O σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μας συστήνεται

Σκέψεις για το χορό, για την παράσταση που θα παρουσιάσει στο 8ο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων (ONC 8) της Στέγης, αλλά και πιο προσωπικές μοιράζεται μαζί μας ο Βασίλης Βηλαράς, λίγο πριν την έναρξη του ψηφιακού φεστιβάλ.

O σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μας συστήνεται

Σκέψεις για το χορό, για την παράσταση που θα παρουσιάσει στο 8ο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων (ONC 8) της Στέγης, αλλά και πιο προσωπικές μοιράζεται μαζί μας ο σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς, λίγο πριν την έναρξη του ψηφιακού φεστιβάλ. Το 8ο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων (ONC 8) στις 20 & 21/3 κατεβαίνει από τη σκηνή και συναντά το κοινό στο μόνο μέρος που αυτή τη στιγμή μπορούμε να υπάρχουμε «μαζί», στο ψηφιακό περιβάλλον, μέσα από το YouTube Channel του Ιδρύματος Ωνάση, το Onassis.org και τα social media.

O σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μας συστήνεται - εικόνα 1

Ανήκω στην κολεκτίβα των μέτριων ηθοποιών και επαγγελματιών ομοφυλοφίλων.

Tο πρώτο μου μάθημα σύγχρονου χορού ήταν, κάπου στο 2006. Η δασκάλα ήταν πάντα καθιστή, εγώ νόμιζα ότι τα ήξερα ήδη όλα και παρίστανα ότι βαριέμαι, ενώ έτρεμα μιας και δοκίμαζα κάτι που επιθυμούσα χρόνια.

Ο χορογράφος που εκτιμώ πολύ είναι ο Mathias Ringgenberg. Είναι ένας Βραζιλιάνος χορογράφος που δραστηριοποιείται κυρίως στην Ελβετία. Έχει πλάσει έναν fictional χαρακτήρα, τον Price, ο οποίος παρουσιάζεται συχνά στα έργα του. Αυτό που με αφορά στη δουλειά του είναι το πώς διαχειρίζεται την έννοια του αυθεντικού εαυτού. Παίζει με τις προσδοκίες που έχει το κοινό από έναν performer να είναι ευάλωτος και έτοιμος να εκτεθεί, φυτεύοντας έναν σπόρο σχετικά με το πόσο ειλικρινές και αυθεντικό είναι όλο αυτό.

O σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μας συστήνεται - εικόνα 2

Στο ερώτημα πώς «ακούει» ένα σώμα το άλλο απαντώ το εξής: Η ακοή δεν είναι μια αίσθηση που έχουμε όλοι οι άνθρωποι. Όποτε θα διάλεγα να μιλήσω για το πώς αφουγκράζεται ένα σώμα. Και αυτό δεν το αντιλαμβάνομαι καθόλου ψυχολογικά, αλλά εντελώς πρακτικά, σωματικά. Χρειάζεται ανοιχτό στέρνο, χαλαρή λεκάνη, ξεκλείδωτα γόνατα, μαλακά δάχτυλα ποδιών και ήσυχο κούτελο. Αν τα καταφέρεις αυτά και ταυτόχρονα μπορείς να αναπνέεις, έχεις ένα σώμα έτοιμο να συνομιλήσει. Όχι μόνο στη σκηνή αλλά και στη ζωή.

Στο Φεστιβάλ Ελλήνων Χορογράφων της Στέγης μου αρέσει η γενναιοδωρία με την οποία αντιμετωπίζει την έννοια «χορογραφία». Πιστεύω ότι είναι ένα φεστιβάλ που συνομιλεί ευθεία με τον παγκόσμιο διάλογο του τι σημαίνει χορός σήμερα. Και ανοίγει ένα παράθυρο στο ποιοι και πώς μπορούν να κάνουν χορό. Δεν έχω αγωνία για το έργο «Red Riding Shoes» που θα παρουσιάσω. Το μεγάλο προσόν της τέχνης είναι ότι εσύ δημιουργείς ένα έργο τέχνης και το παρακολουθούν, ας πούμε, πέντε άνθρωποι. Αυτοί οι πέντε θα καταλάβουν πέντε από τα πράγματα που είχες στο νου σου και αλλά πέντε που δεν σκέφτηκες ποτέ εσύ ο ίδιος ως δημιουργός. Αντί να αγωνιώ λοιπόν, ανυπομονώ να ακούσω τι δεν σκέφτηκα.

