Αυτές είναι οι 14 βιογραφίες που παίζονται στα αθηναϊκά θέατρα

Καλλιτέχνες, επιστήμονες, συγγενείς εμβληματικών προσωπικοτήτων που έγραψαν ιστορία ζωντανεύουν στη θεατρική σκηνή μέσα από δεκατέσσερα πρωτότυπα έργα δίνουν αιτίες και αφορμές για θεατρική έξοδο.

Βιογραφίες στη σκηνή

Η περίοδος των γιορτών προσφέρετε για θεατρική έξοδο και οι επιλογές που δίνονται φέτος είναι πολλές. Κάποιες από τις πιο ενδιαφέρουσες παραστάσεις της σεζόν φέρνουν στη σκηνή προσωπικότητες που έγραψαν τη δική τους ιστορία και άφησαν το αποτύπωμα τους, όπως ο Χαλεπάς, ο Βαβακάρης, η Κιουρί, ο Άσιμος, η Γώγου, η Μπέλλου και πολλά άλλα πρόσωπα. Για να βοηθήσουμε στις επιλογές σας συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουν τις δεκατέσσερις βιογραφίες που παίζονται αυτή τη στιγμή. 

Μορφές του ελληνικού πενταγράμμου

Συγκινητική είναι η Άννα Βαγενά στο μονόλογο "Αγγέλα Παπάζογλου" που βασίζεται στις συγκλονιστικές διηγήσεις της Σμυρνιάς τραγουδίστριας Αγγελικής Παπάζογλου, γυναίκας του ρεμπέτη Βαγγέλη Παπάζογλου. Η παράσταση, με λόγο συγκινητικό, διατρέχει τα πιο σημαντικά χρόνια της νεότερης ελληνικής ιστορίας και διανθίζεται από χαρακτηριστικά ρεμπέτικα τραγούδια σε αυθεντικές ηχογραφήσεις και επανεκτελέσεις (Μεταξουργείο). Μια άλλη ρεμπέτισσα, η Σωτηρία Μπέλλου παίρνει σάρκα και οστά στη σκηνή στην παράσταση "Σωτηρία με λένε".  Το έργο της Σοφίας Αδαμίδου που αποτελεί ένα αφήγημα με στιγμές και αναμνήσεις από τη ζωή της Σωτηρίας Μπέλλου, της σπουδαίας γυναικείας μορφής του λαϊκού και ρεμπέτικου τραγουδιού παίζεται σε σκηνοθεσία του Γιώργου Παπαγεωργίου με πρωταγωνίστρια την Κάτια Γκουλιώνη (Μικρό Χορν).  

Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης
Ο Θανάσης Παπαγεωργίου στο "Εγώ ο Μάρκος Βαμβακάρης"

Η παράσταση "Εγώ ο Μάρκος Βαμβακάρης" με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Θανάση Παπαγεωργίου βασίζεται στην αυτοβιογραφία του Βαμβακάρη όπως την κατέγραψε η Αγγελική Βέλλου-Κάιλ. Το κείμενο υπογράφει η Νάνση Τουμπακάρη, η οποία έχει επιλέξει με προσοχή τα πιο ουσιαστικά γεγονότα της ζωής του, για να μας τα παρουσιάσει με τη χρονική τους αλληλουχία. Γεγονός που μας δίνεται η ευκαιρία μέσα από τη ζωή του Μάρκου (1905-1972) να παρακολουθήσουμε τη νεότερη ιστορία της Ελλάδας (Στοά). Όσοι τραγούδησαν ειλικρινά παραμένουν διαχρονικοί και κλασικοποιούνται, όπως ο Νικόλα Άσιμος. Η μουσικοθεατρική παράσταση "Νικόλας Άσιμος: Εγώ με τις ιδέες μου..." σε κείμενο/σκηνοθεσία του Ανδρέα Ζαφείρη και πρωταγωνιστή τον Βαγγέλη Παπαχρήστο εμπνέεται από τη ζωή και το έργο του αντισυμβατικού, ανήσυχου, προφητικού μουσικού και ποιητή που στηλίτευσε το ξεπούλημα του σύγχρονου ανθρώπου απέναντι στην κοινωνία των πλαστών αναγκών (Χώρος 2510).  

