Η Δανάη Σπηλιώτη γράφει για την εμπειρία της παράστασης σε καφενείο

«Το τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη μετά από κύκλο παραστάσεων σε καφενεία του Αγρινίου παίζεται τώρα σε καφενείο των Εξαρχείων. Η σκηνοθέτις της παράστασης, Δανάη Σπηλιώτη, μοιράζεται μαζί μας όλα όσα την συγκίνησαν και συνεχίζουν την συγκινούν.

Η Δανάη Σπηλιώτη γράφει για την εμπειρία της παράστασης σε καφενείο

Η περιοδεία μας στα καφενεία του Αγρινίου ήταν μία εμπειρία που δύσκολα περιγράφεται. Εκεί τα καφενεία λειτουργούν ως χώροι συνάθροισης, χώροι κοινωνικοί, ανήκουν στους θαμώνες. Άρα όταν μπαίναμε σ’ έναν τέτοιο χώρο, μπαίναμε σ’ ένα κοινό συγκροτημένο, με ταυτότητα. Αυτό που εμένα με μάγεψε ήταν η δύναμη που έχει το θέατρο. Το αγάπησα το θέατρο το ατόφιο. Δε με συγκίνησε απλά η δύναμη της δικής μας παράστασης, μα η δύναμη του θεάτρου. Είναι συγκινητικό, ότι το θέατρο λειτουργεί ακόμα, έξω από αίθουσες και marketing. Το θέατρο ως κοινωνικό γεγονός. Αυτό με πήγε σε περιοχές πρωτόγονες. Μια ομάδα ανθρώπων στη σπηλιά και κάποιος ξεκινάει τα μαγικά, μια μαγική αφήγηση, αναπαράσταση και όλοι τον κοιτούν, χωρίς να σταματούν αυτό που κάνουν, τον παρακολουθούν και συμμετέχουν.

Το υπέροχο ήταν, ότι δεν χρειάστηκε ποτέ να “ρυθμίσουμε” την αντίδραση του κοινού. Δηλαδή δεν ζητήσαμε από τον κόσμο να κλείσει τα κινητά, ούτε τους ζητήσαμε να μη μιλάνε στην ώρα της παράστασης ή να μη μετακινούνται. Το εντυπωσιακό είναι ότι κανείς δεν έκανε κάτι που να διαλύσει την παράσταση. Κανείς δεν πήγε και ήρθε, κανείς δεν μίλησε στο κινητό φωναχτά. Όλοι κάπως συντονίστηκαν με αυτό που χρειαζόταν η παράσταση. Σαν να έγινε δική τους. Αυτό είναι το λυτρωτικό στοιχείο του θεάτρου. Να θυμίζει ότι εμείς στην αίθουσα είμαστε ομάδα με κοινά προβλήματα, συγγενείς. Και όσο πιο ανομοιογενές είναι το κοινό, τόσο πιο συγκινητική η συγγένεια.

Η Δανάη Σπηλιώτη γράφει για την εμπειρία της παράστασης σε καφενείο - εικόνα 1

Δεν θα ξεχάσω έναν κύριο στο πρώτο καφενείο που παίξαμε, στον «Λεβεντιά», λίγο πριν τα 60, του έλειπαν κάποια δόντια, κατάμαυρο μαλλί, καθόταν πίσω πίσω δίπλα την πόρτα της εξόδου. Έπινε και μόλις κατάλαβε ότι θα ξεκινήσει η παράσταση, δεν τον έβλεπα και πολύ ζεστό να μείνει. Γύρισε την καρέκλα στο πλάι και άρχισε τα πειράγματα μ’ έναν δικό του απέναντι. Δε θα ξεχάσω ποτέ το πρόσωπό του και τα μάτια του λίγο αφότου ξεκίνησε η παράσταση. Γέλαγε άγρια και χτύπαγε το χέρι με βία στο γόνατο δυνατά ξανά και ξανά και φώναζε στον φίλο του και έδειχνε τους ηθοποιούς. Ήταν σαν παιδί. Να’ το. Μήπως εδώ δεν είναι το θέατρο; Εγώ πάντως μετά την εμπειρία μου αυτή, αυτήν την αλληλεπίδραση θεωρώ θέατρο. Το άγριο, το επικίνδυνο, το αγενές, το ενωτικό. Περαστικοί σταματούσαν έξω από τα καφενεία και παρακολουθούσαν από το τζάμι, νέος κόσμος γέμιζε παλιά καφενεία, θεατές ακολουθούσαν την παράσταση από καφενείο σε καφενείο και την έβλεπαν πάλι, ξανά και ξανά. Σα να έμπαιναν στο μπουλούκι.

