"Οmma": Ο Γιόζεφ Νατζ μας παρασέρνει σε ένα αρχέγονο ταξίδι

Βουτάμε στο μαγευτικό σύμπαν του σπουδαίου χορογράφου με αφορμή την τελευταία του δουλειά, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο των Αισχυλείων.

«Οmma»: Ο Γιόζεφ Νατζ μας παρασέρνει σε ένα αρχέγονο ταξίδι

Eδώ και τριάντα πέντε χρόνια, ο χορογράφος με καταγωγή από την επαρχία της Βοϊβοντίνας της πρώην Γιουγκοσλαβίας, στη σημερινή Σερβία, μαγεύει τους θεατές ανά τον κόσμο με τα χορογραφικά του θεάματα. Εδώ τον έχουμε απολαύσει στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας και στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, όταν παρουσίασε την παράσταση "Cherry-Brandy", βασισμένη σε κείμενα του Τσέχοφ. Η λογοτεχνία και το θέατρο (ο Κάφκα, ο Μπίχνερ κ.ά.) συχνά έχουν εμπνεύσει παραστάσεις του Νατζ, παρ’ όλα αυτά, η δουλειά του εντάσσεται στο χώρο του σύγχρονου χορού, καθώς του επιτρέπει μια σύμμειξη μέσων και τεχνοτροπιών με σκοπό την ελεύθερη πτήση στον μαγικό κόσμο των εικόνων, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος χαρακτηριστικά.

"Οmma": Ο Γιόζεφ Νατζ μας παρασέρνει σε ένα αρχέγονο ταξίδι - εικόνα 1
© Andrey Avramchuk

Οι σπουδές του ξεκίνησαν από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης (μουσική και ιστορία της τέχνης), για να συνεχίσουν στο Παρίσι με υποκριτική, κινησιολογία, μιμική (δίπλα στον μεγάλο Μαρσέλ Μαρσό) και μοντέρνο χορό, ενώ παράλληλα πήρε μαθήματα πολεμικών τεχνών (τάι-τσι και μπούτο), γι’ αυτό και στις δουλειές του ενσωματώνει όλα τα παραπάνω εκφραστικά εργαλεία. Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 δημιούργησε τη δική του ομάδα και έκτοτε καθιερώθηκε ως πρωτοπόρος του σύγχρονου χορού, ενώ παράλληλα ασχολείται με τις εικαστικές και γλυπτικές εγκαταστάσεις και τη φωτογραφία.

Το ποιητικό και παθιασμένο βλέμμα του, η διαρκής αναζήτηση για νέες φόρμες και η ευρωπαϊκή Ιστορία έχουν τροφοδοτήσει το καλλιτεχνικό του μονοπάτι, όμως ο Νατζ είναι ένας καλλιτέχνης χωρίς σύνορα. Εξάλλου, η δουλειά που θα δούμε στην Ελευσίνα είναι ένα έργο με επιρροές από ποικίλους πολιτισμούς, καθώς δανείζεται τον τίτλο του από την (αρχαιο)ελληνική λέξη "όμμα" και ανεβάζει στη σκηνή οχτώ χορευτές από την Αφρική (Σενεγάλη, Κονγκό, Μάλι, Ακτή Ελεφαντοστού, κ.α.), που, ενώ λειτουργούν ως ενιαίο σώμα, φέρει ο καθένας τη δική του σωματική γλώσσα, τον δικό του χορό, το δικό του δημιουργικό background.

To "OMMA" που ερμηνεύει τη λέξη ως την ικανότητα θέασης πέρα από το βιολογικό βλέμμα, ως συνθήκη μιας βαθύτερης ενδοσκόπησης του εαυτού, χειροκροτήθηκε το καλοκαίρι στην Μπιενάλε της Βενετίας και την Μπιενάλε Χορού της Λιόν και χαρακτηρίστηκε ως ένα "ταξίδι αυτογνωσίας τόσο αρχέγονο όσο και η ίδια η φύση του χορού", που επιχειρεί να αποδείξει την υπόθεση πως ο χορός γεννήθηκε παράλληλα με την ανθρωπότητα, και, άρα, η επιστροφή στην πηγή του χορού και της κίνησης ισοδυναμεί με την επιστροφή στην προέλευση του σύμπαντος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Annie": Αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση στο Παλλάς

Δείτε φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση του πολυβραβευμένου μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ που ανεβάζει για τέταρτη φορά η Θέμις Μαρσέλλου με all star θίασο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.