 

Photograph 51
Σπύρος Περδίου©
Η Λένα Δροσάκη ερμηνεύει την Άννα Ζίγκλερ στο "Photograph 51"

Γοητευτικές ιδιοφυΐες της επιστήμης

Ο επιδραστικός μαθηματικός του 20ού αιώνα Άλαν Τιούρινγκ ενέπνευσε τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο να διασκευάσει το έργο του Μπενουά Σολέ "Η μηχανή του Τούρινγκ", με μοναδικό ερμηνευτή τον Ορφέα Αυγουστίδη  (1ο βραβείο ανδρικού ρόλου στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2022 από το αθηνόραμα). Στην παράσταση που παίζεται για 2η χρονιά ο μαθηματικός, που υπερασπίστηκε τη διαφορετικότητα και τις επιλογές του, στο συντηρητικό πλαίσιο της μεταπολεμικής βρετανικής κοινωνίας απομονωμένος πια, μοιράζεται τις μνήμες του στην ύστατη προσπάθεια να επικοινωνήσει με όσους δεν τον κατάλαβαν ποτέ κι ίσως με όσους επιθυμούν να τον καταλάβουν σήμερα (Νέο Θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου). Για τέταρτη σεζόν "Η Απολογία της Μαρί Κιουρί", σε κείμενο - μουσική της Ευσταθίας, δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία της Κίρκης Καραλή φωτίζει την προσωπικότητα της Μαρί Κιουρί. Η Πέγκυ Τρικαλιώτη ερμηνεύει την άγνωστη, στο ευρύ κοινό, ιστορία μιας σημαντικής γυναίκας της παγκόσμιας Ιστορίας. Ο γαλλικός Τύπος αποσιώπησε τη δεύτερη απονομή της, του Νόμπελ Χημείας, και η γαλλική κοινωνία την κατέκρινε ξεχνώντας τη μεγαλειώδη προσφορά της. Αυτό το πραγματικό γεγονός γίνεται εφαλτήριο για μια παράσταση που διαδραματίζεται σε μια δικαστική αίθουσα (Αποθήκη). Στο "Photograph 51" ο Τάκης Τζαμαργιάς σκηνοθετεί τους Λένα Δροσάκη, Αλέξανδρο Μπουρδούμη, Δημήτρη Πασσά, Δημήτρη Μαγγίνα, Μάνο Στεφανάκη στο έργο της Άννα Ζίγκλερ για τη σπουδαία επιστήμονα Ρόζαλιντ Φράνκλιν, η οποία, αν και έπαιξε βασικό ρόλο στην ανακάλυψη της δομής του DNA, δεν τιμήθηκε όσο οι Φράνσις Κρικ και Τζέιμς Γουότσον που πήραν Νόμπελ το 1962 μαζί με τον Μόρις Γουίλκινς (Θέατρο Τέχνης).

Amalia melancholia η βασίλισσα των φοινίκων
Alex Kat©
"Amalia Melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων" με την Έμιλυ Κολιανδρή

