Το "Tres" και οι "Πληγές του ανέμου" είναι δυο έργα που σύστησαν στο αθηναϊκό κοινό τον Ισπανό συγγραφέα Χουάν Κάρλος Ρούμπιο, το 2016. Ωστόσο, επτά χρόνια πριν, είχε ανέβει στη Θεσσαλονίκη από την Ομάδα Ούγκα Κλάρα σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία Δημήτρη Σακατζή, το "Αριζόνα", ένα έργο του Ρούμπιο που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα και που έχει λάβει βραβείο FATEX 2006 και Τιμητική διάκριση με Βραβείο Lope de Vega 2006. Από τις 27 Απριλίου θα το δούμε, για πρώτη φορά, στην Αθήνα σε σκηνοθεσία του Παντελή Δεντάκη. Ο Σταύρος Καραγιάννης και η Νικολέτα Παπαδοπούλου ερμηνεύουν ένα ζευγάρι Αμερικανών, το οποίο συμμετέχει στο κρατικό πρόγραμμα για την αποτροπή εισόδου μεταναστών στη χώρα. Μέσα σε μια αποπνικτική ατμόσφαιρα, κάτω από τον καυτό ήλιο της Αριζόνα, ο Τζορτζ και η Μάργκαρετ δεν βρίσκονται αντιμέτωποι με τους μετανάστες, που επιχειρούν να "εισβάλουν" στη χώρα, αλλά με προσωπικούς εχθρούς του εαυτού και της σχέση τους. Μπροστά στη συναισθηματική έρημο που απλώνεται μπροστά τους, η ζωή και η σχέση τους παίρνουν απρόβλεπτη τροπή.
Ο Χουάν Κάρλος Ρούμπιο έγραψε την "Αριζόνα", το 2005 με αφορμή ένα δημοσίευμα που διάβασε στην εφημερίδα: "Αμερικανοί πολίτες έχουν οργανώσει περιπολίες εποπτεύοντας τα σύνορα ανάμεσα στο Μεξικό και τις ΗΠΑ, για να συγκρατήσουν το κύμα των λαθρομεταναστών... Η οργάνωση με το όνομα Minute man, είναι σύμφωνα με τους ιδρυτές της, μια οργάνωση που έχει σκοπό να συζητήσει με τους νότιους γείτονες το θέμα των συνόρων... Το ενδιαφέρον τους είναι ανθρωπιστικό και οι προθέσεις τους αγαθές". Στο θεατρικό κείμενο ο Τζώρτζ παίρνει το όπλο για να προστατέψει τη χώρα του από τους Μεξικανούς που επιχειρούν να περάσουν παράνομα τα σύνορα. Είναι έτοιμος να εξοντώσει οποιαδήποτε απειλή, που την βλέπει ακόμα και στο πρόσωπο ενός μικρού παιδιού. Ο φόβος γεννά παραφροσύνη! Ο ρατσισμός και ο εθνολαϊκισμός σχολιάζονται αποφασιστικά στο έργο, αλλά χωρίς να σηκώνει το δάχτυλο και να γίνεται γραφικό.
Οι σύγχρονοι ισπανόφωνοι συγγραφείς γράφουν βαθιά και πολυεπίπεδα έργα και τα τελευταία χρόνια έχουν γοητεύσει πολλούς Έλληνες σκηνοθέτες να καταπιαστούν με κείμενα τους. Ο Παντελής Δεντάκης είναι ένας από αυτούς και το 2019 με αφορμή το ανέβασμα του έργο "Τα μάτια" του Πάμπλο Μεσιές είχε εύστοχα παρατηρήσει πως "Το αθηναϊκό κοινό έχει αγκαλιάσει σε τέτοιο βαθμό την ισπανόφωνη δραματουργία, που θα μπορούσε να συγκριθεί με το πώς είχε αγκαλιάσει τη δεκαετία του ’90 τη βρετανική. Η θεματολογία, οι προβληματισμοί, το χιούμορ των ισπανόφωνων έργων φαίνεται να επικοινωνούν πολύ άμεσα με τον σημερινό Έλληνα θεατή".
Περισσότερες πληροφορίες
Αριζόνα
Ο Τζορτζ βρίσκεται στα αμερικανικά σύνορα, επιχειρώντας να αμυνθεί ενάντια σε ένα κύμα λαθρομεταναστών, στο επίκαιρο έργο για το φόβο, τη μισαλλοδοξία και την προπαγάνδα που ασκούν τα μέσα ενημέρωσης.