"Χιροσίμα Αγάπη μου" από το σινεμά στο θέατρο Σημείο τον Μάιο

Ο Νίκος Διαμαντής μεταφέρει στη σκηνή το υποψήφιο για Όσκαρ σενάριο της Μαργκερίτ Ντιράς για μία από τις πιο εμβληματικές όσο και αριστουργηματικές ταινίες της τέχνης του κινηματογράφου.

Χιροσίμα Αγάπη μου

Το Θέατρο Σημείο γιορτάζει φέτος 37 χρόνια συνεχούς παρουσίας με αποστολή του την ανάπτυξη, την καλλιέργεια και τη διεύρυνση του θεάτρου στην Ελλάδα και σφραγίζει αυτή την επέτειο με την πρωτότυπη θεατρική μεταφορά της εμβληματικής όσο και αριστουργηματικής γαλλο-ιαπωνικής ταινίας του 1959 "Χιροσίμα Αγάπη μου" ("Hiroshima mon amour”). Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του θεάτρου Νίκος Διαμαντής υπογράφει τη δραματουργία και τη σκηνοθεσία της παράστασης, που θα δούμε το Μαίο, η οποία βασίζεται στο υποψήφιο για Όσκαρ σενάριο της Μαργκερίτ Ντιράς, με πρωταγωνιστές τους Ιωάννα Μακρή, Λητώ Μεσσήνη, Όμηρο Πουλάκη και Βαγγέλη Ρόκκο, σε μετάφραση του Χρήστου Χρυσόπουλου. Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Άση Δημητρολοπούλου. 

Ο ευφυέστερος ίσως δημιουργός της 7ης τέχνης, Αλέν Ρενέ, στο "Χιροσίμα Αγάπη μου”, μεταφέρει την ιστορία της ανθρωπότητας πάνω σε ένα κρεβάτι, σοκάροντας την παγκόσμια κινηματογραφική κοινότητα του 1959 με ένα τόσο απλό και ταυτόχρονα πολυεπίπεδο love story: μια Γαλλίδα ηθοποιός ζει στην ανοικοδομημένη Χιροσίμα έναν τρελό, σύντομο έρωτα με έναν Γιαπωνέζο αρχιτέκτονα, όπως διαβάζουμε στην πεντάστερη κριτική του "α” για την ταινία.

Χιροσίμα Αγάπη μου

Εκείνη, που γυρίζει μία ταινία για την ειρήνη στην ανοικοδομημένη Χιροσίμα και ταυτόχρονα αναπολεί στιγμές από το τραυματικό παρελθόν της, όταν είχε δεσμό με έναν Γερμανό στρατιώτη στην περίοδο της Κατοχής, ζει έναν θυελλώδη έρωτα με Εκείνον, ο οποίος ενώ πολεμούσε στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, έζησε την τραγωδία στην ίδια πόλη μέσα από τα μάτια της οικογένειάς του. Το "Χιροσίμα Αγάπη Μου" περιγράφει τη σύντομη ερωτική τους συνάντηση, ενώ ξεκινά και τελειώνει ουσιαστικά με μια περιπλάνηση. Πρόκειται για την ιστορία μιας καταστροφής, μιας τραγωδίας, της απόλυτης συντριβής και του απόλυτου έρωτα. Η παράσταση γίνεται σήμερα πιο επίκαιρη από ποτέ, εξερευνώντας αυτές ακριβώς τις έννοιες του απόλυτου και θέτοντας ερωτήματα για τις σημερινές καταστροφές που εξακολουθούν να διχάζουν την ανθρωπότητα κι εκείνες που ανήκουν στο παρελθόν και εξακολουθούν να μας χωρίζουν. Οι ιστορίες επεκτείνονται, όπως σημειώνει ο Νίκος Διαμαντής, και συνδέουν  τις προσωπικές ιστορίες των δύο χαρακτήρων με την ιστορική μνήμη αλλά ακόμη ευρύτερα, τη μοίρα και τη συλλογική ιστορία.

Ανακοίνωση παραίτησης του Νίκου Διαμαντή από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Νίκος Διαμαντής

Το σκηνοθετικό σημείωμα του Νίκου Διαμαντή

Η παράσταση Χιροσίμα αγάπη μου, χρησιμοποιεί την επανάληψη και την μνήμη, για να ψάξει με τόλμη και να ανακαλύψει την αλήθεια. Άλλοτε με μικρές παραλλαγές, άλλοτε με αντιφάσεις, χωρίς να βασίζεται τόσο στα ίδια τα γεγονότα όσο στον αντίκτυπο που αυτά αφήνουν, αναζητά το αποτύπωμα του έρωτα. Οι επαναλήψεις αυτές, έχουν την μορφή μιας σπείρας που ολοένα βαθαίνει στην ανθρώπινη ανάγκη, την μοναξιά και τον έρωτα. 
Ακριβώς όπως ο νέος απαγορευμένος έρωτας προκαλεί την επιστροφή από το παρελθόν της αντίστοιχης ανάμνησης, Εκείνη φαίνεται πεπεισμένη ότι η καταστροφική ιστορία τής Χιροσίμα είναι καταδικασμένη να συμβεί και πάλι από την αρχή, ίσως κάποτε στο μέλλον, ίσως σε κάποια άλλη πόλη, όμως με μαθηματική, τραγική σιγουριά και ακρίβεια. 
Οι ήρωες, δημιουργήματα της Μαργκερίτ Ντιράς, δεν είναι πια ανώνυμοι, φέρουν  το όνομα της πόλης τους και μαζί το βάρος όχι μόνο μιας ιστορίας αλλά μιάς επαναλαμβανόμενης, οικουμενικής αλήθειας.
Χιροσίμα αγάπη μου, είναι το θεμέλιο μιας μεταφυσικής  ερωτικής ιστορίας.
Χιροσίμα αγάπη μου, είναι η είσοδος στον άρρητο κόσμο Εκείνου κι Εκείνης.

Περισσότερες πληροφορίες

Σημείο

Χαριλάου Τρικούπη 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O 'Ερρίκος Ε’' και οι πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες του

Οι πρώτες φωτογραφίες και το trailer από τις πρόβες του "Ερρίκου Ε’" μας φέρνουν κοντά στην πολυαναμενόμενη παράσταση του Σαίξπηρ, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά από 85 χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

Για τον Δημήτρη Μακαλιά, η κωμωδία είναι το πιο γενναιόδωρο είδος

Ο αγαπημένος ηθοποιός μιλά στο "α" για τον "Ράφτη κυριών" του Ζορζ Φεϊντό (avant première στις 24/10) και το "Σποτ" του Ζήση Ρούμπου (από 27/10). Δύο κωμωδίες που τον κρατούν απασχολημένο και τις επτά ημέρες της εβδομάδας στο θέατρο Γκλόρια.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Οι θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 23 έως 29/10 και ξεχωρίζουν.

Το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας δείχνει τη νέα του δυναμική παρουσία με πλούσιες φθινοπωρινές δράσεις

Με τις νέες πρωτοβουλίες της Τζένης Αργυρίους σηματοδοτείται μια νέα εποχή για το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, ένα κέντρο ανοιχτό, δημιουργικό, σε συνεχή διάλογο με τον κόσμο. Αυτές είναι οι Φθινοπωρινές Δράσεις.

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος σε δύο εμβληματικούς ρόλους

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή, ερμηνεύοντας δύο σπουδαίους ρόλους που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανδρικής ψυχής, την αγωνία, την εξουσία και την αναζήτηση ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου με νέα σατιρική παράσταση

Ζάμπρας, Θεοδωρόπουλος, Φουντούλης και Ρούπος στήνουν μαζί του μια επιχείρηση γέλιου.

"Εκείνος που έκλεψε τη μέρα και πλήρωσε τη νύχτα"-Ο Θωμάς Μοσχόπουλος επιστρέφει με μια παράσταση για το τίμημα της ελευθερίας

Ένα έργο στοχαστικό, συγκινητικό και απολαυστικά αιχμηρό φέρνει στη σκηνή ο Θωμάς Μοσχόπουλος με πρωταγωνιστές τους Ορφέα Αυγουστίδη και Ευγενία Σαμαρά.