Ιστορικά πρόσωπα και άρωμα εποχής 

Η σκηνοθέτρια Ζωή Χατζηαντωνίου στην παράσταση "Amalia Melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων" αναλύει την αινιγματική φυσιογνωμία της βασίλισσας Αμαλίας συζύγου του Όθωνα της Ελλάδας κατά τη διάρκεια της βασιλείας της (1836-1862), με πολύτιμη δεξαμενή 887 επιστολές προς τον πατέρα της Παύλο Φρειδερίκο Αύγουστο που προσομοιάζουν με ημερολόγιο ενηλικίωσης. Η Έμιλυ Κολιανδρή ερμηνεύει εξαιρετικά τη γνωστή ως η βασίλισσα που χάρισε στην Αθήνα τον Εθνικό Κήπο με τα αειθαλή φυτά και τους φοίνικες, κυρίως τις Ουσινγκτόνιες, που της θύμιζαν αρχαιοελληνικούς κίονες (Δημοτικό Θέατρο Πειραιά). Μια σπουδαία κυρία που διέπρεψε στις αρχές του 20ου αι., η ψυχαναλύτρια Μέλανι Κλάιν, που έκανε πρωτοπόρες έρευνες στη νηπιακή και παιδική ψυχολογία και αμφισβήτησε έντονα τον Σίγκμουντ Φρόυντ παίρνει σάρκα και οστά στη σκηνή.
Ο Βρετανός Νίκολας Ράιτ έγραψε την "Κυρία Κλάιν" εμπνευσμένος από την προσωπικότητα της βιεννέζας Κλάιν. Συνέθεσε στοιχεία από την προσωπική και την επαγγελματική της ζωή, δραματοποιώντας καταστάσεις και παράλληλα κριτικάροντας, άλλοτε με χιούμορ και άλλοτε με οξύτητα,  τις ακρότητες και την ανεπάρκεια της ψυχανάλυσης. Την παράσταση σκηνοθετεί η Χρύσα Καψούλη και στη σκηνή συναντιούνται η Αιμιλία Υψηλάντη που ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, η Νατάσα Καλογρίδη που κρατά το ρόλο της κόρης της και η Σάρα Εσκενάζυ που είναι η γραμματέας της, σε ένα εκρηκτικό τρίγωνο  έντονων αντιπαραθέσεων (Αργώ). Η Ιζαμπέλ Ρεμπό αδελφή ενός από τους κύριους εκπροσώπους του συμβολισμού του Αρθούρου Ρεμπό (1854-1891) κερνάει τους θεατές λικέρ και αφηγείται τη ζωή της στην παράσταση "Ιζαμπέλ Ρεμπό, ο δικό μου Αρθούρος". Το έργο της Ευσταθίας η Ιζαμπέλ που, ενώ ταλαιπωρήθηκε ψυχικά έχοντας γνωρίσει τον εκφοβισμό του κόσμου εξαιτίας του αδερφού της, κάνει την υπέρβαση υπερασπίζοντάς τον με πάθος που συγκινεί δείχνοντας τις πτυχές του δικού της Αρθρούρου. Η Βίκυ Βολιώτη σκηνοθετεί και κρατά τον πρωταγωνιστικό ρόλο (Ιδιόμελο). Μια παράσταση αφιερωμένη στο Γιαννούλη Χαλεπά, έναν από τους πιο σημαντικούς εκφραστές τόσο της νεοελληνικής όσο και της ευρωπαϊκής πλαστικής παίζεται σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Λιακόπουλου. Στο έργο του Άγγελου Ανδρεόπουλου "Κοιμώμενος Χαλεπάς…ο Σαλός Άγιος" ο Γιώργης Κοντοπόδης στον ρόλο του Γιαννούλη Χαλεπά αφηγείται τη ζωή του και επιχειρεί να διεισδύσει στην ψυχοσύνθεση του (Αλκμήνη).
 

Η μάνα αυτουνού, Έλλη Ζάχου Ταχτσή
Η Ράνια Σχίζα στο "Η μάνα αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή"

Τρεις ξεχωριστές γυναίκες

Υπάρχουν δυο μονόλογοι που οι θεατές αγκάλιασαν την περασμένη σεζόν και που φέτος ξανά φέρνουν στη σκηνή δυο αφανείς, δυναμικές γυναίκες μητέρες σημαντικών ανδρών. Η Έλλη Ζάχου Ταχτσή, μια ανυπόταχτη γυναίκα, που επιθυμούσε να ζήσει ελεύθερη και να αγαπηθεί, αλλά υπέκυψε στη σκληρότητα της εποχής της και έγινε πιο σκληρή από αυτήν στο μονόλογο της Κικής Μαυρίδου "Η μάνα αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή", μας αφήνει να δούμε το γιο της Κώστα Ταχτσή μέσα από τα μάτια της. Σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Λάσκαρης και πρωταγωνιστεί η Ράνια Σχίζα (Vault). Γνωρίζατε πως η μητέρα του Καραϊσκάκη ήταν καλόγρια; Ο μονόλογος της Σοφίας Καψούρου "Καραϊσκάκενα, o Θρύλος", βασισμένος στη ζωή της μητέρας του Γεώργιου Καραϊσκάκη και σκηνοθετημένος από τον Δημήτρη Καρατζιά παρουσιάζει τον πολυτάραχο και εντυπωσιακό βίο της Ζωής Διαμάντως Διμισκή, της περιβόητης Καλόγριας, αλλά και στοιχεία από την προσωπικότητα του γιου της. Η Σοφίας Καψούρου ερμηνεύει τον ομώνυμο ρόλο (Vault). Μια άλλη σπουδαία γυναίκα που άφησε ισχυρό αποτύπωμα με την πολιτική και υπαρξιακή ποίησης της, ένας άνθρωπος που δεν αγαπούσε την υποκρισία και το δήθεν, η Κατερίνα Γώγου, ζωντανεύει στη σκηνή μέσα από την παράσταση "Κατερίνα Γώγου: το Γαμώτο που Δεν Έζησα" του Ανδρέα Ζαφείρη. Είναι βασισμένη στη ζωή, το έργο αλλά και την πυκνή, σε ιστορικό χρόνο, περίοδο που έζησε η πιο σημαντική δημιουργός της νεοελληνικής λογοτεχνίας και παρουσιάζεται, για δεύτερη χρονιά με πρωταγωνιστές τους Έλενα Αϊβαλιώτου, Χαρά Νικολάου, Χάρης Γεωργιάδης (Θέατρο 2510).
 

