Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ

Ο γνωστός σκηνοθέτης ανεβάζει στο Θέατρο Άλμα ένα από τα πιο απαιτητικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, με την Ιωάννα Παππά στον ομώνυμο ρόλο. Με την ευκαιρία γράφει για την «Έντα Γκάμπλερ», τον Ίψεν, αλλά και την πρωταγωνίστριά του.

Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ

Ο γνωστός σκηνοθέτης ανεβάζει στο Θέατρο Άλμα (από 6/2) ένα από τα πιο απαιτητικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, την «Έντα Γκάμπλερ» του Ίψεν, με την Ιωάννα Παππά στον ομώνυμο ρόλο. Με την ευκαιρία γράφει για το έργο, τον συγγραφέα, αλλά και την πρωταγωνίστριά του.

Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ - εικόνα 1
«Η Έντα Γκάμπλερ είναι αδιαμφισβήτητα ένα κείμενο σκοτεινό και "δύσβατο". Πολυπρισματικό, όπως και η ηρωίδα του. Η επιλογή του έχει ως σημείο εκκίνησης την ανάγκη μου να δω την ελληνική κρίση –και κατ’ επέκταση τη γενικευμένη κρίση της εποχής μας– μέσα από το θέατρο. Το ζήτημα της χρεοκοπίας επανέρχεται σταθερά στο έργο του Ίψεν – χρεοκοπία οικονομική, αλλά και γενικότερη, χρεοκοπία ιδανικών, δομών, αντιλήψεων, συνειδήσεων… Αναζήτησα, επομένως, το επίκαιρο και το πολιτικό του κειμένου. Στο έργο, για παράδειγμα, ο Τέσμαν ξεκινάει μια καινούργια ζωή έχοντας "κατακτήσει" την Έντα, τρόπαιο για τις κοινωνικές φιλοδοξίες του, αγοράζοντας, αν και ανεπαρκής οικονομικά, τη διάσημη βίλα Φαλκ και υποθηκεύοντας το μέλλον των δύο θείων του, οι οποίες μπαίνουν εγγυήτριες με τις συντάξεις τους. Πόσο οικείο ακούγεται όλο αυτό… το όνειρο των ανερχόμενων μικροαστών να ζήσουν "πολυτελώς" (και συνήθως ατελώς) υποθηκεύοντας προοπτικά το μέλλον της κοινωνίας. Το "δικαίωμα στο όνειρο", που έχτισε ο παγκόσμιος καπιταλισμός, προτείνοντας στην ουσία την υλική κατάκτηση, δημιουργεί θύτες και θύματα. Η καταναλωτική κοινωνία οδηγείται σε μιαν άκριτη σπατάλη, προσπαθώντας να διασκεδάσει την υπαρξιακή ανία της.

Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ - εικόνα 2

Ο Ίψεν γράφει σε μια εποχή μεγάλων κοινωνικών ανακατατάξεων. Οι αλλαγές που ακολουθούν είναι κοσμογονικές. Για την εποχή της, η Έντα Γκάμπλερ είναι ένα πρόσωπο που έρχεται από το μέλλον – γι’ αυτό και δεν έγινε κατανοητή και προκάλεσε σύγχυση. Το μέλλον από το οποίο ερχόταν τότε η Γκάμπλερ είναι το δικό μας παρόν. Και, βέβαια, παραμένει πάντα το ερώτημα ποια είναι, τι είναι η Έντα Γκάμπλερ; Ένα "τέρας με μορφή γυναίκας", όπως είχε χαρακτηριστεί από τους πρώτους κριτικούς του έργου, ή ένα πλάσμα που οδηγείται στην καταστροφή επειδή δεν χωράει σ’ αυτόν τον γκρίζο, τον στερημένο από αυθεντικά όνειρα και από αυθεντική ύπαρξη κόσμο; Ή και τα δύο; Η Έντα αντιστέκεται, μιλάει μόνο με τη σιωπή της. Ανιχνεύουμε τη σιωπή της, "διαβάζοντας" ταυτόχρονα όλα τα πρόσωπα του έργου σε μια προσπάθεια να παρακολουθήσουμε την εξέλιξή τους. Κανένας ήρωας δεν είναι όπως εμφανίζεται. Καθένας έχει το δικό του σχέδιο για το μέλλον. Πρόσωπα που συχνά συμπεριφέρονται πιο σκοτεινά και αποδεικνύονται πιο τερατώδη από την Έντα.

Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ - εικόνα 3

Η επιλογή της Ιωάννας Παππά ήταν για μένα αυτονόητη. Στο πρόσωπό της βλέπω μια ιδανική Γκάμπλερ. Είναι μια ολοκληρωμένη ηθοποιός, από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της γενιάς της. Συνεργαστήκαμε δημιουργικά, σε σημαντικές παραστάσεις (Ιφιγένεια εν Αυλίδι, Τρωάδες, Αντιγόνη κ.ά.) έχοντας πλέον αναπτύξει έναν κοινό κώδικα. Διαθέτει ένα σπάνιο και αξιοζήλευτο σκηνικό ένστικτο, αλλά και την τεχνική να αναλύει στοχαστικά και να συνθέτει τελικά στην ερμηνεία της. Η Ιωάννα συν-εργάζεται, δοκιμάζει, προτείνει, ρισκάρει, παθιάζεται... Διαθέτει μια σπάνια αντίληψη για τη θεατρική εργασία. Πιστεύω πως και αυτήν τη φορά καταθέτει μια ιδιαίτερη, εξαιρετική ερμηνεία στον πλέον απαιτητικό, σκοτεινό και δυσερμήνευτο, ίσως, ρόλο του παγκόσμιου θεάτρου».

Περισσότερες πληροφορίες

Έντα Γκάμπλερ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 132 '

Η παράσταση παρακολουθεί την πορεία της αινιγματικής ηρωίδας, που εγκλωβίζεται σε έναν συμβατικό γάμο, για να εξασφαλίσει τη ζωή της, και οδηγείται στην καταστροφή του εαυτού και των γύρω της.

Άλμα

Ακομινάτου 15-17 & Αγ. Κωνσταντίνου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θέατρο του Νέου Κόσμου: Ξεκίνησε η προπώληση για τις παραστάσεις της σεζόν 2025-26

Ο Τόμας Οστερμάϊερ με Έλληνες ηθοποιούς, η νέα παράσταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, άπαιχτα έργα, δυνατές επαναλήψεις, ξεχωριστές δραματουργικές φωνές και σκηνοθετικές υπογραφές στο νέο πρόγραμμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/09/2025

Όλα όσα θα δούμε στο Διεθνές Φεστιβάλ Αναλόγιο 2025

Το πρόγραμμα της διοργάνωσης ανακοινώθηκε στο πλαίσιο του 53ου Φεστιβάλ Βιβλίου.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Κλείνει τα 130 του χρόνια με σπουδαίο ρεπερτόριο

Χουβαρδάς, Καραθάνος, Δαδακαρίδης, εορταστικές εκδηλώσεις, "Όσα παίρνει ο άνεμος", "Merde" κι όλα όσα θα δούμε εντός και εκτός των τειχών του τη σεζόν 2025-26.

100 χρόνια Martha Graham Dance Company στο Μέγαρο Μουσικής

Η θρυλική ομάδα που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό γιορτάζει έναν αιώνα δημιουργίας και έρχεται στην Αθήνα με την επετειακή παράσταση "The First and The Future" για έξι μαγικές βραδιές στο Μέγαρο.

Ένα έργο-πρόκληση για όλους τους ηθοποιούς έρχεται στο θέατρο Ζίνα

Μια νύχτα, δύο ζευγάρια, μυστικά και πάθη πρωταγωνιστούν σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του παγκόσμιου δραματολογίου. Ποιοι θα αντέξουν την αλήθεια που καραδοκεί πίσω από κάθε λέξη;

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου στηρίζει τη 'Μεταμόρφωση' του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

Μια πρωτοβουλία που ανοίγει δρόμους: Η μοναδική βραδιά "This That Keeps On" στο Ηρώδειο, με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, δείχνει πώς κορυφαίοι Έλληνες δημιουργοί μπορούν να ενώσουν την τέχνη με την υποστήριξη θεσμών και την ενίσχυση πολιτιστικών υποδομών.

Ποιοι θα βρεθούν στο πιο αλλόκοτο οικογενειακό δείπνο της "Οικογένειας Άνταμς" στο Βέμπο;

Το μιούζικαλ-θρύλος "Η οικογένεια Άνταμς" επιστρέφει στο Βέμπο! Το πιο σκοτεινό –και ταυτόχρονα ξεκαρδιστικό– οικογενειακό δείπνο στήνεται ξανά, γεμάτο ανατροπές, έρωτες και εκπλήξεις που κάνουν το αφύσικο να μοιάζει απόλυτα φυσιολογικό. Δείτε ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές.