Τα πολλά πρόσωπα της Μήδειας

Με αφορμή το έργο της Αλεξάνδρας Κ* «γάλα, αίμα», που σκηνοθετεί ο Γιάννος Περλέγκας στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου και τοποθετεί την ευριπίδεια ηρωίδα στην Ελλάδα του ’50, ανατρέχουμε στον δημοφιλή μύθο και τους σύγχρονους μετασχηματισμούς του.

Τα πολλά πρόσωπα της Μήδειας

Με αφορμή το έργο της Αλεξάνδρας Κ* «γάλα, αίμα», που σκηνοθετεί ο Γιάννος Περλέγκας στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου (16-17/7) και τοποθετεί την ευριπίδεια ηρωίδα στην Ελλάδα του ’50, ανατρέχουμε στον δημοφιλή μύθο και τους σύγχρονους μετασχηματισμούς του.

Τα πολλά πρόσωπα της Μήδειας - εικόνα 1

Κόρη του βασιλιά της Κολχίδας, εγγονή του θεού Ήλιου, κάτοικος μιας μακρινής χώρας στα ανατολικά του Εύξεινου Πόντου, κάτοχος μαγικών φίλτρων και μυστικών. Ερωτεύεται έναν Έλληνα, τον Ιάσονα, αρχηγό της Αργοναυτικής Εκστρατείας, και αφού τον βοηθά να βρει το Χρυσόμαλλο Δέρας φεύγει μαζί του για την Ελλάδα. Στο καράβι, δεν διστάζει να διαμελίσει τον αδερφό της και να πετάξει τα μέλη του στη θάλασσα, προκειμένου να καθυστερήσει τον πατέρα της που βρίσκεται στο κατόπι τους.

Αυτή είναι η Μήδεια, η μάγισσα, η ξένη (ή βάρβαρη), που ο Ευριπίδης τής αφιέρωσε μία από τις ωραιότερες τραγωδίες του. Άλλωστε, στον ίδιο χρωστάμε τον μύθο όπως τον ξέρουμε: στην Κόρινθο, μητέρα δύο παιδιών πια, ταπεινωμένη από τον άνδρα της, που σχεδιάζει να παντρευτεί την κόρη του Κρέοντα, απομονωμένη σε έναν τόπο που τον νιώθει ξένο, η Μήδεια υφαίνει την αιματηρή εκδίκησή της˙ σκοτώνει την αντίζηλό της και έπειτα τα παιδιά της, προτού αναληφθεί στο άρμα του Ήλιου. Η παιδοκτονία είναι το καταλυτικό στοιχείο που φέρνει ο Ευριπίδης με το έργο του, καθώς είναι ο πρώτος που την παρουσίασε ως συνειδητή πράξη της ηρωίδας, ως ερωτική τιμωρία, θανάτωση των δεσμών της με τον Ιάσονα και τη θνητή της φύση και προστασία του οίκου και των παιδιών της. Έκτοτε γενιές και γενιές δημιουργών έδωσαν το δικό τους σχήμα στον αποτρόπαιο όσο και ελκυστικό μύθο.

Τα πολλά πρόσωπα της Μήδειας - εικόνα 2

Πράγματι, δεν υπάρχει καλλιτεχνικό είδος που να μην εμπνεύστηκε από αυτόν. Ο κινηματογράφος, από τον Παζολίνι, που είδε στο πρόσωπο της Μήδειας/Μαρίας Κάλλας τον φορέα ενός αρχέγονου, μυστικιστικού πολιτισμού απέναντι στον Ιάσονα-εκπρόσωπο του κλασικιστικού ελληνικού πνεύματος και του ορθολογισμού, τον Ζιλ Ντασέν («Κραυγές γυναικών»), που προχώρησε σε μία μετα-δραματική ανάγνωση του μύθου και τον τοποθέτησε στη σύγχρονη πατριαρχική κοινωνία που γεννάει «Μήδειες», μέχρι τον σύγχρονό μας Λαρς φον Τρίερ˙ ο χορός: τη Μήδεια έχει χορογραφήσει η Μάρθα Γκράχαμ και, ανάμεσα σε πολλούς άλλους, ο Δημήτρης Παπαϊωάνου σε δύο εξαιρετικές εκδοχές. Η πρώτη, το 1993, αποτέλεσε σταθμό στην ιστορία του χορού στην Ελλάδα, σημείο αναφοράς για όλες τις παραστάσεις που την ακολούθησαν˙ η όπερα, με γνωστότερη αυτή του Κερουμπίνι˙ ακόμη και τα εικαστικά και η γλυπτική: ενδεικτικά, ο Χαλεπάς φιλοτέχνησε σε τρεις συνθέσεις τη Μήδεια, προβάλλοντας στο πρόσωπό της την ευνουχιστική, δυναστική μητέρα του.