Περισσότερες πληροφορίες

Κατερίνα Γώγου: Το γαμώτο που δεν έζησα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 80 '

Η ζωή και το έργο της αντισυμβατικής ποιήτριας ζωντανεύουν σε μια παράσταση με ιδιαίτερη αισθητική.

Καραϊσκάκενα, Ο θρύλος

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 65 '

Η προσωπικότητα του μεγάλου αγωνιστή Γεώργιου Καραϊσκάκη αναδύεται μέσα από την ιδιαίτερης ποιητικότητας αφήγηση της μητέρας του, της καλόγριας Ζωής Διαμάντως Διμισκή.

Αγγέλα Παπάζογλου

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Είκοσι τρία χρόνια μετά την πρώτη της παρουσίαση, η Άννα Βαγενά επιστρέφει στον εμβληματικό ρόλο της τυφλής ρεμπέτισσας Αγγέλας Παπάζογλου σε ένα έργο-μαρτυρία που διατρέχει την ιστορία της Σμύρνης.

Η απολογία της Μαρί Κιουρί

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Το κείμενο έχει ως αφετηρία τη βιογραφία της Μαρί Κιουρί, την οποία συνδυάζει με στοιχεία μυθοπλασίας.

Amalia melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Παράσταση εμπνευσμένη από τη δραματική ιστορία της βασίλισσας Αμαλίας, συζύγου του Όθωνα, και την αδυναμία της να τεκνοποιήσει λόγω ενός σπάνιου εκ γενετής συνδρόμου.

Η μάνα αυτουνού, Έλλη Ζάχου Ταχτσή

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 80 '

Στο πλαίσιο του φεστιβάλ μονολόγων «Ο γιος μου…» παρουσιάζεται ένα έργο αφιερωμένο στη μητέρα ενός σπουδαίου λογοτέχνη της μεταπολεμικής γενιάς, του Κώστα Ταχτσή.

Η κυρία Κλάιν

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Βασισμένο στη ζωή της ψυχαναλύτριας Μέλανι Κλάιν, το έργο πραγματεύεται την εναλλαγή συναισθημάτων μίσους και πάθους στη σχέση της με την κόρη και τη γραμματέα της, μετά τον αιφνίδιο θάνατο του γιου της.

Σωτηρία με λένε

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 75 '

Η σπουδαία μορφή του λαϊκού και του ρεμπέτικου τραγουδιού, Σωτηρία Μπέλλου, μοιράζεται στιγμές από τη ζωή της το τελευταίο βράδυ πριν από τη χειρουργική επέμβαση που της στέρησε τη φωνή της.

Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Η ζωή του άρχοντα του ρεμπέτικου τραγουδιού, ο οποίος βίωσε δύο παγκόσμιους πολέμους, μεγάλους έρωτες, απογοητεύσεις αλλά κι επιτυχίες.

Νικόλας Άσιμος: Εγώ με τις ιδέες μου...

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 135 '

Η ζωή, το έργο και οι ιδέες του αντισυμβατικού μουσικού και ποιητή που μας κληροδότησε μερικούς από τους πιο ευαίσθητους αλλά και άγριους στίχους κοινωνικού περιεχομένου.

