H Άννα Κοκκίνου για τον δικό της "Αφανισμό" και τον Τόμας Μπέρνχαρντ

Το κίνητρο, ο τόπος και ο χρόνος είναι σημαντικοί παράμετροι στην εργογραφία του Τόμας Μπέρνχαρντ. Η Άννα Κοκκίνου, σκηνοθετεί και ερμηνεύει το τελευταίο μυθιστόρημα του, τον "Αφανισμό" και μας δίνει τρία σημαντικά tips με αφορμή την παράσταση που παίζεται στο θέατρο Σφενδόνη.

Αφανισμός

Ο Βασίλης Τομανάς έκανε τη μετάφραση και οι Μαρία Στεφανοπούλου, Νίκος Φλέσσας, Άννα Κοκκίνου ανέλαβαν τη δραματουργία στη θεατρική μεταφορά του "Αφανισμού" του τελευταίου μυθιστορήματος του Τόμας Μπέρνχαρντ που παίζεται στο θέατρο Σφενδόνη. Η Άννα Κοκκίνου υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης, ενώ ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο έχοντας δίπλα της, τον Τάσο Κωλέτση. Στην πολυετή και επιτυχημένη πορεία της είναι η δεύτερη φορά που συναντά τον αυστριακό λογοτέχνη στη θεατρική σκηνή. Το 2012, πρωταγωνίστησε στο "Ρίττερ, Ντένε, Φος" με τους Δημήτρη Καταλειφό και Ράνια Οικονομίδου, πάλι στο Σφενδόνη. Άραγε τι έλκει την Άννα Κόκκινου στον μεγάλης πνοής αυστριακό συγγραφέα, ποια θέματα έχει στο επίκεντρο ο "Αφανισμός" και ποια είναι η βαθύτερη σχέση του Τόμας Μπέρνχαρντ με τον τόπο στον οποίο αναφέρεται το έργο;  Ρωτήσαμε την Άννα Κοκκίνου κι εκείνη μας απάντησε: 

Η συνάντηση με τον Τόμας Μπέρνχαρντ

"Είμαι μπορώ να πω μανιώδης Μπερνχαρντική. Αν θέλω να πω μερικά από τα χαρακτηριστικά του που με έλκουν αυτά είναι: Η πυρετόδικη λειτουργία της σκέψης του που κινητοποιεί και του αναγνώστη, τη δική μου- τα θέματά του που είναι τα στοιχειώδη της ανθρώπινης ύπαρξης και ο αυτοσαρκαστικός τρόπος που τα παρουσιάζει, σαν αρχετυπική ολοζώντανη τοιχογραφία της ανθρώπινης κατάστασης- η γλώσσα του με την αποκαλυπτική μουσική ακρίβειά της. Νιώθω πιο ζωντανό τον εαυτό μου μετά τη συναναστροφή μου μαζί του".

Τα θέματα που βάζει στο στόχαστρο ο "Αφανισμός"

"Ο "Αφανισμός" είναι το τελευταίο μυθιστόρημα του Μπέρνχαρντ-θεωρείται η πνευματική του διαθήκη- ασχολείται με τρόπο οριστικό με το σύνολο των θεμάτων που έχει καταπιαστεί και σε άλλα έργα του: την αποτυχία όλων των θεσμών και δομών που υποτίθεται πως μας ενώνουν- οικογένεια, εκπαίδευση, χώρα, επιστήμη, γλώσσα, πολιτισμός και ο ίδιος ο άνθρωπος. Το κεντρικό πρόσωπο, ο αφηγητής που καταπιάνεται με αυτά τα ζητήματα είναι ένας εμμονικός, ακραία αυτοσαρκαστικός, γεμάτος αντιφάσεις, μοναχικός άνθρωπος".

Η αναφορά στη Ρώμη λειτουργεί ως μια αναφορά στην ελαφρότητα, σε σχέση με το γερμανικό βάρος;

"Ναι συμβαίνει αυτό με την ελαφράδα- αν και θα έλεγα καλύτερα πως η διαφορά του ιταλικού από το γερμανικό- κατ’ αυτόν είναι απόλυτα στοχευμένη: Η άνεση, η ευκολία, η απεραντοσύνη της ιταλικής είναι σαν ένα παιδί που μεγάλωσε ελεύθερο σε εύπορο κι ευτυχισμένο σπίτι, ενώ η γερμανική γλώσσα, μοιάζει με πάμφτωχο πλάσμα που καταπιέστηκε, ξυλοκοπήθηκε κι έμεινε στη ζωή του απαίδευτο κι απνευμάτιστο. Υπάρχει όμως κι άλλος ένας σημαντικός λόγος που υπάρχει η Ρώμη στον Αφανισμό. Εκεί έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής της η μεγάλη αυστριακή ποιήτρια Ingeborg Bachmann που ήταν μέντοράς του- που τους συνέδεαν οι ίδιες ιδεολογικές σκέψεις και αγωνίες για ζωτικά ζητήματα. Είναι η Μαρία του Αφανισμού, η Bachmann".

Περισσότερες πληροφορίες

Αφανισμός

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Ο συγγραφέας καταθέτει την ολοκληρωτική του αμφισβήτηση απέναντι στη φιλοσοφία της σύγχρονης ζωής, με αφορμή τον τριπλό θάνατο σε αυτοκινητικό δυστύχημα των γονιών και του αδερφού του ήρωα.

Σφενδόνη

Μακρή 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Girls & Boys": Η επίσημη πρεμιέρα της παράστασης με πρωταγωνίστρια την Νατάσα Εξηνταβελώνη

Δείτε φωτογραφίες από την επίσημη πρεμιέρα του επιτυχημένου θεατρικού μονολόγου που σκηνοθετεί η Λητώ Τριανταφυλλίδου, όπου έδωσαν το παρόν, μεταξύ άλλων, οι Σωτήρης Τσαφούλιας, Άννα Μενενάκου, Πάνος Βλάχος, Θέμης Καραμουρατίδης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/05/2025

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου περιοδεύει σε Αθήνα, Επίδαυρο, περιφέρεια και εξωτερικό

Η ιστορική παράσταση του κορυφαίου Έλληνα σκηνοθέτη και δασκάλου συνεχίζει τη θριαμβευτική πορεία της σε επιλεγμένους σταθμούς ανά την Ελλάδα, δίνοντας μας τη δυνατότητα να τη ζήσουμε για ακόμα μια φορά.

"Tiny Beautiful Things": Τι αποκάλυψε η Νία Βαρντάλος και ο θίασος πριν την πρεμιέρα στο Παλλάς

"Όταν αποφασίσεις να ανοίξεις την καρδιά σου, παίρνεις περισσότερη αγάπη". Αυτή η φράση συμπυκνώνει την ουσία της συγκινητικής παράστασης, όπως μάθαμε στη συνέντευξη τύπου με τους Νία Βαρντάλος, Δημήτρη Παπανικολάου, Δανάη Λουκάκη και Δημήτρη Κίτσο.

5 πράγματα που μας είπε ο Παντελής Δεντάκης για τη "Μικρή μέσα στο Σκοτεινό Δάσος"

Με αφορμή την παράσταση "Η μικρή μέσα στο σκοτεινό δάσος" στο Σύγχρονο Θέατρο, ο σκηνοθέτης Παντελής Δεντάκης μιλά για τον σύγχρονο μύθο της βίας, τη "βουβή" δύναμη της σιωπής, την τεχνική μαγεία των υλικών επί σκηνής, αλλά και τη συγκλονιστική ανταπόκριση του κοινού στην Ευρώπη. Μια παράσταση που μετατρέπει το τραύμα σε τελετουργία κάθαρσης και αναγέννησης, μέσα από την τέχνη και τη συλλογικότητα.

Ο "Βιτρούβιος" του Ντα Βίντσι γίνεται θεατρικός ήρωας στο Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

Ο άνθρωπος πίσω από το ομώνυμο έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι παίρνει σάρκα και οστά στον θεατρικό μονόλογο του Στέφανου Κακαβούλη.

2ο Φεστιβάλ Κλασικού, Νεοκλασικού και Κάρακτερ Χορού στο Ολύμπια

Μετά τη θερμή ανταπόκριση που γνώρισε πέρυσι, άνοιξε ο δρόμος για την παγίωση ενός ανοιχτού στο κοινό, σημαντικού θεσμού για τον κλασικό χορό στην Ελλάδα.

Πρώτες φωτογραφίες από τη "Βεγγέρα" του Εθνικού Θεάτρου

Τη σαρκαστική κωμωδία γκόθικ αισθητικής του Ηλία Καπετανάκη για τη φαιδρότητα του μικροαστικού κόσμου σκηνοθετεί η Σοφία Μαραθάκη στο Θέατρο Χώρος, για την πρώτη σκηνή της χώρας.