Ο Γιώργος Σαχίνης περιγράφει την εμπειρία των περιπατητικών παραστάσεων

Ο σκηνοθέτης της παραστάσης που έχει ετοιμάσει η ομάδα Όχι Παίζουμε μας μίλησε για την κινούμενη θεατρική εμπειρία που θα ζήσουμε στο Λόφο του Στρέφη.

Ο Γιώργος Σαχίνης περιγράφει την εμπειρία των περιπατητικών παραστάσεων

Οι περιπατητικές ή και site-specific παραστάσεις της ομάδας Όχι Παίζουμε σε απομονωμένα και ξεχασμένα σημεία της πόλης μας κάνουν να αποδράσουμε από την πόλη «μέσα στην ίδια την πόλη». Ο σκηνοθέτης Γιώργος Σαχίνης μας μίλησε για την όλη ιδέα με αφορμή την παράσταση τους στο Λόφο του Στρέφη

Ο Γιώργος Σαχίνης περιγράφει την εμπειρία των περιπατητικών παραστάσεων - εικόνα 1

Πως αποφασίζεις να δεις ένα χώρο, μία γειτονιά, ένα πρόσωπο μέσα από την ανάμνηση του φυσικού του χώρου, που πιθανόν προσπερνάς καθημερινά από νέα οπτική γωνία;
Ένας στόχος των ανθρώπων της οκταμελούς ομάδας μας, είναι να εμβαθύνουμε τη σχέση μας με τη πόλη, να νιώσουμε "γειτονιά" σε διάφορα σημεία της. Τελευταία, σε κάθε περιοχή που πάμε, μπαίνουμε σε μια οργανωμένη διαδικασία να ανιχνεύσουμε και να αρθρώσουμε με διάφορες μορφές, πριν την παράσταση, μαζί με κατοίκους και άλλους ενδιαφερόμενους, ιστορίες από το παρελθόν, το παρόν ή και για το μέλλον της περιοχής, ανάλογα τι αφορά. Αυτή η συλλογική διαδικασία λειτουργεί καταλυτικά στο να γνωριστούμε με την περιοχή και τους ανθρώπους της. Αποτελεί συνήθως την αφορμή για την παράστασή μας. Οι "νέες οπτικές" που προτείνει η παράσταση είναι αποτέλεσμα του τι εμείς θέλουμε να εκφράσουμε ως ομάδα τη συγκεκριμένη περίοδο και του "υλικού" που παίρνουμε από το χώρο, δηλαδή τις σχέσεις, τις ιστορίες, τη λειτουργία του, τη μορφή του. Είναι αυτό που "επιστρέφουμε" στο χώρο συνήθως λίγο, πριν κλείσουμε το πρόγραμμά μας σε κάθε γειτονιά. Ένας διάδρομος απογείωσης, που μακάρι να εμπνεύσει και άλλους να φτιάχνουν στους ίδιους δρόμους, στους δημόσιους χώρους και στα κτήρια.

Ο Γιώργος Σαχίνης περιγράφει την εμπειρία των περιπατητικών παραστάσεων - εικόνα 2

Κατά βάση επιλέγετε θέματα για τις παραστάσεις σας που σχετίζονται με πρόσωπα και ήρωες με σκοτεινό και καταραμένο παρελθόν. Πού οφείλεται, πώς προέκυψε και πώς συνεχίζει να προκύπτει αυτή η τάση;
Αυτό ξεκίνησε όταν η ομάδα μας διένυσε ένα κύκλο γνωριμίας με αγαπημένους συγγραφείς όπως ο Λαπαθιώτης, ο Χριστομάνος, ο Ροδοκανάκης, ο Βιζυηνός, ο Σολωμός. Συνεχίστηκε, λόγω τοποθεσιών, όταν κάναμε παραστάσεις στο νοσοκομείο Ελπίς και το 1ο Βρεφοκομείο της Αθήνας αλλά και σε μια συνεργασία μου είχαμε με τους Caravan Project στο Μεταξουργείο κοντά στο Βρεφοκομείο. Όταν πλέον πήγαμε στο Δουργούτι, οι χαρακτήρες μας σταμάτησαν να έχουν όλοι καταραμένο και σκοτεινό παρελθόν. Στην Ομόνοια ήταν το φωτεινό τους αγωνιστικό και ονειροπόλο παρόν που μας ενδιέφερε, οπότε, νομίζω, ότι τελευταία οι χαρακτήρες μας και το παρελθόν τους επηρεάζονται αρκετά από τη λειτουργία και την ενέργεια των ζωντανών χώρων που επισκεπτόμαστε και άρα η παλέτα διαφέρει.

