Η δυναμική ευαισθησία της Μαρίας Μαγκανάρη

Ποια είναι η σκηνοθέτιδα με την «αθόρυβη» αλλά ουσιαστική διαδρομή και γιατί περιμένουμε να δούμε τη «Νύχτα της Ιγκουάνα» που ανεβάζει στο θέατρο Πορεία;

Η δυναμική ευαισθησία της Μαρίας Μαγκανάρη

Το 2012, η περφόρμανς «Μεσοπόλεμος: εικασίες για τη μελαγχολία του σήμερα» επιχειρούσε να ανιχνεύσει μέσα από κείμενα και μαρτυρίες τη διαδρομή που οδήγησε στη μεγάλη κοινωνικοπολιτική και οικονομική κρίση των αρχών του 21ου αιώνα στην Ελλάδα. Αφετηρία της η περίοδος του Μεσοπολέμου και τόπος η Οικία Κατακουζηνού, ένα από τα εμβληματικά ιδιωτικά κτίρια της γενιάς του ’30. Εκεί η Μαρία Μαγκανάρη υπέγραφε την πρώτη της σκηνοθεσία με την ομάδα ερευνητικού θεάτρου Κανιγκούντα, της οποίας ως τότε υπήρξε ηθοποιός.

Ο «Μεσοπόλεμος» έμελλε να είναι η αρχή της σκηνοθετικής πορείας της, που σήμερα μετράει δέκα χρόνια και κάποιες ιδιαίτερα ξεχωριστές δουλειές. Η συμμετοχή της στις παραστάσεις της ομάδας, που είχαν σαφή πολιτική στόχευση, καθόρισε αρχικά τη σκηνοθετική σφραγίδα της, καθώς και η ίδια συνέχισε να αναζητάει ένα θέατρο κοινωνικοπολιτικού στοχασμού, όπως στην περφόρμανς «Αλεξάντερπλατς», βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ντέμπλιν. Στις πρώτες σκηνοθεσίες της, έντονη ήταν η ενασχόλησή της με τη λογοτεχνία («Το θηρίο στη ζούγκλα», «Η αρχή του κακού», «Τριστάνος»), ενώ δοκιμάστηκε και στη θεατρική αναβίωση του Μπέργκμαν («Φθινοπωρινή σονάτα»).

Η δυναμική ευαισθησία της Μαρίας Μαγκανάρη - εικόνα 1
© Patroklos Skafidas

Κι ύστερα ήρθε ο «Θείος Βάνιας», η παράσταση-έκπληξη που ξεκίνησε στο περιορισμένης χωρητικότητας ΚΕΤ και έγινε γρήγορα talk of the town. Στον «Βάνια» κορυφώθηκε η στροφή της Μαγκανάρη σε μια διαδικασία περισσότερο «ανθρωποκεντρική», επικεντρωμένη στον ηθοποιό και το ρόλο/κείμενο, αντίθετα από τις προηγούμενες, περισσότερο εγκεφαλικές δουλειές της. Η παράσταση σηματοδότησε τη νέα εποχή στη διαδρομή της, εστιασμένη σε θεατρικά κείμενα και μάλιστα υψηλής ψυχογραφικής εμβάθυνσης, όπως η «Νόρα» που σκηνοθέτησε στο ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων λίγο πριν από το πρώτο λοκντάουν.

Φέτος την περιμένουν δύο εξίσου απαιτητικά κείμενα του Τενεσί Ουίλιαμς και του Λόρκα («Ματωμένος γάμος», Εθνικό). Η αρχή θα γίνει με τη «Νύχτα της Ιγκουάνα» στο Πορεία (από 20/10) και είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον πώς θα μεταχειριστεί με την ευαίσθητη, γυναικεία ματιά της ένα κείμενο που έχει ως κεντρικό ήρωα έναν βαθιά πληγωμένο άντρα (στο ρόλο ο Ιωάννης Παπαζήσης), που «μεταφέρει τα τραύματά του σε ευάλωτα γυναικεία σώματα και ψυχές, που αντιμετωπίζει τις γυναίκες ως παρθένες ή μέγαιρες. Πώς στέκεσαι σήμερα απέναντι σε έναν τέτοιο ήρωα, όπως και απέναντι σε ένα συγγραφέα που τον συμπαθεί;» αναρωτιέται η Μαγκανάρη και εμείς ανυπομονούμε να το διαπιστώσουμε. Στις 27/10 οι αναγνώστες του www.athinorama.gr θα έχουν την ευκαιρία να κερδίσουν 5 διπλές προσκλήσεις για να παρακολουθήσουν την παράσταση.

Περισσότερες πληροφορίες

Η νύχτα της Ιγκουάνα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Το έργο ξεφεύγει από το ρεαλιστικό πλαίσιο που χαρακτηρίζει το έργο του Ουίλιαμς στο μεγαλύτερο μέρος του και διερευνά τα ψυχικά τοπία των προσώπων μέσα από το πρίσμα του συμβολικού και του μεταφυσικού στοιχείου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αυγουστίνος Ρεμούνδος στον "Άνθρωπο του Θεού": Υπάρχει σχέδιο ή όλα είναι απλώς μια σύμπτωση;

Ο ηθοποιός και guest editor Αυγουστίνος Ρεμούνδος μάς μιλά για τη νέα παράσταση του Ανδρέα Κεντζού στο Θέατρο 104, όπου πίστη, αμφιβολία και εκδίκηση συγκρούονται αμετάκλητα.

Τώρα μπορείς να δεις τον "Φάουστ" του Εθνικού στην Ιθάκη

Η ΔΕΗ ενισχύει τη συνεργασία της με το Εθνικό Θέατρο, στηρίζοντας παραστάσεις και δράσεις που φέρνουν το θέατρο πιο κοντά σε όλη την Ελλάδα.

"Misery": Αποκλειστικές φωτογραφίες από το ψυχολογικό θρίλερ με Κομνηνού-Ροϊλό

Η αγνώριστη Φιλαρέτη Κομνηνού και ο Αναστάσης Ροϊλός πρωταγωνιστούν στο "Misery", το καθηλωτικό ψυχολογικό θρίλερ του Στίβεν Κινγκ που μόλις έκανε πρεμιέρα στο Θέατρο Άνεσις. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την παράσταση.

"Μάστερ και Μαργαρίτα": η ομάδα Κι όμΩς κινείται επιστρέφει για τρεις μόνο παραστάσεις

Μια εκρηκτική περφόρμανς χορού, ακροβασίας και φιλοσοφίας, είναι το "Μάστερ και Μαργαρίτα" της ομάδας Κι όμΩς κινείται και θα παιχτεί για τρεις μόνο παραστάσεις.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Αυτές είναι οι θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 30/10 έως 5/11 και ξεχωρίζουν.

Η Ρόζαμουντ Πάικ από το Λονδίνο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το νέο έργο της Σούζι Μίλερ, μετά το 'Prima Facie', απευθείας από το Lyttelton Theatre του Λονδίνου, με ελληνικούς υπότιτλους, στο National Theatre Live του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.