Τα δράματα εποχής είναι το comfort food του μυαλού

Τόσο στη μικρή οθόνη όσο και στο θέατρο, τα δράματα εποχής κάνουν φέτος αισθητή την παρουσία τους σε μεγάλες παραγωγές που κερδίζουν το στοίχημα της τηλεθέασης, γεμίζοντας λάικ τα social media και γεννώντας προσδοκίες για γεμάτες αίθουσες.

Τα δράματα εποχής είναι το comfort food του μυαλού

Και ξαφνικά βρεθήκαμε περιτριγυρισμένοι από φραμπαλάδες, κρινολίνα, φουστανέλες, πασλίκ (το κεφαλοδέσιμο της ποντιακής φορεσιάς), νυχτικιές και ρομπάκια από τη δεκαετία του ’50. Τόσο στη μικρή οθόνη όσο και στο θέατρο, τα δράματα εποχής κάνουν φέτος αισθητή την παρουσία τους σε μεγάλες παραγωγές που κερδίζουν το στοίχημα της τηλεθέασης, γεμίζοντας λάικ τα social media και γεννώντας προσδοκίες για γεμάτες αίθουσες.

Από τον ταραγμένο Πόντο των αρχών του 20ού αιώνα («Το κόκκινο ποτάμι», «Ο χορός της φωτιάς») στην κλειστή κοινωνία της μεσοπολεμικής Μυτιλήνης («Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια») και τη Θεσσαλονίκη («Κι από Σμύρνη... Σαλονίκη») λίγο μετά το εθνικό τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής και από την Αθήνα του 19ου αιώνα («Του Κουτρούλη ο γάμος») στον θεσσαλικό κάμπο της μεταπολεμικής εποχής («Άγριες μέλισσες»), νέα έργα και σενάρια αλλά και κλασικές σελίδες της ελληνικής λογοτεχνίας επιστρατεύονται σε σύγχρονες δουλειές, στις οποίες η Ιστορία αποτελεί τον καμβά για προσωπικά δράματα και ηθογραφική ανασύσταση μιας εποχής· δουλειές που φλερτάρουν με το κλασικό ή και το πιο πειραματικό ως προς τη διαχείρισή τους και βάζουν διαφορετικά στοιχήματα.

Προφανώς το πώς αντιμετωπίζεται στην κάθε περίπτωση ένα έργο εποχής ή η αναμέτρηση με το παρελθόν θα κρίνει το κάθε εγχείρημα ξεχωριστά και θα αναδείξει τα πιο επιτυχημένα, ανεξαρτήτως φόρμας και πέρα από τάσεις. Από τον Άρη Μπινιάρη, για παράδειγμα, για τον οποίο η αναμέτρηση με την Ιστορία έχει αποτελέσει σημείο αναφοράς, δεν περιμένουμε μια κλασική ματιά στο ποντιακό ζήτημα, όπως άλλωστε το «Ξύπνα Βασίλη» (που επαναλαμβάνεται και φέτος) δεν ήταν άλλη μία θεατρική αναβίωση του παλιού ελληνικού κινηματογράφου.

Προφανώς το πώς αντιμετωπίζεται στην κάθε περίπτωση ένα έργο εποχής ή η αναμέτρηση με το παρελθόν θα κρίνει το κάθε εγχείρημα ξεχωριστά και θα αναδείξει τα πιο επιτυχημένα, ανεξαρτήτως φόρμας και πέρα από τάσεις.

Η αναπαράσταση της αισθητικής της εκάστοτε εποχής, ειδικά όταν υποστηρίζεται από υψηλού επιπέδου ερμηνείες, σκηνοθεσίες και παραγωγές, αποτελεί πάντως, πέρα από την ίδια την ιστορία, σημαντικό κομμάτι της πέρασης που έχουν τα αντίστοιχα εγχειρήματα. Η διεθνής επιτυχία των λεγόμενων costume dramas, ιδίως στη μετα-«Downton Abbey» εποχή, έχει απασχολήσει τους ειδικούς, που στέκονται στον τρόπο με τον οποίο αυτά εστιάζουν στην αισθητική του παρελθόντος περισσότερο ακόμη και από τα προβλήματα της εποχής την οποία αναπαριστούν.

Τα δράματα εποχής είναι το comfort food του μυαλού - εικόνα 1
«Το κόκκινο ποτάμι»

Μπορεί να βιώνουμε σε αυτά τις προκλήσεις αλλοτινών καιρών, αλλά ταυτόχρονα νιώθουμε και μια παρηγοριά, διότι η ζωή μας έχει αρκετά προβλήματα από μόνη της. Και τα social media είναι το ιδανικό πεδίο για να εκφραστεί αυτή η πλευρά της νοσταλγίας, η οποία, όπως έχουμε αναλύσει κατά καιρούς, κυριαρχεί σε πολύ περισσότερες πτυχές του σύγχρονου πολιτισμού. Η θέση της γυναίκας, η πολιτική, η βία, η Ιστορία μας απασχολούν μεν κατά τη θέαση, αλλά μπορούμε πάντα (ανά στιγμές) να εστιάσουμε σε ένα ωραίο φόρεμα ή μια ρετρό κόμμωση που είναι και πάλι της μόδας, όπως και να παρηγορηθούμε με τον ίδιο τρόπο που απολαμβάνουμε ένα παραδοσιακό σπιτικό φαγητό. Ας αφεθούμε λοιπόν στο ταξίδι, κρατώντας όμως στο πίσω μέρος του μυαλού μας τη ρήση της Miuccia Prada: «Η νοσταλγία είναι ένα πολύ σύνθετο ζήτημα για μένα. Με ελκύει, αλλά την αρνούμαι ιδεολογικά».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Dramodé": Που συναντά η ελληνική μόδα τον πολιτισμό

Η Ελληνική Ένωση Σχεδιαστών Μόδας διοργανώνει ένα μοναδικό φεστιβάλ με παραστάσεις, συζητήσεις και ανατρεπτικά fashion shows.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/09/2025

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.

Η παράσταση που καθήλωσε το κοινό της Νέας Υόρκης επιστρέφει στην Αθήνα

Το "Κόκκαλο", η παράσταση που μας καθήλωσε από το 2022, επιστρέφει στην Αθήνα. Μια λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ, γεμάτη ένταση, μουσική και ακραία δημιουργικότητα.