Τα δράματα εποχής είναι το comfort food του μυαλού

Τόσο στη μικρή οθόνη όσο και στο θέατρο, τα δράματα εποχής κάνουν φέτος αισθητή την παρουσία τους σε μεγάλες παραγωγές που κερδίζουν το στοίχημα της τηλεθέασης, γεμίζοντας λάικ τα social media και γεννώντας προσδοκίες για γεμάτες αίθουσες.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Τα δράματα εποχής είναι το comfort food του μυαλού

Και ξαφνικά βρεθήκαμε περιτριγυρισμένοι από φραμπαλάδες, κρινολίνα, φουστανέλες, πασλίκ (το κεφαλοδέσιμο της ποντιακής φορεσιάς), νυχτικιές και ρομπάκια από τη δεκαετία του ’50. Τόσο στη μικρή οθόνη όσο και στο θέατρο, τα δράματα εποχής κάνουν φέτος αισθητή την παρουσία τους σε μεγάλες παραγωγές που κερδίζουν το στοίχημα της τηλεθέασης, γεμίζοντας λάικ τα social media και γεννώντας προσδοκίες για γεμάτες αίθουσες.

Από τον ταραγμένο Πόντο των αρχών του 20ού αιώνα («Το κόκκινο ποτάμι», «Ο χορός της φωτιάς») στην κλειστή κοινωνία της μεσοπολεμικής Μυτιλήνης («Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια») και τη Θεσσαλονίκη («Κι από Σμύρνη... Σαλονίκη») λίγο μετά το εθνικό τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής και από την Αθήνα του 19ου αιώνα («Του Κουτρούλη ο γάμος») στον θεσσαλικό κάμπο της μεταπολεμικής εποχής («Άγριες μέλισσες»), νέα έργα και σενάρια αλλά και κλασικές σελίδες της ελληνικής λογοτεχνίας επιστρατεύονται σε σύγχρονες δουλειές, στις οποίες η Ιστορία αποτελεί τον καμβά για προσωπικά δράματα και ηθογραφική ανασύσταση μιας εποχής· δουλειές που φλερτάρουν με το κλασικό ή και το πιο πειραματικό ως προς τη διαχείρισή τους και βάζουν διαφορετικά στοιχήματα.

Προφανώς το πώς αντιμετωπίζεται στην κάθε περίπτωση ένα έργο εποχής ή η αναμέτρηση με το παρελθόν θα κρίνει το κάθε εγχείρημα ξεχωριστά και θα αναδείξει τα πιο επιτυχημένα, ανεξαρτήτως φόρμας και πέρα από τάσεις. Από τον Άρη Μπινιάρη, για παράδειγμα, για τον οποίο η αναμέτρηση με την Ιστορία έχει αποτελέσει σημείο αναφοράς, δεν περιμένουμε μια κλασική ματιά στο ποντιακό ζήτημα, όπως άλλωστε το «Ξύπνα Βασίλη» (που επαναλαμβάνεται και φέτος) δεν ήταν άλλη μία θεατρική αναβίωση του παλιού ελληνικού κινηματογράφου.

Προφανώς το πώς αντιμετωπίζεται στην κάθε περίπτωση ένα έργο εποχής ή η αναμέτρηση με το παρελθόν θα κρίνει το κάθε εγχείρημα ξεχωριστά και θα αναδείξει τα πιο επιτυχημένα, ανεξαρτήτως φόρμας και πέρα από τάσεις.

Η αναπαράσταση της αισθητικής της εκάστοτε εποχής, ειδικά όταν υποστηρίζεται από υψηλού επιπέδου ερμηνείες, σκηνοθεσίες και παραγωγές, αποτελεί πάντως, πέρα από την ίδια την ιστορία, σημαντικό κομμάτι της πέρασης που έχουν τα αντίστοιχα εγχειρήματα. Η διεθνής επιτυχία των λεγόμενων costume dramas, ιδίως στη μετα-«Downton Abbey» εποχή, έχει απασχολήσει τους ειδικούς, που στέκονται στον τρόπο με τον οποίο αυτά εστιάζουν στην αισθητική του παρελθόντος περισσότερο ακόμη και από τα προβλήματα της εποχής την οποία αναπαριστούν.

Τα δράματα εποχής είναι το comfort food του μυαλού - εικόνα 1
«Το κόκκινο ποτάμι»

Μπορεί να βιώνουμε σε αυτά τις προκλήσεις αλλοτινών καιρών, αλλά ταυτόχρονα νιώθουμε και μια παρηγοριά, διότι η ζωή μας έχει αρκετά προβλήματα από μόνη της. Και τα social media είναι το ιδανικό πεδίο για να εκφραστεί αυτή η πλευρά της νοσταλγίας, η οποία, όπως έχουμε αναλύσει κατά καιρούς, κυριαρχεί σε πολύ περισσότερες πτυχές του σύγχρονου πολιτισμού. Η θέση της γυναίκας, η πολιτική, η βία, η Ιστορία μας απασχολούν μεν κατά τη θέαση, αλλά μπορούμε πάντα (ανά στιγμές) να εστιάσουμε σε ένα ωραίο φόρεμα ή μια ρετρό κόμμωση που είναι και πάλι της μόδας, όπως και να παρηγορηθούμε με τον ίδιο τρόπο που απολαμβάνουμε ένα παραδοσιακό σπιτικό φαγητό. Ας αφεθούμε λοιπόν στο ταξίδι, κρατώντας όμως στο πίσω μέρος του μυαλού μας τη ρήση της Miuccia Prada: «Η νοσταλγία είναι ένα πολύ σύνθετο ζήτημα για μένα. Με ελκύει, αλλά την αρνούμαι ιδεολογικά».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/12/2025

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.

Τι ανεβάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης τη νέα χρονιά;

Μετά τα συνεχόμενα sold out του "Άνθρωποι και ποντίκια" και τις ανθρώπινες ιστορίες στα όρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζει νέα πρεμιέρα. Τον Ιανουάριο ανεβάζει στο Cartel τον "Σωσμένο" του Μποντ, ένα έργο που απαγορεύτηκε αρχικά από τις βρετανικές θεατρικές αρχές.