Updated | Η Ρηνιώ Κυριαζή παρουσιάζει την "Αντιγόνη, μετέωρη"

Τη σύνδεση του κλασικού με το σύγχρονο επιδιώκει η ταλαντούχα Ρηνιώ Κυριαζή μέσα από την παράσταση "Αντιγόνη, μετέωρη" που θα παιχτεί στο Σφενδόνη.

Αντιγόνη μετέωρη

Η ηθοποιός και σκηνοθέτις Ρηνιώ Κυριαζή αγαπάει την έρευνα και τον πειραματισμό. Οι αναζητήσεις της την οδήγησαν στη προσέγγιση σπουδαίων έργων και αρχαίων ποιητών και για το στήσιμο των παραστάσεων της δίνει πάντα έμφαση στη χρήση της φωνής ως μέσο έκφρασης. Έχει σπουδάσει συστηματικά τη μέθοδο φωνής της Μίρκας Γεμεντζάκη, τη μέθοδο "freeing the natural voice” της Kristin Linklater στο Columbia University of New York και τη μέθοδο του Roy Hart με τον Jonathan Hart στο New York University και στο Roy Hart centre.

Αντιγόνη, μετέωρη
Karol Jarek

Μετά τις "Βάκχες" του Ευριπίδη, η Ρηνιώ Κυριαζή συνεχίζει την έρευνά της πάνω σε ένα άλλο εμβληματικό κείμενο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, την σοφόκλεια "Αντιγόνη". Στις 8 Ιουνίου κάνει πρεμιέρα στο Σφενδόνη η παράσταση "Αντιγόνη, μετέωρη". Η Ρηνιώ Κυριαζή μαζί με τα μέλη της Εταιρείας Θεάτρου Άλκη αντιμετωπίζουν την ερμηνεία της "Αντιγόνης" του Σοφοκλή ως ανοιχτό πεδίο έρευνας, προβληματισμού, στοχασμού και ερμηνείας.

Αντιγόνη, μετέωρη
Karol Jarek©

Στο σημείωμα για την παράσταση γράφουν:  "Η Αντιγόνη, μετέωρη-μια ξένη-που δεν ανήκει ούτε στο φως ούτε στο χώμα. Το έργο μετέωρο, εκεί που χτίζεται διαλύεται, ένα γιαπί. Η πόλη μετέωρη, μετά από άγριο πόλεμο, παλεύει να σταθεί. Ο Κρέων μετά από τη θυσία του μικρού παιδιού του βυθίζεται στη μαύρη τρύπα της Άτης, της αδυσώπητης θεάς που σε κάνει να βλέπεις το σωστό για λάθος. Ο θίασός μας μέσα από θραύσματα επιθυμεί να αρθρώσει μια χειρονομία, μια διαδρομή, μνήμη για τους νεκρούς του, να εκπληρώσει μια κηδεία που δεν έγινε. Που δεν γίνεται - καθώς η δίνη των γεγονότων μάς πετάει συνεχώς στο αύριο. Στο πάντα, στέκονται οι αγαπημένοι μας σαν σήματα, όπως οι κούκοι στα μονοπάτια, σαν πέτρινα μνήματα στην άκρη της θαλάσσης. Τα υλικά μας εύθραυστα, στοιχεία της τελετουργίας του θρήνου, διαβατήριων τελετών, ίχνη αρχέγονων χορών, μουσική άχρονη, συνθέτουν μια ιδιόμορφη παρτιτούρα, μετέωρη στο σύνορο. Η μετάφραση του Μίνου Βολανάκη πέτρινη. Ο σκηνικός χώρος ένα νταμάρι να στεγάσει τους εξόριστους.

Αντιγόνη μετέωρη

Ομόκεντροι κύκλοι περιστρέφουν τα πρόσωπα γύρω από τη Μοίρα ή την Ανάγκη. Στον πυρήνα, τρεις υποκριτές εναλλάσσουν τους αντιθετικούς ρόλους. Περιμετρικά, τρεις μορφές του χορού τούς καθρεφτίζουν. Μέσα από τα ερείπια του απερχόμενου πολέμου, ξεπηδάει ένας επόμενος. Από την ανατολή του ηλίου μέχρι τη δύση, οι μορφές διανύουν αποστάσεις κι αντιστρέφονται. Μέσα σε μία μέρα, αντίρροπες δυνάμεις δημιουργούν τη δίνη των γεγονότων που θα ξετυλίξει του ανθρώπου το δέος, τον άνθρωπο. Τα αινίγματα παραμένουν άλυτα".

