Ο κόντρα τενόρος Νίκος Σπανάτης μάς συστήνεται

Νίκος Σπανάτης

Η πιο καθοριστική στιγμή στην όπερα και στο θέατρο ήταν όταν, ως σπουδαστής μονωδίας ακόμα στο Ωδείο και νέος απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, έκανα το ντεμπούτο μου στο Ηρώδειο, στην όπερα "Ερωφίλη" του Νίκου Μαμαγκάκη, που είναι βασισμένη στην ομώνυμη τραγωδία της κρητικής λογοτεχνίας, με τη συνεργασία σπουδαίων ερμηνευτών επί σκηνής, στους ρόλους του Καρπόφορου και του Μαντατοφόρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με τη Χορωδία και την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.

Με πρωτοείδες στις πρώτες συγκινητικές συναυλίες του Ιονίου Πανεπιστημίου, στα Παλαιά Ανάκτορα των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου, στην Κέρκυρα. 

Ίνδαλμά μου είναι ο βρετανός Άλφρεντ Ντέλερ ο οποίος αναβίωσε τη φωνή του κόντρα τενόρου, περίπου στα μέσα του 20ου αιώνα. Βασισμένος στην ιστορικά τεκμηριωμένη εκτέλεση, ερμήνευσε τη μουσική της Αναγέννησης και του Μπαρόκ με σπουδαίο και μοναδικό τρόπο, και σύγχρονοι συνθέτες έγραψαν έργα τόσο για εκείνον όσο και για τους κόντρα τενόρους που ακολούθησαν, και μάλιστα με ιδιαίτερη έμπνευση και πρωτοτυπία για τον ιδιότυπο ήχο της εν λόγω φωνής.

Αυτό που με κέντρισε στην ιστορία του "Moby Dick", το σημαντικό αυτό λογοτεχνικό αριστούργημα του 19ου αιώνα, είναι ότι -μεταξύ άλλων- εμπεριέχει σύγχρονα οικολογικά μηνύματα: ενόσω ο άνθρωπος καταστρέφει τη φύση, εκείνη προετοιμάζεται για την αντεπίθεση. Επίσης, πρόκειται για μια ιστορία εκδίκησης η οποία μας διδάσκει ότι ένα τέτοιο συναίσθημα επιστρέφει πάντα πίσω στον "αποστολέα" του, σαν μπούμερανκ. 

Ο ρόλος μου στο μιούζικαλ "Moby Dick" του Δημήτρη Παπαδημητρίου και σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, είναι αυτός του Γάλλου Σιτιστή. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα γαλλικής καταγωγής και κουλτούρας, ευφυή και κομψό ναύκληρο, όμως συγχρόνως θεότρελο και δυσαρεστημένο, καθώς βρίσκεται μέσα σ’ ένα φαλαινοθηρικό καράβι υπηρετώντας τον σκοτεινό και τυραννικό καπετάνιο Αχαάβ που διψά να σκοτώσει τη γιγάντια λευκή φάλαινα Moby Dick. Ο Γάλλος υπηρετεί το πλήρωμα που είναι επανδρωμένο από αξιωματικούς, ναύτες αλλά και από βάρβαρους κανίβαλους, τρέμοντας στην ιδέα ότι μπορεί να τον σκοτώσουν. Είναι απολαυστική συγκυρία -ως κόντρα τενόρος- να ερμηνεύω έναν "comme il faut" και ταυτόχρονα κωμικό ρόλο σε αυτό το καθηλωτικό μουσικό έργο του Δημήτρη Παπαδημητρίου που βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο.  

Η συνάντησή μου με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου ξεκίνησε εννέα χρόνια πριν, το 2013, με τη συνεργασία μας στους "Μύθους του Αισώπου" με την ορχήστρα Καμεράτα υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση και τον θεωρώ ξεχωριστό και σπουδαίο συνθέτη της εποχής μας. Με τον Γιάννη Κακλέα έχω την τιμή να συνεργάζομαι για πρώτη φορά φέτος, με την παράσταση "Moby Dick". Πρόκειται για έναν σκηνοθέτη με τεράστια πείρα και αισθητική στον χώρο του θεάτρου. 

Νίκος Σπινάτης

Ο πιο πολύτιμος δίσκος στη συλλογή μου είναι της εταιρίας harmonia mundi με τίτλο "Ombra Cara" όπου τραγουδά ο κόντρα τενόρος Bejun Mehta υπό τη διεύθυνση του βραβευμένου μαέστρου René Jacobs με την Freiburger Barockorchester. Περιέχει διάσημες άριες από όπερες του Georg Friedrich Händel, που ερμηνεύονται βασισμένες στην ιστορικά τεκμηριωμένη εκτέλεση της εποχής μπαρόκ, και αποτελεί, επίσης, πεδίο έρευνας και μελέτης της διδακτορικής μου διατριβής. 

