Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος: "Δεν μπορεί να μην αφορά τον καλλιτέχνη το τι συμβαίνει στην κοινωνία"

Με αφορμή τη «Γέρμα», τη διασκευή του έργου του Λόρκα από τον Σάιμον Στόουν, που έρχεται από την 1/11 στο θέατρο Πόρτα, μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη της παράστασης για τη μέθοδό του, τη γνώμη του για τις διασκευές, την ατεκνία και την πρωταγωνίστριά του Μαρία Κίτσου.

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

"Σε όλους τους αιώνες, το καλό θέατρο ήταν κοινωνικό". Αυτή είναι η φράση που κρατώ από τη συζήτησή μου με τον ιδρυτή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, που φέρνει στη σκηνή του ένα έργο τοι οποίο εξερευνά τη θέση της γυναίκας στη σύγχρονη πραγματικότητα. Ο λόγος για τη "Γέρμα" – όχι, όμως, εκείνη που συμπληρώνει την τριλογία της υπαίθρου του σπουδαίου Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, αλλά τη μεταφορά της στο σήμερα από τον Σάιμον Στόουν (από 1/11, θέατρο Πόρτα).

Γέρμα
© Πάτροκλος Σκαφίδας

Τον κεντρικό ρόλο ερμηνεύει η συγκλονιστική Μαρία Κίτσου, έχοντας στο πλάι της έναν ικανό θίασο, αποτελούμενο από τους Ιωσήφ Ιωσηφίδη (ο σύζυγος), Ασπασία Κράλλη, Μαριάννα Μαριγώνη (που ερμηνεύουν ρόλους που δεν υπήρχαν στο πρωτότυπο, αυτούς της μητέρας και της φίλης της βασικής ηρωίδας, αντίστοιχα), Τατιάνα Πίττα και Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη.

Από τον Λόρκα στον Στόουν

Ήταν το 1934 όταν ο Ισπανός δραματουργός με το τραγικό τέλος παρουσίασε στη Μαδρίτη τη "Γέρμα", που στη γλώσσα του θα πει "άγονη" ή "στέρφα". Όπως υποδεικνύει αυτή η τελευταία, σχεδόν βίαιη λέξη, το κείμενο αφηγείται την ιστορία μιας παντρεμένης γυναίκας που δεν μπορούσε να αποκτήσει παιδί, όσο και αν το ήθελε ή προσπαθούσε.

"Δεν θέλω να προσδιορίζομαι ως πιστός σε ένα κείμενο"
-Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Το γεγονός αυτό βασανίζει την ψυχή της, την κάνει να αισθάνεται άδεια, αλλά διαβρώνει και τη σχέση της με τον άντρα της. Ο ποιητικός ρεαλισμός είναι το νήμα που συνδέει την Ανδαλουσία του 20ού με το Λονδίνο του 21ου, σύμφωνα με τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, ο οποίος παρατηρεί ότι και τότε και τώρα –αν και σε μικρότερο βαθμό– οι γυναίκες που έχουν προβλήματα στην τεκνοποίηση δεν αντιμετωπίζονται θετικά και γίνονται αντικείμενο κουτσομπολιού.

Γέρμα
© Πάτροκλος Σκαφίδας

Ερχόμενοι, λοιπόν, στην καινούργια εκδοχή του Στόουν (που παρουσιάστηκε με επιτυχία στο γνωστό για τις επανεκτελέσεις των κλασικών θέατρο Young Vic), βλέπουμε μια "Γέρμα" που είναι επιτυχημένη μπλόγκερ και δημοσιογράφος. Ο άντρας της δεν είναι κάποιος γαιοκτήμονας στην ύπαιθρο, αλλά ένας εξίσου επιτυχημένος επιχειρηματίας, που ζει στην πόλη.

