Η Ασκητική του Νίκου Καζαντζάκη επιστρέφει στο Βρετάνια

Νέα διανομή ηθοποιών επαναφέρει την επιτυχημένη θεατρική διασκευή του εμβληματικού φιλοσοφικού έργου, με τη σκηνοθεσία του Πάνου Αγγελόπουλου.

Ασκητική θέατρο

Η "Ασκητική", το εμβληματικό έργο του Ν. Καζαντζάκη, επανέρχεται στην καρδιά της Αθήνας, στο θέατρο Βρετάνια από 5 Μαΐου, με νέα διανομή ηθοποιών και σε σκηνοθεσία του Πάνου Αγγελόπουλου και μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου. Το συγκλονιστικό φιλοσοφικό έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά προσαρμοσμένο σε θεατρική παράσταση από τον Πάνο Αγγελόπουλο το 2011, προσελκύοντας το ενδιαφέρον του κοινού και των κριτικών και συνεχίστηκε με επιτυχία για να ολοκληρώσει τη μαγική διαδρομή του στο Ηρώδειο. Αυτόν τον Μάιο, ο σκηνοθέτης επανασυνδέει την "Ασκητική" με το κοινό επιχειρώντας εκ βαθέων μια νέα θεατρική προσέγγιση, με πρωταγωνιστές τους Θοδωρή Κατσαφάδο, Κοραλία Καράντη, Ρένα Κυπριώτη, Κωνσταντή Ζημιανίτη και Στεφανία Καπετανίδη.

Ασκητική

Ο Καζαντζάκης έγραψε ότι η "Ασκητική" είναι μια Κραυγή και όλο το έργο του είναι σχόλιο στην Κραυγή αυτή. Ο συγγραφέας θεωρούσε την "Ασκητική" ως το σπόρο απ’ όπου βλάστησε όλο το έργο του. Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κείμενά του, μέσα από το οποίο προσπαθεί να εκφράσει τα μεταφυσικά του πιστεύω. Στο έργο αναφέρεται η μάχη του ανθρώπου με τις δυνάμεις της υλικής πνευματικής και ηθικής φθοράς και την ανάδειξη εκείνων των ικανοτήτων και αρετών που  ωθούν  τον άνθρωπο να μάχεται, να εξελίσσεται, να δημιουργεί, και να ελπίζει. Είναι μια Κραυγή αγωνίας, αλλά και μια πρόσκληση για τον αγώνα επιβίωσης και εξέλιξης του ανθρώπου.
 
Η θεατρική διασκευή είναι μια τραγωδία, με την αριστοτελική έννοια μίμησης πράξεως σπουδαίας και τελείας, μίμηση της ζωής, θρησκευτικής και πολιτικής. Μια θεατρική προσέγγιση, με τα στοιχεία  της αρχαίας τραγωδίας, ένα δράμα με χαρακτήρες και δράση, που καταλήγει σε σύγκρουση και κάθαρση. Η ορμητική σκέψη,  η χειμαρρώδης γλώσσα, η απαράμιλλη εκφραστική ικανότητα, η δημιουργική φαντασία, η βαθιά αίσθηση της πραγματικότητας και προπάντων η λογική τεκμηρίωση των απόψεών του  έργου, αποδίδονται στην σκηνή και μεταφέρουν στους θεατές, την Κραυγή  για την σωτηρία της ψυχής.

Ασκητική θέατρο

Ο σκηνοθέτης αναφέρει ότι η "Ασκητική" την σημερινή εποχή, αποκαλύπτεται ως ένα ταξίδι αυτογνωσίας,  που μας παροτρύνει να σιωπήσουμε, ώστε να αφήσουμε τον αληθινό εσωτερικό μας κόσμο να ελευθερωθεί, παράλληλα μας εξοικειώνει, με τις μεγάλες αγωνίες και φόβους, ενώ τελικά μας οδηγεί σε λυτρωτικά συλλογικά οράματα. Μέσα από αυτό το φιλοσοφικό έργο, εκείνο που αναζητείς είναι το φως και μέσα από την αναζήτηση αυτή, βρίσκεις τον βασικό σου στόχο, την απόλυτη ελευθερία".