Γυναίκες έμπαιναν στο άβατο, παρεούλα με τις φίλες τους, μια μποέμισα κατάξανθη 40άρα, άνοιξε την πόρτα εν ώρα παράστασης, κοίταξε και απευθύνθηκε σε θεατές και ηθοποιούς. «τι φάση εδώ; θεατράλε;», «Έτσι, θεατράλε» της απάντησε ο Φώντας απ’ τη “σκηνή”. Ακολούθησε ένας διάλογος από ακατανόητους συριστικούς ήχους ανάμεσα στον Φώντα και την ξανθιά, όσο αυτή περνούσε με βήμα αργό και απολαυστικό μπροστά απ’ τους ηθοποιούς μέχρι να καθίσει. Στον «Παπαδόπουλο», ένα από τα πιο παλιά καφενεία, ο καφετζής μας που μας περίμενε με μεγάλη προσμονή, το πάτωμα μύριζε καθαριότητα, τα τραπεζάκια ήταν στοιχισμένα με ακρίβεια, μας ρώτησε αν θέλουμε λίγη μουσική την ώρα που μπαίνει ο κόσμος. Φυσικά, του είπαμε και τότε έπαιξε την λίστα που είχε ετοιμάσει. Blues- jazz και ο φούρνος μικροκυμάτων να ζεσταίνει τους μεζέδες. Εντυπωσιακό. Πόσες πτυχές έχει ο άνθρωπος και πόσες του επιτρέπει η καθημερινότητα να εμφανίζει.

Η Δανάη Σπηλιώτη γράφει για την εμπειρία της παράστασης σε καφενείο - εικόνα 2

Μπήκαμε τώρα σε ένα καφενείο στο κέντρο των Εξαρχείων. Δύσκολοι καιροί, δύσκολη περιοχή. Αναζητούμε την συνοχή που βιώσαμε στο Αγρίνιο, στην ανασφάλεια της πόλης. Στην ανοίκεια Αθήνα. Ξέρω, ότι δεν είναι το ίδιο. Μα αν λίγο πλησιάσουμε μια συνωμοσία των θεατών, αν δημιουργήσουμε μια κοινή μνήμη, αν θυμηθούμε όλοι μαζί; Κάτι είναι και αυτό. Και ίσως εκπλαγούμε θετικά. Ίσως απογοητευτούμε. Στο καφενείο «Ερωτόκριτος», την στιγμή που ο Κόλλιας χορεύει ένα σπασμένο ζεμπέκικο και φωνάζει «τι είδα; τι έζησα; ποιος είμαι;» ο καφετζής έφερε στη σκηνή και ακούμπησε στο τραπέζι των ηθοποιών δυο ποτήρια τσίπουρο. Ήπιε μαζί τους κι έφυγε. Όπως καταλαβαίνετε, είναι μια παράσταση που προϋποθέτει τη λειτουργία του καφενείου. Μπορείς να πίνεις, να τρως, να χαζεύεις, να βαριέσαι, να γελάς, να συγκινείσαι, να τραγουδάς, να είσαι στο εδώ και τώρα της στιγμής ειλικρινά. Αυτό μας ενδιαφέρει. Να αρχίζει ένας θεατής να μουρμουρίζει δειλά τον Απόκληρο και να φτάνει όλο το καφενείο να τραγουδά «κλαίνε τα πουλιά για αέρα» όσο ο Φώντας ψήνει τον Κόλλια να φύγουν για Αφρική. Και ανάμεσα στους θεατές η «Κίσσα», μια μεγάλη γυναίκα μελαχρινή, παλιό απωθημένο του καφετζή. «Γιατί Κίσσα;», «Γιατί είναι όμορφο πουλί, μα πολύ ζημιάρικο».

Περισσότερες πληροφορίες

Το τάβλι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 70 '

Το αριστούργημα του Δημήτρη Κεχαΐδη αποκτά site specific χαρακτήρα σε αυτήν τη γλαφυρή απεικόνιση των παθογενειών της ελληνικής κοινωνίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Dramodé": Που συναντά η ελληνική μόδα τον πολιτισμό

Η Ελληνική Ένωση Σχεδιαστών Μόδας διοργανώνει ένα μοναδικό φεστιβάλ με παραστάσεις, συζητήσεις και ανατρεπτικά fashion shows.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/09/2025

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.

Η παράσταση που καθήλωσε το κοινό της Νέας Υόρκης επιστρέφει στην Αθήνα

Το "Κόκκαλο", η παράσταση που μας καθήλωσε από το 2022, επιστρέφει στην Αθήνα. Μια λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ, γεμάτη ένταση, μουσική και ακραία δημιουργικότητα.