Η φιλοδοξία μου είναι να τραγουδώ όσα περισσότερα χρόνια μπορώ. 

Συνειδητοποίησα ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερο παράδοξο από τον έρωτα και την έμπνευση. Έρχονται όταν δεν τα προσμένεις.

Στην Ελλάδα με απογοητεύει η διαρροή καλλιτεχνικών εγκεφάλων, καθώς δεν έχουμε τις ανάλογες υποδομές, μη σεβόμενοι κατ’ επέκταση την ιστορία μας και την κουλτούρα μας. Όμως στον ορίζοντα φαίνεται κάτι ν’ αλλάζει.

Αν μπορούσα να αλλάξω κάτι, αυτό θα ήταν να μην υπάρχουν καθόλου προκαταλήψεις γύρω από την κλασική μουσική και την όπερα, καθώς δεν αποτελούν "προνόμιο" μιας συγκεκριμένης πολιτιστικής ελίτ. Το αισιόδοξο είναι πως το ελληνικό κοινό τα τελευταία χρόνια, παρακολουθεί με μεγαλύτερο ενδιαφέρον κλασικές και σύγχρονες όπερες, μιούζικαλ, οπερέτες, έργα Ελλήνων συνθετών, παραστάσεις μουσικού θεάτρου, θεάματα με υψηλή αισθητική και ποιότητα, και τα υποστηρίζει με αμείωτο ενδιαφέρον.

Off the record… Η Τέχνη σε όλες τις εκφάνσεις της, αποτελεί τον οργασμό του σύμπαντος. 

Περισσότερες πληροφορίες

Moby Dick The Musical

  • Μιούζικαλ
  • Διάρκεια: 190 '

Το σπουδαίο μυθιστόρημα του Χέρμαν Μέλβιλ για τη φιλία, την ανθρώπινη μοίρα και τη σχέση των ορίων του ανθρώπου με τον θεό μετατρέπεται σε ένα μιούζικαλ-υπερπαραγωγή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πρεμιέρα του "Annie" στο Παλλάς: Ειδική τιμή για περιορισμένες θέσεις

Ζήστε τη μαγεία της πρεμιέρας του μιούζικαλ "Annie" στο Θέατρο Παλλάς με ένα ειδικό, προνομιακό εισιτήριο για περιορισμένο αριθμό θέσεων. Μάθετε περισσότερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/10/2025

"Ο εχθρός του λαού" από τον Τόμας Όστερμάιερ: Φωτογραφίες από την πρεμιέρα

Αν ήδη έχετε σημειώσει στην ατζέντα σας την παράσταση του "Εχθρού του λαού", σε σκηνοθεσία του Τόμας Οστερμάγερ πάρτε μια γεύση από την παράσταση που θα δείτε στο Κνωσός με έναν ωραίο θίασο: Κων/νος Μπιμπής, Λένα Παπαληγούρα, Μιχάλης Οικονόμου κ.ά.

O Λάμπρος Φισφής είναι και πάλι "Πολύ καλύτερα τώρα…" στο Θέατρο Ακροπόλ

Αν ψάχνεις μια παράσταση που θα σε κάνει να γελάσεις, να ταυτιστείς και να δεις τη ζωή αλλιώς, ο Λάμπρος Φισφής επιστρέφει με το νέο του stand-up show "Πολύ καλύτερα τώρα…" στο Θέατρο Ακροπόλ.

5 λόγοι για να δεις τη 'Ruby Moon' από την Ειρήνη Δερμιτζάκη

Αν αναζητάς μια παράσταση που συνδυάζει μυστήριο, φαντασία και βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα, η "Ruby Moon" είναι ό,τι πρέπει. Η σκηνοθέτιδα Ειρήνη Δερμιτζάκη μάς δίνει πέντε λόγους να τη δούμε φέτος στο Αγγέλων Βήμα.

Θέλεις να δεις από κοντά τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025;

Κερδίστε 100 διπλές προσκλήσεις για να παρακολουθήσετε ζωντανά τη βραδιά απονομής των 27ων Θεατρικών Βραβείων Κοινού, την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η καρδιά του θεάτρου χτυπάει στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης

Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης μεταμορφώνεται σε έναν ανοιχτό χώρο πολιτισμού, συνύπαρξης και δημιουργίας για μικρούς και μεγάλους, με επίκεντρο την τέχνη του θεάτρου.

#Cancel

Η πολιτική ορθότητα και η κουλτούρα της ακύρωσης απασχολεί τον Βορειοϊρλανδό συγγραφέα Ντέιβιντ Άιρλαντ, ο οποίος μεταχειρίζεται τη φόρμα μιας "ενδοθεατρικής" κωμωδίας. Ανεβαίνει σε μια παράσταση δυναμικής ενέργειας και πολύ καλών ερμηνειών.