
Αξίζει να οργανώσει κανείς ταξίδι στην περιφέρεια για να ζήσει την εμπειρία του θεάτρου και της μουσικής σε απίθανους χώρους, όπως είναι ο Αρχαιολογικός Χώρος Πέλλας. Εκεί θα παρουσιάσει ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος στο πλαίσιο του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού τη μουσική performance «Φαέθων Λυόμενος / Phaethon Safe and Secure», την Τρίτη 27 και την Τετάρτη 28 Ιουλίου. Μάλιστα η παράσταση με κεντρική φιγούρα το γιό του Ήλιου, θα ξεκινήσει να παίζεται με φυσικό φωτισμό και θα ολοκληρωθεί με την Δύση του Ηλίου.

Η παράσταση εμπνέεται από τον μύθο του «Φαέθοντα» κι έχοντας ως αφετηρία τα ελάχιστα αποσπάσματα που έχουν διασωθεί από την ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη ακροβατεί ανάμεσα στην ποιητικότητα και στον ρεαλισμό. Πόσο εύκολο ήταν να αναπλάσει τον μύθο και να τον προεκτείνει μέχρι του πεδίου της αναρώτησης γύρω από το ποια είναι η διάσταση του Τραγικού στο σήμερα; Ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος μας μίλησε για την όμορφη θεατρική περιπέτεια: «Με ελάχιστες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που ο Ευριπίδης χειρίστηκε τον μύθο του Φαέθοντα, εκκινήσαμε την έρευνα και την διαδρομή μας προς την σύνθεση ενός παραστασιακού κειμένου που θα βασίζεται στην αποσπασματικά σωζόμενη τραγωδία, που θα αναδεικνύει τις πτυχές του Μύθου, εκείνες τις οποίες αναγνωρίζαμε ως «κεντρικές», και που θα μας έδιναν λόγους, αφορμές και αιτίες να τον αφηγηθούμε καθιστώντας τον σύγχρονα σημαντικό ή σημαίνοντα: η τόλμη της νεότητας, η (ζωογόνος και φθοροποιός μαζί) επιθυμία για το ανέφικτο, το πιθανό κόστος της υπέρβασης. Σύντομα βρεθήκαμε μπροστά σε μια, αν όχι παράτολμη συνειδητοποίηση, τότε σίγουρα παράδοξη διαπίστωση: σε έναν μη-θεατρικό τόπο, στον Αρχαιολογικό χώρο της Πέλλας, σε μια κατά συνθήκη «σκηνή», θα δίναμε μια παράσταση βασισμένη σε ένα έργο το οποίο δεν υπάρχει. Αποφασίσαμε να αφεθούμε στην πραγματικότητα όπως την επέβαλλαν οι συνθήκες. Ο Φαέθων, γιος του Ήλιου, μας επέτρεψε να αφηγηθούμε την ιστορία του (μας) κάτω από φυσικό φως, εκεί λίγο πριν την Δύση.

Τα τραγικά σπαράγματα του Ευριπίδη άνοιξαν γενναιόδωρα χώρο για την δημιουργική συνύπαρξη ετερόκλητων στοιχείων (αυτό-αναφορικού, συχνά) Λόγου, Χορού και Μουσικής. Τα οποία με τη σειρά τους συνέβαλλαν στην ανάπτυξη (ανάμεσα στο υλικό και την μορφή της παράστασης / performance), ενός δυναμικού συγκρουσιακού πεδίου όπου η θεατρική ψευδαίσθηση διεκδικεί τον χώρο της με την ίδια ένταση με την οποία (αυτό)-αναιρείται. Τα δραματουργικά «κενά» της αποσπασματικά σωζόμενης τραγωδίας, αλλά και του υπό διαμόρφωση κειμένου της παράστασης, ήρθαν να συμπληρώσουν νέες μεταφράσεις κειμένων της παγκόσμιας δραματουργίας, λογοτεχνίας και λατρευτικής γραμματείας από τον Γ. Μπλάνα, πρωτότυπα κείμενα εμπνεύσεως όλων μας, μα πάνω απ’όλα η ανάγκη των ηθοποιών-performers, καταθέτοντας την προσωπική τους εμπειρία και αλήθεια ζωής, να συνδέσουν εντός τους τις ψηφίδες μιας κατά τ’ άλλα έκκεντρης, υψιπετούς πορείας και μιας αναπόφευκτης πτώσης, προσδοκώντας, ίσως, να την βαστάξουν. Θέλησαν, άραγε, επαναδιαπραγματευτούν, με αφορμή (και οδηγό) την ατομική εμπειρία, την έννοια του Τραγικού στην συλλογική και σύγχρονή της διάσταση; Θα τολμήσω να πω πως ναι».
Θα πρέπει να γνωρίζετε

Η μουσική σύνθεση είναι του Ανρί Κεργκομάρ, οι χορογραφίες της Εύας Γεωργιτσοπούλου. Παίζουν: Ελένη Βλάχου, Μικές Γλύκας, Κωνσταντίνος Μάρκελλος, Ερρίκος Μηλιάρης, Γιώργος Σαββίδης. Η παράσταση θα γίνει στον Αρχαιολογικό Χώρο Πέλλας, την Τρίτη 27 και Τετάρτη 28 Ιουλίου, ώρα 7.15 μ.μ. Πληροφορίες για το χώρο στο τηλέφωνο 2382031160 και εδώ. Η παράσταση προσφέρεται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει. Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης. Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευτείτε αυτήν την ιστοσελίδα