Η Ρούλα Πατεράκη σκηνοθετεί την άλωση της Θεσσαλονίκης

Η παράσταση «Εάλω Θεσσαλονίκη» παρουσιάζεται στα πλαίσια της δράσης Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός, σε μουσεία της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας.

Η Ρούλα Πατεράκη σκηνοθετεί την άλωση της Θεσσαλονίκης

Στα πλαίσια της δράσης Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός, εντάσσεται η παράσταση «Εάλω Θεσσαλονίκη» που υπογράφει η Ρούλα Πατεράκη και θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης (1, 2/9) και, αμέσως μετά, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας (6, 8/9). Η Πατεράκη, που γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και ξεκίνησε τη θεατρική της διαδρομή εκεί, επιστρέφει στη γενέθλια πόλη για να δώσει φωνή στη βίαιη και ματωμένη ιστορία της, σε ένα εγχείρημα όπου υπογράφει εκτός της σκηνοθεσίας, τη διασκευή, τους φωτισμούς και την επιμέλεια του χώρου (μαζί με τη Μαριλένα Καλαϊτζαντωνάκη).

Η Ρούλα Πατεράκη σκηνοθετεί την άλωση της Θεσσαλονίκης - εικόνα 1

Στον πυρήνα της παράστασης βρίσκονται δύο βυζαντινά χρονογραφήματα, αντλημένα από «Τα χρονικά των αλώσεων της Θεσσαλονίκης», και συγκεκριμένα από τις αυτοβιογραφικές ιστορικές αφηγήσεις των ιερέων Ιωάννη Καμινιάτη και Ιωάννη Αναγνώστη, που υπήρξαν αυτόπτες μάρτυρες στις δύο από τις τρεις αλώσεις της Θεσσαλονίκης τον 10ο και τον 15ο μ.Χ. αιώνα από τους Σαρακηνούς πειρατές και τους Τούρκους, αντίστοιχα. Αναγνωρίζοντας τη λογοτεχνική αξία, την αφηγηματική παραστατικότητα και την ποικιλόμορφη θεατρικότητα των χρονογραφημάτων, η Πατεράκη τα χρησιμοποιεί ως γόνιμο υλικό τροφοδότησης μιας παράστασης που αναδεικνύει την τραγική θεατρικότητα της ιστορικής αφήγησης και παράλληλα αντικρίζει με ανθρωπολογικό ενδιαφέρον τη βία της Ιστορίας.

Η Ρούλα Πατεράκη σκηνοθετεί την άλωση της Θεσσαλονίκης - εικόνα 2

Ο Καμινιάτης και ο Αναγνώστης,αν και ζουν στον Βυζαντινό Μεσαίωνα ή στην πρώιμη Βυζαντινή Αναγέννηση, δείχνουν σύγχρονοι, τα βάσανά τους οικεία και η ταυτότητά τους διαχρονική.Οι συγκινητικές αφηγήσεις τους, έστω και με τα πεντακόσια χρόνια που τις χωρίζουν,αποτυπώνουν εύγλωττα τον παραλογισμό της καταστροφής και την ερήμωση του πολέμου, ενώ η αμεσότητα της δράσης τούς προσδίδει θεατρικές ιδιότητες, καθιστώντας τες κατάλληλες να παρασταθούν στη σκηνή. Έτσι προέκυψε η παράσταση «Εάλω Θεσσαλονίκη», που ξεδιπλώνεται με ύφος ανάλογο των αγγελικών ρήσεων της αρχαίας ελληνικής Τραγωδίας, δηλαδή με τη μορφή δραματικών μονολόγων μεγάλης εξωστρέφειας με έμφαση στο σώμα και στη φωνή, στην οποία συμμετέχουνοι ηθοποιοί: Θανάσης Δόβρης, Δήμητρα Χατούπη, Nάντια Μουρούζη και Ευανθία Κουρμούλη, και η χορεύτρια Μπέττυ Δραμισιώτη.

Χρήσιμες πληροφορίες:

Η παράσταση στη Θεσσαλονίκη (1, 2/9) προσφέρεται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο στο χώρο (αν υπάρχει). Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης στο digitalculture.gov.gr

Η παράσταση στην Αθήνα (6, 8/9) πραγματοποιείται με την ευγενική παραχώρηση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου.

Περισσότερες πληροφορίες

Εάλω Θεσσαλονίκη

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 70 '

Οι μαρτυρίες των ιερέων των βυζαντινών χρόνων, Ιωάννη Καμινιάτη και Ιωάννη Αναγνώστη, από το βιβλίο «Τα χρονικά των αλώσεων της Θεσσαλονίκης» ζωντανεύουν σε μια παράσταση που κοιτά την Ιστορία κατάματα.

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Βασ. Σοφίας 22, Κολωνάκι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Εγώ κι Εσύ" της Lauren Gunderson μάς θυμίζει τι σημαίνει να συνδέεσαι αληθινά

Δύο νέοι, ένα ποίημα και μια απρόσμενη συνάντηση γίνονται η αφορμή για ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τρυφερότητας και αλήθειας. Η Σοφία Βγενοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση "Εγώ κι Εσύ" για τη δύναμη της τέχνης και της ανθρώπινης επαφής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/10/2025

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι φετινές υποψηφιότητες

Λίγο πριν από την τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού, όσων δηλαδή οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες του "αθηνοράματος" ξεχώρισαν στην περσινή σεζόν, ας μάθουμε τους επικρατέστερους και τις επικρατέστερες ανά κατηγορία βραβείων, σε μια λίστα 85 ονομάτων.

Ράφτης κυριών

Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα γεφυρώνει το Παρίσι της Μπελ Επόκ με την Αθήνα του 2025 και καθιστά μία τυπική ερωτική φάρσα πολυθέαμα θεάτρου, stand up και μουσικής περφόρμανς. | Powered by Uber

Ο πουπουλένιος

Κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, δυναμικός ρυθμός και κάποιες αξιοσημείωτες ερμηνείες σε ένα από τα ωραιότερα δείγματα του βρετανικού θεάτρου, ένα σκοτεινό παραμύθι για τη βία, την εξουσία και την ανάγκη να λέμε ιστορίες. | Powered by Uber

Τι έχει να μας πει για την εργασία η νέα παράσταση των Παλούμπη - Τσιοτσιόπουλου

Δείτε νέες φωτογραφίες από το "Αρμπάιτ" των Γιώργο Παλούμπη και Αντώνη Τσιοτσιόπουλου, το έργο που φέρνει στη σκηνή επτά ιστορίες όπου η εργασία γίνεται καθρέφτης της ψυχής, αναδεικνύοντας δύναμη, αδυναμία και την αναπόφευκτη εξάρτηση του ανθρώπου από τη δουλειά.

"Τέλος του παιχνιδιού": Προλάβετε τα τελευταία εισιτήρια μέχρι τον Φεβρουάριο του 2026

Ήδη από την προπώληση έγινε sold out το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου - Γιώργο Χρυσοστόμου και έχουν μείνει λίγα εισιτήρια μέχρι το 2026.