και αντλεί έμπνευση από τον Καβαφικό στίχο "ιδανικές φωνές κι αγαπημένες".

Επτά πρωταγωνιστές του θεάτρου, επτά "ιδανικές φωνές", συγκροτούν θιάσους δυϊκού αριθμού και συνεργάζονται με νέους θεατρικούς σκηνοθέτες, καταξιωμένους Έλληνες συνθέτες ή/και μουσικούς επί σκηνής και επιχειρούν ζωντανά θεατρικές αναγνώσεις λογοτεχνικών κειμένων (διηγήματα, νουβέλες, πεζογραφήματα), όλα κείμενα-ορόσημα της ελληνικής λογοτεχνίας. Η σειρά αξιοποιεί, έτσι, την επιμελημένη δραματουργία των Αναγνώσεων που ηχογραφήθηκαν και παρουσιάστηκαν διαδικτυακά από το ΚΠΙΣΝ την περίοδο 2020-2021 προσελκύοντας το ενδιαφέρον του κοινού. Η πρόταση των κειμένων συγκροτήθηκε σε συνεργασία με τον ποιητή Νίκο Α. Παναγιωτόπουλο (Δεκέμβριος 1945 - Ιούλιος 2023), στη μνήμη του οποίου αφιερώνεται η σειρά.

Οι "Παραβάσεις/Αναγνώσεις" πραγματοποιούνται και φέτος χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).

Η Μαρία Σκουλά διαβάζει το διήγημα "Ο Ντέτεκτιβ" του Δημήτρη Χατζή | 10/12 | 5 μ.μ.

O Δημήτρης Χατζής (1913–1981) είναι ένας από τους πλέον καινοτόμους εκπροσώπους του μεταπολεμικού ρεαλισμού. Ως διηγηματογράφος συγκαταλέγεται στους συνεχιστές της παράδοσης του Παπαδιαμάντη και του Βιζυηνού, παρότι ο ίδιος δεν θεωρούσε τον εαυτό του έναν ευφάνταστο και παραγωγικό δημιουργό. Κάποτε εξομολογήθηκε: "Το έργο το δικό μου ήταν καρπός σκληρής και επίμονης πνευματικής εργασίας. Μου έλειψε πάντοτε αυτό το πηγαίο και αυθόρμητο ξεχείλισμα. […] Εγώ έγραψα αργά, βασανιστικά, σχεδόν σαντιμωρημένος σε έργα καταναγκαστικά." Και συμπληρώνει: "Δάσκαλός μου […] ήταν ένας ποιητής: ο Καβάφης. Και εγώ θεώρησα πάντοτε τον δικό μου τον τρόπο μεταφορά της ποιητικής τεχνικής του Καβάφη στην πεζογραφία." Ο Χατζής γεφύρωσε λογοτεχνικά τη γενιά του Μεσοπολέμου με τη γενιά της Αντίστασης και κατέθεσε στα κείμενά του τους κοινωνικούς προβληματισμούς του με ειλικρινή ανθρωπισμό. Ασχολήθηκε με την ποίηση, το μυθιστόρημα, το διήγημα και το δοκίμιο. Γεννημένος στα Ιωάννινα και πολιτικός εξόριστος για πολλά χρόνια στο εξωτερικό, έζησε μια μυθιστορηματική ζωή έχοντας πάντα την Ελλάδα στην καρδιά και στα γραπτά του, από τα οποία ξεχωρίζουν "Το τέλος της μικρής μας πόλης", "Το διπλό βιβλίο" και "Το πρόσωπο του νέου Ελληνισμού".

