Ο «Αίαντας» παίζει τάβλι στην Πειραιώς 260

H νέα παράσταση του Σίμου Κακάλα βλέπει στον ήρωα του Σοφοκλή ένα ηττημένο αντι-ήρωα του σήμερα.

Ο «Αίαντας» παίζει τάβλι στην Πειραιώς 260

Με τη νέα του παράσταση που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών στην Πειραιώς 260 (21-25/6), ο πάντοτε ανήσυχος και δημιουργικός Σίμος Κακάλας μεταφέρει το έργο του Σοφοκλή σε ένα υπαίθριο καφενείο, βλέποντας τα νήματα που το συνδέουν με το σήμερα. Στο πρωτότυπο, ο Αίαντας, αρχηγός των Σαλαμινίων στον Τρωικό Πόλεμο, βρίσκεται απομονωμένος στη σκηνή του, θυμωμένος με τους Ατρείδες που δεν του έδωσαν τα όπλα του Αχιλλέα μετά το θάνατό του στην Τροία. Αποφασίζει να τους σκοτώσει, η Αθηνά, όμως, του συσκοτίζει το μυαλό, ο Αίαντας σφάζει τα ζώα του στρατοπέδου πιστεύοντας πως είναι οι εχθροί του, και, όταν συνειδητοποιεί την πράξη του, ντροπιασμένος αυτοκτονεί.

Αυτός ο κάποτε κραταιός άνδρας και πολεμιστής, ο γενναιότερος των Ελλήνων στην Τροία και έπειτα διαψευσμένος αντιήρωας δίνει το υλικό στον Σίμο Κακάλα για να συνθέσει ένα σύγχρονο χορικό για έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, τις μεταβαλλόμενες αξίες του και μια χώρα που μένει πεισματικά προσκολλημένη στο παρελθόν. Στην εκδοχή του Κακάλα, ο Αίαντας γίνεται ένας άνδρας του σήμερα, αλλά μαζί άχρονος και διαχρονικός, μετέωρος ανάμεσα στα υπό κατάρρευση χιλιετή πρότυπα αρρενωπότητας και στα περιεχόμενα μιας νέα εποχής, αντιμέτωπος με τις ήττες, τις ματαιώσεις και τις διαψεύσεις του - και το υπαίθριο καφενείο πεδίο φαντασμάτων του παρελθόντος, στοιχειωμένο από γενιές αρσενικής επίδειξης και αναμετρήσεων.

Ο «Αίαντας» παίζει τάβλι στην Πειραιώς 260 - εικόνα 1
© Karol Jarek

Με την παράστασή του, ο σκηνοθέτης αναρωτιέται: «Πώς στεκόμαστε εμείς απέναντι σ’ αυτούς τους αιώνιους χαρακτήρες; Εγώ, αδυνατώ να κατανοήσω το αξιακό τους σύστημα. Γιατί να επιστρέφει κανείς σε κάτι που έχει αποστραγγιστεί; Ο Αίαντας στέκει επίσης στο χείλος, στο μεταίχμιο δύο πράξεων βίας, η μία εκτός εαυτού και η άλλη συνειδητά» - και βάζει στο τραπέζι ζητήματα όπως ο παραλογισμός της βίας, οι κοινωνικοί μετασχηματισμοί, η αυτοτιμωρία και η τέχνη ως παρηγοριά. Μαζί του στη σκηνή θα βρεθούν πέντε ταλαντούχοι ηθοποιοί της νεότερης γενιάς, η Ανθή Ευστρατιάδου, ο Κίμωνας Κουρής, ο Κωνσταντίνος Μωραΐτης, ο Γιώργος Παπαγεωργίου και ο Μιχάλης Συριόπουλος. Το σκηνικό είναι του Γιάννη Κατρανίτσα, τα κοστούμια της Κλαιρ Μπρέισγουελ, η κατασκευή μασκών της Μάρθας Φωκά, οι φωτισμοί του Παναγιώτη Λαμπή και η διδασκαλία του χορού του Κωνσταντίνου Ντέλλα.

i Προπώληση: εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών, aefestival.gr, tickets.aefestival.gr.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Δύο παραστάσεις με αφετηρία τη Γλυκερία Μπασδέκη όπου η γυναικεία φωνή επιτέλους ακούγεται

Κάθε φορά που η Γλυκερία Μπασδέκη επιστρέφει στην Αθήνα, ξέρουμε ότι έχει κάτι ηχηρό να πει.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/10/2025

"Τα χρόνια" της Ανί Ερνό γίνονται παράσταση από τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο

Το εμβληματικό μυθιστόρημα "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου, μετατρέπεται σε θεατρική παράσταση μνήμης και χρόνου - μια ζωντανή ανατομία του εαυτού και της εποχής μας.

Στο 'Καπούτ', η ζωή δεν έχει ηλικία

Για δεύτερη χρονιά και με ανανεωμένο καστ παίζεται το "Καπούτ", το έργο που εστιάζει με λεπτότητα και χιούμορ στις προκλήσεις της τρίτης ηλικίας, έναν κόσμο συχνά παραγνωρισμένο στη σύγχρονη δραματουργία.

Το "Εγώ κι Εσύ" της Lauren Gunderson μάς θυμίζει τι σημαίνει να συνδέεσαι αληθινά

Δύο νέοι, ένα ποίημα και μια απρόσμενη συνάντηση γίνονται η αφορμή για ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τρυφερότητας και αλήθειας. Η Σοφία Βγενοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση "Εγώ κι Εσύ" για τη δύναμη της τέχνης και της ανθρώπινης επαφής.

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι φετινές υποψηφιότητες

Λίγο πριν από την τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού, όσων δηλαδή οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες του "αθηνοράματος" ξεχώρισαν στην περσινή σεζόν, ας μάθουμε τους επικρατέστερους και τις επικρατέστερες ανά κατηγορία βραβείων, σε μια λίστα 85 ονομάτων.

Ράφτης κυριών

Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα γεφυρώνει το Παρίσι της Μπελ Επόκ με την Αθήνα του 2025 και καθιστά μία τυπική ερωτική φάρσα πολυθέαμα θεάτρου, stand up και μουσικής περφόρμανς. | Powered by Uber

Ο πουπουλένιος

Κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, δυναμικός ρυθμός και κάποιες αξιοσημείωτες ερμηνείες σε ένα από τα ωραιότερα δείγματα του βρετανικού θεάτρου, ένα σκοτεινό παραμύθι για τη βία, την εξουσία και την ανάγκη να λέμε ιστορίες. | Powered by Uber