Αντιγόνη, μετέωρη
Karol Jarek©

Παίζουν οι ηθοποιοί Δήμητρα Γκλιάτη, Ειρήνη Κουμπαρούλη, Αρετή Πολυμενίδη, Γιούλη Καρναχωρίτη, Μοχάμεντ Μπελχέντι, Ρηνιώ Κυριαζή.

Αντιγόνη, μετέωρη
Karol Jarek©

Η μετάφραση είναι του Μίνωα Βολανάκη, η σκηνοθεσία- δραματουργική επεξεργασία της Ρηνιώς Κυριαζή, η μουσική του Νίκου Βελιώτη, ο σχεδιασμός του σκηνικού χώρου του Σωτήρη Μελανού, τα κοστούμια της Ματίνας Μέγκλα, οι φωτισμοί της Στέβης Κουτσοθανάση.

Περισσότερες πληροφορίες

Αντιγόνη, μετέωρη

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 100 '

Η δημιουργός ξαναδιαβάζει την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή μέσα από τα τελετουργικά στοιχεία του θρήνου, ίχνη αρχέγονων χορών και τη μουσική, εστιάζοντας στις έννοιες της μοίρας, της ανάγκης και του πολέμου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η φάλαινα": Δείτε φωτογραφίες του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη με τον νέο θίασο

Πρώτη γεύση από τον ανανεωμένο θίασο της πολυσυζητημένης "Φάλαινας" με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, που κάνει πρεμιέρα για δεύτερη χρονιά τον Οκτώβρη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/09/2025

Οι "Σπυριδούλες" επιστρέφουν στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου

Η επιτυχημένη παράσταση "Σπυριδούλες" των 4Frontal φέρνει ξανά στη σκηνή τις αθέατες ιστορίες των γυναικών που πάλεψαν για αυτοδιάθεση, αναδεικνύοντας τη δύναμη, το θάρρος και την αντοχή τους σε μια σκληρή κοινωνία της δεκαετίας του ’50.

Το μεγαλύτερο θεματικό πάρκο της Αρχαίας Ελλάδας ανοίγει στη ΔΕΘ – με Αρχαίο Θέατρο και διαδράσεις

Με την υπογραφή του Σωτήρη Τσαφούλια, το θεματικό πάρκο στη ΔΕΘ – HELEXPO περιλαμβάνει και τομέα Αρχαίο Θέατρο, με πλήρες σκηνικό της παράστασης "Όρνιθες", κουστούμια, μάσκες και υλικά που έσπασαν ρεκόρ στην Επίδαυρο.

Ποιος είναι ο "Ευγένιος" που μας συστήνει ο Γιώργος Καραμίχος;

Πόσο βαθιά βιώνουμε την απώλεια και τον πόνο; Ο Γιώργος Καραμίχος, επιστρέφοντας στο θέατρο ως σκηνοθέτης, διερευνά αυτά τα αινιγματικά ερωτήματα μέσα από το οικογενειακό δράμα "Ευγένιος" του Φράνκ ΜακΓκίνες.

"Ανδρομάχη" και "Ηλέκτρα": δύο τραγικές φωνές αντηχούν στο Ηρώδειο

Δύο γυναικείες μορφές του αρχαίου δράματος, η "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη και η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, ζωντανεύουν στο Ηρώδειο, σε παραστάσεις που γεφυρώνουν το παρελθόν με το παρόν της θεατρικής μας παράδοσης.

Ποιο δικαστικό δράμα σε καλεί να αποφασίσεις για την ετυμηγορία;

Οι θεατές αποφασίζουν ποια θα είναι η ετυμηγορία στην "Ομολογία της 4ης Ιανουαρίου" των Αγνής και Χάρη Χιώτη που κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο.

Εκείνος και εκείνος

Το σπονδυλωτό έργο του Κώστα Μουρσελά παραμένει διαχρονικό πενήντα χρόνια μετά τη συγγραφή του. Εδώ παρουσιάζεται σε μία ατμοσφαιρική -αλλά και κάπως ράθυμη ως προς τους ρυθμούς και τις κλιμακώσεις- παράσταση, με δύο απολαυστικές ερμηνείες από τον Γιώργο Κωνσταντίνου και τον Λεωνίδα Κακούρη.