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σαλόνια Γλώσσας" – Ξεκινά η νέα δράση του Εθνικού Θεάτρου για τη σύγχρονη ελληνική γραφή

Έλενα Πέγκα και Σμαράγδα Καρύδη μας περιμένουν στα "Σαλόνια Γλώσσας" του Εθνικού Θεάτρου, έναν κύκλο γνωριμίας με τη σύγχρονη θεατρική γραφή, που θα φέρει το κοινό σε άμεση επαφή με έργα εν εξελίξει και όχι μόνο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/10/2025

Προσεχώς πρεμιέρα για τον Γιάννη Μπέζο και τον "Αμερικάνικο Βούβαλο"

Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τον "Αμερικάνικο Βούβαλο" του Ντέιβιντ Μάμετ με τους Γιώργο Νινιό, Αντώνη Κρόμπα και Σταύρο Τσουμάνη. Μια σκληρή παράσταση για τη φιλία, την προδοσία και την αποδόμηση του αμερικανικού ονείρου.

Έβελυν Ασουάντ: Η φωνή που μαγεύει στο H.ug με τους "Ζωντανούς"

Μια παράσταση που φαίνεται να αναζητά την παρηγοριά του παραμυθιού είναι "Οι ζωντανοί" του Γιώρκου Ονησιφόρου και θα τους δούμε στο H.ug με την Ασουάντ και τον Ονησιφόρου σε ντουέτο.

Το γλυκόπικρο "Μάθε με να φεύγω" στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Ο έρωτας μέσα από την ανορθόδοξη γλώσσα της bijoux de kant και το κείμενο του Άκη Δήμου ζωντανεύει μέσα από την πολυσυζητημένη παράσταση, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη.

"Απόρρητο": Η Ταμίλα Κουλίεβα, η Μαριάννα Κιμούλη και ο Χρήστος Στέργιογλου επιστρέφουν σε ένα ηθικό πείραμα

Το ΑΙ απλώς ρωτά, οι άνθρωποι απαντούν και, χωρίς να το καταλάβουν, αποκαλύπτουν τα πάντα. Το "Απόρρητο" σε σκηνοθεσία Ταμίλας Κουλίεβα επιστρέφει στο Διάνα για να σπάσει τη σιωπή της εποχής μας και θυμίσει πως ο άνθρωπος γεννιέται, πάνω απ’ όλα, ελεύθερος.

"Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος" με την Εύα Κοτανίδη

Η Εύα Κοτανίδη ξανασυναντά τη Dalida στην παράσταση "Τραγουδώντας μέχρι το τέλος" στο Μέγαρο Μουσικής. Μια γυναίκα, ένα φως και ένα σκοτάδι που συνυπάρχουν στη σκηνή, σε μια εξομολόγηση για τη φθορά, τη μοναξιά και τη δύναμη της αλήθειας.

Για τον Ζιλιέν Γκοσλέν, το θέατρο δεν υπάρχει για να μας παρηγορεί αλλά για να μας εκθέτει

Στην ανοιχτή συζήτηση με τον Ζιλιέν Γκοσλέν γοητευτήκαμε από τη σκέψη και τον λόγο του- αιχμηρό, στοχαστικό, ανθρώπινο. Μεταφέρουμε τα λεγόμενά του και τις εντυπώσεις μας, για να φωτίσουμε γιατί αξίζει να τον γνωρίσουμε και να παρακολουθήσουμε την παράσταση "Το παρελθόν" (Le Passé), που βλέπει το θέατρο ως χώρο έντασης, αναμέτρησης και ανακάλυψης του ανθρώπινου και του άγνωστου. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (16–19/10).