"Τη Μαρία Κίτσου την είχα ξεχωρίσει από όταν ήταν μαθήτριά μου στο Εθνικό"
-Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Στο παιχνίδι μπαίνει επίσης ένα ιατροτεχνολογικό επίτευγμα που δεν υπήρχε στην εποχή του Λόρκα, δηλαδή η εξωσωματική γονιμοποίηση, που δίνει κάποια ελπίδα, αν και αποβαίνει άκαρπη. Το ζευγάρι οδηγείται σε αδιέξοδο, με την απιστία να καραδοκεί και την κεντρική ηρωίδα να εσωτερικεύει το πρόβλημά της σε βαθμό που καταστρέφει την ψυχική της υγεία αλλά και, συνολικά, τη ζωή της.

Γέρμα
©Patroklos_Skafidas

Με τη ματιά του σκηνοθέτη

Ρωτώντας τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο πώς αντιμετώπισε το κείμενο αυτό, μου εκμυστηρεύτηκε τη μέθοδό του για κάθε νέα σκηνοθετική του περιπέτεια: "Μου αρέσει πολύ να το καταλαβαίνω ουσιαστικά και αυτό σημαίνει ότι προσπαθώ να μπω βαθιά στο κείμενο, επιχειρώντας πολλαπλές αναγνώσεις. Κι αν είναι πραγματικά καλό, τότε δεν πρόκειται να γίνει βαρετό. Έπειτα, η δουλειά μου μοιάζει με την κατασκευή ενός παζλ, το οποίο, όμως, χρειάζεται πρώτα να διαλυθεί σε κομμάτια και έπειτα να συναρμολογηθεί πάλι. Στη διαδικασία αυτή, βέβαια, ο θεατής παίζει πολύ μεγάλο ρόλο: ουσιαστικά είναι και ο ίδιος ένας σκηνοθέτης, καθώς βλέπει την παράσταση με τη δική του ματιά".

Γέρμα
© Πάτροκλος Σκαφίδας

Σχολιάζοντας τον κοινωνικό προβληματισμό του έργου, υπογράμμισε ότι, γενικότερα, δεν μπορεί να μην αφορά τον καλλιτέχνη και το έργο που επιλέγει το τι συμβαίνει γύρω του, κάνοντας αναφορά και στον πόλεμο που καταστρέφει την Παλαιστίνη. Πολύ σαφής ήταν και η θέση του σχετικά με τις "παρεμβάσεις" νεότερων καλλιτεχνών σε έργα που έχουν καθιερωθεί (όπως συμβαίνει και στη "Γέρμα"), γεγονός που φέρνει αντιδράσεις στο ελληνικό κοινό αν κρίνουμε από τη φετινή Επίδαυρο: "Δεν θέλω να προσδιορίζομαι ως πιστός σε ένα κείμενο, παρότι αυτό είναι που φέρνω στη σκηνή. Δεν ανήκω σε στρατόπεδο να λέω ότι "το σέβομαι” – το τι σέβομαι είναι υπόθεση δική μου". Φυσικά, δεν θα μπορούσαμε να μη μιλήσουμε και για την ηθοποιό που ερμηνεύει την κεντρική ηρωίδα, τη Μαρία Κίτσου, η οποία υπήρξε μαθήτριά του στο Εθνικό. "Την είχα ξεχωρίσει από τότε", παραδέχεται, χαρακτηρίζοντάς την ευφυή και συμπληρώνοντας: "Θαυμάζω την ενέργεια και τη δύναμή της επάνω στη σκηνή. Είναι ένα πλάσμα που αγαπώ".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Γέρμα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Στη σύγχρονη αυτή διασκευή του ομώνυμου έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα συναντάμε τους ήρωες στο σήμερα, επαγγελματικά επιτυχημένους και πολλά υποσχόμενους. Η γυναίκα είναι δημοσιογράφος και μπλόγκερ με μεγάλο αριθμό ακολούθων, ο άντρας της πετυχημένος επιχειρηματίας. Ο κόσμος τους δοκιμάζεται και διαλύεται λόγω της ατεκνίας. Η σχέση του ζευγαριού φθείρεται σταδιακά, ενώ παρακολουθούμε την εμμονή της ηρωίδας να αποκτήσει παιδί, τις εξωσωματικές να αποτυγχάνουν διαρκώς και τον σύζυγο να αδυνατεί να παρακολουθήσει τον αδιέξοδο αυτόν αγώνα. Στο σημερινό Λονδίνο, η ηρωίδα του Σάιμον Στόουν εσωτερικεύει την εμμονή της μητρότητας σε σύγκρουση με το περιβάλλον της, σε σημείο να καταστρέψει την ψυχική υγεία, την καριέρα, τη ζωή της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου περιοδεύει σε Αθήνα, Επίδαυρο, περιφέρεια και εξωτερικό