Ο Γιώργος Σαχίνης περιγράφει την εμπειρία των περιπατητικών παραστάσεων - εικόνα 3

Τι σε έκανε να σκηνοθετήσεις την παράσταση «Γαβριέλλας rock» επικεντρωμένη στην εμβληματική ιερόδουλη των Εξαρχείων Γαβριέλλα Ουσάκοβα;
Η αυξημένη αβεβαιότητα στην καθημερινότητά μας και το ότι τελικά μπορεί να μην έχουμε τον "έλεγχο" της επόμενης μέρας, όπως ίσως κάποτε ονειρευτήκαμε ή ονειρεύτηκαν άλλοι για εμάς, είναι στοιχεία που μας αφορούν στην παράσταση στο Στρέφη, κυρίως για τις επικίνδυνες όσο και γελοίες και ακραίες συμπεριφορές που μπορεί να δημιουργούν. Η Γαβριέλλα Ουσάκοβα, μια γυναίκα που, στα δύσκολα χρόνια που έζησε και δούλεψε, και παρά τη σκληρότατη δουλειά που έκανε, πετύχαινε τον έλεγχο της ζωής της, αποτελεί έμπνευση για το έργο: σύμφωνα με την αυτοβιογραφία της, ήταν άνθρωπος με ισχυρή διαύγεια και αυτογνωσία που δεν έχανε το κέντρο της, παραμένοντας διαρκώς ανοιχτή σε όλους και σε όλα, αφομοιώνοντας τη ρευστότητα των πραγμάτων. Σαν σχήμα, αυτή η εντυπωσιακά ανοιχτή και σίγουρα μη-πολεμική διαχείριση της ολισθηρής καθημερινότητας, από έναν άνθρωπο που αγαπούσε τον έλεγχο και είχε σαφείς στόχους μας αφορά. Και βρήκαμε τη χωρική έκφραση αυτού του σχήματος στο βράχο του Στρέφη, ένα βράχο που, όμως, είναι φτιαγμένος από άργιλο, αφομοιώνει εντός του τη ρευστότητα της λάσπης. Η παράστασή μας έχει σαν βάση τόσο τη Γαβριέλλα όσο και τον βράχο και μας ταξιδεύει στις επικίνδυνες συνέπειες της σύγχρονης άκαμπτης μάτσο κουλτούρας, όταν αυτή σχετίζεται με τις έννοιες του ελέγχου, της εξουσίας κ.λπ.

Ο Γιώργος Σαχίνης περιγράφει την εμπειρία των περιπατητικών παραστάσεων - εικόνα 4

Πως νιώθεις κάθε φορά που περνάς από τα σημεία, όπως η Πλατεία Ομονοίας, το Παλιό Βρεφοκομείο Αθηνών στα οποία έχεις κάνει παράσταση;
Κάθε φορά που περνάω από σημεία που έχω κάνει παράσταση, νιώθω μια άλλη οικειότητα με αυτά, τα νιώθω σπίτι μου. Είναι η παράσταση που το κάνει αυτό, όχι οι γνωριμίες μόνο, αυτή η "Αλίκη στη χώρα..." που φυτεύουμε σε κάθε ένα από αυτά τα σημεία. Αλλά μιλώντας και γενικά για την ομάδα, νομίζω ότι θα συμφωνήσουμε όλοι πώς αυτή η αίσθηση του "φεύγω μένοντας", δηλαδή του ότι ο χώρος, οι σχέσεις, κάποιες ιστορίες, μέσα από το φίλτρο μιας δραματουργίας, γίνονται αφετηρία για να ταξιδέψουμε εντός μας ή αλλού, χωρίς να κουνήσουμε ρούπι, είναι ωραίο συναίσθημα. Και ίσως αφήνει μια σπίθα για νέες προσεγγίσεις του χώρου, του δημόσιου χώρου και της καθημερινότητάς τους.