Η πιο αγαπημένη μου σκηνή στην παράσταση νομίζω πως είναι τα πρώτα 2 λεπτά. Συνοψίζουν συμβολικά όλη την παιδική μου ηλικία. Και εκεί χτυπάει η καρδιά μου περισσότερο.

Ο μεγαλύτερος εχθρός της τέχνης είναι η κυβέρνηση. Είναι πλέον ξεκάθαρη η απαξίωση της στο χώρο των τεχνών. Όχι ότι είχαμε αμφιβολίες.

Αν έκανα μια ευχή θα ευχόμουν να αντικαταστήσουμε την πατριαρχία με τον φεμινισμό.

Φωτο Red Riding Shoes: Πηνελόπη Γερασίμου
Φωτο credit πορτραίτου: OTTO QUANGEL

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ανδρομάχη

Ο Ευριπίδης μεταφέρει τον κύκλο του αίματος από τα πεδία μάχης του Τρωικού Πολέμου σε αυτά της οικογένειας και η Μαρία Πρωτόπαππα προτείνει μία ενδιαφέρουσα ανάγνωση, αναθέτοντας -όχι χωρίς λόγο- τους βασικούς γυναικείους ρόλους σε άνδρες ηθοποιούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
11/09/2025

Όρνιθες

Τρυφερή και γλυκόπικρη παράσταση, που εστιάζει στο ουμανιστικό και οικολογικό μήνυμα του αριστοφανικού έργου. Ωραίες ερμηνείες από τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο και τον Γιώργο Χρυσοστόμου και μια δουλειά συνόλου, που συγκαταλέγεται στις αναθεωρημένες αναγνώσεις του αρχαίου κωμωδιογράφου των τελευταίων χρόνων.

Θέατρο του Νέου Κόσμου: Ξεκίνησε η προπώληση για τις παραστάσεις της σεζόν 2025-26

Ο Τόμας Οστερμάϊερ με Έλληνες ηθοποιούς, η νέα παράσταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, άπαιχτα έργα, δυνατές επαναλήψεις, ξεχωριστές δραματουργικές φωνές και σκηνοθετικές υπογραφές στο νέο πρόγραμμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.

Όλα όσα θα δούμε στο Διεθνές Φεστιβάλ Αναλόγιο 2025

Το πρόγραμμα της διοργάνωσης ανακοινώθηκε στο πλαίσιο του 53ου Φεστιβάλ Βιβλίου.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Κλείνει τα 130 του χρόνια με σπουδαίο ρεπερτόριο

Χουβαρδάς, Καραθάνος, Δαδακαρίδης, εορταστικές εκδηλώσεις, "Όσα παίρνει ο άνεμος", "Merde" κι όλα όσα θα δούμε εντός και εκτός των τειχών του τη σεζόν 2025-26.

100 χρόνια Martha Graham Dance Company στο Μέγαρο Μουσικής

Η θρυλική ομάδα που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό γιορτάζει έναν αιώνα δημιουργίας και έρχεται στην Αθήνα με την επετειακή παράσταση "The First and The Future" για έξι μαγικές βραδιές στο Μέγαρο.

Ένα έργο-πρόκληση για όλους τους ηθοποιούς έρχεται στο θέατρο Ζίνα

Μια νύχτα, δύο ζευγάρια, μυστικά και πάθη πρωταγωνιστούν σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του παγκόσμιου δραματολογίου. Ποιοι θα αντέξουν την αλήθεια που καραδοκεί πίσω από κάθε λέξη;