Η συλλογή διηγημάτων "Το τέλος της μικρής μας πόλης", μία από τις σπουδαιότερες και τις πιο συγκινητικές της νεοελληνικής λογοτεχνίας, κατέχει ιδιαίτερη θέση στην πεζογραφία του Χατζή, η οποία αποτυπώνει τον μικρόκοσμο των συνοικισμών του ελληνικού Μεσοπολέμου. Το βιβλίο με τον τίτλο του παραπέμπει στο θεατρικό έργο "Η μικρή μας πόλη" του Αμερικανού Θόρντον Ουάιλντερ. Κοινό σημείο αναφοράς των επτά αφηγημάτων της συλλογής αποτελεί η επαρχιακή κωμόπολη στην οποία τοποθετεί ο συγγραφέας τους καθημερινούς χαρακτήρες του, χωρίς ωστόσο να την κατονομάζει. Στον "Ντέτεκτιβ", το τελευταίο διήγημα της συλλογής, πρωταγωνιστεί ο Θοδωράκης που, σαν ένας σύγχρονος Δον Κιχώτης, ακροβατεί κάπου ανάμεσα στη φαντασίωση και την πραγματικότητα. Λάτρης των αστυνομικών μυθιστορημάτων, προσπαθεί επί χρόνια να εξιχνιάσει το μυστήριο της εξαφάνισης ενός συμπατριώτη του. Στο τέλος θα τα καταφέρει, αλλά θα βρεθεί μπροστά σε μια οδυνηρή προσωπική αποκάλυψη.

Εισιτήρια: Γενική είσοδος 12€, μειωμένο 8€

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

5 λόγοι της Ειρήνης Δερμιτζάκη για να δεις τη "Ruby Moon"

Αν αναζητάς μια παράσταση που συνδυάζει μυστήριο, φαντασία και βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα, η "Ruby Moon" είναι ό,τι πρέπει. Η σκηνοθέτιδα Ειρήνη Δερμιτζάκη μάς δίνει πέντε λόγους να τη δούμε φέτος στο Αγγέλων Βήμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
23/10/2025

Θέλεις να δεις από κοντά τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025;

Κερδίστε 100 διπλές προσκλήσεις για να παρακολουθήσετε ζωντανά τη βραδιά απονομής των 27ων Θεατρικών Βραβείων Κοινού, την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η καρδιά του θεάτρου χτυπάει στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης

Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης μεταμορφώνεται σε έναν ανοιχτό χώρο πολιτισμού, συνύπαρξης και δημιουργίας για μικρούς και μεγάλους, με επίκεντρο την τέχνη του θεάτρου.

#Cancel

Η πολιτική ορθότητα και η κουλτούρα της ακύρωσης απασχολεί τον Βορειοϊρλανδό συγγραφέα Ντέιβιντ Άιρλαντ, ο οποίος μεταχειρίζεται τη φόρμα μιας "ενδοθεατρικής" κωμωδίας. Ανεβαίνει σε μια παράσταση δυναμικής ενέργειας και πολύ καλών ερμηνειών.

Butoh με τις Αλίκη Γερμανού και Νικολέτα Ξεναρίου

Δύο εμβληματικές γυναικείες μορφές του Παρισιού των "Τρελών Χρόνων" ζωντανεύουν μέσα από τη σωματικότητα του Butoh, σε μια χοροθεατρική τριλογία της Αλίκης Γερμανού και της Νικολέτας Ξεναρίου, όπου ο χρόνος γίνεται σώμα, μνήμη και ποίηση στο Θέατρο Ροές.

Θέατρο Εκστάν: Συνεπές στην τέχνη και την ανθρώπινη ευαισθησία

Το Θέατρο Εκστάν ανεβάζει για δεύτερη χρονιά δύο συγκινητικά γαλλικά έργα, τις "Μέρες ολόκληρες στα δένδρα" της Μαργκερίτ Ντυράς και "Η ιστορία της Μαρί" του Ζωρζ Μπρασσάι, παραμένοντας συνεπές, ποιητικό και βαθιά ανθρώπινο.

O 'Ερρίκος Ε’' και οι πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες του

Οι πρώτες φωτογραφίες και το trailer από τις πρόβες του "Ερρίκου Ε’" μας φέρνουν κοντά στην πολυαναμενόμενη παράσταση του Σαίξπηρ, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά από 85 χρόνια.