Τα πολλά πρόσωπα της Μήδειας - εικόνα 3

Φυσικά, την ιστορία και το πρόσωπο της Μήδειας τίμησε και το ίδιο το θέατρο με τις δεκάδες μεταγραφές του μύθου, που χρονολογούνται ήδη από την εποχή των Λατίνων και τον Σενέκα. Κι αν οι αιώνες της Αναγέννησης και του Μπαρόκ στάθηκαν αμήχανοι μπροστά στην πράξη της παιδοκτονίας, είτε παραλείποντάς την είτε εστιάζοντας στη θεϊκή καταγωγή και στις μαγικές ιδιότητες της ηρωίδας προκειμένου να τη δικαιολογήσουν (όπως έκανε ο πατέρας της νεοκλασικής τραγωδίας του 17ου αι. Πιερ Κορνέιγ στο ομώνυμο έργο του), ο 19ος και, κυρίως, ο 20ός αιώνας φανέρωσαν τη δημιουργική επιδραστικότητα του ευριπίδειου μύθου.

Η σύγκρουση πολιτισμών και αξιακών κωδίκων, η μη ενσωμάτωση του «ξένου», η θέση της γυναίκας μέσα στην πατριαρχική κοινωνία, η αντιπαραβολή γυναικείας και ανδρικής φύσης, η θέαση του σύγχρονου κόσμου μέσα από τα μυθολογικά υλικά φιλτράρονται και ανασυντίθενται με διαφορετικό σε κάθε περίπτωση τρόπο: από την τσιγγάνα «Μήδεια» του Ζαν Ανουίγ, όπου ο έρωτας εκφράζει την ελευθερία και την εξέγερση απέναντι στον «λογικό κόσμο» της τάξης και των νόμων, στη –λιγότερο γνωστή– «Ατέλειωτη νύχτα της Μήδειας» του Κοράντο Αλβάρο, όπου η ηρωίδα σκοτώνει τα παιδιά της για να τα γλιτώσει από την προσφυγιά, και από εκεί στη «Μήδειας υλικό», το πολιτικό κείμενο του Χάινερ Μίλερ, γέννημα και σχόλιο της μετα-ψυχροπολεμικής Ευρώπης, μέχρι και το σουρεαλιστικό κατασκεύασμα του δικού μας Μποστ, που ξαναγράφει την ιστορία της Μήδειας ως παρωδία.

Τα πολλά πρόσωπα της Μήδειας - εικόνα 4

Αυτό το νήμα των σύγχρονων μεταγραφών πιάνει η Αλεξάνδρα Κ* με το «γάλα, αίμα». Θέλοντας να καταθέσει ένα σχόλιο για την ελληνική κοινωνία, ειδικά σε μια περίοδο που οι γυναίκες άρχισαν να αντιλαμβάνονται πως η ζωή τους δεν έχει την ίδια αξία με αυτή των ανδρών, τοποθετεί τη δράση σε ένα χωριό της ελληνικής επαρχίας, το καλοκαίρι του 1958. Η ηρωίδα της, στην οποία δίνει το χαρακτηριστικό όνομα Ξένη, θα σκοτώσει τις κόρες της, για να τις απελευθερώσει από τα μελλοντικά δεινά τους, καθώς τις βλέπει, εγκλωβισμένες στον κοινωνικό τους ρόλο, να συμμετέχουν άθελά τους σε ένα επαναλαμβανόμενο παιχνίδι ανθρωποφαγίας. Το έργο αποτελεί μέρος του ενδιαφέροντος project του Φεστιβάλ Αθηνών Contemporary Ancients, στο οποίο τέσσερις συγγραφείς κλήθηκαν να γράψουν ισάριθμα νέα έργα βασισμένοι σε κάποιον αρχαιοελληνικό μύθο, για να παρουσιαστούν στη Μικρή Επίδαυρο.

Tο «γάλα, αίμα» θα παιχτεί στις 16 και 17/7 σε σκηνοθεσία του Γιάννου Περλέγκα, σκηνικά-κοστούμια της Λουκίας Χουλιάρα, φωτισμούς του Τάσου Παλαιορούτα και μουσική επιμέλεια του Στράτου Γκρίντζαλη. Η Έλενα Τοπαλίδου θα ερμηνεύσει το ρόλο της Ξένης, και τους υπόλοιπους ρόλους οι Γιώργης Βασιλόπουλος, Αλίκη Γεωργίου, Μάγδα Καυκούλα, Σύρμω Κεκέ, Λήδα Κουτσοδασκάλου, Γιάννος Περλέγκας και Μιχάλης Τιτόπουλος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Dramodé": Που συναντά η ελληνική μόδα τον πολιτισμό

Η Ελληνική Ένωση Σχεδιαστών Μόδας διοργανώνει ένα μοναδικό φεστιβάλ με παραστάσεις, συζητήσεις και ανατρεπτικά fashion shows.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/09/2025

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.

Η παράσταση που καθήλωσε το κοινό της Νέας Υόρκης επιστρέφει στην Αθήνα

Το "Κόκκαλο", η παράσταση που μας καθήλωσε από το 2022, επιστρέφει στην Αθήνα. Μια λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ, γεμάτη ένταση, μουσική και ακραία δημιουργικότητα.