Η ιστορική παράσταση του κορυφαίου Έλληνα σκηνοθέτη και δασκάλου συνεχίζει τη θριαμβευτική πορεία της σε επιλεγμένους σταθμούς ανά την Ελλάδα, δίνοντας μας τη δυνατότητα να τη ζήσουμε για ακόμα μια φορά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/05/2025

"Tiny Beautiful Things": Τι αποκάλυψε η Νία Βαρντάλος και ο θίασος πριν την πρεμιέρα στο Παλλάς

"Όταν αποφασίσεις να ανοίξεις την καρδιά σου, παίρνεις περισσότερη αγάπη". Αυτή η φράση συμπυκνώνει την ουσία της συγκινητικής παράστασης, όπως μάθαμε στη συνέντευξη τύπου με τους Νία Βαρντάλος, Δημήτρη Παπανικολάου, Δανάη Λουκάκη και Δημήτρη Κίτσο.

5 πράγματα που μας είπε ο Παντελής Δεντάκης για τη "Μικρή μέσα στο Σκοτεινό Δάσος"

Με αφορμή την παράσταση "Η μικρή μέσα στο σκοτεινό δάσος" στο Σύγχρονο Θέατρο, ο σκηνοθέτης Παντελής Δεντάκης μιλά για τον σύγχρονο μύθο της βίας, τη "βουβή" δύναμη της σιωπής, την τεχνική μαγεία των υλικών επί σκηνής, αλλά και τη συγκλονιστική ανταπόκριση του κοινού στην Ευρώπη. Μια παράσταση που μετατρέπει το τραύμα σε τελετουργία κάθαρσης και αναγέννησης, μέσα από την τέχνη και τη συλλογικότητα.

Ο "Βιτρούβιος" του Ντα Βίντσι γίνεται θεατρικός ήρωας στο Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

Ο άνθρωπος πίσω από το ομώνυμο έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι παίρνει σάρκα και οστά στον θεατρικό μονόλογο του Στέφανου Κακαβούλη.

2ο Φεστιβάλ Κλασικού, Νεοκλασικού και Κάρακτερ Χορού στο Ολύμπια

Μετά τη θερμή ανταπόκριση που γνώρισε πέρυσι, άνοιξε ο δρόμος για την παγίωση ενός ανοιχτού στο κοινό, σημαντικού θεσμού για τον κλασικό χορό στην Ελλάδα.

Πρώτες φωτογραφίες από τη "Βεγγέρα" του Εθνικού Θεάτρου

Τη σαρκαστική κωμωδία γκόθικ αισθητικής του Ηλία Καπετανάκη για τη φαιδρότητα του μικροαστικού κόσμου σκηνοθετεί η Σοφία Μαραθάκη στο Θέατρο Χώρος, για την πρώτη σκηνή της χώρας.

Το Arch Club - Live Stage αλλάζει διεύθυνση και μπαίνει σε νέα εποχή

Η ομάδα του Arch Club, ενός χώρου άρρηκτα συνδεδεμένου με συναυλίες και stand up comedy, μάς καλωσορίζει στη νέα της στέγη.