Περισσότερες πληροφορίες

Γαβριέλλας rock

  • Performance
  • Διάρκεια: 75 '

Η ανεξιχνίαστη δολοφονία το 1991 της Γαβριέλας Ουσάκοβα, της εμβληματικής ιερόδουλης των Εξαρχείων, γίνεται η αφορμή για μια περιπατητική παράσταση λόγου, μουσικής και χορού στου Στρέφη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ποιες ξένες σκηνοθέτριες θα δούμε για πρώτη φορά στην Πειραιώς 260;

Τρεις δυναμικές φωνές του ευρωπαϊκού και αμερικανικού θεάτρου και χορού έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και στο Φεστιβάλ Αθηνών με πολυσυζητημένες δουλειές που προκάλεσαν αίσθηση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2025

Ο Βασίλης Μπισμπίκης κάνει πρεμιέρα με τους πολιτικούς και πανκ "Εμπόρους της Βενετίας"

Δείτε πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη παράσταση που έρχεται στο νέο χώρο του Τεχνοχώρου Cartel στο Αιγάλεω με τον Βασίλη Μπισμπίκη στο ρόλο του τοκογλύφoυ Σάιλοκ.

Ο "Άδειος Χώρος" γεμίζει με φωνές νέων δημιουργών στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής"

Το πρώτο φεστιβάλ θεάτρου νέων δημιουργών και ομάδων με τίτλο "Άδειος Χώρος" είναι γεγονός και το ιστορικό Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ετοιμάζεται να το φιλοξενήσει γεμίζοντας με φρέσκες ιδέες και πειραματισμούς.

Είδαμε το "My fierce ignorant step": Ορμή, πάθος και αποθέωση του "μαζί" στη σκηνή της Στέγης

Μια σωματική φουρτούνα από τον Χρήστο Παπαδόπουλο μετατρέπει τη σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση σε συλλογικό παλμό. Το "My fierce ignorant step" είναι ένας χορός που σε παρασύρει. Μια ωδή στην ωμή ορμή της νεότητας και τη δύναμη του "μαζί".

Η Νία Βαρντάλος έρχεται στο Παλλάς με το "Tiny beautiful things" μία παράσταση-κατάθεση ψυχής

Η υποψήφια για Όσκαρ Νία Βαρντάλος φέρνει στην Ελλάδα και στη σκηνή του Παλλάς, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων (από 16/5), το "Tiny beautiful things", ένα συγκινητικό θεατρικό έργο βασισμένο σε αληθινές ιστορίες, ερμηνευμένο στην ελληνική γλώσσα.

"Girls & Boys": Η επίσημη πρεμιέρα της παράστασης με πρωταγωνίστρια την Νατάσα Εξηνταβελώνη

Δείτε φωτογραφίες από την επίσημη πρεμιέρα του επιτυχημένου θεατρικού μονολόγου που σκηνοθετεί η Λητώ Τριανταφυλλίδου, όπου έδωσαν το παρόν, μεταξύ άλλων, οι Σωτήρης Τσαφούλιας, Άννα Μενενάκου, Πάνος Βλάχος, Θέμης Καραμουρατίδης.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου περιοδεύει σε Αθήνα, Επίδαυρο, περιφέρεια και εξωτερικό

Η ιστορική παράσταση του κορυφαίου Έλληνα σκηνοθέτη και δασκάλου συνεχίζει τη θριαμβευτική πορεία της σε επιλεγμένους σταθμούς ανά την Ελλάδα, δίνοντας μας τη δυνατότητα να τη ζήσουμε για ακόμα μια φορά.