
Υπάρχουν άραγε παραστάσεις για «μικρούς και μεγάλους» που να διαθέτουν φρεσκάδα, πρωτοτυπία και δημιουργική τόλμη; Η νέα παράσταση της Ιούς Βουλγαράκη με τίτλο «Μούζικα! ή Η μάχη των ήχων» φιλοδοξεί να απαντήσει θετικά στο ερώτημα, αποδεικνύοντας στη σκηνή ότι το μουσικό θέατρο, όπως και η όπερα, μπορεί σε επίπεδο συμβολικών αναπαραστάσεων, να εκπλήξουν και να συγκινήσουν.
Ρεπερτόριο χωρίς εμμονές
Ο Γιώργος Κουμεντάκης, αναλαμβάνοντας την καλλιτεχνική διεύθυνση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, το 2017, ήταν αποφασισμένος να μην αντιμετωπίσει την όπερα ως μουσειακό είδος ή ως κάτι στατικό. Στον αντίποδα, θέλησε μάλιστα να μετατρέψει την Εναλλακτική Σκηνή σε φυτώριο νέων δυνάμεων. Μαζί με τον κατά κοινή ομολογία χαρισματικό και σοβαρό καλλιτεχνικό διευθυντή Αλέξανδρο Ευκλείδη έχουν καταφέρει να αναδείξουν το νέο με πολλούς τρόπους: επιλέγοντας έργα που απευθύνονται σε διαφορετικές, και ίσως μη αναμενόμενες, κατηγορίες κοινού και αναθέτοντας παραστάσεις σε σκηνοθέτες που απορρίπτουν τον ακαδημαϊσμό προς χάριν σύγχρονων παραστασιακών πρακτικών στο μουσικό θέατρο. Σε αυτά τα κριτήρια ανταποκρίνεται η παράσταση της Ιούς Βουλγαράκη «Μούζικα! ή Η μάχη των ήχων» που κάνει πρεμιέρα στις 28/3.
Το παραστράτημα μιας βιόλας
Η υπόθεση της παράστασης ενθουσιάζει με την πρωτοτυπία της. Σε μια μουσική πόλη, ο Μαέστρος μιας ορχήστρας εγχόρδων εφαρμόζει αυστηρούς κανόνες πειθαρχίας. Όλοι τους ακολουθούν εκτός από τη Βιόλα, που θέλει να ακούσει μια άλλη μουσική. Ενώ ο Βιολίνο την αποτρέπει, η Κοντραβάσω (Κοντραμπάσο) την ενθαρρύνει να πάει στην Γκάμπα (Βιόλα ντα Γκάμπα), τη φύλακα των Εξόριστων Ήχων. Η Βιόλα μαθαίνει από την Γκάμπα την ύπαρξη μιας άλλης πόλης, φτάνει κρυφά σε αυτήν και συναντά τον Σαξ (Σαξόφωνο), με τον οποίο φλερτάρουν και φεύγουν μαζί, για να ζήσουν τον έρωτά τους στην ελεύθερη πόλη της Τζαζ.

Η περίπτωση Ιώ Βουλγαράκη
«Μια από τις πρώτες παραστάσεις που είδα και θυμάμαι καθαρά είναι ο “Προμηθέας δεσμώτης” σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου, το 1992. Ήμουν 7 ετών και είπα στους γονείς μου ότι “εγώ αυτό θα κάνω όταν μεγαλώσω”. Μέσα μου εκείνη η παράσταση ορίζει την αρχή της σχέσης μου με το θέατρο. Με το θέατρο ως εμπειρία εννοώ, διότι αυτό θυμάμαι από τον εφτάχρονο εαυτό μου, το πώς ένιωσα», μας έχει πει η Ιώ Βουλγαράκη και κάπως έτσι, ξεκίνησε η λαμπρή πορεία μιας σκηνοθέτιδας που έχει πολλά να δώσει. Αριστούχος απόφοιτος της Σχολής Σκηνοθεσίας του σπουδαίου ρωσικού ινστιτούτου GITIS και συνιδρύτρια της ομάδας ΠΥΡ που δραστηριοποιείται από το 2012, η Ιώ Βουλγαράκη καταφεύγει συνήθως σε μη αναμενόμενες επιλογές.
Από τα χέρια της έχουμε δει ιδιαίτερα, ελάχιστα παιγμένα έργα, του Πούσκιν, του Σίλερ, της Βιρτζίνια Γουλφ, πριν από λίγα χρόνια μετέφερε στο θέατρο την εμβληματική ταινία «Μισαλλοδοξία» του Ντ. Ο. Γκρίφιθ, σε μια μαγικής εικαστικότητας και συγκίνησης βωβή εκδοχή. Στην παράσταση που σκηνοθετεί στην Εναλλακτική Λυρική, όπως δηλώνει η ίδια, «η παράξενη περιπέτεια της Βιόλας, το έργο της Μαριβίτας Γραμματικάκη σε μουσική του Θοδωρή Οικονόμου, ακροβατεί ανάμεσα σε διαφορετικά μουσικά τοπία και ύφη για να ταξιδέψει μικρούς και μεγάλους προς την ομορφιά που κρύβεται μέσα μας, όταν νικάμε τα στερεότυπα και τους φόβους μας».

Μια παράσταση για όλους
Η «Μάχη των ήχων» απευθύνεται εξίσου στο ενήλικο και ανήλικο κοινό και αυτή ακριβώς είναι η πρόκληση που αντιμετωπίζει, δύσκολη και ταυτόχρονα ευχάριστη: να συντονιστεί με τα παιδιά και τη φρεσκάδα τους αλλά και με το ενήλικο κοινό και τη λαχτάρα του για κάτι καινούργιο. Τόσο η θεματολογία του έργου που υμνεί τον έρωτα και τη χαρά της ελευθερίας όσο και οι σκηνικές προδιαγραφές δημιουργούν υψηλές προσδοκίες για την παράσταση η οποία είναι ήδη sold out για τις πρώτες μέρες.
Εξήντα ένα άτομα επί σκηνής
Στην απαιτητική παραγωγή της Εναλλακτικής Λυρικής θα βρίσκονται εξήντα άτομα επί σκηνής: σαράντα δυο μουσικούς μετρά η συμφωνική ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, έντεκα είναι οι ερμηνευτές από τους Νέους της Όπερας και οκτώ τα μέλη του χορωδιακού συνόλου. Τη μουσική διεύθυνση έχει αναλάβει η Κάτια Μολφέση και τους ρόλους ερμηνεύουν οι: Μαρία Αλεξάνδρου (Βιόλα), Δημοσθένης Βλάχος (Σαξ), Μαρίνος Ταρνανάς (Μαέστρος), Γιώργος Παπαδάκης (Βιολίνο), Λιάνα Κοκόση (Κοντραβάσω), Ιουλία Σπανού (Γκάμπα) κ.ά. Το γεωμετρικό, πολυεπίπεδο σκηνικό και τα κοστούμια εποχής είναι της Μαγδαληνής Αυγερινού, οι φωτισμοί του Αλέκου Αναστασίου και η κινησιολογία του Φώτη Διαμαντόπουλου.
Περισσότερες πληροφορίες
Μούζικα! Ή η μάχη των ήχων
Σε μια μουσική πόλη, διχασμένη ανάμεσα στην κλασική μουσική και την τζαζ, ένας μαέστρος και μια ορχήστρα ετοιμάζονται για μια μεγάλη συναυλία κόντρα στα κοινωνικά στερεότυπα.