Τι ενέπνευσε τον Θανάση Τριαρίδη να γράψει «Το περίσσιο παιδί»;

Ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται μαζί μας τα γεγονότα της ζωής του που τον οδήγησαν στη συγγραφή του έργου «Το περίσσιο παιδί».

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Τι ενέπνευσε τον Θανάση Τριαρίδη να γράψει «Το περίσσιο παιδί»;

Ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται μαζί μας τα γεγονότα της ζωής του που τον οδήγησαν στη συγγραφή του έργου «Το περίσσιο παιδί» που παίζεται στο Faust.

Στα χρόνια 2016-2017 βρέθηκα για αρκετό καιρό στην Αιθιοπία στα πλαίσια της διαδικασίας της διακρατικής υιοθεσίας (μαζί με την γυναίκα μου, Χαρά Σύρου, υιοθετήσαμε την κόρη μας από εκεί). Έτσι ήρθα σε άμεσα επαφή με το φριχτό πρόβλημα του υπερπληθυσμού που με την σειρά του γεννά αδιανόητη φτώχεια, απερίγραπτη δυστυχία και κατάργηση κάθε (δεδομένης για τους ανθρώπους της Δύσης) ανθρώπινης αξίας. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον έχουμε τα εκατομμύρια των εγκαταλελειμμένων παιδιών της Αφρικής: στην Αιθιοπία, στην Νιγηρία, στην Κένυα, στην Ουγκάντα, στο Κονγκό, σε ολόκληρη την Υποσαχάρια Αφρική. Δεν έχουμε ακριβή στοιχεία για τον αριθμό αυτών των παιδιών – ωστόσο μόνο σε επίπεδο Αφρικής πρέπει να ξεπερνούν τα 20 εκατομμύρια, δηλαδή δυο φορές τον πληθυσμό της Ελλάδας. Τι συμβαίνει με τα παιδιά αυτά: στην συντριπτική τους προκύπτουν από ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες – και είτε εγκαταλείπονται λίγες ώρες μετά τη γέννησή τους είτε σε μια ερημική περιοχή, οπότε και πεθαίνουν αβοήθητα σε λίγες ώρες, είτε σε κάποια κατοικημένη περιοχή, οπότε και στοιβάζονται σε άθλια ορφανοτροφεία. Από αυτά περίπου τα μισά θα πεθάνουν από δυσεντερία τους πρώτους μήνες της ζωής τους, και τα υπόλοιπα απλώς σωρεύονται σε αδιανόητα άθλιες συνθήκες ζωής μέχρι να γίνουν έξι ή οχτώ χρονών οπότε και θα βγουν στους δρόμους για να ανακυκλώσουν την απελπισία που τα έφερε στον κόσμο.

Τι ενέπνευσε τον Θανάση Τριαρίδη να γράψει «Το περίσσιο παιδί»; - εικόνα 1

Αυτά είναι τα περίσσια παιδιά του κόσμου μας. Και βέβαια δεν υπάρχουν μόνον στην Αφρική. Μοναδική παροντική πιθανότητα διεξόδου από τον φριχτό κύκλο που περιγράφτηκε είναι η υιοθεσία τους από οικογένειες της Δύσης μέσω της διακρατικής υιοθεσίας. Μα αυτό αφορά ένα απολύτως ελάχιστο ποσοστό των εγκαταλελειμμένων παιδιών – λιγότερο από ένα τοις χιλίοις. Τα υπόλοιπα απομένουν εκεί και περιμένουν. Η εμπειρία της Αφρικής προφανώς άλλαξε την ζωή μου – και προφανώς σχημάτισε τον κεντρικό άξονα σε ό,τι έχω γράψει έκτοτε. Ανάμεσα σε αυτά που ήδη έχουν παρασταθεί ή δημοσιευτεί είναι η θεατρική τριλογία «Leopold», «Football» και «HIV», το έργο «Nastasia», η συλλογή ποιημάτων «Θα σας περιμένω» και το παραμύθι «Τα περίσσιο παιδί».

Αν στα έργα της Τριλογίας κυριαρχεί η λογική της ευθείας επίθεσης στο κοινό (με ότι αυτό συνεπάγεται), στο «Περίσσιο παιδί» μάλλον έχουμε μια προσπάθεια να αποτυπωθεί με μια εκφραστική μεταφορά αυτός το αδιανόητος πόλεμος που περιγράφτηκε παραπάνω. Μοιάζει με «τεχνολογικό» (cuber) παραμύθι ή με παραβολή – ωστόσο είναι η πιο σημαντική ιστορία της ζωής μου. Το Ασήμαντο Προγραμματάκι που πασχίζει να κατανοήσει ως παιδί του ένα πλαστικό μωρό είμαι εγώ. Ή καλύτερα αυτό που θα ήθελα να είμαι εγώ.

Για μένα, για την δική μου οπτική, ό,τι γράφεται στις λίγες σελίδες αυτής της αφήγησης είναι το κεντρικό διακύβευμα του πολιτισμού της Δύσης. Και το κέντρο της παροντικής μας ιστορίας μέσα στη μεγάλη Ιστορία. Χρωστώ ευγνωμοσύνη στους ανθρώπους μου που εισάκουσαν την παράκλησή μου και την πέρασαν στη σκηνή: στην Ομάδα Ich Bebe (που δημιουργήθηκε από μαθητές μου: τους ηθοποιούς Αντιγόνη Σταυροπούλου, Χριστίνα Παπατριανταφύλλου, Γιάννη Βερβενιώτη και τον συνθέτη Χρήστο Διαμαντή) καθώς και στην σκηνοθέτρια Πηγή Δημητρακοπούλου (και τους συντελεστές που έφερε μαζί της). Στην μάταιη και περαστική ζωή μας έχουμε να προσδοκούμε την ένωση των δακρύων. Αυτή η ένωση ενδέχεται να είναι μια αρχή για το ταξίδι μας εκεί κάτω.

Περισσότερες πληροφορίες

Το περίσσιο παιδί

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 60 '

Το παραβολικό παραμύθι, που μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή, μιλά για ανεπιθύμητα βρέφη κι εγκαταλελειμμένα παιδιά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/12/2025

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.

Τι ανεβάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης τη νέα χρονιά;

Μετά τα συνεχόμενα sold out του "Άνθρωποι και ποντίκια" και τις ανθρώπινες ιστορίες στα όρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζει νέα πρεμιέρα. Τον Ιανουάριο ανεβάζει στο Cartel τον "Σωσμένο" του Μποντ, ένα έργο που απαγορεύτηκε αρχικά από τις βρετανικές θεατρικές αρχές.