Ιζαμπέλ Ρεμπό, ο δικός μου Αρθούρος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 70 '

Η αδελφή του διάσημου ποιητή Αρθούρου Ρεμπό, Ιζαμπέλ, υπερασπίζεται τον αδερφό της κόντρα στον εκφοβισμό του κόσμου και μιλά για τις ιδιαίτερες πτυχές του.

Κοιμώμενος Χαλεπάς… ο σαλός άγιος

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 80 '

Μέσα από το δωμάτιο του Τηνιακού γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά στο ψυχιατρείο της Κέρκυρας ξεδιπλώνεται επί σκηνής η πορεία όλης του της ζωής που ισορροπεί μεταξύ ιδιοφυΐας και τρέλας.

Η μηχανή του Τούρινγκ

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα έργο εμπνευσμένο από τη ζωή του Άλαν Τούρινγκ, του επιδραστικού μαθηματικού και δημιουργού μιας πρωτότυπης μηχανής σκέψης που με τα χρόνια θα εξελισσόταν στον σημερινό υπολογιστή.

Photograph 51

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Η ιστορία της ερευνήτριας Ρόζαλιντ Φράνκλιν που αποτύπωσε πρώτη το ανθρώπινο DNA, ωστόσο ήταν η μόνη από τους συνεργάτες της που δεν πήρε Νόμπελ.

Μεταξουργείο

Ακαδήμου 14

Αποθήκη

Σαρρή 40

Στοά

Μπισκίνη 55

Αλκμήνη

Αλκμήνης 12

Αργώ

Ελευσινίων 15

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Vault

Μελενίκου 26

Χώρος Τέχνης Ιδιόμελο

Ελ. Βενιζέλου 17 & Βασ. Κωνσταντίνου, Μαρούσι

Μικρό Χορν

Αμερικής 10

Χώρος 2510

Θεμιστοκλέους 52

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Ανδρέας Πασπάτης είναι "Σόλο" στην τοποθεσία Άβατον

Αφού μας εξήγησε πώς είναι να μένεις μόνος στο "Διαβάστηκε", ο τίτλος "Σόλο" ήταν ουσιαστικά αναμενόμενος για νέα του παράσταση.

Δύο θιασαρχίνες σε νέες παραστάσεις

Η Μαίρη Ραζή στο θέατρο Πρόβα και η Μαίρη Ιγγλέση στο θέατρο "Ελεύθερη έκφραση"

Ρεπορτάζ: Γόνιμο ή άγονο το περιβάλλον που διαμορφώνεται γύρω από το Προεδρικό Διάταγμα 85 για τους απόφοιτους δραματικών σπουδών;

Την ώρα που οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών είναι σε εξέλιξη, η κυβέρνηση κάνει τους δικούς της χειρισμούς για να λύσει ή να εξομαλύνει την κατάσταση γύρω από το Προεδρικό Διατάγμα 85/2022, το οποίο αναγνωρίζει στους αποφοίτους δραματικών σχολών προσόντα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι εύκολο να υπάρξει λύση και μάλιστα οριστική;

"Ποιος κρατάει το φανάρι": Πρωτότυπη θεατρική ξενάγηση στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου

Ανακαλύπτουμε ένα σπάνιο βιομηχανικό μνημείο και την ιστορία του με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο.

"Axis Mundi - Το τελευταίο δέντρο": Το πρώτο οικολογικό μήνυμα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Μία περφόρμανς για τις ολέθριες συνέπειες της ανθρώπινης αλαζονείας και της από-ιεροποίησης της φύσης.

O Γιάννης Χουβαρδάς λύνει την "Παρεξήγηση"

Την "Παρεξήγηση" σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης και, υπό τους ήχους της μουσικής που ερμηνεύει ζωντανά επί σκηνής ο Blaine L. Reininger, δίνει στην απίθανη ιστορία του Αλμπέρ Καμί μια μυστηριώδη, σχεδόν μεταφυσική χροιά. Η Μαριάννα Κάλμπαρη μετέφρασε το έργο και πρωταγωνιστεί πλαισιωμένη από ένα πολλά υποσχόμενο καστ.